Dacia Sandero (novinka 6/2008)

Sandero: kompaktný a priestranný hatchback s cenovkou Dacia

Dacia Sandero Po modeloch Logan, Logan MCV, Logan Van a Logan Pick-up, Dacia pokračuje v rozširovaní svojho modelového radu 5-dverovým modelom Sandero s úžasnými rozmermi. Dacia Sandero sa vyrába v závode v Pitesti (Rumunsko) a využíva základné vlastnosti vozidiel modelového radu Dacia: priestranná kabína, úložný priestor a mohutnosť. Ako všetky vozidlá modelového radu Dacia, Sandero ponúka jedinečný pomer ceny a úžitkových vlastností. Bude sa predávať so zárukou 3 roky alebo 100.000 km. Na slovenský trh bude Sandero uvedené 15. júla 2008 a stane sa tak tretím modelom značky Dacia na slovenskom trhu.

Všetky prvky moderného hatchbacku

Plody jedinečného kvalifikovaného prístupu
Dacia Sandero Ako všetky vozidlá modelového radu Dacia, aj Sandero je výsledkom jedinečného vývoja, ktorý pre zaistenie nevídanej výkonnosti a vybavenia za danú cenu kombinuje tri faktory. Tými sú prijatie koncepcie dizajnu zodpovedajúceho cene v priebehu navrhovania modelu, preberanie dielov z iných modelov skupiny Renault za účelom dosiahnutia optimálnej spoľahlivosti a výrobných nákladov a konečne použitie technológií digitálneho dizajnu, ktoré nevyžadujú výrobu nákladných prototypov.


Moderné línie
Dacia Sandero Dacia Sandero pôsobí ako moderný hatchback s lákavými tvarmi, ktoré pôsobia dynamicky a zároveň masívne. Predná časť sa vyznačuje veľmi výraznými a modernými svetlometmi, tiež nárazníkom a maskou chladiča dokonale integrovanou do karosérie. Bočná línia karosérie v tvare „prevrátenej vlny“ zdôrazňuje dojem pevnosti a to predovšetkým zásluhou širokých bočných ochranných pásov (v závislosti na verzii). Štylizácia zadnej časti posilňuje dojem priestorného a dobre zhotoveného vozidla s veľkorysými rozmermi. Zákazníci po testovaní vozidla vo veľkej miere uvádzajú, že automobil na nich pôsobil robustne, priestranne a vytváral pocit pohody.

Na podporu smelej štylizácie modelu Dacia Sandero bude po uvedení vozidla do predaja vo väčšine európskych krajín k dispozícii sada SUV. Táto sada zahŕňa predné a zadné spojlery, chrániče hmlových svetlometov a bočné tesniace lišty, ktoré automobilu dodajú autentický vzhľad.

Dacia Sandero Vo vnútri je ukážkou toho najlepšieho, kvality a príťažlivosti. Nová palubná doska je navrhnutá tak, aby bola moderná a zároveň aj funkčná a súčasne sa tu v rôznych oblastiach ponúka možnosť kombinovať rôzne farby a povrchové úpravy (v závislosti od verzie). Tvar panelov dverí vytvára moderný vzhľad kabíny s vkusnými rukoväťami a okrasnými lištami (v závislosti od verzie). Pri najvyššej úrovni výbavy interiéru má Dacia Sandero k dispozícii 3 typy obloženia palubnej dosky zladené s čalúnením. Zvláštna pozornosť sa venovala vytvoreniu prehľadného, praktického prostredia pre vodiča s ľahko čitateľnými prístrojmi a ovládačmi, ktoré sú na dosah.

Výkonnosť a pohodlie pri cestovaní
Dacia Sandero Dacia Sandero využíva rovnakú platformu B0 ako Logan, používajúcu predné odpruženie typu MacPherson s trojuholníkovými ramenami. Určité verzie budú vybavené stabilizátorom vpredu (okrem základnej verzie modelu), prispievajúcim k vynikajúcej stabilite v zákrutách. Zadná náprava tiež pochádza z platformy B0 a zahŕňa pevnú nápravu s programovanou pružnosťou, vinuté pružiny a vertikálne upevnené tlmiče s predĺženou dĺžkou zdvihu. Časti odpruženia boli skonštruované špeciálne pre Daciu Sandero, a to vrátane spojenia dolných ramien a zadného konca, ktorý bol navrhnutý tak, aby zaručoval presné ovládanie a dobré jazdné vlastnosti na cestách s prudkými zatáčkami. Tak ako ostatné modely z rady Dacia aj Sandero sa vyznačuje veľkou svetlou výškou (155 mm), čo znamená, že sa ľahko vysporiada s akýmkoľvek typom Dacia Sandero cesty, aj mimo mesta, a to je faktor, ktorý ďalej prispieva k jeho všestrannosti. Nový automobil tiež ťaží z ochrany spodnej časti karosérie, čo mu umožňuje ľahké zvládnutie nerovného povrchu.

