Audi R8 5.2 FSI (novinka 2009)

V R8 V10 sa koncentruje know-how z dlhého radu víťazstiev v Le Mans, ktoré značka Audi dosiahla. Motor s atmosférickým nasávaním kombinuje technológie z automobilového športu ako mastenie so suchou kľukovou skriňou a priame vstrekovanie paliva FSI. Desaťvalcové usporiadanie do V vytvára perfektnú syntézu pre imponujúci špičkový výkon, veľkú ťažnú silu a nízku hmotnosť. Od roku 2009 motor predvedie svoj potenciál aj na pretekových tratiach celého sveta – v novom pretekovom automobile R8, ktorý Audi vyvinulo pre zákaznícky šport podľa propozícií GT3.

V sériovom športovom automobile je motor V10 takmer identický s pretekovou verziou. Jeho objem je 5.204 cm3, pri otáčkach 6.500 za minútu je k dispozícii krútiaci moment 530 Nm, výkon vrcholí pri otáčkach 8.000 za minútu hodnotou 386 kW (525 k).

Merný výkon dosahuje 74,2 kW (100,9 k) na liter objemu – a pretože Audi R8 V10 vo verzii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou má hmotnosť iba 1.620 kilogramov, výkonová hmotnosť predstavuje 4,2 kg/kW, respektíve 3,09 kg/k. Z celkovej hmotnosti vozidla pripadá 258 kilogramov na samotný motor, čo je iba o 31 kilogramov viac ako pri základnom motore V8.

Audi R8 5.2 FSI quattro sa katapultuje z pokoja na tempo 100 km/h za 3,9 sekundy, vo verzii so sekvenčne radiacou prevodovkou R tronic už o 8,1 sekundy neskôr preletí cez hranicu 200 km/h. Ale aj potom je akcelerácia iba o málo slabšia; vozidlo pokračuje až po maximálnu rýchlosť 316 km/h. Obrovská sila, spontánnosť a záber pohonu, ako aj zvuk motora – všetky tieto dojmy sa zlievajú do zážitku zo športového automobilu, ktorý vyráža dych. Motor V10 hrá koncert s duniacimi basmi a výraznými vysokými tónmi, ktorý s rastúcimi otáčkami prechádza do veľkého fortissima. Zvyšovanie otáčok sa končí až pri hodnote 8.700 za minútu.

Desaťvalec s objemom 5,2 litra má priame vstrekovanie paliva FSI, ktoré vyvinula značka Audi. Systém Common-Rail vstrekuje palivo pod tlakom 120 barov priamo do spaľovacích priestorov. Priame vstrekovanie paliva znižuje náchylnosť k detonačnému spaľovaniu (klepaniu) a odparením paliva zabezpečuje vnútorné chladenie motora – čo umožňuje vysoký kompresný pomer 12,5 : 1. Ten zasa prispieva k veľkému výkonu a vysokej účinnosti: Audi R8 V10 s prevodovkou R tronic sa na 100 kilometrov uspokojí priemerne s 13,7 litrami benzínu.

Pre maximálnu dynamiku: nízke ťažisko motora

K technickým finesám dlhozdvihového desaťvalca patrí aj mastenie so suchou kľukovou skriňou: umožňuje zabudovať motor nižšie do karosérie. Široký uhol 90 stupňov medzi radmi valcov takisto prispieva k zníženiu ťažiska. Blok motora je odlievaný špeciálnym postupom z hliníkovej legúry s vysokou pevnosťou; ojnice sú kované z ocele, piesty sú vyrobené z hliníka.

Štyri vačkové hriadele sú poháňané reťazou a dajú sa pootáčať o 42 stupňov. To umožňuje široké spektrum časovania ventilov. Spolu s aerodynamicky optimalizovanými priamymi kanálmi nasávacieho potrubia sa tým zlepšuje plnenie valcov v celom spektre otáčok.

Prevodovka v R8 5.2 FSI quattro je šesťstupňová. Sériovo je vybavená presným manuálnym radením s ľahkým chodom, na želanie Audi dodáva sekvenčnú prevodovku R tronic. Táto prevodovka high-tech poskytuje autentický pocit pretekového automobilu – s ovládačmi na volante a krátkymi časmi preraďovania, ktoré v extrémnom prípade trvajú iba jednu desatinu sekundy. V programe „Launch Control“, ktorý vodič volí stlačením gombíka, absolvuje R8 V10 vehementný bleskový štart s elektronicky regulovaným prešmykovaním kolies – tak s prevodovkou R tronic ako aj s manuálnym radením.

Veľkým prínosom pre trakciu a bezpečnosť, s ktorým Audi R8 V10 uniká svojim konkurentom, je permanentný pohon všetkých kolies quattro – práve pre vysokovýkonný športový automobil je to ideálna technológia. Štyri poháňané kolesá majú lepšiu trakciu ako dve, okrem toho umožňujú vodičovi skôr pridávať plyn pri výjazde zo zákruty. Z toho profituje nielen trakcia ale aj priečna dynamika a stabilita.

