Dacia Sandero 1.4 Lauréate (01/2009)
redaktor: j.cvopa, 13.01.2009;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o. v spolupráci s obchodníkom Kestler, spol. s r.o. nám do redakcie zapožičal na týždňové testovanie model Dacia Sandero s motorom 1.4 (55 kW) v najvyššom výbavovom stupni Lauréate so všetkými prvkami príplatkovej výbavy.




Francúzskorumunský štýl

Dizajn

zväčšiť obrázok Pri pohľade na prednú časť Sandera nás napadla nespokojnosť na usmiatej tvári. Maska chladiča s pochrómovanou lištou a horná polovica nárazníka kopírujú do oblúka tvarovanú prednú hranu kapoty. Zdvihnuté kútiky širokého úsmevu ukončené reflektormi evokujú dojem veselého výrazu na tvári Sandera. Opačne, až prísne pôsobí široký otvor masky chladiča vo výrazne vystupujúcej spodnej polovici nárazníka. Obrysy mriežky so šesťuholníkovými otvormi pôsobia zamračene, čo podčiarkujú aj po stranách umiestnené bodové hmlové svetlá.

Bočný pohľad poteší oko čistými tvarmi s výraznou líniou v tvare voľne previsnutého vlákna neviditeľne ukotveného v bočnej smerovke a zadnej kľučke dverí. Rozšírené oblúky lemov kolies Sanderu pridávajú na „svalovej hmote“. Bočné plastové ochranné lišty vo farbe vozidla má Sandero širšie a posadené nižšie, až na spodok dverí. Celoplastové kľučky dverí a jednoduchý okrúhly zámok pôsobia lacno. Strecha sa od čiernych B-sĺpikov zvažuje mierne dolu k širokým zadným C-stĺpikom v typickom štýle hatchbackov. Všetky verzie Sandera stoja na 15-palcových kolesách. Je pozoruhodné, že rázvor kolies má Sandero o 76 mm väčší ako stará Škoda Octavia, a o 10 mm väčší ako nová, čo má obrovskú výhodu v podobe štedrého vnútorného priestoru.

zväčšiť obrázok V zadnej časti zaberajú väčšinu plochy piate dvere hlboko zasahujúce do nárazníka, vďaka čomu sa dosiahla pomerne nízka nakladacia hrana a dobrý prístup do batožinového priestoru. Tlačidlo zámku je príliš vzdialené od spodnej hrany dverí, kvôli čomu je nutné dvere otvárať dvojstupňovo. Po stlačení tlačidla zámku sa uvoľní západka a následne je možné dvere za spodnú hranu podvihnúť. Pri zamykaní a otváraní vozidla na diaľku je viditeľný pohyb tlačidla. V zdvihnutej polohe dvere drží dvojica plynových vzpier. Nárazník členitých tvarov elegantne nadväzuje na rozšírené oblúky zadných blatníkov a vozidlo zozadu pohľadovo rozširuje. Zaujímavé sú aj zadné skupinové svetlá dostatočne vysoko zapustené do C-stĺpikov. Otvor s ťažným okom lakovaný vo farbe karosérie by si zaslúžil kryt. Kompozíciu zadnej časti dotvára centrálne polohované logo Dacie. Postranný nápis „byRenault“ každému pripomína, že Dacia patrí do skupiny tohto francúzskeho výrobcu.

Dizajn Sandera neprináša nič neobvyklé a preto sa nevymyká z radu bežných hatchbackov. Má jednoduchý dizajn, pohodlné nastupovanie na zadné sedadlá vďaka veľkej uhlopriečke zadných dverí, veľký rázvor, vysokú svetlú výšku a kratučký zadný previs.

