Chevrolet Cruze (novinka 3/2009)

Úplne nový sedan Chevrolet Cruze je nielen prvým predstavením nového designérskeho jazyka značky Chevrolet, ale zvyšuje tiež latku všeobecnej kvality v jednom z najsilnejších európskych automobilových segmentov. K silným stránkam Chevroleta Cruze bude patriť i predpokladaná vysoká miera ochrany pri haváriách - očakáva sa výborné hodnotenie v programe bariérových testov. Ďalším tromfom sú nové moderné pohonné jednotky.

„Chevrolet bol vždy synonymom vysokých hodnôt a nový model Cruze túto tradíciu jednoznačne potvrdzuje,“ hovorí Wayne Brannon, viceprezident GM Europe, Chevrolet. „Cruze novo definuje štandardy pre kvalitu designu, kvalitu materiálov a atraktívny styling exteriéru i interiéru.“

Nový Chevrolet Cruze, ktorého design i jazdné vlastnosti vyvíjali so špeciálnym zreteľom na požiadavky európskych zákazníkov, sa na trhoch prvých krajín objaví už v marci.

Design exteriéru
Mnohonárodný tím designérov (designérske centrum v Kórei tesne spolupracovalo predovšetkým s kolegami z Nemecka, USA a Austrálie) dostal jednoznačné zadanie: vyvinúť úplne nový kompaktný sedan, ktorý dodá značke Chevrolet novú vitalitu.

„Našim cieľom bola revolúcia, nie evolúcia,“ hovorí Taewan Kim, viceprezident kórejského designérskeho centra automobilky GM DAT. Tím návrhárov pripravil celkom nový designérsky štýl ako pre interiér, tak aj exteriér, pričom svieže vizuálne akcenty sa zreteľne odvolávajú na tradičné štylistické prvky značky Chevrolet, transformujú ich však úplne novo a osobito.

Výrazne vyklenutá krivka strechy, ktorá sa tiahne od výrazne skloneného čelného okna až po zadné stĺpiky, je základným štylistickým identifikátorom nového Chevroleta Cruze. V kombinácii s pomerne krátkou zadnou časťou vozidlo pripomína veľké štvordverové kupé, čo je v tomto trhovom segmente niečo úplne nové.

Dlhší a širší než jeho predchodca, pôsobí široko rozkročený Cruze ako veľmi stabilné vozidlo. Konkávne klenuté bočné panely plynule nadväzujú na zadnú časť a sú ďalším osobitým štylistickým prvkom nového modelu i nového designérskeho jazyka automobilky Chevrolet.

Osobitá delená čelná maska chladiča s masívnym priečnym rebrom nesie typické zlaté logo značky Chevrolet. Do stylingu prednej časti dokonale zapadajú výrazne tvarované svetlomety s „diamantovou“ vnútornou štruktúrou, ktoré siahajú hluboko do bokov karosérie. V podobne atraktívnom stylingu je vytvorená aj zadná časť s trojrozmernými koncovými svetlami; do každého sú vsadené dva oválne vnútorné elementy – nimi sa Cruze odvoláva na tradičný design značky Chevrolet.

O vynikajúcej práci designérov Chevroleta Cruze svedčí výborný koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,31. Pocit kvality umocňuje dokonalé remeselné spracovanie všetkých detailov i perfektné lícovanie karosárských panelov s len minimálnymi medzerami medzi panelmi.

„Tento automobil má svoj silný a osobitý charakter,“ hovorí Taewan Kim. „Myslíme si, že práve to ho bude odlišovať od konkurentov.“

Design interiéru a vnútorná výbava
Pre päťmiestny interiér nového Chevroleta Cruze sú príznačné harmonicky splývavé línie a mäkčené povrchy väčšiny panelov s osobitou štruktúrou. Celkovo pôsobí interiér Cruze ako vo vozidle vyššej triedy, než do ktorej naozaj patrí.

K najsilnejším momentom interiéru Chevroleta Cruze patrí dokonalé lícovanie panelov s len minimálnymi medzerami a nadpriemerný priestor pre vzadu sediacich pasažierov, ako pre ich nohy, tak i plecia a hlavy – bez ohľadu na vzad klesajúcu líniu strechy.

