Kia pro_cee´d 1.6 CRDi EX (02/2009)
redaktor: j.cvopa, 16.02.2009;
testoval Juraj Cvopa

Výhradný importér vozidiel Kia na Slovensku, spoločnosť Kia Motors Sales Slovensko s.r.o., nám na redakčný test zapožičala športový trojdverový hatchback Kia pro_cee'd so vznetovým motorom 1.6 CRDi (85 kW) vo výbavovom stupni EX.




Exteriér
Predná časť

zväčšiť obrázok Dizajn Kie je vskutku elegantný z každej strany. Napríklad pri pohľade na pro_cee’d z čelnej strany naberajú prierezy A-stĺpikov s približovaním sa ku kapote na hrúbke, rozširujú siluetu vozidla a v spodnej časti nadväzujú na dizajnový uzol blatník-stĺpik-kapota. Riešenie tohto uzla je veľmi plynulé. Nadviazanie kapoty a stĺpika sa vyriešilo vytiahnutím časti blatníka do A-stĺpika. Blatník vytvára v tomto citlivom bode dojem robustnosti a pevnosti karosérie, a to vďaka pocitu „nezlomného“ premostenia. Postupujúc od strechy po A-stĺpiku smerom ku kapote sa na tomto stĺpiku zviditeľňuje jeho stredová hrana, ktorá sa následne stáva tvoriacou krivkou jedného z vylisovaných pozdĺžnych tvarov plochy kapoty. Tieto tvarovania sa na kapote z dvoch strán zbiehajú do veľkého V a tiahnu sa až na jej predný koniec. Odtiaľ prechádzajú na nárazník, kde zanikajú. Reflektory majú športovú optiku – čierny podkres. Z vonkajšieho horného rohu reflektora sa odpája bočná línia, ktorá spolutvorí celú bočnú časť automobilu. Podobne viac či menej harmonicky ladené prvky nájdeme po celom aute.

Bočná časť
zväčšiť obrázok Spomenutá ostrá bočná línia vedie pozdĺž celého automobilu až k zadným skupinovým svetlám, kde spoluvytvára ich charakter. Upozorňuje na zopár ďalších dizajnových prvkov vozidla.

- Samotnú líniu bočného profilu pro_cee´d-a možno považovať za prvok, deliaci bočný profil karosérie na hornú a dolnú časť. Oblasti pod líniou dominujú vystúpené lemy kolies a medzi nimi vlisovaná silueta čepele otočenej nahor.

- V oblasti od línie nahor ide o robustnosť, vytvorenú plochou medzi predným a zadným svetlometom pod spodnou hranou okien. Tento šikmý kus plochy budí dojem hrúbky, pevnosti a odolnosti celého auta.

Obrys okien sa neinšpiruje z obrysov oka ako 5-dverový cee'd. Potláča takéto vyžarovanie skrátením zadného okna a po celej výške necháva vyniknúť masívny C - stĺpik. Čo sa týka B - stĺpika, ten môže niekomu prekážať vo výhľade smerom vzad. Horná silueta pro_cee'd-a, počnúc obrysom čelného skla cez zvažujúcu sa strechu až po spojler zadného okna dáva karosérii správny športový charakter.

Zadná časť
zväčšiť obrázok Prvé čo zaujme pri pohľade zozadu je výška, na ktorej sa nachádza spodná hrana zadného okna. Veľmi vysoko. A samotné okno je uložené oveľa šikmejšie v porovnaní s 5-dverovou verziou. Zadné skupinové svetlá svojim tvarom pôsobivo elegantne harmonizujú a ukončujú všetky špáry a línie karosérie. Pod nimi ostal priestor na jemné prehĺbenie cez celú šírku auta. Koncová partia pro_cee´d-a je celkovo veľmi masívne strihnutá a smerom vzad vidieť málo. Ale kto sa už pri športovom aute pozerá dozadu...