Interiér

zväčšiť obrázok Pracovisko vodiča je vytvorené takmer výlučne z plastového materiálu. Palubná doska je zložená z dvoch druhov, ktoré sa líšia štruktúrou a odtieňom. Dominuje farba sýtošedá v kombinácii so striebornou. Obruče štyroch kruhových výduchov kúrenia farebne ladia so strieborným stredovým panelom. Tvrdým plastom sú obložené aj dvere. Na šedom obložení v kombinácii s látkou, rovnakou ako na sedadlách, sa vyníma dizajnovo podarené strieborné madlo, ktoré by však mohlo byť hrubšie a lepšie tvarované do dlane.

Na panel s dvomi kruhovými „budíkmi“ a integrovanými kontrolkami sa pozerá cez trojramenný volant veľmi dobre. Svietivosť kontroliek by mohla byť vyššia. Palubný počítač obsahuje dostatok funkcií, informuje o stave paliva, teplote chladiacej kvapaliny, čase, o dennom a celkovom počte odjazdených kilometrov, priemernej spotrebe paliva na 100 km, celkovom množstve spotrebovaného paliva, o okamžitom dojazde a priemernej rýchlosti od posledne zadaného bodu. Prepínanie sa ovláda jednoducho na otočnom konci pravej páčky pod volantom. Oceňujeme, že volant je výškovo nastaviteľný.

zväčšiť obrázok Kolískové prepínače vyhrievania zadného okna a spätných zrkadiel, prepínače pohybu skiel predných okien a prepínač ovládania centrálneho uzamykania dverí sú umiestnené na stredovom paneli pod rádiom. V strede medzi tlačidlami je aj prepínač funkcie výstražných smeroviek. Dostupnosť tlačidiel z miesta vodiča nie je ideálna, u niektorých to je vzhľadom na frekvenciu používania zanedbateľné. Rovnako na tom sú aj tlačidlá elektrického ovládania pohybu zadných okien, ktoré sme po chvíľke hľadania objavili na konci stredového tunelu medzi prednými operadlami. Tlačidlo detskej poistky, blokujúce funkciu otvárania okien, by z konzoly medzi sedadlami patrilo skôr na stredový panel medzi ostatné tlačidlá. Takisto ovládací prvok elektricky nastaviteľných zrkadiel by si zaslúžil lepšie miesto. Stredový panel je zdola zakončený otočnými ovládačmi kúrenia a klimatizácie. Najvyššia výbava, ako v testovanom Sandere, zahŕňa automaticky aj kontrolku zle uzatvorených dverí, ktorá však počas jazdy často preblikávala.

zväčšiť obrázok Tvarovanie výplne sedadla aj operadla poskytuje dobré bočné vedenie na predných sedadlách potiahnutých kvalitnou látkou. Sedadlo vodiča je v najvyššej výbave štandardne výškovo nastaviteľné a má aj nastaviteľnú bedrovú opierku, čo je celkom príjemné. Polohy operadla sa nastavujú veľmi rýchlo formou odistenia aretácie, nastavenia polohy a opätovného zaistenia.
Na zadnom sedadle zaručuje pasažierom pohodlie dostatočne vysoký priestor nad hlavami. Ani vzadu sediaci 196 cm vysoký spolujazdec nebude stropom karosérie obmedzovaný. Dostatočný rázvor kolies vyriešil aj obvyklý problém s priestorom pre kolená. Sklopné operadlo zadného sedadla je delené asymetricky 1/3 + 2/3.

Úložné priestory na odkladanie drobných predmetov a pohárov sú umiestnené v palubnej doske, stredovej konzole a vo dverách. Výrobca myslel aj na fajčiarov a do stredového panelu umiestnil vyberateľný popolník v tvare pohára. Veľkosť odkladacej schránky pred sedadlom spolujazdca je obmedzená airbagom. Je taktiež osvetlená, ale len ak sú zapnuté svetlomety.