Celkovo sa dá styling interiéru Chevroleta Cruze označiť za vysoko modernú transformáciu tradičných kriviek a línií značky Chevrolet. Napríklad vyhotovenie priestoru pre vodiča v štýle „twin cockpit“, ktorý vodiča i spolujazdca vťahuje ešte viac „do hry“, sa Cruze odvoláva na legendárny model Corvette. Na oboch stranách palubnej dosky nájdeme rôzne zafarbené panely s textilným povrchom alebo z gravírovaného vinylu, ktoré svojim vyhotovením a stvárnením dokonale ladia s výplňami dverí a čalúnením sedadiel.

Osou symetrie „duálneho kokpitu“ je stredová konzola, ktorá nesie ovládače infotainmentu, klimatizácie a vybrané ovládacie prvky. Efektne naklonená konzola má dôsledne zaoblené hrany a zámerne potláča i priame línie, aby sa tak čo najviac odlíšila od nudného „regálového“ usporiadania palubných dosiek iných konvenčných modelov.

Vlastný prístrojový panel s analógovými prístrojmi je efektne podsvietený LED diódami – bielymi a ľadovo modrými.

Sedadlá Chevroleta Cruze nemajú nič spoločné so sedadlami predchodcu. Nové sedadlá vďaka svojej prepracovanej konštrukcii a použitým materiálom oveľa lepšie rozkladajú hmotnosť vodiča i pasažierov do presne definovaných sektorov, čo znižuje únavu. Dôsledné tvarovanie vankúšov prispieva k dobrému držaniu tela.

Textilné čalúnenie, charakteristické vysoko kvalitným „francúzskym“ stehovaním, vyniká odolnosťou a dlhoročnou trvanlivosťou. Pre vyššie verzie Cruze LT je pripravené kožené čalúnenie a sedadlá majú aj elektrické vyhrievanie.

K vyššiemu komfortu cestovania prispieva i predĺžený rozsah pozdĺžneho nastavovania predných sedadiel o celých 50 mm – aj v tomto ohľade sa Cruze radí na špičku svojho segmentu.

Manuálna klimatizácia je voliteľným prvkom základných modelov, vo vyššej verzii LS je štandardom. V najvyššej verzii Cruze LT je štandardom dokonca automatická klimatizácia. Všetky modely majú veľmi účinný systém filtrácie vzduchu nasávaného ventiláciou a vyhrievané sklo zadného okna.

Do štandardnej výbavy modelov Cruze v základnej výbave a v stupni LS patrí i AM/FM/CD-MP3 autorádio s výstupom AUX pre pripojenie externého MP3 prehrávača. Modely vo výbave LT majú navyše zabudovaný menič na 6 CD; 4,8- palcový grafický informační displej, 6 reproduktorov a úpravu zvuku podľa žánru (rock, pop, jazz atď.). Do verzií s vyššou výbavou je možné objednať DVD navigačný systém so sedempalcovým farebným displejom, čo je jeden z radu primátov modelu Cruze v celom portfóliu značky Chevrolet.

Štruktúra a bezpečnosť
Chevrolet Cruze má jednu z najpevnejších karosérií vo svojej triede – napr. torzná tuhosť je o celých 140 % vyššia, než u predchodcu. Pevná štruktúra sa pozitívne odráža i vo výbornej akustike (vozidlo neobťažuje vŕzgavými alebo škrípavými zvukmi), vo výbornej ochrane posádky pri havárii i v špičkových jazdných vlastnostiach a ovládateľnosti.

Nový Chevrolet Cruze spoločne vyvíjali experti z vývojových centier GM v Nemecku, USA, Austrálii a Kórei. „Pri vývoji tuhého skeletu, zavesenia kolies, bezpečnostných prvkov alebo palubnej elektroniky sme mohli využívať tie najlepšie skúsenosti špecializovaných centier koncernu GM z celého sveta,“ hovorí Peter Mertens, výkonný riaditeľ GM pre kompaktné modely.

