Honda Jazz (novinka 10/2008)

Nový model Honda Jazz opäť posúva latku v oblasti praktickosti a priestrannosti interiéru u vozidiel triedy B. Tento päťdverový hatchback ponúka vo svojej triede bezkonkurenčne priestranný interiér, ku ktorému pridáva výrazne nižšiu spotrebu paliva a emisie CO2 na úrovni 120 g/km (1,4-litrový motor s prevodovkou i-SHIFT a 1,2-litrový motor).

Zväčšiť Vonkajší vzhľad je na prvý pohľad evolučný, skôr ako revolučný, avšak táto jemná zmena vzhľadu je len jednou z tisícov zmien, ktoré posúvajú nový Jazz vpred. Nové vozidlo zachováva koncepciu predchádzajúceho modelu Jazz, s nádržou umiestnenou pod stredom vozidla a so sedadlami „Magic Seats“, ktoré umožňujú dosiahnutie bezkonkurenčnej flexibility interiéru. Vďaka tomu bolo v interiéri zachované to najlepšie, vrátane jeho priestrannosti, ktorou môže tento model konkurovať stredne veľkým vozidlám. K tomu Honda Jazz pridáva zmeny v mnohých oblastiach, ktoré posúvajú latku vyššie, a ktoré sú prísľubom pokračovania úspechu tohto vozidla v segmente vozidiel triedy B. Predchádzajúca generácia získala viac ako päťdesiat ocenení, a od jej uvedenia v roku 2001 si toto vozidlo našlo viac ako dva milióny majiteľov.

O niečo väčšia karoséria s interiérom posunutým dopredu zaisťuje lepší výhľad z vozidla, vďaka čomu je Honda Jazz ešte priestrannejšia, čo sa prejavuje predovšetkým v priestore pre nohy vzadu a v batožinovom priestore. Sedadlá „Magic Seats“ sa sklápajú jedným jednoduchým pohybom a ich variabilitu teraz rozširuje praktická prepážka v batožinovom priestore.

Zväčšiť Vozidlo ponúka lepšiu bezpečnostnú výbavu, vrátane novej karosérie s technológiou nárazovej kompatibility Honda Advanced Compatibility Engineering (ACE), aktívnych opierok hlavy na predných sedadlách a stabilizačného systému VSA. Väčšie kolesá, upravené odpruženie a dlhší rázvor náprav so širším rozchodom kolies prispievajú k väčšej agilite a zároveň zlepšujú komfort jazdy. Nové motory i-VTEC 1,2 l (90 k) a 1,4 l (100 k) ponúkajú lepšie výkonnostné charakteristiky a posúvajú hospodárnosť prevádzky na mimoriadnu úroveň, 5,1 a 5,3 l/100 km pri kombinovanej prevádzke. Takisto emisie CO2 boli pri oboch motoroch výrazne znížené. 1,2-litrový motor teraz produkuje len 120g/km (oproti pôvodným 129g/km), 1,4-litrový motor produkuje 123g/km (s manuálnou prevodovkou) a 120g/km s prevodovkou i-SHIFT (oproti pôvodným 137g/km).

Nižšia spotreba i emisie pri oboch nových motoroch
Nové, výkonnejšie benzínové motory vyznačujúce sa mimoriadne nízkou spotrebou paliva boli navrhnuté tak, aby oslovovali zákazníkov hľadajúcich menšie vozidlo, či takých, ktorí hľadajú spotrebu paliva porovnateľnú s vozidlami vybavenými dieselovými motormi. Pokiaľ ide o rovnováhu medzi úspornosťou a dynamikou, nemajú tieto motory v danej triede konkurenciu. Nové štvorvalcové motory s objemom 1,2 a 1,4 l vybavené technológiou elektronicky riadeného premenlivého časovania a zdvihu ventilov VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) vyvinuté spoločnosťou Honda, sú spojené buď s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, alebo so šesťstupňovou automatizovanou manuálnou prevodovkou Honda i-SHIFT, ktorá umožňuje radenie aj páčkami pod volantom. Prevodovka i-SHIFT bude dostupná len s motorom 1,4l.

Zväčšiť Motor s objemom 1,2 l ponúka oproti svojmu predchodcovi (78 koní) vyšší výkon 90 koní pri jemne vyšších 6000 ot. /min. a krútiaci moment 114 Nm oproti 110 Nm. Zároveň je však hospodárnejší, jeho kombinovaná spotreba je 5,1 l/100 km (5,5 l 100 km u predchádzajúcej verzie). Znížilo sa aj množstvo emisií CO2, a to zo 129 na 120 g/km.

