Peugeot Bipper (novinka 10/2007)
redaktor: j.kvál, 10.10.2007;

BIPPER je nová ponuka značky PEUGEOT na trhu profesionálnych vozidiel špeciálne prispôsobených nárokom na používanie v meste. Toto invenčné vozidlo je dĺžkou 3,86 m kompaktné a napriek tomu poskytuje štedrý objem 2,5 m3 s možnosťou rozšírenia až na 2,8 m3. Dopĺňa sortiment úžitkových vozidiel značky Peugeot, ktorý sa s príchodom modelu Boxer v júni 2006 začal kompletne obnovovať.

Vonkajší štýl
Peugeot Bipper Kompaktná karoséria s dynamickými oblými krivkami Bippera prispieva k jeho bodrému zjavu. Už na prvý pohľad pôsobí sympaticky. Jeho robustný vzhľad však zároveň prezrádza, že sa nenechá zastrašiť vo svete, pre ktorý bol stvorený – v meste!
Odhodlaná maska vyjadruje dynamickosť Bippera. Doširoka otvorená mriežka chladiča a symbol značky na kapote, ktoré sú typickými znakmi Peugeot, vyjadrujú príslušnosť k značke. Predný nárazník je prvkom, ktorý najlepšie charakterizuje silu a vitálnosť vozidla. Je oddelený od napnutých línií kapoty a svojimi oblými objemnými tvarmi dáva najavo vôľu napredovať a odolávať všetkým skúškam. Svetlomety s hladkým sklom umiestnené v hornej časti v predĺžení nárazníka zasahujú až do polovice výšky blatníkov. Prispievajú k sympatickému vzhľadu Bippera a vytvárajú harmonickú väzbu medzi kapotou, blatníkmi a predným nárazníkom. Bohato tvarované podbehy kolies predlžujú masku a sú starostlivo prepojené s bokmi karosérie. Prezrádzajú sebavedomú osobnosť. Čelné sklo veľkých rozmerov, ktoré je súčasťou kompaktného obrysu Bippera, prispieva k osobitému štýlu vozidla. Vysokou polohou zaručuje cestujúcim vynikajúci výhľad a prispieva k presvetleniu kabíny. Moderný štýl Bippera sa naplno prejavuje v dizajne bokov karosérie, ktoré sa vyznačujú mierne zakriveným avšak absolútne hladkým povrchom.
Peugeot Bipper Čistota línií, ktoré neprezrádzajú ani stopu po lisovaní, naznačuje optimalizáciu vnútorného priestoru. Hladký povrch poskytuje maximálnu plochu, ktorú môžu profesionáli využiť na umiestnenie informácií podľa potreby. Bočné posuvné dvere, ktorými môže byť Bipper vybavený, sú vďaka hladkému tvaru dokonale integrované v bokoch karosérie. Prítomnosť bočných dverí prezrádzajú iba kľučky a vodiace koľajnice (v obvodovom páse karosérie). Bočné dvere môžu byť vybavené lepenými oknami, ktoré nenarúšajú plynulé línie bokov Bippera.
Zadné podbehy kolies prepojené s prednými podbehmi jemnou líniou karosérie zdôrazňujú hladký povrch bokov štedrými objemnými tvarmi. Zadný nárazník vychádzajúci z podbehov kolies tvorí väzbu medzi svetlami umiestnenými v polovičnej výške mimo dosahu každodenných malých nárazov a zadnými dvermi. Je vo farbe karosérie a z jedného kusu a zdôrazňuje robustnosť Bippera. Jeho nízka poloha a dizajn zadných krídlových dverí optimalizujúce prístup do šírky a na výšku naznačujú, ako ľahko sa do vozidla nakladá.
A nezabúdajme ani na prístup k nákladnému priestoru cez bočné posuvné dvere! Kompaktný, odhodlaný, sympatický a robustný Bipper bol skoncipovaný tak, aby sa preštrikoval mestom, pre ktoré bol predurčený. Rešpektuje životné prostredie a jeho plynulé aerodynamické línie mu umožňujú dosahovať hodnoty Cx 0,31 a SCx 0,828, ktoré priaznivo vplývajú na znižovanie spotreby.

