Navigácia Panasonic Strada CN-GP50N (06/2008)
redaktor: p.mauer, 24.06.2008;

Na slovenský trh s prenosnými navigáciami prišiel Japonec s talianskym menom. Volá sa Panasonic Strada CN-GP50N. Dňa 29.5.2008 sme prijali pozvanie na prezentáciu navigačného prístroja. Organizátor, spoločnosť Mmd, zameral celú prezentáciu navigácie súťažne. Prítomným rozdal navigačné prístroje a zadal prvú úlohu.
Pomocou navigačného zariadenia sa súťažiaci mali dostať k Hradnej Bráne a postupne splniť pripravené úlohy.

Na stanovišti sa súťažiaci ešte oboznámili s účelom prezentácie, a po pol hodine už naši redaktori Karol Zechmeister a Ing. Juraj Cvopa s itinerárom v ruke štartovali automobily vybavené navigáciou Panasonic Strada. Druhou úlohou bolo poskladať puzzle a zistiť prvý cieľ cesty, ktorým bola Stupava pri Bratislave. V Stupave mali nájsť kostol a oproti nemu pomník padlých hrdinov. Z tohto pomníka mali dekódovať cieľ ďalšej trasy. K tomu však potrebovali rozlúštiť význam latinského slova napísaného nad vstupnou bránou do kostola. V tom im pomohol miestny farár – ďakujeme! Následne ich navigácia spoľahlivo zaviedla do Lozorna, kde museli nájsť konečnú zastávku autobusu jazdiaceho smerom z tejto obce. Ďalšia úloha na zozname prikazovala pristaviť sa pri lokálnom penzióne, kde si museli zapísať názvy všetkých štátov, ktorých vlajky viali na balkóne penzióna. Podľa inštrukcií sa potom vydali do Perneka, zistiť farbu značky pre cyklotrasu do Pezinka, odkiaľ cesta viedla na Pezinskú Babu. Navigačný prístroj Strada pracoval v každej situácii spoľahlivo. Počas šplhania sa na kopec bolo zaujímavé sledovať na displeji tvar trasy, ktorá mala nasledovať, vedeli sme akú zatáčku môžeme očakávať, akou rýchlosťou ide náš automobil, rôzne veci sa dajú robiť, keď idete v závese nákladného vozidla, opísali naši súťažiaci.

pristavené súťažné vozidlá - Devín prezentácia pred štartom prezentácia pred štartom odštartované kostol v Stupave zisťovanie prekladu názvu na stupavskom kostole v miestnej fare

Úloha na kopci znela: pozrieť si DVD pripravené v batožinovom priestore. Kolegom však nefungovalo, a tak odišli plniť nasledujúce zadanie, podľa ktorého museli nájsť telefónne číslo pána „Kompasa“. Od neho mali obdržať poslednú úlohu. Telefónne číslo hľadali po billboardoch (indícia znela na billboarde a pri hoteli), až sa ocitli na konci Pezinka a číslo stále nemali. Pozerali na seba a špekulovali – bude to ešte, alebo to malo byť na kopci Pezinskej Baby? Zhodli sa na tom, že cieľ už minuli, ale pretože sa neradi vzdávajú, uháňali naspäť na kopec. A skutočne, telefónne číslo bolo na drobnej nálepke jedného z prázdnych billboardov. Zavolali pána "Kompasa" a dostali inštrukciu: zistiť akým spôsobom Strada informuje o prekročení maximálnej rýchlosti a následne zájsť na námestie do Svätého Jura na stretnutie s pracovníkom v bielom plášti. Nie nie, žiadny psychiater - lekár to mal byť. Prvú úlohu našli v nastaveniach navigácie. Na prekročenie povolenej rýchlosti systém upozorňuje tak, že na displeji zobrazí dopravnú značku s maximálnou povolenou rýchlosťou pre daný úsek trasy a súčasne z reproduktora zaznie "Pozor". Druhú úlohu splnili tiež. Lekár im prikázal, aby si vodič obviazal temeno hlavy, a v takom stave sa museli prepraviť do záverečného bodu trasy do reštaurácie pri parkúre v Petržalke, kam ich opäť spoľahlivo navigovala Strada.

vlajky na penzióne v Lozorne cestou na Pezinskú Babu cestou do Bratislavy konečná stanica akcie pri parkúre trofeje pre víťazov víťazi akcie

Záver „dobrodružno-súťažnej“ prezentácie sa uskutočnil v príjemnej spoločnosti zmiešaného tímu spoločností Panasonic a Mmd. Aj keď naši kolegovia túto súťaž nevyhrali, odniesli si dobrý zážitok a navigáciu Strada na letný test.