Podobne je to aj v prípade nového 1,4-litrového motora, ktorý disponuje výkonom 100 k a krútiacim momentom 127 Nm. V porovnaní s predchádzajúcim motorom i-DSI, ktorý disponoval výkonom 83 k a krútiacim momentom 119 Nm. Spotreba teraz dosahuje 5,3 l/100km pre model s manuálnou prevodovkou (oproti pôvodným 5,8 l/100km) a ešte lepšie hodnoty 5,1 l/100km pre model s poloautomatickou manuálnou prevodovkou i-SHIFT (oproti 5,9 l/100km pri predchádzajúcom modeli 1,4 CVT). Emisie CO2 poklesli na 124 a 120 g/km (zo 137 a 139 g/km).

Zväčšiť Prevodovky
Modely s motorom 1,2 a 1,4 litra sú vybavené inovovanou verziou skôr používanej päťstupňovej manuálnej prevodovky, u ktorej boli prevodové stupne optimalizované s ohľadom na dosiahnutie športovejších jazdných vlastností a zníženie spotreby paliva. Medzi hlavné zlepšenie patrí upravený zdvih spojkového pedálu, karbónový synchronizátor na treťom rýchlostnom stupni, ktorý uľahčuje radenie, zmenšenie zotrvačnosti spojkového kotúča a väčšiu presnosť radenia.

Modely s manuálnou prevodovkou sú vybavené novým indikátorom radenia SIL (Shift Indicator Light) umiestneným uprostred otáčkomera, ktorý je k dispozícii takisto u najnovšej Hondy Accord. Tento indikátor vodiča vizuálne upozorní na najvhodnejší okamih preradenia na vyšší alebo nižší rýchlostný stupeň. Bolo preukázané, že pri dodržovaní pokynov indikátora sa dá dosiahnuť významné zníženie spotreby paliva.

Zväčšiť i-SHIFT (6-stupňová automatizovaná manuálna prevodovka)
Okrem päťstupňovej manuálnej prevodovky môže byť 1,4 litrový motor vybavený takisto najnovšou prevodovkou Honda i-SHIFT. Táto prevodovka, ktorá je prvou šesťstupňovou automatizovanou manuálnou prevodovkou vo vozidle tejto triedy, ponúka lepšiu ekonomiku prevádzky než plne automatická prevodovka alebo prevodovka CVT (s plynulo meniteľným prevodom). Táto jednotka je výsledkom ďalšieho vývoja prevodovky, ktorá bola prvýkrát použitá pri modeli Civic. Hlavné zlepšenie zahŕňa: skrátenie doby potrebnej pre zmenu prevodového stupňa, hladšie radenie a prepracovanejšia logika radenia v automatickom režime.

Inovovaná kabína posunutá dopredu a priestrannejší interiér
S dĺžkou 3900 mm, šírkou 1695 mm a výškou 1525 mm je nová Honda Jazz medzi vozidlami kategórie supermini a medzi kompaktnými MPV unikátom, pretože ponúka štýl kategórie prvej a praktickosť kategórie druhej. Celková výška zostala zachovaná, nový model však narástol do dĺžky (o 55 mm) a je aj o 20 mm širší. Rázvor náprav bol predĺžený o 50 mm a rozchod predných/zadných kolies je o 35/30 mm širší, čo prispieva k lepšej stabilite a ovládateľnosti. Aj napriek väčším rozmerom bol zachovaný priemer otáčania predchádzajúcej verzie (9,8 metra) a vďaka lepšiemu výhľadu je nový model do mestskej prevádzky ešte vhodnejší.

Nová konštrukcia karosérie ACE
Vyššia bezpečnosť je výsledkom zavedenia konštrukcie karosérie ACE (Advanced Compatibility Engineering), čo je koncepcia, ktorá je postupne zavádzaná u všetkých modelov značky Honda. Toto konštrukčné riešenie, predovšetkým hlavný polygonálny rám predku, pomáha znižovať nepriaznivý dopad vyosenia pri kolízii vozidiel rôznych veľkostí a konštrukcií. Zvýšený počet trás pre pohlcovanie energie nárazu pomáha brániť deformácii priestoru pre cestujúcich.

Zväčšiť Všetky modely sú štandardne vybavené dvojstupňovými prednými a bočnými airbagmi, okennými airbagmi po celej dĺžke vozidla a trojbodovými bezpečnostnými pásmi na všetkých piatich miestach, pričom vpredu sú pásy vybavené dvojstupňovými predpínačmi. Airbag spolujazdca je možné deaktivovať, čo je dôležitým predpokladom pre inštaláciu detskej sedačky obrátenej zadom ku smeru jazdy na sedadlo spolujazdca. Prvýkrát je Honda Jazz vybavená upozornením na nezapnutý bezpečnostný pás pre všetkých päť sedadiel. Predné sedadlá sú navyše vybavené aktívnymi opierkami hlavy, ktoré minimalizujú riziko poranenia krku. Pre bezpečné upevnenie detských sedačiek je vozidlo vybavené dvoma kotevnými úchytmi ISOFIX na ľavom a pravom zadnom sedadle a okami v strope, určenými pre uchytenie popruhu sedačky.

