Iveco Massif (novinka 4/2008)

Iveco Massif Iveco je jedným z mála výrobcov na svete, ktorý má v sortimente kompletnú paletu vozidiel s pohonom všetkých kolies. S modelom Massif taliansky výrobca vstupuje do segmentu ľahkých úžitkových vozidiel 4x4 s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony, kde doposiaľ nemal zastúpenie.

Iveco Massif je prvým vozidlom turínskej spoločnosti v sektore ľahkých off-roadov. Signalizuje návrat ku koreňom terénnych automobilov a inšpiruje sa duchom slávneho Fiata Campagnola – auta, ktoré v Taliansku jazdilo ešte v dobách pred vybudovaním modernej infraštruktúry. Model Campagnola bol významným príspevkom k povojnovému obnovovaniu Apeninského polostrova v 50. rokoch a Taliani si ho ešte stále dobre pamätajú – a nielen v tejto podobe. Je napríklad neoddeliteľne spätý s verejnými vystúpeniami pápeža, ktorý takto zaviedol novú formu komunikácie s ľuďmi. V bielej uniforme s iniciálkami UN sa stal zasa súčasťou mnohých medzinárodných mierových misií na všetkých kontinentoch.

Iveco Massif Nový Massif od svojich predkov preberá robustnú všestrannosť vozidla, ktoré je určené do drsných podmienok. S koncepciou typickou pre športové off-roady (z čias, keď sa s nimi ešte nejazdilo po meste a prevažne po asfaltkách) má ambície preraziť vo svete úžitkových terénnych vozidiel – bez kompromisov, ktoré výrobcovia musia robiť pri civilnejších autách.

Už meno Massif evokuje predstavu, že ide o pravý terénny automobil do každého podložia s parametrami a schopnosťami, ktoré postačujú aj na extrémne podmienky. Dokáže zdolať až 100-percentné stúpanie, má nájazdový uhol 50° vpredu, 30° vzadu a prejazdový uhol 24°. Pri sériovom vybavení sa môže brodiť vodou do hĺbky 500 mm a svetlá výška podvozka štandardnej verzie je 200 mm. Pohon predných kolies sa dá vypnúť, čo výrazne znižuje spotrebu pri jazde po cestách.

Iveco Massif Massif s dlhým rázvorom (2768 mm) je k dispozícii v päťdverovej verzii, ako pick up i ako šasi s kabínou; krátky variant s rázvorom 2452 mm sa vyrába s trojdverovou karosériou. Všetky modifikácie sú dostupné aj s pravostranným riadením.

Iveco Massif má množstvo konfigurácií, aby sa pre každý typ použitia dalo nájsť to najlepšie riešenie. K dispozícii sú 2 motory a 4 verzie v rôznych vyhotoveniach – v závislosti od trhu. Samozrejme, veľa zákazníckych požiadaviek sa dá aplikovať individuálne, čo z Massifu, predovšetkým vo verziách pick up a šasi, robí variabilné vozidlo, ktoré možno adaptovať na každé nasadenie. Bez kompromisov je tiež komfort vodiča, pretože prácu v teréne často sprevádza stres a nie vždy ide o zábavku na voľný čas, ako si to mnohí predstavujú.

Kompletná paleta vozidiel 4x4
Iveco Massif vstupuje na malý, ale veľmi dôležitý trh pracovných vozidiel s pohonom 4x4. Vyrába sa v spolupráci so španielskym výrobcom Santana, avšak pôvodné vozidlo experti z Iveca kompletne prebudovali, pričom hojne využili technológie z Daily 4x4. Výsledkom tejto zásadnej prestavby je vozidlo do situácií, kde sa žiada naozajstný „terénny nákladiak“. V produkcii vozidiel s pohonom všetkých kolies má Iveco skúsenosti vo všetkých hmotnostných triedach – od Daily cez Eurocargo až po Trakker, čo garantuje mobilnosť v každej topografii a schopnosť vyhovieť najnáročnejším požiadavkám. Robustné vozidlá s pohonom všetkých kolies, ktoré dostanú ľudí i materiál tam, kde to najviac potrebujú a neraz aj v núdzových situáciách.