Rozmery a objem nákladného priestoru
Peugeot Bipper Nové úžitkové vozidlo, ktoré vyvinuli odborníci Peugeotu pre profesionálov, bolo skoncipované tak, aby maximálne vyhovovalo najrozmanitejším požiadavkám profesionálneho používania. Bipper s dĺžkou 3,86 m sa vyznačuje predovšetkým svojou kompaktnosťou. Pretože bol navrhnutý na používanie v meste, jeho šírka nepresahuje 1,68 m. Ak je vybavený strešnými tyčami, výška dosahuje 1,78 m, čo mu umožňuje využívať podzemné parkoviská. Pomocou týchto tyčí doplnených o strešný nosič môže Bipper prepravovať na streche náklad dosahujúci až 100 kg. Nákladný priestor vo vozidle pravouhlých tvarov bol navrhnutý tak, aby poskytoval maximálny vnútorný užitočný objem. Užitočná dĺžka podlahy je 1,52 m, pričom maximálna vnútorná výška je 1,18 m a šírka v úrovni podbehov kolies je 1,05 m. Tieto rozmery vymedzujú celkový užitočný objem 2,5 m3. Peugeot Bipper Vďaka multifunkčnému sklápateľnému sedadlu pre spolujazdca je možné zväčšiť užitočný objem o časť kabíny určenú spolujazdcovi, čím sa získa priestor vhodný na uloženie dlhých predmetov siahajúcich až po palubnú dosku. Maximálna užitočná dĺžka na podlahe má v tomto prípade približne o jeden meter viac a dosahuje 2,49 m. Maximálny užitočný objem v tejto konfigurácii dosahuje 2,80 m3. Týmto spôsobom Bipper poskytuje priestor, v ktorom možno prepravovať až 610 kg užitočnej hmotnosti. Dvojité asymetrické krídlové dvere (60/40) umožňujú na výšku i na šírku neobmedzený prístup do zadného priestoru. Uhol otvorenia obidvoch krídel je 90°, prípadne 180° vďaka zasúvateľným tiahlam. Okná, ktorými môžu byť vybavené krídlové dvere, sú zarovnané s povrchom, aby sa dodržala moderná línia Bippera. Vďaka optimálnemu dizajnu dverí a zadného nárazníka je nakladací prah vzadu v úrovni 527 mm. Nakladenie a vykladanie prepravovaného tovaru je vďaka 2 bočným posuvným dverám ponúkaným v opcii veľmi jednoduché dokonca aj v tých najstiesnenejších podmienkach.
Súčasťou voliteľnej výbavy je nezávislé uzamykanie kabíny a nákladného priestoru pomocou trojtlačidlového diaľkového ovládania alebo tlačidla na prístrojovej doske. Táto výbava pomáha chrániť prepravovaný tovar pred krádežou. Náklad možno pevne ukotviť pomocou 6 ôk rozmiestnených na podlahe.
Náklad možno oddeliť od kabíny rôznymi spôsobmi podľa nárokov miestneho trhu, pre ktorý je Bipper určený:
- V sériovej výbave je priečka v podobe rebríka s 9 dielmi.
- Okrem toho je možné vybaviť Bipper deliacou celoplechovou alebo presklenou priečkou, ktorá okrem toho, že úplne oddeľuje prednú časť od nákladného priestoru, prispieva k zvýšeniu akustického a tepelného komfortu.
- K dispozícii je aj kombinovaná priečka, ktorá je do polovice výšky z plného plechu a v hornej časti z mriežky, prípadne je možné vozidlo vybaviť dvojdielnou modulárnou deliacou mriežkou, ktorej časť na strane spolujazdca je zasúvateľná, čo je potrebné pri využívaní priestoru na strane spolujazdca po sklopení sedadla.