U väčšiny verzií je prirodzene k dispozícii riadenie s posilňovačom, ktoré má zaistiť bezpečné, presné riadenie a určitý stupeň potešenia z jazdy prislúchajúcemu vozidlu zo segmentu B. Automobil so základnou verziou výbavy prichádza s priamym riadením s ohľadom na to, aby sa jeho cena udržala na najnižšej možnej úrovni. Prevod riadenia, ktorý je v porovnaní s Cliom II pozvoľnejší, spolu s úpravou držiaka náboja a záklonu osi otočného čapu vedú k tomu, že na otočenie volantu je potrebné vynaložiť menšie úsilie.

Dacia Sandero V závislosti od verzie, sedadlo vodiča je nastaviteľné do výšky a v oblasti bedier, aby sa dosiahla optimálna poloha pri riadení. Výškovo nastaviteľný volant (v závislosti od verzie) a ergonomické ovládače pod volantom sa starajú o pohodlie vodiča. V neposlednom rade bola nemalá pozornosť venovaná tepelnému komfortu, ktorý by mal vyhovovať potrebám zákazníkov v širokej škále klimatických podmienok a krajín. Vetracie okruhy boli špeciálne skonštruované na rýchle dosiahnutie teploty po spustení motora, predovšetkým v podmienkach extrémne vysokých alebo nízkych teplôt.

Ponuka spoľahlivých motorov
Dacia Sandero motor 1.4i Dacia Sandero diagram motora 1.4i Dacia Sandero preberá benzínové (1,4 l 75 k a 1,6 l 90 k) a naftové motory (1.5 dCi 70 k a 1,5 dCi 85 k), ktoré sa osvedčili vo viacerých vozidlách skupiny Renault a ktoré prispievajú k úspechu modelového radu Dacia.

Oba benzínové motory 1,4 l a 1,6 l dokonale zodpovedajú kritériám nákladov, mohutnosti a jednoduchosti údržby, čo je charakteristické pre značku Dacia. Vyznačujú sa vysokým krútiacim momentom pri nízkych otáčkach disponibilným v širokom rozsahu a nízkou spotrebou. Motory 1.4 l a 1.6 l dosahujú výkon 55 kW (75 k) a 64 kW (90 k) pri 5500 ot./min s krútiacim momentom 112 Dacia Sandero diagram motora 1.6i Dacia Sandero motor 1.6i Nm a 128 Nm pri 3000 ot./min. Tieto dva motory sú spriahnuté s 5-stupňovou mechanickou prevodovkou. Dacia Sandero spotrebuje v zmiešanom cykle 7 l/100km vo verzii 1,4 l a 7,2 l/100 km vo verzii 1,6 l.

Dacia Sandero bude tiež vybavená dieselovým motorom 1,5 dCi s výkonom 70 k a 85 k (verzia uvedená koncom roku 2007 v modeli Logan a Logan MCV). Motor1.5 dCi dosahuje vynikajúce ekologické parametre znížením emisií CO2 na 120g/km pre obidve verzie 70 k a 85 k.

Veľkorysý priestor kabíny – základná charakteristika značky Dacia

Priestranná kabína a veľký úložný priestor vyššieho segmentu
Dacia Sandero interier vzadu Hoci predajnou cenou sa Dacia Sandero zaraďuje do kategórie malých vozidiel, jej značné vnútorné aj vonkajšie rozmery ju posúvajú do vyššej kategórie kompaktných vozidiel. Svojou dĺžkou 4,02 m, šírkou 1,75 m a rázvorom 2,59 m, Dacia Sandero ponúka bezkonkurenčný pomer ceny a priestoru.