Nastúpme do interiéru
Ako klasické kupé aj pro_cee’d má dvere predĺžené, z čoho plynie typická dvojsečnosť v podobe jednoduchšieho nastupovania na zadné sedadlá a vyšších nárokoch na vonkajší priestor pre otvorené dvere. Uhol otvorenia dverí je takmer 90 stupňov.

zväčšiť obrázok V interiéri prevažujú odtiene šedej farby v doplnení s čiernou. Takáto kombinácia nie vždy ladí s farbou karosérie, ako by povedali ženy. Palubnú dosku pokrýva plast s jemnou matnou štruktúrou, kým tieniaci kryt nad palubnými ukazovateľmi je z čierneho lesklého plastu, ktorý má tendenciu odrážať sa v čelnom skle. Zaujímavá je nelineárne ciachovaná stupnica tachometra, ktorá necháva viac než polovicu rozsahu pre rýchlosti do 120 km/h, ktoré vodič využíva absolútnu väčšinu času. Stredový panel je mierne natočený k vodičovi. Obsahuje multifunkčný displej, vstavané autorádio s CD prehrávačom a ovládacie prvky kúrenia a klimatizácie. Prepínať funkcie palubného počítača možno jedine tlačidlami pod displejom, teda nie od páčky pod volantom. Displej zobrazuje taktiež čas, vonkajšiu teplotu, multimediálne informácie a stav uzatvorenia dverí auta. Oranžové podsvietenie palubných ukazovateľov je príjemné, neobvyklé a ľahko sa naň zvyká.

zväčšiť obrázok Autorádio s CD prehrávačom prehráva MP3-ky. K nemu by sa hodila síce dosť neobvyklá funkcia, ale predsa – mechanické zabránenie vloženia ďalšieho CD disku do mechaniky, ak už 1 disk vložený je. K dispozícii je maličká ikonka obsadenia mechaniky, no ďalší disk možno vložiť bez ťažkostí a dokonca aj hraje... Vytiahnuť už nejde, toto treba nechať na mechanika v servise. Úkon by mal byť rutinnou záležitosťou, pokiaľ sa v mechanike nenachádza CD diskov ešte viac. Hodnovernosť reprodukovanej hudby by mohla byť lepšia.

Drobný detail z klimatizačnej sústavy - po spustení ofukovania čelného okna sa automaticky spúšťa klimatizácia, čo spôsobuje jeho takmer okamžité odmlženie. Pod stredovým panelom našla miesto maličká odkladacia schránka s uzatváracím viečkom a pod ňou podstatne väčšia zásuvka s potrebami pre fajčiarov, teda popolník a držiak na cigaretu. To sa v dnešnej dobe zdôrazňovania zdravého životného štýlu nehodí. Fajčiarska sada by mala byť za príplatok, a namiesto nej ďalší odkladací priestor, ktorý by bol podstatne väčší ako minipriečinok nad ním. Pod fajčiarskym náradíčkom pred radiacou pákou si v priehlbinke môžme odložiť drobnosti, alebo do zabudovaných rozhraní pripojiť USB kľúč, či externý prehrávač hudby.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Za radiacou pákou namontovaná lakťová opierka tiež poteší. Aspoň väčšinu vodičov. Ostatní sa musia zmieriť s nemožnosťou nastavenia jej polohy. Na druhej strane – pod sebou skrýva odkladaciu schránku, čo ocenia všetci. Mohla by byť klimatizovaná... Čo sa ďalších odkladacích priestorov týka, máme tu dva držiaky na poháre, schránku pred spolujazdcom a niečo sa dá uskladniť aj vo dverách. Pasažieri na zadných sedadlách majú k dispozícii obrovské priehlbiny na obidvoch bočniciach a výsuvný držiak na dva poháre, vystupujúci zo stredového tunelu.

Veľkú pochvalu si zaslúži tvarovanie lakťových opierok na dverách. Viacerým redaktorom prišli vynikajúco ergonomické. Vodič si položí lakeť a pred dlaňou si nájde ovládače zrkadiel aj okien. Na spätných zrkadlách sa nešetrilo, sú veľké, dobre v nich vidno premávku vzadu, aj keď pravé zrkadlo by vďaka zmenšeniu pridalo na viditeľnosti šikmo vpred. Predné sedadlá majú výborné bočné vedenie a prirodzene aj funkciu rýchleho sklopenia dopredu, ako každé kupé. Pomohlo by, keby sa sedadlá dali jednoduchšie nastaviť do polohy, v akej boli pred sklopením, prípadne, keby si pamätali aj pozdĺžnu polohu, nie len sklon operadla. Kožou obtiahnutý volant sa dobre drží, je výškovo aj hĺbkovo nastaviteľný s tlačidlami ovládania rádia a CD prehrávača.

zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok Čo sa týka vnútorného priestoru – vynikajúce. Prední aj zadní pasažieri priemerného vzrastu sú bohato zásobení priestorom na nohy aj ramená. Trošičku neobvyklé sa zdá umiestnenie zámkov troch trojbodových zadných pásov v prehnane veľkých výsekoch v sedadlách. Výseky sú na to, aby do nich zapadli zámky bezpečnostných pásov pri sklopení operadiel, no vyzerajú veľmi neesteticky.