Naše skúsenosti s navigáciou "Panasonic Strada CN-GP50N"

Strada v taliančine znamená cesta. Ciest ja veľa a zorientovať sa v nich býva často problém. Klasické papierové mapy postupne nahrádzajú prenosné navigačné jednotky, ktoré okrem iného dokážu zobraziť napríklad aj Vaše obľúbené fotografie z dovolenky. Vymeniteľná pamäťová karta testovanej navigácie obsahovala aktuálnu mapu s označením NT0704 Panasonic Eastern Europe.

Schopnosť navigácie Strada doviesť Vás do cieľa sme testovali od 29. mája do 26. júna 2008.

informácie o prístroji maska nastavenia Zoznámenie
Strada je kompaktná, prenosná navigácia s rozmermi 129mm x 87mm x 31mm. Zaujme veľkým, dotykovým, širokouhlým 5’ (12,7 cm) QVGA displejom. Displej je osadený v čiernom lesklom ráme, ktorý dodáva Strade príťažlivú tvár. Na pravej strane prístroja sa nachádza mikrofón a pod ním slot pre SD kartu. Štandardne sa dodáva pamäťová 2GB karta. Na ľavej strane je tlačidlo vypínača resp. pohotovostného režimu a pod ním dva konektory. Konektor napájania a konektor prijímača dopravných správ. Nám by viac vyhovovali tieto konektory umiestnené na pravej strane, nakoľko pri prudkých manévroch vzniká možnosť zavadenia o kábel. Spomenuté riešenie na ľavej strane je skôr vhodné pre vozidlá s pravostranným riadením. Na spodok prístroja je možné pripojiť USB kábel. Je tam aj hlavný vypínač prístroja. Zadnej strane dominuje oválny reproduktor. Nad ním je konektor externej GPS antény. Napájanie je možné buď prostredníctvom osobného počítača pomocou USB kábla alebo prostredníctvom samostatne predávaného AC adaptéra na 220V alebo 12V. Táto prenosná navigácia o hmotnosti 275g (bez držiaka) je určená predovšetkým pre všetky druhy automobilov, ale vďaka zabudovanej batérii je použiteľná aj mimo automobil (výrobca udáva 4 hodinový prevádzkový režim bez dobitia batérie). Napájací kábel s adaptérom pre 12V zástrčku je dostatočne dlhý, ale ocenili by sme, keby sa konektor nachádzal na pravej strane prístroja. Navigácia sa pripevňuje buď na čelné sklo alebo na hladký povrch prístrojovej dosky automobilu pomocou prísavky na kĺbovom držiaku. Výhodou je, že teleso navigácie sa dá z držiaka ľahko odobrať.

vkladanie cieľovej adresy profil trasy Prvé použitie
Pri prvom kontakte s navigáciou Strada sme nemali čas čítať návod na obsluhu. Zúčastnili sme sa totiž súťaže "Panasonic Rallye" a tak, ako ostatné posádky, aj my sme chceli vyhrať. S funkciami sme sa začali zoznamovať za jazdy spôsobom „stlač a uvidíš“. To sme ešte netušili, že navigáciu budeme môcť po súťaži podrobiť dôkladnému testovaniu. Automobil, ktorý nám bol pridelený, bol vybavený zabudovaným dotykovým LCD displejom na palubnej doske. Mali sme možnosť porovnať čitateľnosť obrazoviek obidvoch zariadení. Displej navigácie Strada mal pri dopade priameho slnečného svetla o niečo horšiu čitateľnosť a pri pohľade z uhla (z miesta spolujazdca) nebol čitateľný vôbec. Je to len vec správneho nastavenia.

Menu prístroja sa volí zo 16 jazykových mutácií, žiaľ slovenskú sme medzi nimi nenašli, ale obsahuje aspoň jazyk český. Dotykové ovládanie ponuky na obrazovke je intuitívne a rýchlo sa dá naučiť. Základom pre správne vyhľadanie cieľa Vašej cesty bude správne nastavenie funkcií v ponuke. Odporúčame tak urobiť ešte pred cestou. Po zapnutí prístroja sa objaví základná ponuka funkcií (Nabídka) a v nej tlačidlá pre otvorenie informácií a ďaľšie nastavenia, cieľ cesty, telefónu alebo prehliadania obrázkov.