zväčšiť obrázok Po otvorení dverí batožinového priestoru bolo vidno ostro vyčnievajúce postranné plasty. Batožinový priestor plne obsadeného automobilu s 320 litrami prekonáva Škodu Fabiu o 20 litrov. Sklopením oboch operadiel zadných sedadiel sa síce nedosiahne ideálna podlahová rovina, no podľa výrobcu sa tým vytvorí 1200 litrov objemu pre batožinu. Pod kobercom dna batožinového priestoru je priamo podlahový plech. Plnohodnotné rezervné koleso dostalo miesto pod podlahou v oceľovom košíku. Tu je potrebné sa pripraviť na špinavú prácu pri jeho vyberaní. Takéto riešenie má však aj svetlú stránku, v prípade defektu pneumatiky netreba vykladať batožinu z batožinového priestoru.

Interiéru v princípe nič nechýba, ponúka veľa miesta, dobre sa naň pozerá, len vo výbere materiálov trochu zaostáva za konkurenciou. Z hľadiska prenášaného hluku do interiéru sa od Sandera nedajú čakať zázraky. Sandero v plnej výbave rozhodne ponúka pohodlné zvezenie a patrí medzi slušne vybavené približovadlá.

Podvozok

zväčšiť obrázok Klasická konštrukcia, vpredu McPherson, vzadu pozdĺžne vlečené ramená spojené torzne skrutnou priečkou. Tlmiče zadnej nápravy sú umiestnené mimo pružín, bližšie ku kolesám. Rozmery pneumatík sú vo všetkých verziách 185/65 R 15. Hrebeňové riadenie využíva hydraulický posilňovač, ktorého účinnosť je slabšia ako by sme očakávali. Cítiť to najmä pri náročných manévroch na parkovisku.
Podvozok sa chová komfortne, často vychádza najavo mäkšie naladenie, čo sa prejavuje väčším náklonom karosérie v zákrutách. Počas striedavej zmeny smeru je podvozok krotký a drží stopu, v ostrých zákrutách sa predvídateľne začína vymykať spod kontroly a tlačí sa cez prednú nápravu ku krajnici. Pritom informuje o danej situácii pískaním pneumatík. Takýto štýl jazdy však Sanderu nepristane a je fakt, že vitalita 1.4-ky tento dravý štýl skoro vôbec neumožňuje.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Štvorvalcové zážihové srdce s objemom 1390 cm3 posiela na zotrvačník 55 kW. Cez ľahko ovládanú spojku plynie energia do 5-stupňovej manuálne ovládanej prevodovky. Presnosť radenia je vskutku zarážajúca. Každý stupeň sa radí úplne plynule, pri konci dráhy pred úplným zaradením cítiť na páke mierny odpor. Na výbornú. Z prevodovky sa energia rozdelí na poloosi a predné kolesá. A veruže jej tam nie je nadbytok, skôr naopak. Hneď po prvých metroch nám bolo jasné, že o svižnosti konverzácia nebude. Reč sa točila okolo najvhodnejšieho spôsobu, ako efektívne zužitkovať skromné parametre. Príliš nebrzdiť, presúvať sa plavne, jedným okom visieť na otáčkomeri a držať motor v rytme okolo 3000 ot./min. kde sa vyskytuje maximálny krútiaci moment 112 Nm. Jazdu pod 2000 ot./min. nepraktizovať často a keď, tak nikdy pod 1500 ot./min. a veľmi, veľmi zľahka. Inak sa motor naštve a vrčí. Treba mu nechať priestor, sem tam trošku podusiť - maximum výkonu pri 5500 ot./min - a točiť približne do 6000 ot./min., kde má rande s obmedzovačom. Trojka vystačí do zhruba 120 km/h, dynamikou však nič extra na predbiehanie. Omnoho lepšie je strojovňu netrápiť a rovno zaradiť piaty prevodový stupeň. Na ňom točí pri 90 km/h 2500 ot./min., pri 130 km/h okolo 3600 ot./min. a nie je nadmerne hlučná. Zdržanlivosť v prejave agregátu si pravdepodobne vyžiadalo aj plnenie emisného predpisu Euro 4. Zaujímavé je, že nám vibroval pedál akcelerácie pri jeho stláčaní počas jazdy.
Spotreba sa odhaduje ťažko, pretože palubný počítač nedisponuje údajom o okamžitej spotrebe. Priemerná spotreba sa počas nášho testu ustálila na 7,7 litrov/100 km. Toto číslo zahŕňa väčšinou bratislavskú mestskú premávku, pár kilometrov diaľnice, ale aj vyčíňanie do vrchu na Pezinskej Babe.