Samonosná oceľová karoséria je vystužená oceľovými profilmi a do jej štruktúry sú začlenené i tzv. nárazové deformačné boxy. Celková torzná tuhosť karosérie je 17,66 KNm/stupeň. Asi 65% štruktúry karosérie je vyrobených z vysoko pevných ocelí HSS, čo je asi o 50% viac než v predchádzajúcom modeli. O približne 30% viac bodových zvárov tiež prispelo k vyššej tuhosti karosérie.

Starostlivo pripravené presne definované záťažové cesty, ktorými sa odvádza nárazová energia do nezasiahnutých oblastí vozidla, efektívne chránia posádku pri ťažkých haváriách a nárazoch všetkých typov. Zosilnené prahy, dverové výstuhy, masívne A- a B-stĺpiky karosérie spolu s plechmi s premenlivou hrúbkou a využitie kvalitných ocelí garantujú vynikajúce ochranné vlastnosti karosérie.

Deformačné zóny vpredu a vzadu sú navrhnuté na maximálne účinné pohltenie energie nárazu, tak, aby nebola ohrozená integrita priestoru pre posádku. Ten je chránený pevnou „klietkou“ spevnenou robustnými rámami dverí, tvorenými rúrkovitými prvkami. Kombinácia jednodielnej bočnej štruktúry a ľahkých, ale veľmi pevných tyčových výstuh v štruktúre dverí, účinne chráni vnútorný priestor vozidla aj pri nárazoch z bokov.

Predné i zadné nárazníky sú konštruované tak, aby pri nárazoch v rýchlostiach do 4 km/h absorbovali celú energiu nárazu, čo minimalizuje poškodenie nosných štruktúr karosérie.

Všetkých päť sedadiel Chevroleta Cruze je vybavených trojbodovými bezpečnostnými pásmi. Do štandardu patria i čelné, bočné a priebežné hlavové airbagy alebo pedále s bezpečnostným uchytením. Do škály prvkov aktívnej bezpečnosti patria o.i. protiblokovací systém bŕzd ABS, protipreklzové zariadenie TCS alebo štandardne (!) dodávaný stabilizačný systém ESC.

Pohonné jednotky
Celkom nová škála motorov pre Chevrolet Cruze zahŕňa dva celohliníkové zážihové štvorvalce (1,6 l a 1,8 l) a dvojlitrový turbodiesel so šestnásťventilovou technikou.

Obidva zážihové motory majú systém premenlivého časovania nasávacích i výfukových ventilov. Motor s objemom 1,6 l dáva pri otáčkach 6400 ot/min najvyšší výkon 83 kW/113 k, jeho krútiaci moment vrcholí pri 4200 ot/min na hodnote 153 Nm.

Väčší štvorvalec s objemom 1,8 l má výkon 104 kW/141 k (pri 6200 ot/min) a jeho najvyšší krútiaci moment pri 3800 ot/min je 176 Nm, pričom 85 % tejto najvyššej hodnoty má vodič k dispozícii v širokom rozmedzí otáčok 2000 ot/min až 6300 ot/min. Pokiaľ ide o špecifický výkon vztiahnutý na objem, patria tieto dva agregáty k najlepším na trhu.

Chevrolet Cruze s motorom 1,6 a manuálnou prevodovkou dokáže z pokoja na 100 km/h zrýchliť počas 12,5 s, výkonnejší Cruze 1,8 to zvládne za 10,0 s. Spotreba v kombinovanom cykle je len 6,7 l/100 km, resp. 6,8 l/100 km.

Nový, šestnásťventilový turbodiesel s objemom 2,0 l sa môže pochváliť výkonom 110 kW/150 k a veľmi nízkou spotrebou: v kombinovanom cykle sa tento agregát uspokojí s len 5,6 l nafty na 100 km jazdy, čo mu umožňuje akčný rádius vyše 1000 km. Do výfukového systému turbodiesela je štandardne montovaný bezúdržbový filter pevných častíc.