ponuka pre výber cieľa mapa Naše postrehy
V prvom kroku v základnom nastavení sme si zvolili jazyk, navigačný pohľad na mapu a priestorové vykresľovanie trasy (2D;3D). Pre vygenerovanie dĺžky trasy a výpočet času príjazdu do cieľa je rovnako dôležité, aby ste určili profil trasy: krátku trasu, rýchlu trasu alebo optimálnu trasu. Stlačením príslušnej ikony na dotykovom displeji si zvoľte dopravný prostriedok, charakter trasy, vyhýbanie sa úsekom za poplatok, trajektom a diaľniciam.
Nám sa počas testovania podarilo odhaliť, ako systém pracuje. Pri zadaní profilu trasy "rýchla trasa" systém vygeneroval trasu po hlavných ťahoch resp. cestách prvej triedy. Pretože sme cestu dobre poznali, úmyselne sme z doporučeného smeru odbočili. Prístroj to zaregistroval a polohu automobilu (kurzor) okamžite zakreslil do aktuálnej cesty na mape. Súčasne nás moderátorka milým hlasom upozornila na to, aby sme po "x" metroch odbočili na cestu, ktorá nás privedie späť na pôvodne vygenerovanú trasu. Ak sme túto výzvu ignorovali a pokračovali v jazde ďalej, tak sme si milé upozorňovanie vypočuli zakaždým, keď sa na mape vyskytla spojovacia cesta medzi pôvodne vygenerovanou trasou a dobrovoľne zvolenou trasou. Prekvapilo nás to však až v tom momente, keď nás navigácia nezmyselne odkláňala ešte aj do poslednej spojovacej ulice pred cieľom. Samozrejme, že v cudzom prostredí by sme navigáciu takto netestovali ale určite sa spoľahli na vygenerovanú trasu.
Keď sme si tú istú trasu zopakovali s navoleným profilom "krátka trasa", tak nás navigácia viedla tak ako sme to predpokladali.
Aj keď sa nám zatiaľ nepodarilo odhaliť v čom spočíva rozdiel medzi treťou ponúkanou možnosťou, ktorou je profil "optimálna trasa", sme presvedčení, že navigácia pracuje spoľahlivo.

maska ponuky rýchly prístup k predvoleným adresám Cieľ sa zadáva podľa adresy alebo vyhľadá podľa 26 POI (Points Of Interest) tzv. bodov záujmu, ktoré zahŕňajú napríklad letiská, hotely, reštaurácie, čerpacie stanice. Prístroj lokalizuje tieto miesta v okruhu 25 km od Vašej aktuálnej pozície. Pre rýchle vyhľadávanie si môžete Vaše obľúbené miesta a cieľové body uložiť do pamäte prístroja. Jednoducho si cieľovú adresu uložíte pod ikonu "Oblíbené" alebo Vašu domovskú adresu uložíte pod ikonu "Domů".

Okrem zadávania cieľa cesty cez dotykový displej, prístroj rozlišuje aj hlasové príkazy pomocou zabudovaného mikrofónu. Systém je schopný naučiť sa charakteristiku Vášho hlasu bez ohľadu na jazyk alebo nárečie.

ponuka pre plánovanie trasy mapa Výhodou systému je, že si zapamätá posledných 30 cieľov, čím šetrí čas na zadávanie vstupných informácií trasy, nakoľko nové zadávanie cieľovej adresy trvá na náš vkus pridlho. Túto nevýhodu kompenzuje možnosť plánovania trasy a zistenia vzdialenosti aj v pohodlí domova bez príjmu GPS signálu. Pokiaľ poznáte mesto alebo jeho poštové smerové číslo, ulicu a číslo domu, navigácia Vás zaručene dovedie do cieľa.

Nám sa nepodarilo nájsť novšie adresy, zrejme pre neaktuálnu mapu v prístroji. Vďaka prevodu nových mapových dát prostredníctvom pamäťovej karty SD alebo pomocou prepojenia káblom USB je aktualizácia máp jednoduchá. Mapové dáta pokrývajú celkovo 37 európskych krajín.