Sandero s týmto motorom vyžaduje, aby sa s ním majiteľ zžil, upustil od prehnaných nárokov na dynamiku a v súhre s vynikajúco vyladenou prevodovkou komfortne plával v prúde s okolitou premávkou. Brzdiť ju určite nebude.

Bezpečnosť

otvoriť test Sandero ako mnohé iné automobily absolvovalo test Euro NCAP a vyšlo z neho s tromi hviezdičkami z piatich za ochranu dospelej posádky. Hodnotenie bezpečnosti posádky je na 12-tich bodoch za čelný náraz a rovnaký počet za bočný náraz. Za bezpečnosť prepravovaných detí v detskej sedačke získalo Sandero dokonca 4 hviezdičky z piatich (38 bodov) a za kolíziu s chodcom jednu hviezdičku zo štyroch (6 bodov).

zväčšiť obrázok O bezpečnosť posádky na predných sedadlách sa starajú výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy v spolupráci s čelnými airbagmi (2 airbagy sériovo od verzie Ambiance). Zámok pásu vodiča sa choval hlučne, občas sa šúchal o koženkový bok sedadla a rušil „vŕzgavými“ prejavmi.
Tri zadné miesta disponujú trojbodovými bezpečnostnými pásmi a úchytom ISOFIX pre detskú sedačku. Za povšimnutie stojí kotvenie hrudnej časti stredného pásu v zadnej časti strechy. Toto riešenie sa vyskytuje aj v Logane MCV. K dispozícii je v každom stupni výbavy päť výškovo nastaviteľných opierok hlavy.
Ovládateľnosť počas prudkého brzdenia podporuje systém ABS (Bosch 8.1) s elektronickým rozdeľovaním brzdného účinku EBD. Okrem toho bolo Sandero vybavené aj automatickým zosilnením brzdného účinku pri rýchlom presune nohy z plynového na brzdový pedál, a to za pomoci brzdového asistenta EBA. Všetky spomenuté prvky vrátane airbagu vodiča obsahuje už základná verzia Sandera – Access. Testované Sandero malo naviac airbag spolujazdca a za príplatok bolo výrobcom dovybavené aj bočnými airbagmi v predných operadlách, ktoré zároveň chránia hrudník aj hlavu.

Obstarávacia cena (spracované: 13.1.2009)

Najnižšia cena:
Sandero 1.4 Access
6.990 € (210.580,74 Sk)
Základná cena modelu:
Sandero 1.4 Lauréate
8.790 € (264.807,54 Sk)
Cena testovanej verzie:
Sandero 1.4 Lauréate
10.340 € (311.502,84 Sk)
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; airbag vodiča a spolujazdca; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka/koženka; obklad dverí - látka/plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo nastaviteľný; posilňovač riadenia; klimatizácia – mechanická; multifunkčný displej s palubným počítačom; el. ovládané predné a zadné okná; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedrovou opierkou; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; vrecká na operadlách predných sedadiel; postupné zhasínanie vnút. osvetlenia; svetlá na čítanie vpredu
Exteriér:
tónované zasklenie; hmlovky; bočné ochranné lišty vo farbe karosérie; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; päťlúčové disky kolies z ľahkých zliatin 6.5J x 15'', pneumatiky 185/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: • autorádio s CD prehrávačom Blaupunkt, 4x repro = 180,00 € (5.422,68 Sk)
• bočné airbagy vpredu = 180,00 € (5.422,68 Sk)
• disky kolies z ľahkej zliatiny = 370,00 € (11.146,62 Sk)
• lak – metalíza = 300,00 € (9.037,80 Sk)
• klimatizácia = 520,00 € (15.665,52 Sk)