Batožinový priestor má v základnej zostave 340 litrov, po sklopení operadiel 1210 litrov. V rohoch jeho dna sa nachádzajú zapustené chrómované kovové oká pre zafixovanie batožiny. Pod podlahou sa skrýva „druhá podlaha“ s priečinkami pre odloženie drobností a pod ňou dojazdové rezervné koleso. Sklopením asymetricky delených sedadiel vznikne takmer rovná ložná plocha.

Podvozok
zväčšiť obrázok V zákrutách spoľahlivo podržal žiadaný smer a pro_cee´d ako celok na nás pôsobil veľmi vyvážene, s prejavmi miernej nedotáčavosti. Veľavravnejšia spätná väzba od predných kolies by bola prínosom. Pohlcovanie nerovností nechávalo interiér v kľude, no treba priznať, že podvozok je o kúsok športovejšie nastavený, teda tvrdší, čo sa prejavuje na absorpčných schopnostiach. Toto sa však od kupé aj žiada. Brzdenie nenecháva žiadne nesplnené priania, Kia bola vybavená systémom ABS s EBD. Predná náprava je typu McPherson, zadná viacprvková.

Motor a prevodovka
Štyri turbodúchadlom preplňované valce o spoločnom objeme 1582 cm3 ponúkajú maximálne 84 kW (115 k) pri 4000 ot./min. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek. Po okamžitom zošliapnutí plynového pedálu ho poriadne začať cítiť relatívne neskoro, čo sa časovej odozvy týka, no platí to pre otáčky pod 1800/min. Akustické prejavy samovznecovača sa držia spoľahlivo v medziach tolerancie. Spotrebovo vychádza takto hnaný pro_cee´d zväčšiť obrázok rôzne, v závislosti od jazdného štýlu. Pri mestských presunoch, mnohých akceleráciách a často so studeným motorom priemerne spaľuje 7,3 litra/100 km. My sme Kiu prehnali po celom Slovensku od Bratislavy až po Sninu a po mixe diaľnica, mestá, dediny, zápchy, kolóny a okresky nám po 570 km palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 6,1 litra/100 km. Išli sme predpisovo, čas od času sme tlačili na radikálnejšie jazdné výkony. Pri návrate z východu sme sa držali prísne spotrebovo a priemer podľa palubného počítača spadol na 5,6 litra/100 km, čo je viac než prijateľné. Na diaľnici to však znamená neprekračovať dlhodobo 110 km/h.

Čo sa prevodovky týka, má len 5 rýchlostí, čo je na škodu. Šiesty stupeň definitívne chýbal. Motor by ho hravo utiahol. Kratšie odstupňované prevodové rýchlosti by autu ladili aj čo sa športového ducha týka, dalo by sa trošku špekulovať s vynechaním niektorých rýchlostí počas radenia a vďaka dlhšej šestke by spotreba tiež šla dolu. Radiaca páka padne dobre do ruky, radenie nepatrí medzi geniálne presné, ale pracuje bez ťažkostí v každej situácii.

Bezpečnosť
otvoriť test Za absolvovaný nárazový test má 5-dverový hatchback cee´d päť hviezdičiek z piatich, čo sa ochrany dospelých cestujúcich týka (34 bodov), 4 hviezdičky z piatich za ochranu cestujúcich detí (37 bodov) a 2 hviezdičky zo 4-och za ochranu chodcov (11 bodov). Kia pro_cee´d je dizajnovo aj konštrukčne z veľkej časti iné vozidlo, no podobné výsledky sa dajú očakávať


Obstarávacia cena (spracované: 14.2.2009)