Moderný turbodiesel so systémom priameho vstrekovania nafty do valcov „common-rail“ má turbodúchadlo s premenlivou geometriou VTG. Vďaka mohutnému krútiacemu momentu 320 Nm, ktorý je k dispozíci už pri 2000 ot/min, dokáže Cruze s týmto agregátom zrýchliť z 0 na 100 km/h za len 10,0 s. Ešte pôsobivejšie je pružné zrýchlenie, keď pri zaradenom piatom prevodovom stupni Cruze zrýchli z 80 km/h na 120 km/h za 12,5 s!

Ešte tento rok ponuku pohonných jednotiek pre model Cruze obohatí druhý turbodiesel s výkonom 92 kW/125 k.

Zážihový štvorvalec 1,6 l je štandardnou pohonnou jednotkou pre základné verzie a modely Cruze LS, väčší motor 1,8 l je štandardom pre modely vo výbave LT a na prianie sa dodáva i do modelov v stupni výbavy LS. Obidva tieto motory sú prepojené s päťstupňovými manuálnymi prevodovkami alebo novo vyvinutou šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Turbodiesel s objemom 2,0 l sa dodáva len do modelov Cruze LT, pripravovaný variant tohto motora s výkonom 92 kW/125 k bude k dispozícii i pre základné modely a verzie LS. Obidva turbodiesely sú prepojené výhradne s manuálnymi prevodovkami.

Ve všetkých verziách a modeloch sú motor a prevodovka uložené na univerzálnom pomocnom ráme prostredníctvom štyroch pryžových puzdier. Táto izolácia znižuje prenos vibrácií od pohonnej jednotky a od kolies do interiéru vozidla.

Zavesenie kolies, brzdy, riadenie
Podvozok so závesmi kolies, brzdový systém a riadenie modelu Chevrolet Cruze boli vyvinuté so zvláštnym zreteľom na zvyklosti a požiadavky európskych vodičov a podmienky európskej cestnej siete. Konštruktéri veľmi starostlivo hľadali vyvážený kompromis medzi jazdnou agilitou a cestovným komfortom.

V porovnaní so svojim predchodcom Cruze ťaží zo širšieho rozchodu kolies vpredu i vzadu. Rozchod vpredu sa zväčšil o 64 mm na 1544 mm, vzadu potom o 78 mm na 1558 mm. Predĺžil sa tiež rázvor, a to o 85 mm až na 2685 mm.

Predné závesy kolies McPherson so systémom kompenzácie bočných síl znižujú riziko bočného šmyku. Pevný pomocný rám vpredu poskytuje pevnú oporu pre dolné A-ramená. Hydraulické puzdrá – prvok bežný skôr v drahších vozidlách vyšších tried – zlepšujú izoláciu vibrácií a hluku prenášaného od kolies do interiéru.

Vzadu má Cruze prepracovanú nápravu s torznou priečkou. Toto riešenie okrem spoľahlivého vedenia kolesa v požadovanej geometrii má tiež výhodu v nižšej hmotnosti a malých zástavbových rozmeroch.

Torzná priečka, konštruovaná ako zdvojený U-profil, je k ramenám kolies pripojená patentovanou technológiou zvárania magnetickým oblúkom. Vďaka tomu je možné meniť geometriu závesu veľmi presne podľa hmotnosti danej verzie a jej motorizácie.

Cruze má na všetkých kolesách kotúčové brzdy, vpredu s ventilovanými a vzadu s plnými diskami.

Do štandardnej výbavy všetkých modelov patrí protiblokovací systém bŕzd ABS, protipreklzové zariadenie TCS, elektronický rozdeľovač brzdných síl EBD, ktorý zabraňuje tzv. prebrzdeniu zadných kolies a dokonca aj elektronický stabilizačný systém ECS, čo rozhodne nie je v tejto triede obvyklé.

Hrebeňové riadenie s hydraulickým posilňovačom garantuje rýchlu reakciu pri nízkej ovládacej sile. Na natočenie kolies medzi krajnými polohami pritom treba menej než tri otáčky volantu.

Zdroj: GMSEE





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=610