Audi A3 Cabriolet (novinka 2008)

Dizajn
Kabriolet od Audi má klasickú plátennú strechu – táto zásada značky so štyrmi kruhmi platí aj pre model A3 Cabriolet. Jeho plátenná strecha softtop je veľmi ľahká, dá sa otvoriť za niekoľko sekúnd, zaberá iba málo miesta a umožňuje harmonický dizajn karosérie. Na výber je v poloautomatickom a plnoautomatickom vyhotovení, druhá verzia má zvýšenú akustickú izoláciu.

Zásadné rozhodnutie Audi v prospech klasickej plátennej strechy prináša mnohé výhody. Z nich je na pohľad najlepšie viditeľný dizajn: vďaka plátennej streche, ktorá sa dá úsporne zložiť, mohli dizajnéri Audi vytvoriť štvormiestnu karosériu s harmonickými proporciami.

S otvorenou strechou pôsobí Audi A3 Cabriolet pevne a ľahko, so zavretou strechou elegantne ako kupé. Pri dĺžke 4238 milimetrov, šírke 1765 mm a výške 1424 mm patrí otvorené Audi A3 k športovo-kompaktným kabrioletom. So zatvorenou strechou dosahuje (podľa motora a pneumatík) nízky koeficient aerodynamického odporu Cx 0,33, respektíve 0,34.

Aj A3 Cabriolet má robustný výzor, typický pre značku Audi. Klenuté plochy dodávajú karosérii charakter atletickej skulptúry. Horizontálna bočná línia Dynamic Line nad prahmi a smerom dozadu sa zvyšujúca bočná línia opticky predlžujú pontón karosérie.

Kapota motora a predné blatníky svojim klenutím vytvárajú komplexnú grafiku. Sebavedomý výraz kabrioletu dodáva veľká maska chladiča s chrómovaným orámovaním. Štrbiny na prívod vzduchu pod maskou a otvory v nárazníku, do ktorých sa montujú reflektory do hmly, navonok vyjadrujú výkon motora.

Pohľady priťahujú aj predné reflektory. Ich precízny dizajn ich povyšuje medzi technicko-umelecké diela. Reflektory sú alternatívne osadené halogénovými žiarovkami H7 alebo bi-xenónovými systémami Xenon-Plus. Xenónové svetlá môžu byť navyše opatrené dynamickým natáčaním adaptive light. Charakteristické „krídlo“ – pochrómovaná plastová kontúra za čírym krycím sklom – sa medzičasom etablovala ako typický štylistický prvok Audi. Pri halogénových reflektoroch oddeľuje od seba dve svietidlá, pri systémoch Xenon-Plus zvýrazňuje hornú hranu.

Denné svetlá – dôležitá bezpečnostná inovácia Audi – sú v obidvoch vyhotoveniach reflektorov integrované ako svietiaci pás. Pri reflektoroch H7 denné svetlá využívajú žiarovky s predĺženou životnosťou v spodnej časti reflektora, pri systémoch Xenon-Plus ich tvorí na každej strane sedem bielych svietiacich diód LED, umiestnených nad „krídlami“.

Aj pre koncové svetlá bol navrhnutý nový, nezameniteľný dizajn. Majú plochý a široký tvar a prechádzajú od bokov do veka batožinového priestoru. Takzvané vodiče svetla – plastové žŕdky, napájané svietiacimi diódami LED – vytvárajú v tme uzavretý svietiaci pás ako pri kombi Audi A6 Avant. Použitá technika súčasne zabezpečuje veľmi presný obraz svetla.

Výrazná odtrhová hrana na veku batožinového priestoru zvyšuje stabilitu a spolu s difúzorom v nárazníku dodáva zadnej časti karosérie markantný dynamický akcent.

Pri pohľade zboku sa športová stavba karosérie modelu Audi A3 Cabriolet dá veľmi jasne rozoznať. Markantné blatníky obklopujú veľké kolesá. Pri línii vybavenia Attraction majú formát 16 palcov, pri línii Ambition majú kolesá priemer 17 palcov a disky sú odliate z hliníka. Za príplatok sú k dispozícii 18-palcové kolesá od quattro GmbH. Dopredu naklonené ochranné oblúky a vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými bočnými smerovými svetlami dodávajú karosérii ďalšie akcenty. Všetky štyri bočné okná sa dajú úplne spustiť takže pri otvorenej streche nerušia bočnú líniu karosérie.