Porovnanie s konkurenciou (spracované 13.01.2009):

Popis Dacia Sandero 1.4 Laureate Lada Kalina Luxe Škoda Fabia Ambiente Max Chevrolet Lacetti Elite Opel Astra Classic II Family
Motor 1.4 1.4 16V 1.4 16V 1.4 16V 1.4 16V
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie nie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 55/5500 66/5200 63/5000 70/6200 66/6000
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) 112/3000 127/4500 132/3800 131/4400 125/4000
Prevodovka mechanická 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
Pohon predný predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 161 165 174 175 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 13 12.5 12.3 11.6 12.9
Dĺžka (mm) 4020 3850 3992 4295 4110
Šírka (mm) 1746 1700 1642 1725 1709
Výška (mm) 1534 1500 1498 1445 1425
Rázvor (mm) 2588 2470 2462 2600 2660
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l/VDA) 320 ? 300 275 370
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,0 6,4 6,5 7,2 6,0
Cena modelu bez príplatkov (€/Sk) 8790,02 /
264.807,54
10.286,80 /
309.900
12.277 /
369.856,90
14.450 /
435.320,70
10.880 /
327.770,88
Akčná cena (€/Sk) - - - 12.550 /
378.081,30
-
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 10.340 /
311.502,84
10.668,19 /
321.389,89
12.277 /
369.856,90
13.000 /
391.638
13.660 /
411.521,16
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

Rozdiely vo výbave:
- Lada
má navyše: alarm, vyhrievané predné sedadlá, ukazovateľ vonkajšej teploty, parkovacie senzory zadné s displejom
nemá: bočné airbagy , výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, bedernú opierku sedadla vodiča, bočné ochranné lišty a kľučky vo farbe karosérie

- Škoda
má navyše: MSR (zníženie brzdného momentu motora na klzkom povrchu pri brzdení motorom), poloautomatickú klimatizáciu, pyrotechnické napínače bezpečnostných pásov
nemá: el. ovládané zadné okná, bedernú opierku sedadla vodiča, bočné ochranné lišty vo farbe karosérie, lak-metalíza

- Chevrolet
má navyše: kožený volant a hlavica radiacej páky, ovládanie rádia na volante, schránka pod sedadlom spolujazdca, zadný spojler, lakťová opierka predná + zadná, kľučky dverí vo farbe karosérie, podporu MP3 formátu hudby, 2 reproduktory (celkovo 6)
nemá: plnohodnotné rezervné koleso, disky kolies z ľahkých zliatin, palubný počítač

- Opel
má navyše: 2 reproduktory (celkovo 6)
nemá: bedernú opierku sedadla vodiča, bočné ochranné lišty a kľučky vo farbe karosérie



Naše hodnotenie

Sanderu najlepšie sedí kultivovaná jazda mestom, avšak ani jazda mimo mesta mu nerobí väčšie problémy. Zákazník dostane za svoje peniaze primerane vybavený a bezpečný automobil. Odporúčame si zistiť koľko bude stáť údržba, nakoľko nepatrí medzi najlacnejšie. U predajcu, ktorý nám Sandero zapožičal, sa výška mzdovej hodinovej sadzby pohybovala na úrovni aktuálne predávaných modelov Renault. Dacia Sandero je moderný a praktický automobil postavený s veľkorysou dávkou svojskej elegancie, ktorý si vďaka cene zaiste nájde svojich majiteľov.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dacia Sandero (novinka 6/2008)
Dňa: 13.1.2009
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=603