Skvelý pohonný reťazec
Iveco Massif Pre Massif je k dispozícii osvedčený motor Iveco 3.0 HPI s výkonom 107 kW/146 k a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm alebo 3.0 HPT (176 k, 400 Nm) – obidva v kombinácii so šesťstupňovou prevodovkou ZF 6S400. Tento pohonný reťazec pochádza z modelového radu Iveco Daily a výborne sa osvedčil či už ide spoľahlivosť, výkon alebo nízku spotrebu paliva. S pohonným reťazcom je spojená rozdeľovacia prevodovka a prostredníctvom hriadeľov i predná a zadná náprava. Rozdeľovacia prevodovka zabezpečuje rýchlejší prevod (v pomere 1:1,003) a zaradenie pohonu všetkých kolies. Nízky prevod (v pomere 1:2,3) je určený iba pre pohon 4x4. Voliteľný je systém ovládania voľnobežných nábojov predných kolies – aby sa predišlo poškodeniu prevodovky pri jazde so zapnutým pohonom 4x4 na tvrdom povrchu. Parkovacia brzda je riešená cez prírubu rozdeľovacej prevodovky, čo sa prejavuje väčším brzdiacim momentom, pretože ho znásobuje stály prevod v rozvodovke zadnej nápravy. Toto je veľmi dôležité, pretože potom ručná brzda udrží Massif aj v neuveriteľných stúpaniach, do ktorých sa dokáže vyšplhať.

Maximálne pohodlie v kabíne
Iveco Massif Priestor pre vodiča i posádku je komfortný aj pri jazde v drsnom teréne. Čalúnenie sedadiel môže byť z textilu, kože a do extrémnych podmienok sa dá objednať odolný syntetický materiál, na podlahe sú praktické gumené rohože. Páky zaraďovania jednotlivých režimov jazdy má vodič na dosah po pravej ruke medzi sedadlami. Na prianie je k dispozícii aj klimatizácia. Podobne ako nedávno uvedené nové modely Trakker a Daily aj Iveco Massif navrhli tak, aby demonštroval fundamentálne hodnoty produktovej filozofie spoločnosti Iveco: záväzok, spoľahlivosť, výkon, tímového ducha a silu. Rovnaké hodnoty, aké si ctí novozélandský národný rugbyovým tím All Blacks, ktorý má za sebou viac víťazných zápasov než ktorékoľvek iné družstvo na svete. Kvôli zdôrazneniu tohto spojenia mal Massif pri svojej premiére čierny lak s “tetovaním”, ktoré pripomína jedinečného ducha All Blacks.

Hodnoty Iveca Massif
Massif – podobne ako nové modely Stralis, Trakker a Daily 4x4 – sme vyvíjali s ohľadom na hodnoty, ktoré uznáva najznámejší rugbyový tím na svete, All Blacks. Okrem štyroch základných hodnôt spoločnosti Iveco – záväzku, spoľahlivosti, výkonu a tímového ducha – Massif zdedil aj dôležitú vlastnosť Stralisa: silu. A tým znova potvrdil jednu z hlavných predností, ktoré charakterizujú skvelé technické riešenia značky Iveco.

Sila
Iveco Massif Pri modeli Massif sila znamená, že ho poháňa trojlitrový motor najnovšej generácie so systémom recirkulácie výfukových plynov EGR, s výkonom 107 kW (146 k) a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm. Efektívna, spoľahlivá pohonná jednotka, ktorá dodáva optimálny výkon i krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok, takže aj v najťažších situáciách má vodič k dispozícii dostatočný potenciál. V ponuke je tiež verzia s výkonom 130 kW (176 k) s turbodúchadlom s variabilnou geometriou, ktorá má najväčší krútiaci moment 400 Nm. Tento motor je považovaný za najlepší vo svojej triede.

Záväzok
Záväzok pri Massife znamená zmysel pre zodpovednosť vo vzťahu k zákazníkovi s dôrazom na komfort a bezpečnosť ľudí, ktorí s ním jazdia. Blízka príbuznosť Massifu s ostatnými vozidlami z palety Iveco je očividná: všetky majú ergonomické kabíny a poskytujú vodičovi vysokú mieru pohodlia. Massif okrem toho ponúka ešte aj nezameniteľný dizajn, pretože rešpektovať vodiča znamená tiež ponúkať vozidlo, ktoré je aj pekné.

Spoľahlivosť
Iveco Massif Dodržať sľuby... To je ďalšie krédo v rodnom liste modelu Massif. Inými slovami: spoľahlivosť produktu, životnosť a vysoký bezpečnostný štandard v každej situácii. Spoľahlivosť okrem toho znamená aj schopnosť vyjsť v ústrety výrobcom nadstavieb (široké možnosti využitia prídavných pohonov, ľahko prístupné elektrické pripojenia a pod.).