Plátenná strecha
Značka Audi zostáva verná svojej úspešnej filozofii: aj nový kabriolet A3 má klasickú plátennú strechu. Napriek autentickej tradícii má plátenná strecha modernú, vyspelú konštrukciu. Tvar strechy definuje pohyblivý kovový rám, ktorý zabezpečuje presný tvar, dokonalú tesnosť a elegantnú siluetu, pripomínajúcu kupé. Výhľad dozadu zabezpečuje veľké okno z bezpečnostného skla s elektrickým vyhrievaním.

Pri poloautomatickom vyhotovení má plátenná strecha dve vrstvy, plnoautomatické vyhotovenie so zvýšením tlmením hluku je trojvrstvové. Poloautomatická verzia má centrálnu rukoväť na manuálne odomknutie a zamknutie, pri plnoautomatickom vyhotovení túto úlohu preberá elektromotor.

Otváranie a zatváranie strechy v obidvoch prípadoch zabezpečuje vysokotlakové hydraulické čerpadlo a dva pracovné valce. Tento systém umožňuje otvoriť strechu za 9 sekúnd a zatvoriť ju za 11 sekúnd – stačí na to krátke zastavenie na semafore. Plnoautomatická strecha sa dá otvoriť a zatvoriť aj pri jazde rýchlosťou do 30 km/h – čo zvyšuje komfort v mestskej premávke.

Dvojité skladanie šetrí miesto
Pri otvorení sa plátenná strecha dvakrát zloží do profilu písmena Z, preto zaberá iba málo miesta. Predná časť strechy v zloženom stave leží navrchu a hydraulicky sa uzamkne. Tým sa vytvára odolný kryt zloženej strechy, ktorá sa zaobíde bez osobitného veka alebo nasadzovacieho pružného krytu. Zložená strecha spočíva v plechovej kazete so šikmým dnom, ktorá zaberá iba málo miesta v batožinovom priestore.

Na otvorenie a zatvorenie strechy slúži spínač na stredovej konzole. Všetky štyri okná sa dajú ovládať samostatne, okrem toho sa dajú aj naraz otvoriť alebo zatvoriť centrálnym spínačom. Zvonka sa plátenná strecha dá pohodlne ovládať kľúčom v zámku dverí vodiča; pri otváraní a zatváraní sa bočné okná automaticky o kúsok spustia.

Plnoautomatická strecha má zvýšené tlmenie hluku (tzv. akustická strecha). Medzi vonkajším povrchom a vnútorným stropom, ktorý kompletne zakrýva mechanickú konštrukciu, je umiestnená izolačná rohož hrubá 6 milimetrov, ktorá sa skladá z troch vrstiev. Táto rohož zlepšuje tepelnú a hlukovú izoláciu – vnútorná hlučnosť v kabíne kabrioletu pri rýchlosti 140 km/h je 71 dB(A), čo je iba o 1 dB(A) viac ako v normálnej verzii Audi A3. Strop kabíny môže byť v čiernej alebo striebornej farbe.

Pri línii vybavenia Ambition sa štandardne dodáva aerodynamický deflektor, ktorý sa montuje nad zadnými sedadlami. Vďaka inteligentnej konštrukcii sa dá niekoľkými pohybmi nasadiť a vyklopiť. Použitý materiál zabezpečuje elimináciu prievanu v kokpite a iba nepatrne obmedzuje výhľad smerom dozadu. Zložený deflektor sa dá uložiť do špeciálnej kapsy a uložiť do batožinového priestoru, kde zaberá iba málo miesta.byť v čiernej alebo striebornej farbe.

Karoséria
Pri konštrukcii svojich automobilov Audi nerobí nijaké kompromisy v oblasti bezpečnosti a torznej tuhosti. Rozsiahle konštrukčné opatrenia zabezpečujú, že A3 Cabriolet s otvorenou karosériou jazdí rovnako precízne, agilne a komfortne ako trojdverová alebo päťdverová uzavretá verzia. Až 54 percent karosérie je vyrobených z ocele vysokej a najvyššej pevnosti, ktoré zabezpečujú malú hmotnosť v kombinácii s veľkou tuhosťou. V predných stĺpikoch karosérie, v prahoch, v podlahe, vo dverách a v zadnej prepážke sú integrované profilované výstuhy. Prednú a zadnú časť karosérie okrem toho vystužujú nosníky v tvare písmena V v podlahe a hliníkové pomocné rámy.