info o posledných cieľoch v pamäti prístroja info o aktuálnom stave GPS a aktuálnej polohy prístroja Po navolení cieľového miesta a nadviazania satelitného spojenia Vás Strada začne navigovať pomocou grafiky a hlasových príkazov. Na mape je cesta vyznačená kontrastnou oranžovou farbou. V dolnej časti dotykového displeja sú „tlačidlá“ pomocou ktorých sa dostanete späť do menu, zmeníte nastavenia a intenzitu hlasitosti moderátora, ktorý Vás naviguje. Príjemný ženský hlas je dobre počuteľný aj pri nižšej intenzite hlasitosti. Prihovára sa Vám v 21 jazykoch. Pri cestovaní v zahraničí prijímate pokyny v rodnom jazyku a Vy sa môžete bez rozptyľovania venovať bezpečnej jazde. Displej môže ďalej zobrazovať (podľa nastavenia) vľavo dole vzdialenosť k ďalšej križovatke v km a šípku zobrazujúcu smer odbočenia. Pri priblížení sa ku križovatke sa číselný údaj o vzdialenosti nahrádza grafickým symbolom.
Pri jazde po vozovke s viacerými jazdnými pruhmi Vás moderátor pred blížiacim odbočovaním upozorní na zaradenie do odbočovacieho pruhu. Výhodou je znázorňovanie jednosmerných ulíc prípadne aj ich názvov (voľba v nastaveniach).
Ak nesprávne odbočíte, prístroj o pár sekúnd vygeneruje novú trasu a bez akýchkoľvek nových nastavovaní pokračuje v navigácii do určeného cieľa. Stalo sa nám ale, že pokyn na odbočenie prišiel s oneskorením alebo smeroval na nespevnenú vozovku, ale aj do prejazdného dvora areálu. Z toho nám vyplynulo, že nie vždy sa oplatí veriť príjemnému ženskému hlasu, mohol by nás dostať tam, kam sami nechceme.

Praktické a zaujímavé
Na displeji vpravo dole je voliteľná malá tabuľka s údajmi o aktuálnej rýchlosti, o nadmorskej výške, o vzdialenosti do cieľa v km, o zostávajúcom čase cesty a čas v ktorom dosiahnete cieľ naplánovanej cesty. Pri prekročení povolenej maximálnej rýchlosti sa vľavo hore zobrazí dopravná značka s povolenou maximálnou rýchlosťou pre daný úsek. Na prekročenie rýchlosti (nastaviteľná funkcia) upozorňuje malý výstražný žltý trojuholník na displeji a z reproduktora zaznie výstražné upozornenie „Pozor!. Takéto upozornenie sa ozve po každom prekročení nastavenej rýchlosti napríklad o 5km/h v meste a o 10km/h mimo mesta a Vy sa budete nechápavo obzerať čo sa deje. Výstižnejšie by bolo spojenie slov "pozor na rýchlosť" alebo iné výstižné zvukové upozornenie. Na túto funkciu sa nespoliehajte a radšej predpísané obmedzenie dodržiavajte, pretože nefungovala na viacerých miestach našich ciest. Upozornenie zaznie len na miestach, pri ktorých má systém povolenú maximálnu rýchlosť nastavenú v mape. Zdôrazňujeme, že pri testovaní tejto funkcie nebol ohrozený žiadny účastník cestnej premávky. Vedľa značky pre maximálnu povolenú rýchlosť sa môže na určitých úsekoch zobraziť aj smerová tabuľa. Táto užitočná funkcia Vás upozorňuje na značky, ktoré je potrebné sledovať.

prehľad o informáciách Zaujímavosťou je zobrazovanie architektonických pamiatok a významných kultúrnych miest pomocou 3D ikony. Aby sa však nejaká zobrazila na displeji, museli by sme navštíviť mestá ako je Paríž, Berlín alebo Londýn. Databáza zahŕňa celkom 220 pamiatok, ale Bratislavský hrad medzi nimi bohužiaľ nie je.
Ďalšia užitočná funkcia je GPS asistencia. Táto funkcia umožňuje korekciu nastavenia polohy v prípade zlého GPS príjmu napr. v podzemnom parkovisku alebo pri strate GPS signálu napr. pri prejazde tunelom.
Po nainštalovaní TMC prijímača, ktorý je samostatne predajný, Vás bude prístroj pomocou ikon a textových poznámok varovať pred dopravnými nehodami a prácami na ceste. Preto Vás neprekvapí žiadna dopravná zápcha.

maska pre telefonovanie cez Bluetooth Funkcia Bluetooth umožňuje prepojenie Strady s mobilným telefónom. Tým Vám dáva možnosť pohodlne a bezpečne telefonovať s mobilným telefónom vo vrecku alebo v taške. Telefónne číslo je voliteľné priamo na displeji navigácie poprípade zo zoznamu prichádzajúcich alebo odchádzajúcich hovorov. Do navigácie si môžete uložiť až 500 telefónnych čísel. Aktualizovať telefónny zoznam si môžete bezdrôtovým prenosom len pokiaľ telefón podporuje profil OPP. Veľkou výhodou je priame vytáčanie telefónneho čísla z databázy POI. Túto vymoženosť oceníte, ak si chcete napr. rezervovať nocľah alebo miesto v reštaurácii ešte počas cesty.

