Audi Q5 (novinka 2008)

Už samotné rozmery definujú automobil SUV nového strihu. Audi Q5 má dĺžku 4,63 metra, šírku 1,88 metra ale výšku iba 1,65 metra – a tým má najšportovejšie proporcie spomedzi svojich konkurentov. Aj nízkym koeficientom aerodynamického odporu 0,33 tento automobil SUV dosahuje najlepšiu hodnotu vo svojej triede.

Dizajn Audi Q5, založený na športovej elegancii a skulptúrovitých tvaroch korešponduje s charakterom značky Audi. Veľkú jednodielnu masku chladiča po obidvoch stranách lemujú výrazné reflektory; na želanie môžu byť opatrené bi-xenónovými systémami a dennými svetlami zo svietiacich diód LED.

Veľké kolesá a stúpajúce hrany definujú bočný pohľad; elegantná línia strechy, korunovaná pozdĺžnymi lištami strešného nosiča zvýrazňuje štíhle línie, pripomínajúce kupé. Na zadnej časti vizualizujú do bokov zabiehajúce dvere batožinového priestoru – vyrobené rovnako ako aj predná kapota z hliníka – príbuznosť s väčším súrodencom Audi Q7. Aj koncové svetlá môžu byť vyhotovené s markantnou technikou LED.

Pre vonkajšie plastové prvky karosérie modelu Q5 ponúka Audi tri rozličné vyhotovenia – v čiernej farbe (štandardne), lakované v kontrastnej farbe alebo celkové lakovanie vo farbe vozidla. Okrem toho sú na výber dva komplety na karosériu. Exteriérový balík S line dodáva novému SUV od Audi zvýraznený športový vzhľad, kým alternatívne štylizovaný balík offroad style s nájazdovými štítmi vpredu i vzadu a 19-palcovými kolesami vytvára rustikálny výzor.

Dlhý rázvor, veľkorysý priestor

Dlhý rázvor 2,81 metra – čo je najlepšia hodnota v danom segmente – zabezpečuje veľkorysé priestorové pomery na palube Audi Q5. V kabíne nájde pohodlné miesto päť osôb, sedadlá sú ergonomicky tvarované a flexibilne koncipované. Operadlá zadných sedadiel majú nastaviteľný sklon a dajú sa veľmi pohodlne sklápať: keď sa potiahne páka diaľkového odomykania v batožinovom priestore, operadlá sa sklopia dopredu na sedáky. Tým sa objem batožinového priestoru zväčší z 540 na 1.560 litrov, pod jeho podlahou je ďalší úložný priestor. Súprava fixovacích koľajničiek, deliaca sieť a ochranná vaňa sa dajú objednať za príplatok.

Audi Q5 je multitalent pre šport, voľný čas a rodinu. Na želanie Audi dodáva takzvané zadné sedadlo plus, ktoré sa dá pozdĺžne posúvať o 100 milimetrov a ktoré má dvierka umožňujúce prestrčiť dlhé predmety z batožinového priestoru do kabíny. Aj pri sedadle spolujazdca vpredu sa dá objednať sklopné operadlo – s ním sa môžu v kabíne prepravovať dlhé predmety ako napríklad surfovacie dosky. Štandardne sú v kabíne namontované mnohé praktické odkladacie priehradky, držiaky na poháre a fľaše, ako aj elektrické zásuvky. Na želanie Audi dodáva klimatizovaný držiak na nápoje ktorý môže udržiavať nápoje chladné alebo teplé. V príplatkovom komplete odkladacích pomôcok možno nájsť ďalší vtipný detail – upevňovací bod v priestore pre nohy spolujazdca na ktorý sa dajú upevniť rozličné odkladacie systémy.

Najmodernejšie bezpečnostné vybavenie je pri automobiloch Audi samozrejmosťou. Na predných sedadlách sú obmedzovače sily bezpečnostných pásov a airbagy zladené novým, zvlášť inteligentným spôsobom. Karoséria Audi Q5 je vyrobená s veľkým podielom komponentov z ocele vysokej a najvyššej pevnosti navzájom pospájaných s maximálnou presnosťou. Tieto komponenty znižujú hmotnosť a zvyšujú pevnosť karosérie, pričom zvyšujú bezpečnosť pri náraze a zlepšujú aj celkové mechanické vlastnosti karosérie.

