Peugeot 3008 - crossover (novinka 1/2009)
redaktor: j.kvál, 15.01.2009;

Peugeot 3008 je nový kompaktný a priestranný crossover. Predstavuje novú inovatívnu ponuku nielen v rámci značky Peugeot, ale aj v rámci celého súčasného automobilového trhu.

zväčšiť obrázok zväšiť obrázok Peugeot 3008 sa vyrába v závode v Sochaux na východe Francúzska a svoju koncepciu a funkčné charakteristiky zakladá na kompletnom know-how a na všetkých hodnotách značky Leva.
Peugeot 3008 predstavuje automobil, ktorý preberá prvky z viacerých existujúcich kategórií: SUV, monospacov alebo aj sedanov. Ako výsledok tohto kríženia kategórií preberá Peugeot 3008 najsilnejšie stránky vozidiel týchto kategórií a navyše využíva určitý počet úplne nových technológií, (Dynamic Rolling Control, Grip Control, …) ktoré umožňujú spojiť funkčné charakteristiky často považované za protikladné (potešenie z jazdy vo „vysokom“ automobile, vylepšená pohyblivosť a zároveň dodržiavanie ochrany životného prostredia).

Peugeot 3008 - spája viaceré druhy automobilov

Architektúra Peugeotu 3008 je kombináciou jednopriestorového objemu s vysunutým čelným sklom, s prvkami prebranými z kategórie SUV vozidiel, ako sú jeho dolné výklopné dvere batožinového priestoru, bočné hlboko ponorené okná, vysoká pozícia riadenia, ... Jeho vyvážené proporcie a línie, ktoré spájajú dynamiku a robustnosť, prezrádzajú novátorský obsah. V prednej časti sa znovu uplatnili gény značky Peugeot s cieľom prispôsobiť sa veľkorysým objemom vozidla, zatiaľ čo v zadnej časti k vizuálnemu sadnutiu vozidla na vozovke prispievajú široko vytvarované boky. Od určitého stupňa výbavy je Peugeot 3008 vybavený typickými „off-road“ prvkami a to hlavne výplňami na úrovni pozdĺžnikov a nárazníkov.

Peugeot 3008 - crossover aj v interiéri

zväšiť obrázok zväšiť obrázok Pod touto veľkoobjemnou karosériou má vodič k dispozícii osobitne hodnotné ergonomické miesto vodiča, ktoré evokuje kategóriu špičkových kupé, alebo dokonca kokpitov lietadiel. Cestujúci majú k dispozícii priestrannú kabínu s dôkladne vypracovanými pohodlnými prvkami (na úrovni držania tela, sedadiel, akustiky, …), v ktorej si každý nájde prirodzene svoje miesto. Pre ešte väčšiu svetelnosť a viditeľnosť môžu využiť širokú presklenú strechu o ploche 1,60 m2.

Multiflex interiér automobilu možno ľubovoľne transformovať vďaka jeho trojpolohovej podlahe batožinového priestoru a jeho zadným sklopným operadlám sedadiel. Keď sú tieto operadlá sklopené a operadlo spolujazdca vpredu sa sklopí do horizontálnej polohy, Peugeot 3008 ponúka dokonale rovnú podlahu od úžitkového priestoru až po palubnú dosku. Objem nákladného priestoru sa tak zvýši z 512 l (432 l podľa normy VDA) pre batožinový priestor pod krytom na 1 604 l (1 241 l VDA) za prednými sedadlami.