Najnižšia cena modelu:
pro_cee´d 1.6 CRDi L
12.900 € (388 625,40 Sk)
Základná cena verzie:
pro_cee´d 1.6 CRDi EX
15.800 € (475 990,80 Sk)
Cena testovanej verzie:
pro_cee´d 1.6 CRDi EX
16.755 € (504 761,13 Sk)
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS+EBD; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy predných sedadiel; hlavové airbagy; pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný, multifunkčný, s koženým poťahom; posilňovač riadenia; radiaca páka a rukoväť ručnej brzdy s koženým poťahom; lakťová opierka s odkladacím priestorom; klimatizácia – mechanická; multifunkčný displej s palubným počítačom; autorádio s CD prehrávačom vstavané, 6x repro; vstup pre USB a externé audio; el. ovládané predné okná; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; nastaviteľná bedrová opierka predných sedadiel; vrecká na operadlách predných sedadiel; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; svetlá na čítanie vpredu
Exteriér:
tónované zasklenie; hmlovky; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; svetlomety so športovou optikou; zadný strešný spojler
Výbava za príplatok k základnej cene: • disky kolies z ľahkej zliatiny 16’’= 525,00 € (15.816,15 Sk)
• lak – metalíza = 430,00 € (12.954,18 Sk)

Porovnanie s konkurenciou (spracované 14.02.2009):

Popis Kia pro_cee’d EX Opel Astra GTC Family Plus Ford Focus Titanium Citroën C4 Image Renault Mégane Dynamique
Motor 1.6 CRDi 1.7 DTJ 1.8 TDCi 1.6 HDi 1.5 dCi
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 85/4000 81/3800 85/3700 80/4000 78/4000
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) 255/1900 260/2300 280/1900 240/1750 240/2000
Prevodovka mechanická 5 stupňová 6 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 6 stupňová
Pohon predný predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 188 187 190 192 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,4 11,6 10,8 11,2 10.9
Dĺžka (mm) 4250 4290 4337 4288 4299
Šírka (mm) 1790 1753 1839 1769 1804
Výška (mm) 1450 1435 1500 1458 1423
Rázvor (mm) 2650 2614 2640 2608 2640
Počet dverí/miest 3/5 3/5 3/5 3/5 3/5
Objem batož. priestoru (l/VDA) 340/1210 340/1070 385/1247 320/1023 344/991
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,7 5,4 5,2 4,8 4,5
Cena modelu bez príplatkov (€/Sk) 15.800 /
475.990,80
19.240 /
579.624,24
21.140 /
636.863,64
23.232,42 /
699.900,00
18.890 /
569.080,14
Akčná cena (€/Sk) - - - 17.257,52/
519.900,00
-
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 16.755 /
504.761,13
21.170 /
637.767,42
21.605 /
650.872,23
17.257,52 /
519.900,00
19.390 /
584.143,14
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

Rozdiely vo výbave:
~ Opel Astra GTC Family Plus
má navyše: bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, chrómované lišty bočných okien, skladací kľúč, tempomat
nemá: -

~ Ford Focus Titanium
má navyše: výstražnú funkciu brzd. svetiel pri prudkom brzdení, ESP, smerovky v spätných zrkadlách, sklopný kľúč, dažďový senzor, monochromatické vnút. spät. zrkadlo, chladená odkladacia schránka pred spolujazdcom, zadnú stred. lakť. opierku
nemá: volant potiahnutý kožou, bedrová opierka sedadla spolujazdca, zapaľovač a popolník

~ Citroën C4 Image
má navyše: variabilný posilňovač riadenia, prídavné kúrenie, automatickú klimatizáciu
nemá: kožený volant, prednú lakťovú opierku

~ Renault Mégane Dynamique
má navyše: chrómované kľučky dverí, brzdový asistent, výstražnú funkciu brzd. svetiel pri prudkom brzdení, ESP, ASR, pyrotechnické napínače zadných bezpečnostných pásov s obmedzovačom sily, tempomat, bezkľúčové štartovanie, variabilný posilňovač riadenia, plnohodnotné rezervné koleso, automatickú klimatizáciu, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, schránku pod podlahou vodiča a spolujazdca
nemá: -


Naše hodnotenie

Nejedná sa len o trojdverový derivát cee´d-a. Ide o výstižne športovo navrhnutý hatchback s veľkorysým vnútorným priestorom pre 5 osôb a úsporným motorom s veľmi dobrou dynamikou. Neobvykle dlhá záruka 7-rokov (5-rokov na celé vozidlo + 2 roky na motor a prevodovku) určite tiež vzbudzuje pozornosť, a to aj svojou prenositeľnosťou na ďalšieho majiteľa (v prípade dodržiavana predpísaných servisných prehliadok v autorizovaných servisoch Kia).


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok, foto: 'dally' zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Dňa: 16.2.2009
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa a 'dally'





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=609