Na zadné sedadlo sa pohodlne usadia až traja dospelí cestujúci, ktorí môžu ťažiť z 878 mm veľkého priestoru na hlavu, 145 mm priestoru pre kolená a 1425 mm priestoru v oblasti lakťov. Detskú sedačku je možné pripevniť na všetky tri sedadlá. Okrem priestorných rozmerov zadnej časti vozidla je prístup na zadné sedadlá uľahčený vďaka tomu, že zadné dvere je možné otvoriť až do 67°. Dacia Sandero interier vzadu Dacia Sandero interier vzadu Objem batožinového priestoru 320 litrov je tiež bezkonkurenčný vzhľadom na cenu a kompaktnosť vozidla. Praktickosť a modulárnosť podčiarkuje sklápateľná zadná lavica v pomere 1/3 – 2/3, v závislosti od verzie. Ak je lavica kompletne zložená, batožinový priestor dosiahne maximálny objem 1200 litrov, čím Dacia Sandero potvrdzuje vlastnosti priestorného kompaktného hatchbacku, ktorý pohodlne odvezie 5 dospelých.

Bezpečnosť
Dacia Sandero využíva skúsenosti v oblasti bezpečnosti overené skupinou Renault. Na poli aktívnej bezpečnosti sa mimoriadna pozornosť venovala brzdnému systému, ktorý poskytuje takú úroveň pohodlia, záberu a progresívnej brzdnej sily, ktorá je v dokonalom súlade s úrovňou očakávanou od automobilu európskeho segmentu B. Dacia Sandero je vybavená najnovšou Dacia Sandero - bezpečnosť generáciou systému ABS Bosch 8.1, ktorý zahŕňa systém elektronickej regulácie brzdnej sily (EBD) a skutočnou novinkou v modelovom rade Dacia je systém pohotovostného brzdového asistenta EBA.

Z hľadiska pasívnej bezpečnosti Dacia Sandero ponúka množstvo prvkov, vrátane použitých materiálov ako sú plechy s vysokou mierou elasticity (HEL), ktoré zaručujú lepšiu odolnosť kabíny zamedzením jej deformácií, hlavne pri čelnom náraze. Horčíková výstuž volantu v spojení so zasúvateľným stĺpikom riadenia prispieva k rozptýleniu kinetickej energie pri náraze. Rovnako ako palubná doska z polypropylénu so štruktúrou včelieho plástu redukuje následky nárazu kolien. Okrem materiálov k bezpečnosti palubnej dosky prispieva zaoblenie spodnej časti, ktorá zohľadňuje tvar holennej kosti a umožňuje rozložiť silu nárazu. Nohy a členky sú chránené výplňou pod nohami, a to na strane vodiča aj spolujazdca. Dacia Sandero je vybavená trojbodovými bezpečnostnými pásmi, vpredu vybavenými predpínačom napínania určené na lepšiu ochranu hrudníka. V závislosti od verzie, tieto trojbodové bezpečnostné pásy sú doplnené systémom výškového nastavovania, ktoré umožňuje zvoliť najvhodnejšie zadržanie tela pri náraze. Zádržné zariadenie môže byť doplnené pyrotechnickými predpínačmi predných bezpečnostných pásov.

Dacia Sandero - podvozok V závislosti od úrovne výbavy je Dacia Sandero vybavená až 4 airbagmi. Airbag vodiča špeciálne vytvorený pre model Dacia Sandero má ventil, ktorý nastavuje tlak pôsobiaci pri nafúknutí airbagu. Dva bočné airbagy na ochranu hlavy a hrudníka, v závislosti od výbavy, zabezpečujú dodatočnú ochranu cestujúcich pri náraze zboku. Dvere sú štandardne vybavené pohlcovačmi nárazu a spevňujúcimi štruktúrami. Postranné airbagy, chrániace hlavu, hrudník, sú umiestnené v spevnených sedadlách. Tie sú vybavené opierkami hlavy novej generácie, ktoré boli navrhnuté tak, aby zabraňovali zraneniam krčných stavcov v prípade nárazu zozadu. Toto nové rozloženie zlepšuje polohu chrbta, držanie a komfort hlavy. Dacia Sandero je vybavená systémom ISOFIX na uchytenie detských sedačiek na postranných miestach vzadu.