V interiéri využíva Audi Q5 typické výrazové prostriedky značky no individuálnym spôsobom ich modifikuje – napríklad kokpit orientovaný na vodiča je vyšší, čo zodpovedá vzpriamenej polohe na sedadle. Ergonómia je príkladná, vypracovanie je ako vždy u Audi bez kompromisov – vzhľad a hapitcký dojem potešia všetky zmysly. Najkvalitnejšie materiály ako hliník, ušľachtilé drevá, chróm, koža a alcantara spolu s dizajnovými kompletmi, ktorých je na výber široká paleta, dodávajú jasne kontúrovanému interiéru individuálnu charizmu.

Sériovo má Audi Q5 elektromechanickú parkovaciu brzdu, inteligentný kľúč s mikročipom, automatickú klimatizáciu a informačný displej v združenom prístroji – ktorý okrem iného zobrazuje momentálne ideálny prevodový stupeň ako odporúčanie pre úspornú jazdu. K sériovému vybaveniu patrí aj veľký centrálny monitor. Ak je vozidlo vybavené navigačným systémom, mnohé ovládacie funkcie sú sústredené do ovládacieho terminálu MMI na stredovom tuneli. Tento najdokonalejší ovládací systém na trhu v Audi Q5 prichádza v novej generácii – jeho grafiky a ovládanie kombinovaným veľkým otočným ovládačom sú ešte intuitívnejšie ako boli doteraz.

Výkonné a účinné motory

Audi Q5 prichádza na štart s troma motormi, s jedným benzínovým a s dvoma naftovými TDI. Všetky motory sú vybavené priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaním turbokompresorom. Preto sa vyznačujú vysokým výkonom, energickým krútiacim momentom a kultivovaným behom, pričom veľmi efektívne využívajú palivo.

Benzínový motor 2.0 TFSI bol od základu prepracovaný. Štvorvalcový motor spája tri technické prvky hig-tech – prepĺňanie turbokompresorom, priame vstrekovanie benzínu a inovatívny systém Audi valvelift na reguláciu zdvihu ventilov. Vysoký krútiaci moment 350 Nm je k dispozícii už od otáčok 1.500 za minútu a do otáčok 4.200 za minútu zostáva konštantný, maximálny výkon dosahuje 155 kW (211 k). Audi Q5 2.0 TFSI akceleruje z pokoja na tempo 100 km/h za 7,2 sekundy, maximálna rýchlosť je 222 km/h. Priemerná normovaná spotreba paliva je iba 8,5 litra benzínu na 100 km.

Štvorvalcový naftový motor 2.0 TDI, ktorému nový systém priameho vstrekovania Common-Rail zabezpečuje vysokú kultúru behu, má rovnako ako benzínový motor dva vyvažovacie hriadele. S rovnakým krútiacim momentom 350 Nm (od 1.750 do 2.500 otáčok za minútu) má aj turbodiesel energický krútiaci moment, maximálny výkon dosahuje vysokú hodnotu 125 kW (170 k). Priemerná spotreba iba 6,7 litra nafty na 100 km dokazuje úspešnú stratégiu účinnosti u Audi. S motorom 2.0 TDI zrýchľuje Audi Q5 za 9,5 sekundy z 0 na 100km/h, maximálna rýchlosť je 204 km/h.

Najvýkonnejším pohonným agregátom v programe je motor 3.0 TDI. Naftový motor s usporiadaním valcov V6 mobilizuje výkon 175 kW (240 k), v rozpätí otáčok od 1.500 do 3.000 za minútu je k dispozícii krútiaci moment 500 Nm. So suverénnym priebehom výkonu a kultivovaným zvukom tento motor udelí Audi Q5 zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 6,5 sekundy, maximálna rýchlosť dosahuje až 225 km/h. V priemere sa tento výkonný motor uspokojí so 7,7 litra nafty na 100 km.

