Audi RS6 Avant (novinka 4/2008)

Sebavedomý: energický výzor RS 6 Avant
Výkon 426 kW (580 k), krútiaci moment 650 Nm, zrýchlenie z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 4,6 sekundy a elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 250 km/h (na želanie 280 km/h) – nové Audi RS 6 Avant posúva latku dynamiky v Business Class na úplne novú úroveň. Prevodovka tiptronic a permanentný pohon všetkých kolies quattro prenášajú obrovský výkon bez strát na cestu a aj podvozok – s tlmičmi Dynamic Ride Control DRC a mohutnými brzdami – sú nekompromisne výkonné. Ako všetky modely radu RS od Audi zodpovedá nový RS 6 Avant striktnej filozofii – poskytovať maximálne športové vlastnosti bez ústupkov pri úžitkovej hodnote.

Motor
RS 6 Avant: najvýkonnejšie kombi na svete
Jazdné výkony vyrážajúce dych a fascinujúca dynamika – Audi RS 6 Avant dáva pojmu High-Performance nový význam. S výkonom 426 kW (580 k) je najvýkonnejším modelom aktuálnej palety Audi a najvýkonnejším sériovým automobilom, aký kedy niesol štyri kruhy. Svojim výkonom výrazne prekonáva aj všetky konkurenčné modely vo svojej triede – je najvýkonnejším sériovým kombi na svete.

Motor modelu RS 6 Avant s objemom 4.991 cm3 vychádza z agregátov V10 Audi S6 a Audi S8, bol však takmer vo všetkých detailoch prepracovaný. Kombináciou desaťvalcového usporiadania, priameho vstrekovania benzínu FSI, prepĺňania Biturbo a mastenia so suchou kľukovou skriňou ako v automobilovom športe, zaujíma výnimočné postavenie medzi konkurentmi. Aj vo výkonovej hmotnosti konkuruje Audi RS 6 Avant čistokrvným športovým automobilom: na každý kW výkonu pripadá hmotnosť menej ako 4,8 kg.

Prepĺňanie zabezpečuje vysokú hodnotu homogénneho krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii prakticky v celom rozsahu otáčok. Maximálny krútiaci moment 650 Nm sa dá využiť v širokom rozsahu otáčok od 1.500 do 6.250 za minútu, maximálny výkon motor dosahuje medzi otáčkami 6.250 a maximálnymi otáčkami 6.700 za minútu.

Motor V10 Biturbo udeľuje Audi RS 6 Avant dynamické vlastnosti na úrovni vysokovýkonného športového automobilu. Šprint z pokoja na tempo 100 km/h trvá iba 4,6 sekundy, už po 14,9 sekundy sa dosiahne hranica 200 km/h. A intenzívna akcelerácia aj potom ďalej pokračuje, až kým sa pri rýchlosti 250 km/h elektronicky jemne nezastaví. Na želanie Audi poskytuje zvýšenie limitu maximálnej rýchlosti na 280 km/h.

V10: Ideálny športový motor
Pre športovú dynamiku je prepĺňaný desaťvalec ideálnym motorom. Oproti porovnateľnému dvanásťvalcu má kvôli menšiemu počtu dielov menšie pohyblivé hmoty a menšie vnútorné trenie, čo má za následok väčšiu účinnosť. Okrem toho je oveľa ľahší a kompaktnejší – so všetkými pomocnými agregátmi má motor nového Audi RS 6 Avant dĺžku iba 670 milimetrov, šírku 790 mm a výšku 655 mm.

V10 patrí do rodiny vidlicových motorov Audi, ktoré majú jednotný uhol radov valcov 90 stupňov a vzdialenosť osí valcov 90 milimetrov. Priemer valcov (vŕtanie) je 84,5 mm, zdvih piestov dosahuje 89,0 mm.

Kľuková skriňa je vyrobená ako nízkotlakový odliatok z hliníkovej zliatiny s vysokým obsahom voľného kremíka – materiálu High-tech spájajúceho nízku hmotnosť s vysokou pevnosťou. Valce sú v monolitickej kľukovej skrini priamo mechanicky vypracované a nemajú vložky. Kompletný motor má hmotnosť iba 278 kilogramov, čo je špičková hodnota v objemovej triede 5 litrov.