Skriňovitá konštrukcia z oceľového plechu oddeľuje priestor kabíny a batožinový priestor. Tu sú priskrutkované ochranné oblúky, vyrobené z oceľových rúrok vysokej pevnosti, ohýbaných za tepla. V kombinácii s vystuženými prednými stĺpikmi oblúky zabezpečujú optimálnu ochranu posádky pri prevrátení vozidla.

No aj inak je A3 Cabriolet dobre vybavený z hľadiska pasívnej bezpečnosti. V prednej a zadnej časti energiu nárazu pohlcujú pozdĺžne nosníky s definovanou deformáciou. Pri náraze zboku chránia mohutné výstuhy vo dverách. Senzory, ktoré reagujú na zmenu tlaku vzduchu aktivujú bočné airbagy, zabezpečujúce ochranu trupu a hlavy, integrované v operadlách predných sedadiel. Čelné airbagy plnej veľkosti získavajú signály zo senzorov v prednej časti vozidla. Pri náraze zozadu zabezpečujú účinnú podporu hlavy aktívne opierky.

Komplex záchytných systémov dopĺňajú trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách – predné s napínačmi a obmedzovačmi sily. Pre najmenších pasažierov sú k dispozícii na obidvoch zadných sedadlách úchyty detskej sedačky Isofix. Na želanie sa dodávajú úchyty Isofix spolu s deaktivovateľným airbagom aj na prednom sedadle spolujazdca.

Interiér
Bez ohľadu na to, či je plátenná strecha otvorená alebo zatvorená, interiér poskytuje atmosféru športovej elegancie. Dizajn, kvalitné materiály a nekompromisná kvalita vypracovania podčiarkujú charakter Premium nového kabrioletu Audi. Vysoká bočná línia umocňuje pocit bezpečia.

Základný charakter vonkajšieho dizajnu sa premieta aj do interiéru – pokojné línie ohraničujú veľkorysé plochy, všetky prvky sú harmonicky navzájom zladené. Štyri okrúhle mriežky ventilácie a vyhotovenie stredovej konzoly pripomínajú Audi TT Roadster.

Pre Audi je perfektná ergonómia vecou cti – všetky spínače a páčky ležia práve tam, kde ich vodič intuitívne očakáva. Združený prístroj s veľkými stupnicami rýchlomera a otáčkomera prekrýva elegantne klenutá strieška. S čiernymi stupnicami kontrastujú červené ručičky prístrojov. Združený prístroj dopĺňajú menšie stupnice palivomera a teplomera chladiacej kvapaliny a displej informačného systému vodiča (FIS), poskytujúci ďalšie dôležité informácie. Systém FIS zobrazuje údaje brilantným bielym písmom.

Vysoká úžitková hodnota: variabilný batožinový priestor
Ďalšou silnou stránkou modelu Audi A3 Cabriolet je jeho variabilný batožinový priestor. Operadlá zadných sedadiel, delené v pomere 50:50, sa dajú ľahko odistiť páčkami na bokoch batožinového priestoru. Keď sa sklopia dopredu, opierky hlavy namontované na ochranných oblúkoch zostanú na svojom mieste. Široký a vysoký otvor za operadlom zväčšuje objem batožinového priestoru na 674 litrov a dĺžku na 150 cm – čo postačuje aj pre veľké kusy batožiny a športové náradie.

V normálnom stave má batožinový priestor objem 260 litrov, čo postačuje na dlhšiu dovolenku vo dvojici, výška batožinového priestoru je dostatočná na uloženie prepravky s minerálnou vodou. Pri otvorenej i zatvorenej streche je k dispozícii rovnaký objem batožinového priestoru. Dva háčiky na nákupné kapsy a štyri opevňovacie oká sú súčasťou sériového vybavenia. Na želanie sa dodávajú dva ďalšie háčiky, zásuvka 12 V v batožinovom priestore a sieť na upevnenie batožiny, ktorá sa dá využiť aj ako sieťovka a na rozdelenie batožinového priestoru.