Praktický a komfortný interiér
Peugeot Bipper Priestor vo vozidle je usporiadaný v duchu príjemného pobytu na palube. Moderný, presvetlený a funkčný interiér bol navrhnutý tak, aby si na vozidlo každý rýchlo zvykol. Robustná palubná doska oblých tvarov ladiaca so štýlom interiéru uspokojí očakávania aj tých najnáročnejších profesionálov. K jej výbave patrí prístrojová doska so 4 ciferníkmi, multifunkčným displejom, výstražnými kontrolkami a centrálnou konzolou, v ktorej sú umiestnené ovládania ventilácie alebo klimatizácie, autorádio a súprava hands-free na telefonovanie podľa zvolenej výbavy.
Veľké úsilie bolo venované ergonómii, vďaka čomu je každý ovládač poruke a každá kontrolka nám hneď padne do oka. To isté platí aj pre volant, ktorý je výškovo a osovo nastaviteľný, a pre radiacu páku umiestnenú v Peugeot Bipper záujme lepšej využiteľnosti priestoru v kabíne v úrovni palubnej dosky, rovnako ako vo všetkých nových úžitkových vozidlách Peugeot. K príjemnému pocitu pohodlia cestujúcich vyvolávanému používateľským komfortom sa pripája pocit priestoru a bezpečia. Vyvýšená poloha pri riadení a široké čelné sklo poskytujú vynikajúci výhľad na cestu. Vodič a spolujazdec pohodlne usadení v sedadlách potiahnutých tkaninou "Transcodage" s bohato tvarovanými sedákmi budú môcť cestovať a pracovať vo výborných podmienkach. Bipper, ktorý je určený pre profesionálov, je vybavený kabínou s mnohými funkciami a odkladacími priestormi: multifunkčné sklápateľné sedadlo pre spolujazdca, odkladacia priehradka, podložka na písanie na palubnej doske, uzatvárateľná príručná skrinka, priehradka v spodnej časti dverí atď. Funkčnosť Bippera sa prejavuje v každom detaile, čo z neho robí príjemné vozidlo vhodné na každodenné používanie.

Podvozok
Ovládateľnosť v meste a súčasne dokonalé jazdné vlastnosti mimo mesta bez ohľadu na záťaž si vyžiadali, aby bol Bipper vybavený moderným podvozkom. Predná náprava je typu pseudo McPherson s pružinami a tlmičmi umiestnenými v jednej osi. Zadná náprava s vlečeným ramenom je vybavená torznou tyčou. Celok je uchytený na karosérii pomocou pružných podložiek, ktoré filtrujú hluk a vibrácie. Vďaka tejto výbave môže Bipper prepravovať až 610 kg nákladu s minimálnym vplyvom na svetlú výšku.

Bipper je vybavený pneumatikami rozmerov 175/70 R14. Verzie vybavené úpravami určenými pre staveniská sa dodávajú s 15 palcovými pneumatikami (185/65R15). Plnohodnotné rezervné koleso s rovnakými rozmermi, ako ostatné kolesá vozidla, je uložené v zadnej časti podlahy. V sériovej výbave je hydraulický posilňovač riadenia pomáhajúci vodičovi bez námahy manévrovať v meste. Túto výhodu umocňuje stopový priemer otáčania, ktorý je iba 10,2 m. Bipper je vpredu vybavený kotúčovými brzdami s rozmermi 257 x 22 mm alebo 284 x 22 mm vo verziách s robotizovanou manuálnou prevodovkou, ovládanými 54 mm piestmi. Vzadu je vozidlo vybavené bubnovými brzdami s rozmermi bubnov 203 x 38 mm alebo 228 x 40 mm vo verziách s robotizovanou manuálnou prevodovkou. Súčasťou sériovej výbavy je ABS optimalizujúci účinnosť brzdenia a zabezpečujúci ovládateľnosť vozidla počas brzdenia.

Motory
Aby sa BIPPER mohol ľahko pohybovať s nákladom v meste a prímestských oblastiach, k dispozícii sú dva motory skupiny PSA Peugeot Citroën s nespornými ekonomickými a ekologickými prednosťami.

1.4 l benzínový – 75 k
Benzínový motor má 4 valce s celkovým objemom 1360 cm3 a dosahuje výkon 54 kW (≈ 75 k) pri 5200 ot./min. Jeho krútiaci moment je 118 Nm už pri otáčkach 2600 ot./min, čo mu zaručuje mimoriadnu disponibilitu aj pri nízkych otáčkach a prispôsobivosť pri jazde v meste. Motor je vybavený manuálnou 5 stupňovou prevodovkou typu MA.

1.4 l HDi – 70 k
Naftový motor HDi so 4 valcami s celkovým objemom 1398 cm3 sa vyznačuje výkonom 50 kW (≈ 70 k) a krútiacim momentom 160 Nm pri 1750 ot./min. Zvláštnosťou tohto motora je plochá krivka krútiaceho momentu v oblasti maxima od 2000 do 2750 ot./min, čo zaručuje veľkú pružnosť.
V kombinácii s motorom 1.4 l HDi sú v ponuke dva typy prevodovky:
- manuálna 5 stupňová prevodovka typu MA,
- manuálna 5 stupňová robotizovaná prevodovka s označením BMP5, ktorá je výborná na jazdu v meste. Je postavená na báze prevodovky MA a využíva elektro-hydraulické ovládanie, ktoré poskytuje plynulé, pružné a rýchle radenie rýchlostí.