Na plný plyn: dva turbokompresory
Jednostupňové nasávacie potrubie z tlakového hliníkového odliatku s multifunkčným uzatváracím vekom je pripojené na dve samostatné prívodné vetvy, každú s jedným turbokompresorom a čističom vzduchu. Senzor tlaku v nasávacom potrubí poskytuje potrebné údaje pre inovatívny systém elektronickej regulácie motora. Obidva veľké integrálne moduly turbokompresorov – jeden pre každý rad valcov – vytvárajú prepĺňací tlak až do 0,7 baru. Pri plnom zaťažení môžu teoreticky za hodinu stlačiť až 2.200 kubických metrov vzduchu za hodinu. Dva veľké chladiče komprimovaného vzduchu sú umiestnené za veľkými vstupnými otvormi pre prívod vzduchu v prednom nárazníku.

Prevodové ústrojenstvo
Dynamika na novej úrovni
Neobyčajný výkon 426 kW (580 k) si vyžaduje zodpovedajúce prevodové ústrojenstvo. Nové Audi RS 6 Avant má sériovo športovo vyladenú prevodovku tiptronic so šiestimi prevodovými stupňami. Prenáša krútiaci moment motora na systém stáleho pohonu všetkých kolies quattro najnovšej konštrukcie, ktorý je tiež optimalizovaný pre čo najlepšiu dynamiku.

Šesťstupňová automatická prevodovka tiptronic je priekopníkom novej generácie prevodoviek, ktoré sa teraz zavádzajú do celej modelovej ponuky značky Audi. Má veľmi kompaktnú a ľahkú konštrukciu a perfektne harmonizuje s dynamickým charakterom modelu RS 6 Avant. Hydrodynamický menič krútiaceho momentu, ktorý väčšinou pracuje s uzavretou premosťovacou spojkou, hydraulické ovládanie a adaptívna elektronická regulácia boli optimalizované pre nový motor. Reakčný čas sa skrátil na jednu desatinu sekundy, čas preraďovania na polovicu – zaradenie nižšieho prevodového stupňa pri funkcii Kick-down netrvá viac ako jednu sekundu. Prevodové pomery sú zámerne zvolené ako krátke; aj na šiesty stupeň najvýkonnejšie sériové Audi všetkých čias ešte impozantne zrýchľuje.

Pôžitok z jazdy a stabilita: pohon quattro
Aj nové Audi RS 6 Avant využíva pre značku Audi typický systém permanentného pohonu všetkých kolies quattro, zabezpečujúci optimálnu trakciu za všetkých okolností. Pohon quattro je ďalšou veľkou víťaznou technológiou Audi z automobilového športu. Jeho aktuálna generácia s asymetricko-dynamickým rozdeľovaním krútiaceho momentu opäť raz potvrdzuje filozofiu Audi „ Náskok vďaka technike“.

Medzinápravový diferenciál Torsen, uložený pozdĺžne v ústrojenstve pohonu, rozdeľuje krútiaci moment motora na prednú a zadnú nápravu. Normálne sa prenáša 40 percent krútiaceho momentu dopredu a 60 percent dozadu – toto vyladenie s ľahkým dôrazom na zadnú nápravu podčiarkuje športový charakter Audi RS 6 Avant. Keď sa zmenia adhézne podmienky, rýdzo mechanický diferenciál reaguje bez akéhokoľvek oneskorenia – môže prenášať až 85 percent krútiaceho momentu na zadnú a maximálne 65 percent na prednú nápravu. Ak by malo niektoré koleso na náprave prešmykovať, pribrzdí ho elektronická uzávierka diferenciálu EDS.

Podvozok
Výkon dokonale pod kontrolou
Výkon nie je bez kontroly ničím – podľa tohto motta vyvíjali inžinieri Audi podvozok modelu RS 6 Avant. Komplexné zavesenie kolies, systém tlmičov Dynamic Ride Control a štyri extrémne výkonné kotúčové brzdy vytvárajú systém, ktorý je primeraný mohutnému výkonu motora.

