Hyundai Sonata (novinka 3/2008)

Nová Sonata sa vracia do svetla reflektorov vďaka novému štýlu, vylepšeným jazdným vlastnostiam, vyššiemu výkonu a hospodárnosti prevádzky, zníženiu hluku a vibrácií a najmä vďaka jednému z najlepších interiérov vo svojej triede.

Dôraz bol kladený i na zavesenie kolies a riadenie, čím vznikol automobil s „európskejšími“ jazdnými vlastnosťami a riadením. Atraktivita vozidla bola posilnená i exteriérovými zmenami, ktoré mu dodávajú kozmopolitnejší vzhľad. Zmeny v interiéri prinášajú výrazne pozitívne dojmy čo do ponímania kvality, pohodlia i vypracovania.

Z modelu Sonata, ktorý bol prvýkrát uvedený na trh v roku 1988, vyrástol jeden z nejpredávanejších modelov vo svete a víťaz ocenení v prieskumoch spokojnosti zákazníkov americkej spoločnosti JD Power. Nový model ponúka benzínové motory Theta Series II s objemom 2.0 a 2.4 litra s technológiou DCVT (Dual Continuously Variable Valve Technology – technológia duálnych plynulo variabilných ventilov) a najnovšiu technológiu VIS (Variable Induction Systems – systémy variabilného sania). Vylepšenou dieselovou technológiou sa môže pochváliť i motor 2.0 CRDi.

Dizajn
Súčasná verzia Sonaty, ktorá uzrela svetlo sveta koncom roka 2005, priniesla so sebou nový štýl orientovaný na európskeho zákazníka. Dizajnéri zachovali jej čisté a príťažlivé línie a vylepšené detaily zvýšili jej príťažlivosť.
Nová predná maska priťahuje pozornosť o dvadsať centimetrov hlbším krytom chladiča, lemovaným chrómom. Výraznejší a viditeľnejší emblém Hyundai je zabudovaný nad štyrmi horizontálnymi chrómovanými pásikmi. Nové, o trinásť centimetrov hlbšie predné svetlomety s upravenými pozíciami svetiel Sonate dodávajú na atraktívnosti a evokujú najnovšie technológie. Široký predný spojler s novými hmlovkami bez orámovania zdôrazňuje šírku a stabilitu vozidla. Nové predné ochranné lišty sa zhodujú s postrannými ochrannými pásmi a prednému profilu vozidla dodávajú pocit sviežosti.
Pri bočnom pohľade športový vzhľad podčiarkujú nové zliatinové disky, šestnásťpalcové verzie v konštrukcii bez okraja ráfika a s malým rozšírením podbehu kolesa, madlá dverí v telovej farbe a nová tenká ochranná lišta.
Toto športové vyžarovanie je v zadnej časti vozidla podporené užšími ochrannými pásikmi spolu s novou charakteristickou linkou, zadnými svetlami, integrovanými bezpečnostnými senzormi a prepracovanejším spracovaním zadného nárazníka.

Interiér
Výrazné kvalitatívne zmeny v interiéri mu zabezpečili štatút úplne nového modelu. Dizajnéri venovali veľkú pozornosť zvýšeniu kvality materiálov bez toho, aby došlo ku kompromisom v priestrannosti a vzdušnosti predchádzajúcej verzie Sonaty.

Inovácie zahŕňajú zmenu prístrojovej dosky s čiernymi okrajmi a bielym LED podsvietením, ktoré prispieva k lepšej viditeľnosti. Centrálny ovládací panel a ovládače sú prvýkrát podsvietené modrou farbou. Sonata ponúka rozšírenú a vyššie umiestnenú obrazovku LED a kontrolný panel umiestnený v stredovej konzole. Ovládanie kúrenia bolo prepracované, Sonata prináša dvojfázový systém ohrievania sedadiel. Nové riešenie prístrojovej dosky je doplnené hornými prieduchmi ventilácie a priestorom až na desať CD v strede panela.

K pohodliu prispievajú prepracované prepínače umiestnené v dverách vozidla, ako i páky na úpravu polohy sedadiel, ktoré boli premiestnené v snahe vyhnúť sa stretu s bezpečnostnými pásmi. Taktiež tri nové drevené povrchy okrášľujú interiér v čiernom, dvojtónovom béžovom alebo dvojtónovom sivom vyhotovení. Vodičovo pohodlie narástlo i vďaka držiaku na fľašu v podlahe a premiestnením páky ručnej brzdy.

Audio systém s MP3 a CD (s meničom na 6 CD) je zabudovaný v stredovej konzole. Lakťová opierka v strede ponúka priestranný odkladací priestor a pomocný vstup USB, kde možno pripojiť iPod alebo osobný MP3 prehrávač. K dispozícii je tiež 12V zásuvka.