Zväčšiť Väčšia, dômyslnejšie koncipovaná kabína s lepšou funkčnosťou
Dômyselné usporiadanie interiéru pôvodného modelu Jazz, ktorého sa podarilo dosiahnuť vďaka kompaktnému systému zavesenia kolies a premiestneniu nádrže pod strednú časť vozidla, spoločne s väčšími vonkajšími rozmermi nového modelu, umožnilo dosiahnutie novej úrovne komfortu v interiéri. Cestujúci na zadných sedadlách majú teraz o 37 mm viac priestoru v oblasti kolien, pričom vzdialenosť medzi cestujúcim na prednom a na zadnom sedadle sa zväčšila o 30 mm. Vďaka širšej karosérii sa zväčšil priestor v oblasti ramien, a to o 44 mm vpredu a o 43 mm vzadu. Zlepšený výhľad z vozidla, užšie A-stĺpiky, väčšie čelné sklo a zadné bočné okná s trojnásobnou veľkosťou oproti predchádzajúcemu modelu, zvyšujú komfort jazdy, zatiaľ čo výsuvné opierky hlavy na zadných sedadlách zaisťujú nerušený výhľad dozadu.

Sedadlá „Magic Seats“ sa teraz sklápajú jedným pohybom
S ohľadom na popularitu inovatívnych “divadelných” zadných sedadiel pri predchádzajúcej verzii modelu Jazz nie je prekvapením, že sa spoločnosť Honda rozhodla použiť podobné usporiadanie aj pri novom modeli. Aj keď nové sedadlá „Magic Seats“ fungujú rovnakým spôsobom, je ich ovládanie ešte pohodlnejšie, protože sú novovybavené mechanizmom umožňujúcim ich sklopenie jedným pohybom. Pre sklopenie zadných sedadiel už nie je potrebné najprv posunúť predné sedadlá. Naopak, vďaka opierkam hlavy, ktoré sú prakticky v jednej rovine s operadlami, sa dajú zadné sedadlá delené v pomere 2:1 sklopiť i vtedy, pokiaľ sú predné sedadlá posunuté úplne dozadu.

Zväčšiť Nová prepážka v batožinovom priestore (pri modeli s motorom 1,4 l)
Mimoriadna praktickosť koncepcie sedadiel „Magic Seats“ pri novom modeli Jazz je doplnená flexibilným batožinovým priestorom, ktorý vychádza z podobného princípu, aký bol použitý pri modeli Honda CR-V. Modely s motorom 1,4 l, ktoré sú vybavené sadou na opravu pneumatík, štandardne disponujú prepážkou s dvomi úchytmi, pod ktorými sa skrýva odkladacia schránka v podlahe batožinového priestoru. Táto spodná schránka s hĺbkou 230 mm a s objemom 64 litra je ideálna pre uloženie športovej výbavy alebo vlhkých predmetov. Po jej uzavretí je ostatná batožina chránená pred ušpinením.

Podlahu je možné celú vybrať, prípadne sa dá sklopiť k operadlám zadných sedadiel, čo umožní plné využitie celej hĺbky batožinového priestoru, to je ideálne predovšetkým pri preprave vysokých predmetov. Alternatívne, namiesto sklopenia celého panelu k zadným sedadlám, je možné vyklopiť jeho zadnú časť smerom hore a vytvoriť tak policu v polovici výšky batožinového priestoru, čím dôjde k jeho rozdeleniu na dve časti. Ťažšie predmety môžu byť uložené pod touto policou, zatiaľ čo ľahšie sa dajú umiestniť na ňu. A pretože súčasťou police je i sieť pre uchytenie batožiny, zostávajú voľné predmety bezpečne na svojom mieste. Celkový objem batožinového priestoru pri modeloch vybavených sadou na opravu pneumatík, je 399 litrov (VDA), čo je hodnota vyššia než u niektorých kompaktných MPV. Predchádzajúci model Jazz disponoval batožinovým priestorom s objemom 380 litrov (VDA).

Zväčšiť Prepracovanejší interiér
Kvalitné, na dotyk príjemné materiály, štýlový dizajn a vkusne volené farby dodávajú kabíne atmosféru prémiového vozidla. Pohodlnejšie predné sedadlá s lepším bočným vedením, opierka nohy na mieste vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, pozdĺžne i výškovo nastaviteľný volant, či väčšie zadné sedadlá to je len niekoľko prvkov prispievajúcich k útulnosti a praktickosti interiéru. Takisto zosilnená zvuková izolácia a vyššia torzná tuhosť karosérie prispievajú k príjemnej atmosfére v interiéri novej Hondy Jazz. A pre ozajstný pocit priestrannosti môže byť nový Jazz 1.4 vybavený panoramatickou strechou, ktorá siaha až nad zadné sedadlá, a ktorá poskytuje cestujúcim vzadu nezabudnuteľný výhľad. O príjemné prostredie v interiéri sa stará termoizolačné sklo a elektricky ovládaná slnečná clona.

Spracoval: Karol Zechmeister, 26. august 2008



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=582