Výkon
Výkon pri Massife značí podporiť hodnotu zákazníkovej práce, čiže zvýšiť produktivitu a znížiť prevádzkové náklady. Výhodami Massifu sú okrem iného optimalizácia pre výrobcov nadstavieb, redukcia prestojov a nízka spotreba paliva. Periodické prehliadky majú stále dlhšie intervaly, takže vozidlo strávi v servise iba najnutnejšie minimum času. A v dobe, keď sa pozornosť sústredí na ekológiu a spotrebu paliva, Massif boduje s motorom Euro 4.

Tímový duch
Iveco Massif Tímový duch Iveca znamená, že naši vývojári a dizajnéri už od začiatku zapájajú zákazníkov do procesu vývoja nových modelov; pri obchodných rokovaniach klienti nájdu podporu kompetentných obchodníkov a ponuky financovania, ktoré sú presne prispôsobené konkrétnemu zákazníkovi; počas používania vozidla sa o zákazníkov staráme aj prostredníctvom telefonickej služby dostupnej 24 hodín denne a servisnej siete s vyše 3000 servisnými strediskami vo viac než 100 krajinách.

Massif pod lupou
Modelom Massif skompletizovalo Iveco ponuku a služby pre dôležitý off-road segment, v ktorom je teraz schopné pokryť všetky potreby a požiadavky zákazníkov. Ak má nákladiak pracovať v najtvrdších podmienkach – či už klimatických alebo terénnych – nikdy to nemá byť bez náležitej výbavy, veď v interiéri sú vždy aj ľudia. Vozidlá Iveco – Trakker, Eurocargo 4x4 a Daily 4x4 – zvládnu takéto úlohy perfektne. A teraz tento produktový rad skompletizoval Massif, ktorý dokáže dopraviť posádku tam, kam treba a aj s náradím.

Kabína a podvozok
Iveco Massif Všetky verzie modelu Massif sú postavené na šasi s tuhými nápravami zavesenými na parabolických listových pružinách. Takéto riešenie je nekompromisné: samostatné šasi je zárukou, že vysoké pnutia, ku ktorým dochádza pri jazde v ozajstnom teréne, sa neprenášajú do karosérie v takom rozsahu, že by to skrátilo jej životnosť.

Giugiarov štýl
Massif svojím vzhľadom jasne patrí do rodiny Iveco – prezradí ho maska chladiča. Karoséria typu SW má troj- a päťdverovú verziu, ďalej je v ponuke pick-up a podvozok s kabínou. Posledná z verzií umožňuje montáž nadstavieb na prepravu osôb alebo nákladu. Vonkajšie tvary navrhoval Giugiaro vo vyslovene funkcionalistickom štýle reflektujúcom sféry uplatnenia, pre ktoré Massif určený. Časti karosérie okolo blatníkov, v spodných partiách dverí a pri zadných skupinových svetlách sú odolné voči ľahkým kolíziám (tým sa pri práci v teréne nedá celkom vyhnúť).

Iveco Massif Pre zákazníkov, ktorí chcú vozidlo ešte viac zviditeľniť, sa strecha a plastové dielce dodávajú vo farbe karosérie, k dispozícii sú tónované okná a hliníkové kolesá, medzi doplnkami je rádio/CD-prehrávač i satelitný navigačný systém. V príplatkovej výbave je tiež kožené čalúnenie, objednať si možno kožený poťah na volante a na hlave radiacej páky. Na opačnom póle sú čisto profesionálne aplikácie, pri ktorých treba veľmi často čistiť interiér a vtedy sa hodí čalúnenie sedadiel z vinylu a gumený povrch podlahy. Konfigurácia sedadiel závisí od vyhotovenia: pick-up a šasi sú iba dvojmiestne, trojdverové kombi má zostavu 2+2 a 5-dverová verzia je buď päťsedadlová (2+3) alebo pripravovaná 7-miestna s tromi radmi sedadiel (2+3+2).

Moderné motory
Iveco Massif Srdcom Massifu je motor 3.0 HPI prevzatý z radu Daily. Tento 4-valcový 16-ventilový prepĺňaný vznetový agregát so systémom vysokotlakového vstrekovania common-rail patrí k špičke z hľadiska excelentnej spotreby paliva aj výkonu. Maximálny krútiaci moment 350 Nm dosahuje v širokom rozsahu otáčok 1400 až 2800 1/min a najväčší výkon 107 kW/146 k pri otáčkach 3000 – 3500 1/min. Massif si možno objednať aj s motorom 3.0 HPT prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou, ktorý poskytuje výkon 130 kW/176 k pri 3200 – 3500 otáčkach 1/min a maximálny krútiaci moment 400 Nm v rozsahu otáčok 1250 – 3000 1/min. Rekordér v tejto kategórii...