44 ku 56 percent – ideálne rozdelenie hmotnosti na nápravy

Podvozok Audi R8 poskytuje dynamické jazdné výkony rovnako ako udivujúci komfort na dlhých tratiach. Vysokovýkonný športový automobil Audi presne reaguje na každý pohyb volantu so žiadostivou spontánnosťou, dosahuje extrémne priečne zrýchlenie 1,2 g a v každej situácii poskytuje suverénnu bezpečnosť. Koncepcia s motorom uloženým pred zadnou nápravou zabezpečuje ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy v pomere 44 percent na prednú a 56 percent na zadnú nápravu.

Závesy kolies s dvojitými priečnymi hliníkovými ramenami vpredu i vzadu – čo je klasické usporiadanie pri pretekových automobiloch – sú optimalizované na neutrálne jazdné vlastnosti. Celkové vyladenie podvozka je ešte výraznejšie ako pri R8 s osemvalcovým motorom prispôsobené maximálnym jazdným výkonom. Sériovo sa montujú kolesá formátu 19 palcov so systémom monitorovania tlaku vzduchu v pneumatikách, dizajn kolies s 10 lúčmi v tvare písmena Y bol navrhnutý exkluzívne pre R8 V10. Formát pneumatík je 235/35 vpredu a 295/30 vzadu.

Sériovo má R8 V10 tlmiče pruženia Audi magnetic ride, ktoré prispôsobujú charakteristiku podvozka v priebehu milisekúnd profilu trate a spôsobu jazdy vodiča. Olej hydraulických tlmičov obsahuje drobné magnetické čiastočky, ktoré sa po privedení elektrického napätia usporiadajú tak, že brzdia prietok oleja cez ventily tlmičov.

Negatívne zrýchlenie zabezpečujú mohutné brzdy – osem piestov vpredu a štyri piesty vzadu pritláčajú obloženie na kotúče, ktoré sú kvôli nekompromisnému odvodu tepla opatrené vnútornou ventiláciou a perforáciou. Brzdové kotúče na prednej náprave majú priemer 380 milimetrov, zadné majú priemer 356 milimetrov.

Na želanie Audi montuje do R8 5.2 FSI quattro brzdovú sústavu s keramickými kotúčmi. Brzdové kotúče sú vyrobené z kompozitového materiálu, ktorý spája uhlíkové vlákna vysokej pevnosti a karbid kremíka, ktorý je odolný voči oderu. Tieto brzdy sú veľmi ľahké – pri rovnakých rozmeroch ako oceľové kotúče majú spolu o 9 kilogramov nižšiu hmotnosť. Keramické brzdy ľahko zvládnu aj zaťaženie pri ostrej jazde po pretekovej trati, nepodliehajú korózii a spravidla dosahujú životnosť okolo 300.000 kilometrov. Brzdiče sú lakované antracitovo sivou farbou a opatrené nápismi „Audi ceramic“.

Typické Audi: Ostré línie a elegantný oblúk strechy

Audi R8 5.2 FSI quattro aj na pohľad dobre leží na ceste; energické proporcie a výrazné blatníky podčiarkujú jeho potenciál. Typický pre Audi je precízny priebeh línií širokej a nízkej karosérie a elegantný oblúk strechy. Kontúra, prebiehajúca okolo celej karosérie opticky spája prednú časť, blatníky a zadnú časť karosérie; ďaleko dopredu posadená kabína vizualizuje koncepciu s motorom pred zadnou nápravou.

Aj vertikálne otvory na vstup vzduchu pred zadnými kolesami, tzv. sideblades naznačujú polohu motora. Na pravej strane je zapustený uzáver palivovej nádrže z masívneho hliníka.

Dizajn Audi R8 získal veľké uznanie medzi odborníkmi, ako to dokazuje dvojnásobné víťazstvo vo „World Car of the Year Awards 2008“. Pri desaťvalcovej verzii je dizajn ešte o niečo expresívnejší.

Predné vstupné otvory, ktoré privádzajú vzduch ku chladičom, sú rovnako ako lišta predného spojlera lakované lesklým čiernym lakom. Majú iba dve priečky namiesto štyroch; rebrá v jednodielnej maske chladiča majú markantné chrómované obklady.

Osobitnou technickou lahôdkou R8 V10 sú sériové predné reflektory, vytvorené kompletne technológiou svietiacich diód LED. Audi ako prvý automobilový výrobca na svete využíva svietiace diódy pre tlmené svetlo, diaľkové svetlo, denné svetlo a smerové svetlo. Každý reflektor integruje 54 svietiacich diód. So svojou teplotou farby 6.000 Kelvinov je svetlo LED veľmi podobné dennému svetlu; preto menej unavuje oči pri jazde v noci. Excelentné osvetlenie cesty, nízka spotreba energie a takmer neobmedzená životnosť LED sú ďalšími plusmi nových reflektorov Audi.