Pre interiér sú k dispozícii odkladacie sieťky na predných sedadlách, na stredovom tuneli a odkladacia schránka pod sedadlom vodiča. Sériovo má Audi A3 Cabriolet odkladaciu priehradku na stredovom tuneli so zásuvkou 12 V, odkladacie priehradky vo dverách a v ľavom bočnom čalúnení vzadu. Odkladacie priestory dopĺňa schránka pod sedadlom spolujazdca a uzamykateľná schránka na rukavice.

Motory a prevodovky
Audi A3 Cabriolet sa vyrába so štyrmi štvorvalcovými motormi, dvoma benzínovými TFSI a dvoma naftovými TDI. Všetky štyri motory majú priame vstrekovanie paliva a prepĺňanie turbokompresorom – kombináciu technológií ktorá spája vysoký výkon a veľkú účinnosť.

Technológia priameho vstrekovania paliva TFSI od Audi už pred mnohými rokmi preukázala svoju prevahu v motoristickom športe. V roku 2001 poháňal prepĺňaný motor FSI športový prototyp Audi R8, ktorý zvíťazil v absolútnom poradí v pretekoch 24 hodín v Le Mans. V nasledujúcich rokoch sa tento triumf vo Francúzsku ešte štyrikrát zopakoval, k čomu pribudli početné víťazstvá v ďalších pretekoch. Dva roky nadväzuje na úspechy R8 jeho nástupca R10 TDI. Jeho naftový motor V12 s výkonom približne 480 kW (cca 650 k) demonštruje prevahu princípu TDI pre naftové motory, najúčinnejšej techniky spaľovacieho motora.

Dynamický podvozok
Oproti automobilom so skladacou pevnou strechou Hardtop z oceľového plechu má Audi A3 Cabriolet pre ľahkú plátennú strechu výhodu v nižšej hmotnosti, ktorá zlepšuje jazdnú dynamiku.

Zavesenie predných kolies s veľkým rozchodom 1.534 milimetrov využíva klasickú konštrukciu s tlmičovými vzperami McPherson a spodnými trojuholníkovými ramenami. Pomocný rám, na ktorom je náprava upevnená, je vyrobený z hliníka, čo zlepšuje rozloženie hmotnosti na jednotlivé nápravy. Rám, priskrutkovaný ku karosérii zvyšuje pevnosť prednej časti vozidla.

Štvorprvková zadná náprava s rozchodom 1.507 mm je ďalšou technickou lahôdkou. Konštrukčný princíp prináša veľké výhody pre jazdnú dynamiku pretože funkčne oddeľuje prenos pozdĺžnych a priečnych síl. Rovnako ako pri prednej náprave je nápravnica pevne zoskrutkovaná s karosériou. Všetky ramená sú vyrobené z ocele najvyššej pevnosti. Pruženie zabezpečujú navzájom oddelené kompaktné vinuté pružiny a teleskopické tlmiče. Podvozok je vyladený špeciálne pre potreby športového kabrioletu. Pružiny, tlmiče a stabilizátory na obidvoch nápravách majú odlišnú charakteristiku ako pri uzavretej verzii.

Hrebeňové riadenie je opatrené elektrickým posilňovačom s variabilným účinkom, ktorý prispieva k priemernej úspore paliva 0,2 l/100 km. Brzdová sústava má na obidvoch nápravách ventilované kotúčové brzdy, pri najvýkonnejšom motore majú brzdové kotúče zväčšený priemer.

Elektronický stabilizačný systém ESP je optimalizovaný na športovú jazdu a decentné regulačné zásahy. K jeho funkciám patrí aj automatické vysúšanie bŕzd za vlhka, kedy sa obloženia občas nakrátko priložia na kotúče aby sa vysušili. Systém ESP sa dá na želanie doplniť o asistenčnú funkciu pre rozjazd do svahu.

Okrem toho Audi ponúka široký program vybavenia na želanie. Obsahuje 10 verzií kolies, medzi nimi aj štyri zvlášť športové 18-palcové od quattro GmbH. Na želanie sa dodáva aj systém na monitorovanie tlaku vzduchu v pneumatikách.

Zdroj: Ing. Marta Kučerová, Porsche Slovakia spol. s. r. o.
Redaktor: Ing. Václav Ptáček, 29.02.2008





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=557