Väčšina komponentov zavesenia kolies je vyrobených z ľahkého hliníka. Takáto konštrukcia znižuje neodpružené hmoty a zabezpečuje spontánnu ovládateľnosť. Na prednej náprave každé koleso vedú štyri nezávislé hliníkové ramená. Ich elastokinematika bola navrhnutá zvlášť dynamicky, rozchod kolies je suverénnych 1.614 milimetrov. Zadná náprava s trapézovými ramenami má rozchod kolies dokonca až 1.637 mm. Aj kinematika zadných závesov kolies bola oproti Audi A6 športovo modifikovaná. Nové vyladenie dostal aj posilňovač riadenia servotronic s účinkom závislým od rýchlosti. Prevodovka riadenia má pomerne strmý prevod 12,5:1.

Rýdzo mechanický: systém Dynamic Ride Control
Významný príspevok k výnimočnému postaveniu nového Audi RS 6 Avant prináša sériový systém Dynamic Ride Control, ktorý sa v podobnom vyhotovení používal už u predchodcu a v aktuálnom Audi RS 4. Tento rekonštruovaný systém High-tech obmedzuje dynamické nakláňanie karosérie v smere priečnej a pozdĺžnej osi zvlášť inteligentným spôsobom – rýdzo mechanicky a tým úplne bez oneskorenia.

Pri systéme DRC, ktorý je kompaktný a ľahký, sú vždy dva tlmiče pruženia ležiace diagonálne voči sebe navzájom spojené dvoma hydraulickými vedeniami a centrálnym ventilom. Pri prejazde zákruty ventily obmedzujú prietok oleja v tlmiči na prepruženom, voči zákrute vonkajšom prednom kolese – čo zlepšuje oporu karosérie, obmedzuje bočné nakláňanie a tým zvyšuje dynamiku jazdy.

Dizajn
Svojim dizajnom Audi RS 6 Avant zastupuje líniu, ktorá je pre Audi charakteristická – eleganciu dynamiky. Tvar prednej časti karosérie podlieha funkcii: vysokovýkonný motor s dvoma turbokompresormi potrebuje veľa vzduchu na dýchanie a chladenie, preto sú vstupné otvory zväčšené. Klenuté priečky vytvárajú plastické orámovanie, predný nárazník má nový tvar. Jednodielna maska chladiča s lesklou čiernou mriežkou so šesťuholníkovou kosoštvorcovou štruktúrou a červeno-strieborným logom RS 6 dokumentuje príslušnosť k rodine vysokovýkonných modelov Audi.

Reflektory Audi RS 6 Avant sú malé umelecké diela High-tech. Okrem bi-xenónových reflektorov Xenon plus, na želanie s funkciou natáčania do zákruty adaptive light, sú v nich integrované aj halogénové reflektory do hmly aby sa v prednom nárazníku vytvorilo viac miesta na prietok vzduchu k chladičom.

Osobitný akcent prednej časti udeľujú pásy denných svetiel zo svietiacich diód LED. Vždy desať LED na spodnom okraji reflektora dodáva Audi RS 6 Avant nezameniteľný výzor. Zakrytá horná strana reflektora opticky „zaostruje pohľad“.

Bočnú líniu umocňujú akcentované, výrazné prahy karosérie a rozšírené blatníky; predné blatníku sú, rovnako ako aj kapota motora kvôli zníženiu hmotnosti vyrobené z hliníka. Blatníky vytvárajú priestor pre mohutné kolesá a súčasne pripomínajú jeden z míľnikov automobilovej histórie: široké blatníky s výraznými hornými hranami patrili k prvkom dizajnu prvého Audi quattro z roku 1980, priekopníka stáleho pohonu všetkých kolies.

Aj zadná časť karosérie poskytuje impozantný pohľad – je to tá časť nového Audi RS 6 Avant, ktorú budú iní účastníci cestnej premávky vídavať najčastejšie. V difúzore zadného nárazníka je na každej strane integrovaná veľká, oválna koncovka výfuku. Decentný ale účinný spojler na hrane strechy, ktorý nesie tretie brzdové svetlo, dopĺňa aerodynamickú optimalizáciu karosérie a nápis RS 6 informuje o zvláštnom charaktere vysokovýkonného kombi. Koncové svetlá sú vytvorené zo svietiacich diód LED.