Aj na telese karosérie R8 V10 možno nájsť špeciálne detaily. Sideblades sú širšie roztvorené ako pri osemvalcovej verzii. Prahy sú markantnejšie a širšie tvarované, odvetrávacie mriežky na zadnom okne v hliníkovom vyhotovení sú matné. Cez veľké zadné okno je desaťvalec vo svojej dokonalej technickej kráse dobre viditeľný.

Pri jazde vysokovýkonný športový model Audi vytvára aerodynamický prítlak, ktorý ho doslova prisáva na cestu – vďaka zadnému krídlu, ktoré sa automaticky vysúva pri rýchlosti 100 km/h a úplne zakrytej podlahe, vyúsťujúcej do vysoko pretiahnutého zadného difúzora. Na zadnej časti karosérie dominuje lesklá čierna farba; aj zadné svetlá z LED majú tmavé zafarbenie. Aj zadné otvory pre výstup vzduchu majú iba dve priečky, výfuková sústava vyúsťuje do dvoch veľkých oválnych koncoviek.

Audi je príkladom – v hmotnosti karosérie a pevnosti

Karoséria športového automobilu musí byť zvlášť ľahká a pevná – Audi tieto požiadavky spĺňa technológiou hliníkovej karosérie Audi Space Frame (ASF). Surová karoséria R8 V10, v ktorej je integrovaný rám motora z ultraľahkého horčíka, má hmotnosť iba 210 kilogramov a v takzvanom koeficiente ľahkej stavby – pomere hmotnosti a torznej tuhosti – dosahuje najlepšiu hodnotu v segmente športových automobilov.

Karoséria je vyrobená z prietlačne lisovaných profilov, hliníkových plechov a komplexných uzlových odliatkov. Jednotlivé diely sú spojené 99 metrami zvarov, 782 zálisnými nitmi a 308 špeciálnymi skrutkami.

Interiér R8 V10 poskytuje atmosféru pretekového automobilu na luxusnej úrovni. Charakteristickým elementom je takzvaný monoposto – veľký oblúk, rámujúci volant a kokpit. Ako vždy u Audi vypracovanie vyniká najvyššou kvalitou. Povrchové plochy prístrojovej dosky a obklady dverí sú jemne podčalúnené a dekorované presným ozdobným prešívaním. Na individualizáciu sú k dispozícii rozličné prvky – Audi ponúka kožu v rozličných farbách, obklady z karbónu alebo v klavírovom laku, ako aj súpravu kufrov vyhotovenú presne na mieru batožinového priestoru. Spoločnosť quattro GmbH, ktorý vyvinula a vyrába R8 V10, dokáže splniť aj nezvyčajné želania v oblasti individualizácie vozidla.

Veľkorysá priestorová ponuka, umožnená dlhým rázvorom 2,65 metra, zabezpečuje Audi R8 V10 vysokú úžitkovú hodnotu aj pri každodennom používaní. Vodič a spolujazdec vždy nájdu perfektnú polohu nezávisle od svojej telesnej veľkosti. Aj prehľadnosť je prekvapujúco dobrá; úzke predné stĺpiky umožňujú bezproblémový výhľad smerom šikmo dopredu.

Ďalšou silnou stránkou pre bezproblémové každodenné využitie je batožinový priestor – pod prednou kapotou má objem 100 litrov, ďalších 90 litrov je k dispozícii za sedadlami. Tam sa dajú uložiť aj dva golfové vaky.

Audi R8 5.2 FSI quattro kombinuje svoje neobyčajné výkony s veľkorysým sériovým vybavením. Patria k nemu napríklad vyhrievané sedadlá s poťahom z kože Feinnappa, informačný systém vodiča, navigačný systém plus, audiosystém Bang & Olufsen, ako aj komfortná automatická klimatizácia a elektronický zabezpečovací systém. Prístroje a radiaca páka majú červené dekoračné prstence; pedále, opierka ľavej nohy vodiča a ovládače prevodovky R tronic na volante sú vyrobené z hliníka.

Ponuka príplatkového vybavenia obsahuje ďalšie atraktívne prvky – napríklad Audi parking system advanced s integrovanou kamerou na cúvanie alebo rozličné možnosti individualizácie v rámci programu Audi exclusive. Rozličné kožené pakety dodávajú interiéru luxusné akcenty, špeciálne škrupinové športové sedadlá vnášajú do kabíny R8 V10 koncentrovanú atmosféru automobilových pretekov.

Audi R8 5.2 FSI quattro sa začne predávať v druhom štvrťroku 2009.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 11.12.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=601