A teraz sa dostávame znovu na začiatok, kde sme spomínali funkciu prehliadača obrázkov. Už na ceste domov z dovolenky si môžete vychutnať pohľad na Vašu obľúbenú pláž, ktorú ste práve opustili. Umožní Vám to prehliadač fotografií z pamäťových kariet podporujúci obrazové dáta vo formáte "jpg" alebo "bmp". Rýchlosť prehliadania je nastaviteľná v piatich časových intervaloch. Pozor, nerobte to počas jazdy!

A ešte jeden postreh: Strada má ikonu nápadne pripomínajúcu, že cieľ je dosiahnuteľný viacerými smermi. Tým chce Panasonic Strada naznačiť, že vďaka nemu sa vždy do cieľa dostanete.

Cena
Doporučená cena výrobcu v čase uverejnenia tejto recenzie je 12.995,- Sk s DPH. Za túto cenu dostanete navigáciu s najväčším displejom na trhu so všetkými štandardnými funkciami, ktoré najmodernejšie prístroje v súčasnosti ponúkajú.
Tu treba však podotknúť, že tým investície nekončia. Ak chcete mať v prístroji vždy aktuálne mapy, musíte si ich aktualizáciu zaplatiť. Panasonic ich bude aktualizovať dvakrát do roka.
Aktuálnu cenu navigácie uvádza výrobca na svojej stránke.

Technická špecifikácia
LCD Monitor:

  • Uhlopriečka displeja: 12.7 cm (5’)
  • Počet pixelov: 391 680
  • Riadenie displeja: aktívna matica TFT
  • Vnútorné osvetlenie: LED podsvietenie


  • Vstavaná batéria:
  • Doba nabíjania: 6 hod. (autonabíjačka pri vypnutom prístroji); 7,5 hod. (USB kábel)
  • Výdrž batérie: max. 4 hod. (10 až 35 °C)


  • Vstavaný reproduktor:
  • Max. výstupný výkon: 1,5W
  • Impedancia reproduktora: 4Ω/mono


  • Navigácia:
  • Napájanie: 12V jednosmerné napätie
  • Rozmery: 129 x 87 x 31 mm
  • Hmotnosť: 275g


  • GPS anténa
  • Typ: rovinná mikropásková
  • Prijímaný kmitočet: 1575,42 MHz (C/A kábel)
  • Citlivosť príjmu: pri LNA úroveň 2-157 až 159 dBm, štandard SiRF Star III
  • Spôsob príjmu: 20 paralelných kanálov


  • Bluetooth:
  • Prenosová frekvencia: 2402 až 2480 MHz
  • Počet kanálov: 79 kanálov
  • Komunikačný režim: Komunikácia s kmitočtovými skokmi v rozprestretom pásme RF výstup: -1dBm (0.8mW)
  • Dosah: v okruhu 10m
  • Použiteľná verzia: verzia 1.2


  • Autonabíjačka:
  • Výstup: 12V jednosmerné napätie


  • Štandardné príslušenstvo:
  • autonabíjačka
  • konzola
  • nalepovací disk
  • prísavkový držiak
  • USB kábel
  • pamäťová SD karta 2GB
  • DVD-ROM


  • Voliteľné príslušenstvo:
  • sieťová nabíjačka
  • súprava pre montáž do auta
  • externá GPS anténa
  • prijímač dopravných správ TMC


  • Hodnotenie

    Navigáciu sme úmyselne používali v dobre známom prostredí a zistili, že ponúknuté trasy neboli vždy ideálne. Systém uprednostňuje cesty prvej triedy a po úmyselnom odklonení na menej frekventovanú a kratšiu trasu sa snaží vrátiť na pôvodne vypočítanú trasu niekedy aj za cenu odklonenia na prašnú cestu s nespevneným povrchom. Ak ponúkanú skratku nepoznáte, riaďte sa radšej vlastným inštinktom a pokračujte po spevnenej vozovke. Veď aj keď navigáciu neposlúchnete, o pár sekúnd systém polohu prístroja znovu zameria, trasu prepočíta a ponúkne alternatívnu trasu.
    Z toho vyplýva, že v neznámom prostredí dôverujte moderátorke, ktorá Vás bezpečne dovedie do cieľa. Veď o tom je navigácia, dostať sa do cieľa bezpečne a nie za každú cenu najkratšou cestou.

    Túto elektronickú pomôcku určite oceníte najmä pri ceste na neznáme miesto do neznámeho mesta a za nepoznanými pamiatkami, len si musíte spočítať či Vám stojí za tú cenu.

    Redaktor: Peter Mauer
    Foto: Ing. Juraj Cvopa, Karol Zechmeister, Peter Mauer



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=578