Audi RS 6 Avant je statný automobil. Má dĺžku 4.928 milimetrov, rázvor 2.846 mm, šírku 1.889 mm a výšku 1.460 mm. Jeho športovo-elegantný dizajn podčiarkuje metalizovaný lak karosérie alebo lak s perleťovým efektom. Farebné odtiene Sepangblau a Monzasilber sú exkluzívne vyhradené pre RS 6 Avant, okrem nich sú na výber aj odtiene laku Montereygrün, Phantomschwarz, Mugelloblau, Misanorot a Daytonagrau.

Interiér
Exkluzívny: elegantný interiér
Interiér nového Audi RS 6 Avant sa vyznačuje športovou exkluzivitou. Hodnotné materiály ako karbón, hliník, koža a alcantara sú vypracované v bezchybnej kvalite, ktorá je pre Audi typická.

Pri RS 6 Avant dáva Audi zákazníkom na výber dva volanty, trojramenný multifunkčný športový volant a multifunkčný športový volant RS. Druhý z nich má osobitne tvarovaný veniec, potiahnutý semišom a v spodnej časti sploštený ako v pretekovom automobile. Obidva volanty nesú multifunkčné tlačidlá na ovládanie telefónu, navigačného systému a audiosystému. Ovládače prevodovky tiptronic umožňujú rýchle manuálne preraďovanie prevodových stupňov, logo RS 6 na spodnej priečke dodáva volantom optický akcent.

Kokpit: perfektná ergonómia
Jasne vykreslené a ľahko odčítateľné prístroje dopĺňa tlakomer prepĺňania. Dá sa vyvolať, rovnako ako teplomer oleja a stopky s funkciou merania času na kolo, v informačnom systéme vodiča FIS. Jeho displej a farebný monitor ovládacieho systému MMI s uhlopriečkou 7 palcov (približne 17,5 cm) pri zapnutí zapaľovania zobrazujú logá RS 6. Všetky spínače a páčky sú perfektne poruke a sú zapracované so starostlivou láskou k detailom do kokpitu, ktorý je celý sústredený na vodiča.

Ovládací systém MMI opakovane potvrdil svoju intuitívne zrozumiteľnú koncepciu v mnohých testoch odborných médií. Jeho veľké tlačidlá a otočný ovládač na stredovom tuneli svietia v hliníkovej povrchovej úprave. Vďaka elektromechanickej parkovacej brzde odpadá páka ručnej brzdy, na jej mieste je široká, komfortná stredová lakťová opierka.

Dekoračné obklady v novom Audi RS 6 Avant sú vyrobené z karbónu a presne obrúbené úzkymi hliníkovými lištami. Aj obloženie stredového tunelu je z uhlíkového kompozitového materiálu. Alternatívne sú aj tu k dispozícii obklady z matovaného hliníka, myrtové drevo vo farbe muskatbraun alebo klavírový lak. Združený prístroj a monitor je zapustený v ploche s čiernym klavírovým lakom.

Dobré držanie tela: športové sedadlá
Výrazne profilované športové sedadlá zabezpečujú optimálnu podporu telu. Dajú sa elektricky presne nastaviť a sú vybavené integrovanou opierkou hlavy a manuálne nastaviteľnou podporou stehien. Športové sedadlá majú štandardne kombinovaný poťah z kože a alcantary s vylisovanými nápismi RS 6. Alternatívne môžu byť celé sedadlá potiahnuté kožou Seidennappa alebo Valcona s kontrastným prešívaním. Okrem toho sú k dispozícii aj zvlášť športové predné sedadlá RS. Predné sedadlá a vonkajšie sedadlá vzadu sú sériovo opatrené elektrickým vyhrievaním.

Nové športové kombi Audi poskytuje veľkorysý priestor pre päť pasažierov a ich batožinu, aj na zadnom sedadle je dostatok miesta pre hlavu, ramená a nohy. Batožinový priestor má v normálnom stave objem 565 litrov, pri sklopenom operadle zadného sedadla objem vzrastie až na 1.660 litrov. Otvor na prestrčenie lyží, pružný roletový kryt, sieť na batožinu, systém koľajničiek a dvojitá podlaha batožinového priestoru s integrovanou vaňou na nečistotu sú súčasťou sériového vybavenia. Nízka spodná hrana batožinového priestoru uľahčuje nakladanie ťažkých predmetov.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 29.02.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=558