Prevodovka a rozdeľovacia prevodovka
Iveco Massif Iveco Massif Šesťstupňová prevodovka ZF 6S400 s rýchlobehom je spriahnutá s rozdeľovacou prevodovkou, ktorá zabezpečuje buď pohon iba zadných kolies, alebo trakciu 4x4. V režime pre rýchlu jazdu sú poháňané iba zadné kolesá – pravda, ak si vodič nezvolí režim pohonu všetkých štyroch kolies. Pri zaradení redukcie sa automaticky zapne pohon 4x4. Vozidlo nemá medzinápravový diferenciál, a tak v pracovnom režime 4x4 sa zníženie adhézie predných alebo zadných kolies neprejaví na úbytku trakcie. Rozdelenie krútiaceho momentu je trvale 50:50. Navyše v nadštandardnej výbave je uzávierka zadného diferenciálu a tiež zariadenie, ktoré automaticky uvoľní voľnobežné náboje predných kolies, ak sa pohon 4x4 používa na tvrdom podklade. Prevodovka v kombinácii s rozdeľovacou prevodovkou umožňuje využívať 12 stupňov pre jazdu vpred a 2 pre jazdu vzad.

Prevodovka ZF6S400 1. stupeň 2. stupeň 3. stupeň 4. stupeň 5. stupeň 6. stupeň spiatočka
Prevodový pomer 5.373:1 3.154:1 2.041:1 1.365:1 1.000:1 0.791:1 4.838:1

Rozdeľovacia prevodovka Prevod do rýchla Prevod do pomala
Prevodový pomer 1.003:1 2.300:1

Predná a zadná poháňaná náprava
Vozidlo má vpredu i vzadu tuhú poháňanú nápravu so stálym prevodom 3.909:1, pričom zadná náprava je hypoidná kvôli zachovaniu väčšej svetlej výšky pre hnací hriadeľ.

Kolesá a pneumatiky
Iveco Massif Štandardná verzia je vybavená univerzálnymi pneumatikami rozmeru 235/85R16. Na prianie sa dodávajú off-roadové plášte buď na oceľových ráfoch alebo za príplatok aj na diskoch z ľahkých zliatin.

Odpruženie vozidla
Predná aj zadná náprava je odpružená parabolickými listovými pružinami, vpredu sú použité dvojčinné hydraulické tlmiče pruženia, vzadu dvojčinné plynové tlmiče, stabilizátory sa montujú na obe nápravy. Maximálne zaťaženie prednej a zadnej nápravy je 1072 kg, resp. 2150 kg (1750 kg pre 3-dverovú verziu SW), vozidlo má celkovú hmotnosť 3050 kg, resp. 2650 kg (3-dverová verzia SW).

Brzdový systém
Massif má dvojokruhový hydraulický brzdový systém s posilňovačom s kotúčovými brzdami (predné ventilované). Parkovacia bubnová brzda má zvýšený účinok – je prepojená s rozdeľovacou prevodovkou. Pri jazde s pohonom 4x4 je rozdeľovanie brzdnej sily mechanické, voliteľný ABS zabezpečuje elektronické regulovanie brzdenia v režime 4x2. V prípade potreby sa dá ABS v teréne aj vypnúť.

Technické parametre

Model Massif
Verzia 5-dverová 3-dverová pick up podvozok s kabínou
Rázvor (mm) 2768 2452 2768 2768
Celková dĺžka (mm) 4720 4248 4548 4445
Celková šírka kabíny (mm) 1750
Celková výška (mm) 2050 2000
Nájazdový uhol vpredu 50°
Prechodový uhol 24° 33° 24° 24°
Nájazdový uhol vzadu 30° 34° 30° 30°
Stúpavosť 100°
Max. bočný náklon 40°
Max. brodivosť (mm) 500
Min. svetlá výška (mm) 200
Celková hmotnosť (kg) 3050 2650 3050 3050
Pohot. hmotnosť (kg) 2140 2050 1950 1860


Špecifikácie motorov

Model 3.0 HPI 3.0 HPT
Maximálny výkon (kW/k) 107/146 130/176
pri otáčkach (1/min) 3000 – 3500 3200 – 3500
Max. krútiaci moment (Nm) 350 400
pri otáčkach (1/min) 1400 - 2800 1250 - 3000


Zdroj: Fiat SR, spol. s.r.o. - Iveco
dňa: 10.4.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=565