Sedem stupňov – nová prevodovka S tronic

Motor 2.0 TDI sa montuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri motoroch 3.0 TDI a 2.0 TFSI stavia Audi na ďalšiu inovatívnu technológiu – S tronic, novú prevodovku s dvoma spojkami a siedmimi prevodovými stupňami. Tento agregát high-tech dokáže uskutočniť zmenu prevodového stupňa za niekoľko stotín sekundy, pričom súčasne zabezpečuje vysokú účinnosť a komfort. Vodič môže nechať prevodovku S tronic radiť plne automaticky alebo ju ovládať manuálne voliacou pákou, na želanie ovládačmi na volante.

Rovnako ako pri Audi A4, najlepšej limuzíne strednej triedy podľa názoru odbornej tlače, si aj pri Audi Q5 agregáty ústrojenstva pohonu navzájom vymenili miesta – diferenciál je uložený pred spojkou, bezprostredne za motorom. Toto riešenie, ktoré umožnilo posunúť prednú nápravu ďalej dopredu, dovolilo vytvoriť dlhý rázvor a ideálne rozdelenie hmotnosti na jednotlivé nápravy. To sú východiská pre špecifické silné stránky Audi Q5 – vynikajúcu smerovú stabilitu, vysoký komfort a výbornú jazdnú dynamiku.

Audi ako priekopník v oblasti pohonu všetkých kolies vyrába Audi Q5 zásadne s permanentným pohonom všetkých kolies quattro – čo je jediné dôsledné riešenie pre dynamický automobil kategórie SUV. Medzinápravový diferenciál za normálnych podmienok rozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé nápravy v pomere 40 : 60 - táto charakteristika s dôrazom na zadnú nápravu zvyšuje pôžitok z jazdy. V prípade potreby dokáže systém pohonu quattro preniesť až do 65 percent krútiaceho momentu na prednú nápravu alebo až do 85 percent na zadnú nápravu.

Aj podvozok podčiarkuje športový charakter Audi Q5. Päťprvková predná náprava a zadná náprava s trapézovými závesmi sú kompletne vyrobené z hliníka, prevodovka riadenia uložená na najnižšom mieste bezprostredne prenáša impulzy z volantu na kolesá. Veľké kotúčové brzdy zabezpečujú vysoké hodnoty spomalenia. Disky kolies priemeru 17 palcov kované z ľahkej zliatiny s pneumatikami formátu 235/65 patria k sériovému vybaveniu, na želanie dodáva Audi ešte väčšie kolesá až do rozmeru 20 palcov.

Nové SUV od Audi sa ovláda športovo precízne, reaguje spontánne a bezpečne, pričom súčasne poskytuje vysokú mieru komfortu. Elektronický stabilizačný systém ESP novej generácie je doplnený viacerými inovatívnymi funkciami, ktoré konkurencia neposkytuje. Pomocou špeciálneho senzora ESP rozozná ak je na vozidle namontovaný strešný nosič a tým je zvýšené ťažisko vozidla – Audi Q5 má povolené zaťaženie strechy až 100 kg. V takomto prípade ESP zasahuje v hraničnej oblasti trochu skôr. Bez zaťaženej strechy môže vodič plne využiť vysoký dynamický potenciál Audi Q5.

Audi Q5 je automobilom pre mnoho účelov a pre akýkoľvek povrch. Povolená hmotnosť brzdeného prívesu 2 tony z neho robia silné ťažné vozidlo a aj s drsným terénom sa Q5 vynikajúco vyrovná. Sériový systém reguláciu zjazdu zo strmého svahu zvyšuje bezpečnosť tým, že automaticky reguluje predvolenú rýchlosť do 30 km/h. Stabilizačný systém ESP so svojou funkciu ABS má špeciálne regulačné polia pre jazdu v teréne. Pri jazde v teréne je ťažisko regulácie ESP zamerané na zabezpečenie maximálnej trakcie; ABS samočinne rozozná charakter podkladu a zvolí optimálny regulačný algoritmus pre piesok, štrk alebo šotolinu.