Na vylepšenie pohody a bezpečnosti všetkých cestujúcich môže vodič využívať nie celkom obvyklé, ba i celkom nové technológie, ktoré sú dodávané sériovo, alebo v opcii:
- Systém zobrazovania dôležitých informácií na čelnom skle,
- Distance Alert (systém umožňujúci dodržať bezpečnostné vzdialenosti medzi vozidlami podľa rýchlosti),
- Automatická elektronická parkovacia brzda,
- Systém pomoci pri rozbiehaní sa do kopca, alebo aj telematické systémy s navigáciou (WIP Nav, alebo WIP Com 3D), …

Peugeot 3008 - pôžitok z jazdy a inteligentná „off-road“ pohyblivosť

zväšiť obrázok zväšiť obrázok Vďaka know-how značky a použitým technológiám sa jazdné vlastnosti Peugeotu 3008 vyrovnajú vlastnostiam najlepších sedanov, čo bolo základom pre skutočnú výzvu - automobil „s veľkým objemom“. A tak všetko úsilie bolo vynaložené na to, aby sa bez ohľadu na verziu 3008, vyhotovilo vozidlo s prvotriednym držaním na ceste a to bez toho, aby tým nejakým spôsobom utrpel komfort jeho cestujúcich. Peugeot 3008 má snahu stať sa novou referenciou v kategórii veľkopriestorových kompaktných vozidiel čo sa týka potešenia z jazdy a aktívnej bezpečnosti. Podvozkové časti, využívajúce vynikajúcu pevnosť karosérie, pozostávajú z prednej nápravy typu Pseudo Mac-Pherson a zadnej nápravy s deformovateľnou priečkou. V spojení s dvomi veľmi výkonnými motorizáciami (1,6 THP a nový motor 2,0 HDi FAP) a systémom Dynamic Rolling Control, umiestneným na zadnej náprave, zabraňujú priečnemu kolísaniu automobilu, pričom je zachovaný optimálny komfort tlmenia.

zväšiť obrázok zväšiť obrázok Ďalšou ponúkanou inováciou je systém Grip Control. Pozostáva zo sofistikovaného systému proti preklzovaniu kolies (umožňuje optimalizovať pohyblivosť obidvoch predných kolies) a z pneumatík Mud & Snow.
Vodič má k dispozícii ovládač vo forme vrúbkovaného kolieska, na ktorom si môže nastaviť päť režimov: Štandard, Sneh, Každá cesta (Bahno/Pôda/Mokrá tráva), Piesok a ESP off.

Peugeot 3008 - dodržiava ochranu životného prostredia

Od začiatku projektu sa hľadala čo najlepšia environmentálna účinnosť a to o to viacej, že sa jednalo o crossover. Aerodynamika bola osobitne prepracovaná (Cx len 0,296). Na zvládnutie hmotnosti sa prijali viaceré riešenia (ľahké materiály, zváranie laserom, …) a pneumatiky Michelin s nízkym valivým odporom (podľa skúseností s Peugeotom 308) budú montované pre väčšinu verzií. Jadrom ekologickej účinnosti Peugeotu 3008 je jeho šesť hnacích agregátov, ktoré sú vybavené najmodernejšími technológiami na trhu tak u benzínových motorov (motory 1,6 VTi a THP vyvinuté v spolupráci so skupinou BMW) ako aj u naftových motorov (1,6 a 2,0 HDi v spojeí s časticovým filtrom). Najekologickejšia verzia má tak spotrebu len 4,9 l/100 km, čo predstavuje 130 g CO2/km. V roku 2009 bude nasledovná ponuka motorov:

Naftové motory HDi FAP:
- 1,6 l HDi FAP 80 kW (110 k), 240 Nm, 6-stupňová mechanická prevodovka – CO2: 137 g/km
- 1,6 l HDi FAP 80 kW (110 k), 240 Nm, robotizovaná 6-stupňová mechanická prevodovka – CO2: 130 g/km (1)
- 2,0 l HDi FAP 110 kW (150 k), 340 Nm, 6-stupňová mechanická prevodovka – Euro 5, CO2: 146 g/km (1)
- 2,0 l HDi FAP 120 kW (163 ch), 340 Nm, 6-stupňová automatická prevodovka – Euro 5, CO2: 176 g/km (2)