Spoľahlivosť a masívny dizajn

Dizajn Dacie Sandero bol v súlade s charakterom platformy B0 ovplyvnený prvoradou potrebou zaistiť určitú úroveň robustnosti a spoľahlivosti, čo je všeobecne známe pre značku. Zvláštna pozornosť bola venovaná ochrane proti korózii, a to zásluhou opatrení vrátane:
• vstrekovanie vosku do pomocného rámu a dutých častí krycích panelov,
• utesnenie škár medzi panelmi tmelom,
• dodatočné použitie vosku na mechanických častiach pomocného rámu,
• dokonalejšia úroveň ochrany spodnej časti karosérie, prahov a podbehov kolies pred pôsobením štrku

Dacia Sandero Rovnaká pozornosť bola venovaná elektrickým a elektronickým systémom, ktoré sa osvedčili už v niekoľkých modeloch modelového radu Renault. Izolačná kabeláž v priestore pohonnej jednotky a v kabíne, pochádza práve z Renaultu a nie je nikde prerušená. Jedná sa o techniku, ktorá podporuje spoľahlivosť, pretože obmedzuje riziko chybných spojov. Ďalším príkladom je akumulátor, ktorého rozmery a špecifikácie sa brali do úvahy v kontexte extrémnych podmienok prevádzky vozidla.

Model Dacia Sandero demonštruje svoju vysokú kvalitu a prichádza so zárukou v dĺžke 3 rokov alebo v rozsahu 100.000 km vo väčšine európskych krajín, kde bude v predaji. Štandardnú záruku je možné predĺžiť na 5 rokov vďaka balíčku služieb Garancia+.

Sandero, piate vozidlo modelového radu Dacia

Dacia Sandero Uvedenie modelu Sandero na trh je významným krokom vo vývoji značky Dacia. Predstavením Sandera výrobný rad Dacia, ktorý už zahŕňa sedan, kombi a pick-up, zapustila korene v novom segmente vozidiel typu hatchback, ktorý značke pomôže získať novú klientelu. Dacia Sandero je uvádzaná na trh postupne v Európe, Turecku a krajinách severnej Afriky od júna 2008. Sandero, podobne ako ostatné modely Dacia, je určený pre pragmatických racionálne uvažujúcich ľudí všetkých vekových skupín. Zákazníci značky Dacia bývajú často majiteľmi jediného automobilu, pri jeho kúpe sa rozhodujú medzi jazdeným a novým vozidlom a cena v rozhodovacom procese zohráva dominantnú úlohu. Dacia Sandero teda osloví zákazníkov, ktorí hľadajú hatchback s priestornou kabínou a prijateľnou cenou ako pri kúpe, tak aj pri prevádzke vozidla.

Ponuka Dacie v Rumunsku, na vlastnom trhu, bude pozostávať z piatich modelov: Logan, Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up a Sandero. V západných krajinách Európy, tri roky po uvedení značky na trh, bude mať Dacia v ponuke tri vozidlá: Logan, Logan MCV a Sandero.

Vývoj a výroba: synergia v celom modelovom rade Dacia
Dacia Sandero Výroba modelu Dacia Sandero bola zahájená koncom októbra v roku 2007 v závode Pitesti, v Rumunsku. Zdieľa platformu B0 (platforma Logan) a tiež výrobnú linku celého modelového radu Dacia. Viac ako 70% dielov je spoločných pre model Dacia Logan a Dacia Sandero, čo uľahčuje výrobu rôznych modelov na tej istej výrobnej linke a znižuje náklady na vývoj a nákup. Výrobný závod v Pitesti je druhým závodom na výrobu Sandera, po brazílskom závode v Curitibe, v ktorom sa vyrába Renault Sandero pre Brazíliu a Argentínu.