Radiaca páka umiestnená v hornej časti umožňuje zvoliť si manuálny (radenie rýchlostí ovládané impulzne pomocou radiacej páky) alebo robotizovaný režim (rýchlosti sa preraďujú bez vodičovho zásahu). Okrem toho, že uľahčuje vodičovi prácu v meste vďaka komfortu, ktorý poskytuje, manuálna robotizovaná prevodovka prispieva k znižovaniu spotreby a tvorby znečisťujúcich emisií.

Konštrukcia
Konštrukcia Bippera modernej koncepcie bola navrhnutá tak, aby zohľadňovala aj tie najprísnejšie normy týkajúce sa pasívnej bezpečnosti. Na základe rôznych scenárov čelného nárazu boli navrhnuté rozmery jednotlivých častí konštrukcie a optimálne deformačné zóny absorbujúce energiu nárazu.

V prednom nárazníku je plechový nosník s vysokou medzou pružnosti, ktorý je namontovaný na absorbéroch priskrutkovaných k pozdĺžnym rovnobežným nosníkom. Pri náraze v malej rýchlosti podlieha nosník spolu s absorbérmi deformácii, ktorá nemá vplyv na pozdĺžne rovnobežné nosníky. Obmedzovače upevnené na kolískovom ráme motora z hliníka prispievajú k udržaniu predného bloku pod kontrolou pri náraze a obmedzeniu jeho prieniku do kabíny.

Upevnenia prednej nápravy boli navrhnuté tak, aby pri čelnej zrážke prenášali energiu pod karosériu. Snahou bolo, aby sa pri pohybe masívnych častí v priestore motora obmedzili prieniky smerom k vodičovi. Toto sa prejavuje v minimalizácii posunu pedálov a stĺpika riadenia.

Bezpečnostná výbava
Zádržné systémy sa podstatnou mierou podieľajú na bezpečnosti cestujúcich. Bipper je vybavený 3 bodovými bezpečnostnými pásmi s pyrotechnickými napínačmi a obmedzovačmi napnutia zmenšujúcimi fyzické napätie, ktorému sú vystavení cestujúci. K používaniu pásu vyzýva kontrolka na prístrojovej doske a zvukový signál, ktoré sa ohlásia, ak vodič nemá zapnutý pás.

Pásy vozidla majú dôležitý vplyv na účinnosť airbagov pre vodiča a spolujazdca. Airbag pre spolujazdca, ktorý je v niektorých krajinách súčasťou voliteľnej výbavy, možno deaktivovať pomocou palubného počítača. O vypnutí airbagu informuje špeciálna kontrolka. Inštalácia airbagu pre spolujazdca je nezlučiteľná s písacou podložkou na palubnej doske. V opcii sú k dispozícii aj bočné airbagy na bočných stranách predných sedadiel. Bezpečnostný systém dopĺňa systém fungujúci na základe zotrvačnosti, ktorý pri náraze okamžite preruší prívod elektrickej energie a paliva, čím znižuje riziko požiaru.

Komfortná výbava
Peugeot Bipper Časté používanie Bippera spojené s jeho profesionálnym charakterom vyvoláva naliehavú potrebu zabezpečiť cestujúcim potrebný komfort. Základným prvkom pre cestujúcich, ktorí budú tráviť vo vozidle veľa hodín, sú sedadlá, ktoré boli navrhnuté so zreteľom na dokonalé pohodlie a bočné vedenie. Sú vybavené opierkami hlavy, možno ich pozdĺžne posúvať a majú sklápateľné operadlo. Okrem toho je možné ich doplniť o nastavovanie výšky a v bedrovej oblasti, o lakťovú opierku a vyhrievanú podložku.
Multifunkčné sklápateľné sedadlo pre spolujazdca dokumentuje pozornosť dizajnérov Bippera. Táto novátorská výbava umožňuje najskôr premenu kabíny na mobilnú kanceláriu sklopením sedadla do polohy stolíka. Ďalšou manipuláciou sa pomocou špeciálnej kinematiky sedadlo zatlačí smerom do podlahy a predĺži užitočnú dĺžku asi o meter, čím vytvorí priestor vhodný na prepravu dlhých predmetov (až 2,50 m). Táto výbava má zásadný význam pre profesionálov, ktorí sú zameraní na modulárnosť a optimálny prepravný priestor vo vozidle s kompaktnými rozmermi. Aby sa zaručil komfort pri riadení vozidla a uľahčilo manévrovanie, Bipper je vybavený veľkými vonkajšími spätnými zrkadlami. V závislosti od verzie sú nastavovateľné elektricky a sú vybavené ohrevným systémom spúšťajúcim sa spolu s odhmlievaním zadného skla.
Na uľahčenie cúvania a parkovania v meste je k dispozícii parkovací asistent využívajúci štyri ultrazvukové snímače zabudované do zadného nárazníka. Tento systém je spriahnutý so zvukovým signálom, ktorý zvyšovaním frekvencie pípania indikuje približovanie sa vozidla k prekážke. Ak je Bipper vybavený vlečným zariadením, zapojenie zástrčky kábla prívesu automaticky vyradí z činnosti snímače. Ďalšou výbavou veľmi užitočnou pri každodennom jazdení je tempomat a obmedzovač rýchlosti. Predné okná môžu mať elektrické sekvenčné ovládanie s ovládačmi umiestnenými na paneloch dverí.