Benzínové motory:
- 1,6 l VTi 88 kW (120 k), 160 Nm, 5-stupňová mechanická prevodovka – Euro 5, CO2: 165 g/km
- 1,6 l THP 110 kW (150 k), 240 Nm, 6-stupňová mechanická prevodovka – CO2: 176 g/km
- 1,6 l THP 115 kW (156 k), 240 Nm, 6-stupňová mechanická prevodovka – Euro 5, CO2 : 170 g/km (2)

(1) K dispozícii od leta 2009
(2) K dispozícii od jesene 2009, neschválené hodnoty

Od roku 2011 bude Peugeot 3008 prvým vozidlom skupiny PSA - Peugeot Citroën, ktoré bude využívať technológiu HYbrid4, odhalenú na vývojovom vozidle Prologue HYbrid4 na ostatnom svetovom automobilovom salóne v Paríži. Táto technológia, ktorá predstavuje skutočný zvrat pre spotrebu paliva a emisie CO2 (zníženie o cca 35 %), umožňuje zároveň pohon všetkých štyroch kolies vďaka pohonu tepelného motora a zadnému elektrickému náhonu. Tento zadný elektrický náhon umožňuje takisto režim „úplne elektrickej“ jazdy, to znamená bez akejkoľvek znečisťujúcej emisie.

Peugeot 3008 - bezpečný crossover

zväčšiť obrázok Peugeot 3008 je skoncipovaný tak, aby poskytoval maximálnu bezpečnosť po všetkých stránkach:
- primárnu bezpečnosť garantujú stanovené vysoké ciele v oblasti správania sa na ceste,
- sekundárna bezpečnosť sa zakladá na obzvlášť optimalizovanej štruktúre (koncepcia trojitého spevnenia vytvorená spevnením pod podbehmi predných kolies a absorbér Bogé Wagon v prednej časti) a výkonné zádržné systémy (6 airbagov, …),
- terciárnu bezpečnosť zabezpečuje služba Peugeot Urgence, ktorá môže lokalizovať vozidlo a v prípade nehody vyslať záchrannú službu. Táto služba bola spustená od roku 2003 a je bezplatne združená s novým telematickým systémom WIP Com 3D, ktorý poskytuje aj Peugeot 3008.

Peugeot 3008 - osobitná pozornosť venovaná kvalite

Opierajúc sa o procesy zavedené od uvedenia Peugeotu 308 na trh sa pri koncepcii, skonštruovaní a výrobe Peugeotu 3008 venovala osobitná pozornosť vnímanej kvalite a užívateľskej kvalite. V súčasnosti preto prebieha významný test najazdenia 3 000 000 kilometrov, aby sa zozbierali všetky informácie, na základe ktorých bude možné optimalizovať kvalitu pri uvedení automobilu na trh. V každej etape výroby sa okrem toho znásobili mimoriadne prísne kontroly kvality. Táto neustála požiadavka na lepšiu kvalitu na všetkých úrovniach bude mať kladný dopad na trvanlivosť, spoľahlivosť a náklady na údržbu Peugeotu 3008. Bude mať aj priamy dopad na pojem „celkové náklady vlastníctva“, ktorý je dôležitým faktorom pre mnohých kupcov a je dokonca kľúčovým faktorom pre flotilových zákazníkov.

Peugeot 3008 - jednoduchý a koherentný produktový rad

V závislosti od krajín môže produktový rad 3008 obsahovať štyri výbavové úrovne. Na poskytnutie čo najširšieho výberu bude v ponuke deväť farebných odtieňov karosérie a podľa úrovne výbavy dve rozličné prevedenia interiéru: Tramontane (sivá antracitová) alebo Guérande (svetlosivá sfarbená do modra). K interiéru možno vybrať sedadlá s látkovými, koženými poťahmi, alebo „celokoženými“ sedadlami a palubnou doskou v koži.

Zdroj: Ivana Orviska, Peugeot Slovakia, s. r. o.

redakčný test Peugeot 3008 1.6 THP ExecutivePack





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=608