Tímy z automobilky Dacia boli aktívne zapojené do vývoja Sandera. 45% technikov pracujúcich na projekte pochádza z Rumunska. Výrobný závod z veľkej časti zabezpečoval výrobu prototypov. Jedine prvá etapa bola realizovaná vo francúzskom Technocentre. Následné etapy sa uskutočnili v Pitesti, čím sa skrátila doba potrebná na realizáciu, znížili sa náklady a zároveň sa zjednodušil prechod technickej činnosti do výroby. Dacia Sandero Výrobný závod v Pitesti naďalej vyniká ako pilotný závod v rámci projektu 90. V roku 2008 zaisťuje výrobu piatich modelov a okrem toho tu sídli medzinárodné logistické centrum (ILN), ktoré zásobuje všetky výrobné závody využívajúce platformu Logan. Závod zohráva zásadnú úlohu pri definovaní výrobných procesov a školeniach. Od svojho uvedenia na trh Dacie Logan závod v Pitesti zdvojnásobil kapacitu, aby mohol v roku 2008 dosiahnuť maximálnu ročnú produkciu 350.000 voz./rok. Z pôvodných 32 voz./h v roku 2004 sa prešlo na 42 voz./h v roku 2006 pri výrobe modelov Logan MCV a Logan Van, potom 60 voz./h v roku 2008 s modelom Sandero. Výroba Dacie Sandero by mala v budúcnosti predstavovať polovicu výrobného programu montážneho závodu. Značná časť dielov sa vyrába lokálne: špeciálne diely vyvinuté pre európske modely ako aj zdielané diely. Vďaka vývoju regionálnej siete dodávateľov od zahájenia výroby Loganu v roku 2004 je miera lokalizácie výroby pre Sandero približne 60 % pre Sandero, pričom ak zoberieme do úvahy susedné krajiny, dosahuje 90 % (Maďarsko, Poľsko, atď.).

Dacia Sandero Celkovo sa preinvestovalo 147 miliónov eur na vývoj a výrobu Dacie Sandero v Európe: 65 miliónov boli náklady na vývoj a 82 miliónov investície do závodu v Pitesti. Väčšina investícií sa realizovala súčasne pri príchode Dacie Sandero a prechod na produkciu 60 voz./h , čo si vyžiadalo ďalších 100 miliónov. Tieto boli investované do valcovne plechov do novej technológie a ohýbanie otváracích častí, čo umožňuje riadiť rozličnosť modelov vyrábaných v Pitesti.

Ako aj v prípade Renaultu Laguna, plán špičkovej kvality bol aplikovaný už od začiatku projektu Dacie Sandero v koncepcii, vo výrobe, ako aj v obchode. Lokálni nákupcovia spolu s technickým oddelením a výrobným závodom úzko spolupracovali s dodávateľmi, aby zaručili špičkovú kvalitu. Akonáhle boli odhalené možné riziká schvaľovacieho procesu, jednotliví účastníci skupiny Renault zaviedli s dodávateľmi príslušný akčný plán zahŕňajúci zavedenie konceptu “Poka Yoke“ do svojich výrobných závodov. Tento nástroj na zvyšovanie kvality pochádza z Japonska (Poka znamená nepozornosť, ľahostajnosť; Yoke znamená vyvarovať sa, vyhýbať sa) a je jednoduchým a účinným nástrojom, ktorý zaručuje správnu realizáciu komplexných výrobných operácií.

Vozidlo s globálnym poslaním

Dacia Sandero s paketom SUV V januári 2008 bolo uvedené na trh v Brazílii a v Argentíne a od júna 2008 sa bude postupne uvádzať na trhy v Európe, Turecku a v severnej Afrike. Sandero bude svetovou výzvou. Do konca roku 2008 sa tento kompaktný hatchback bude vyrábať v Kolumbii (závod Sofasa, Medellin, pod značkou Renault). V roku 2009 sa bude vyrábať tiež v Maroku (závod Somaca, Casablanca; pod značkou Dacia), v Rusku (závod Avtoframos, Moskva; pod značkou Renault) a v Južnej Afrike (závod Nissan, Rosslyn; pod značkou Renault). Uvažuje sa o uvedení na trh aj iných krajinách. Na všetkých trhoch bude pozicionované z hľadiska ceny do segmentu malých vozidiel, pričom vnútornými a vonkajšími rozmermi sa radí do vyššej kategórie kompaktných vozidiel. Na Slovensku bude uvedené na trh 15. júla 2008.

Predajné výsledky značky Dacia za obdobie 2004 až 6/2008

rok/model

Logan

Logan MCV

Sandero

2004

163 ks

n.d.

n.d.

2005

1167 ks

n.d.

n.d.

2006

1023 ks

n.d.

n.d.

2007

228 ks

488 ks

n.d.

1-6 2008

149 ks

411 ks

n.d.


Pozn.: Pokles predaja v roku 2007 a 2008 je spôsobený nízkymi kvótami pre Slovensko.
n.d. = nie je k dispozícií


Zdroj: Tlačová správa Renault Slovensko, s.r.o.
Dňa: 30.6.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=579