Zavesenie kolies, kvalita jazdy, hluk a vibrácie
Súčasná verzia Sonaty predstavila patentovaný systém zavesenia kolies s aktívnym ovládaním geometrie. Tento systém aktívne využíva mechanickú silu zo zavesenia k optimalizácii výhod predného zavesenia s dvojitým priečnym trojuholníkovým ramenom a viacprvkové zadné zavesenie s torznou tyčou a nezávislou vinutou pružinou. V princípe bol tento systém zachovaný, i keď došlo k jeho výraznému preladeniu. Jazdné vlastnosti boli vylepšené vďaka vyladeniu tlmičov, pružín a stabilizátorov, čím došlo k zníženiu už i tak nízkej hladiny hluku a vibrácií. Koeficient riadenia bol zmenený z 3,28 na 3,01 otočky od zámku k zámku, čo malo za následok dynamický nárast pocitu kontroly nad vozidlom.

Čo sa týka hluku a vibrácií, ich zníženie bolo dosiahnuté prepracovaním potrubia dodávajúceho palivo a spevnením výztuh motora. Toto opatrenie znížilo vysokofrekvenčný hluk a hluk paliva. Konštrukcia riadenia bola tiež vylepšená spolu so zväčšením tlmiča výfuku, čo výrazne obmedzilo hluk vozidla v kľudovom režime.

Pohonná jednotka
Motoricky nová Sonata ťaží z predstavenia nových benzínových motorov Series II Theta. Obidva štvorvalcové motory s objemom 2.0 a 2.4 litra ponúkajú najnovšie technológie VIS a technológiu DVVT (Double Variable Valve Timing- dvojité variabilné časovanie ventilov), ktorá je aktívna na prívodných i výfukových ventiloch. Výsledkom je nárast výkonu o 20 koní zo 144 na 164 pri motore 2.0l a 9 koní zo 165 na 174 pri motore 2.4l. Nový 3,3 litrový motor V6 Theta ťaží z novej priamejšej línie sania. Tá vylepšila výkon z 233 koní na 250. Motor 3,3l je v kombinácii s päťstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá je k dispozícii i pri motore 2.4 Theta.

Sonata je, samozrejme, naďalej v ponuke i s dieselovým motorom 2.0CRDi. Vylepšený prenos teplých výfukových plynov bol dosiahnutý pridaním rozdeľovacej steny vo výfukovom kanáli. Výsledkom je zisk 4 koní zo 146 na 150. Európska verzia prichádza so šesťstupňovou manuálnou a štvorstupňovou automatickou prevodovkou.

Bezpečnosť
Ako je to pri všetkých vozidlách Hyundai, počítačom navrhnutá štruktúra vozidla s posilnenými stenami, stĺpikmi a zosilnenou postrannou ochranou poskytuje základ pre pevný rám vozidla. Deformačné zóny a odvodové cesty sily nárazu boli optimalizované vďaka presnému a intenzívnemu testovaniu. Štandardné zložky pasívnej bezpečnosti obsahujú predné, bočné airbagy, ako i predné a zadné okenné airbagy chrániace hlavu, aktívne opierky hlavy a trojbodové bezpečnostné pásy s predpínačmi a obmedzovačom sily.

Aktívne bezpečnostné opatrenia obsahujú voliteľný program elektronickej stability ESP s kontrolou trakcie a posilňovačom bŕzd. Štandardom je štvorkanálový ABS s EBD.

Komfort
Čo sa týka prvkov zvyšujúcich pohodlie a vybavenie interiéru, Hyundai má len málo súperov. Novinky v novej Sonate zahŕňajú dvojfázový systém ohrievania sedadiel a USB vstup, ale zachované zostalo i to najlepšie z predchádzajúcej Sonaty - veľký odkladací priestor v predných i zadných dverách, držiaky na nápoje a na okuliare, odkladacie priestory, ktoré sa nachádzajú presne tam, kde ich vodič a spolujazdec očakávajú. Ovládanie audia je inštinktívne, ostatné štandardné a voliteľné prvky obsahujú nastaviteľné riadenie, centrálne zamykanie vozidla, tempomat, automatické otváranie okna na vodičovej strane s ochranou proti zaseknutiu, plne automatickú klimatizáciu, systém kvality ovzdušia, ostrekovače skiel s tromi tryskami či odmrazovač predného skla.

Nová Sonata príde na slovenský trh v máji tohto roka.

Zdroj: HYUNDAI Motor SK, s.r.o.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=559