Čísla hovoria samé za seba: Stúpavosť Audi Q5 je s hodnotou 31 stupňov (čo zodpovedá 60 %) neobyčajne vysoká. Vďaka krátkemu prednému previsu je nájazdový uhol 25 stupňov a uhol rampy (prejazdový uhol), ktorý je podmienený rázvorom, dosahuje 17,5 stupňa. Svetlá výška je 20 centimetrov, vozidlo je schopné brodiť cez vodu do hĺbky 50 centimetrov.

Audi drive select – systém pre pôžitok z jazdy

Komplexný balík technológií high-tech robí zážitok z jazdy v Audi Q5 ešte fascinujúcejším. Na želanie dodávaný regulačný systém Audi drive select, ktorý riadi funkciu rozličných technických komponentov, je k dispozícii vo viacerých stupňoch. Stlačením gombíka si vodič zvolí, či má systém pracovať v komfortnom, v zvlášť vyváženom alebo v športovom režime. Ovládací systém MMI poskytuje k tomu ďalšie, štvrté regulačné pole, ktoré sa dá individuálne programovať.

Systém Audi drive select sa dodáva s dvoma inovatívnymi technickými prvkami. Jedným je elektronická regulácia charakteristiky tlmičov pruženia, druhým je dynamické riadenie Audi. Toto riadenie, vybavené osobitnou redukčnou prevodovkou plynulo mení celkový prevod riadenia a účinok posilňovača podľa rýchlosti jazdy. Znamená to, že pri parkovaní je ovládanie vozidla veľmi ľahké a pri vysokej rýchlosti jazdy je riadenie tuhé a málo citlivé. V hraničnej oblasti dynamické riadenie stabilizuje Audi Q5 bleskurýchlymi malými korektúrami riadenia v súčinnosti s ESP.

Audi vysiela svoje nové SUV do súboja o priazeň zákazníka s veľkorysým sériovým vybavením. Obsahuje okrem iného audiosystém s ôsmimi reproduktormi. V oblasti multimediálnych systémov je k dispozícii moderný modulárne koncipovaný systém – v najvyššom stupni integruje telefón cez Bluetooth, DVD-prehrávač, televízny tuner, systém inteligentného hlasového ovládania, rozhranie pre prehrávač iPod a audiosystém high-end dánskeho špecialitu Bang & Olufsen. Najdokonalejší navigačný systém využíva monitor s vysokým rozlíšením na trojrozmerné zobrazovanie mapy. Na pevný disk navigačného systému sa dá nahrať aj hudobný záznam vo formáte MP3.

Asistenčné systémy: luxus najvyššej triedy

Na želanie môže byť Audi Q5 vybavené celou paletou rozličných systémov high-tech, ktoré sú priamo prevzaté z luxusnej triedy. Tieto systémy zvyšujú komfort a bezpečnosť jazdy. Patrí k nim asistenčný systém Audi parking system advanced s kamerou na cúvanie, systém na udržiavanie jazdného pruhu Audi lane assist a bezpečnostný systém Audi side assist, kontrolujúci mŕtve uhly vonkajších spätných zrkadiel pri zmene jazdného pruhu. Radarový tempomat adaptive cruise control automaticky udržiava konštantný odstup od vozidla idúceho vpredu.

K ďalším prvkom high-tech pre nové Audi Q5 patrí systém na odomykanie a zamykanie bez kľúča advanced key, systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách, veľké posuvné/výklopné panoramatické strešné okno, trojzónová automatická klimatizácia, rolety proti slnku na zadných bočných oknách, dynamické reflektory Audi adaptive light natáčajúce sa do zákrut, elektricky ovládané dvere batožinového priestoru a sklopné ťažné zariadenie. Asistenčný systém pre diaľkové svetlá automaticky prepína diaľkové a tlmené svetlá. Predné sedadlá môžu byť na želanie vybavené elektrickým nastavovaním, vyhrievaním a ventiláciou – aj tu Audi poskytuje vo svojom novom SUV luxus najvyššej triedy.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 24.04.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=568