Mimoriadna pozornosť bola venovaná systému ventilácie a klimatizácie Bippera prispievajúcemu ku komfortu cestujúcich. Odhmlievanie čelného skla zabezpečuje osem vetracích otvorov rozmiestnených pri základni skla. Distribúciu vzduchu v kabíne zabezpečujú štyri smerovateľné a uzatvárateľné vetracie otvory, dva centrálne a dva bočné, a dva centrálne otvory orientované smerom k podlahe vozidla. Súčasťou sériovej výbavy je možnosť zatvárať prístupu vzduchu zvonku s recirkuláciou vzduchu v kabíne. Táto funkcia je veľmi dôležitá pri jazde v mestských zónach, pretože umožňuje chrániť kabínu pred prístupom nepríjemného zápachu a prachu. K dispozícii je klimatizácia s manuálnym ovládaním vybavená filtrom peľových častíc, prachu a molekúl určitých znečisťujúcich plynov.

V oblasti multimediálneho vybavenia Bipper ponúka audiosystémy a telefonické zariadenie hands-free. Audiosystém môže pozostávať z autorádia CD alebo autorádia CD kompatibilného s MP3. Autorádiá majú nominálny výkon 4 x 10 W a zvuk je prenášaný prostredníctvom štyroch reproduktorov (dva typu tweeter a dva typu mid woofer). Súprava na telefonovanie hands-free umožňuje bezpečné používanie funkcie mobilného telefónu Bluetooth® vo vozidle. Na centrálnej konzole je v takom prípade ovládač „zdvihnúť/položiť“ kombinovaný s mikrofónom v mieste stropného svetla. Prijímanie hovoru sa vykonáva stlačením tlačidla „zdvihnúť“, ktoré zamení zvuk rádia v reproduktoroch za zvuk telefonickej komunikácie. Takýmto spôsobom budú môcť profesionáli pracovať bezpečne vo svojej pojazdnej kancelárii!

Súprava výbavy na staveniská
Túto súpravu tvorí súbor zariadení, ktoré umožňujú Bipperu pohyb na nerovnom povrchu, aký je bezpochyby na staveniskách, ale aj jazdu cez zvýšené obrubníky alebo po poľných cestách. Vďaka svetlej výške zväčšenej o 15 mm a spevnených chráničom je Bipper pripravený na tie najnáročnejšie terény.
Súprava výbavy na staveniská obsahuje:
 Zvýšenie svetlej výšky o 15 mm
 Zväčšené chrániče v spodnej časti karosérie a špeciálne ochranné lišty
 Pneumatiky rozmeru 185/65 R15
 Ochranný kryt pod motorom
 Ozdobný kryt v spodnej časti predného nárazníka
 Zásterky vpredu a vzadu
 Umývateľný povrch podlahy v kabíne

Súprava výbavy na staveniská bude k dispozícii od druhého polroka 2008.

Prevádzkové náklady
Zásadným kritériom pri výbere vozidla určeného na používanie v meste sú prevádzkové náklady. Z tohto hľadiska je Bipper mimoriadne výhodným vozidlom. Interval údržby bol stanovený na 30.000 km alebo 2 roky bez ohľadu na typ motora. Toto platí pri bežnej prevádzke vozidla.
Výmenu rozvodového remeňa v naftovom motore treba vykonať po 240.000 km alebo po 10 rokoch a v benzínovom motore po 150.000 km alebo 10 rokoch.

Súvisiace články: Peugeote Bipper Tepee

Zdroj: Ivana Orviska, Peugeot Slovakia s.r.o.




Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=525