Brány závodu PSA v Trnave otvorené (09/2007)
redaktor: p.mauer, 18.09.2007;

Generálny riaditeľ trnavského výrobného závodu PSA Peugeot Citroen Slovakia pán Alain Baldeyrou a generálny riaditeľ Peugeot Slovakia pán Stefano Casadio dňa 18.09.2007 usporiadali tlačovú konferenciu spojenú so skúšobnými jazdami na novootvorenej testovacej dráhe priamo v areáli závodu. Na vyskúšanie novinárom pristavili Peugeot 207 SW, 207 CC a osmičkovú generáciu Peugeot 308.

zväčšiť obrázok Na dobre zorganizovanej akcii sme sa okrem testovania automobilových noviniek mali možnosť zoznámiť aj s históriou založenia závodu v Trnave, na čele ktorého stojí pán Alain Baldeyrou. Generálny riaditeľ osobne odprezentoval históriu vzniku trnavskej automobilky, ktorá sa začala písať 15. januára 2003. V tento deň koncern PSA Peugeot Citroen oficiálne oznámil svoje rozhodnutie vybudovať v Slovenskej republike na ploche 192 hektárov závod PSA Peugeot Citroen Slovakia zameraný na výrobu automobilov nižšej strednej triedy. Položením základného kameňa 17. júna 2003 sa zahájila výstavba s investíciou 700 miliónov eur. Prvý automobil bol vyrobený 28. novembra 2005. Bol ním model 207 a už v júni 2006 bola 207 odsúhlasená na komercializáciu. Napokon 19. októbra 2006 bol závod v Trnave slávnostne otvorený a do 20. decembra 2006 sa v ňom vyrobilo 50.000 automobilov. V januári 2007 bol závodu udelený certifikát kvality ISO 9001. Dňa 16. apríla bol vyrobený 100.000 automobil. Závod v Trnave je najmladším podnikom skupiny PSA Peugeot Citroen s ročnou výrobnou kapacitou 300.000 osobných automobilov. V pláne výroby pre rok 2007 sa počíta s ročnou produkciou 180.000 automobilov, s výrobou modelu "cielo" s panoramatickou strechou, s výrobou modelov s maloobjemovým výkonným motorom vyvinutým v spolupráci s BMW a s prípravou závodu na výrobu nového modelu. Cieľom pre rok 2007 je tiež získanie certifikačného auditu podľa normy ISO 14 001 (ochrana životného prostredia).

zväčšiť obrázok Stefano Casadio, generálny riaditeľ Peugeot Slovakia informoval novinárov o základných faktoch, stratégiách a ambíciách skupiny PSA na roky 2010 až 2015. Skupinu vyzdvihol na druhé miesto v rámci európskych automobilových konštruktérov. Podiel koncernu PSA predstavuje 5,2% vo výrobe osobných a úžitkových automobilov celosvetovo. Koncern PSA zamestnáva viac ako 200.000 zamestnancov a dosahuje obrat 56,6 miliardy eur. V roku 2010 by chcel dosiahnuť výrobu štyroch miliónov automobilov a operatívnu maržu medzi 6-7%. Koncern PSA má na Slovensku 20 predajných miest a v roku 2006 dosiahol 7% podiel na trhu s 5.418 predanými automobilmi, čím sa zaradil medzi prvé tri najpredávanejšie značky. Pre rok 2007 má ambície obohatiť ponuku s cieľom pokryť nové segmenty na trhu Peugeotom 207 CC, 207 RC, 207 SW, 308 a modelom 4007. PSA Peugeot Citroen je už dnes európskym leadrom v oblasti automobilov s nízkou spotrebou (diesel s časticovým filtrom, systém Stop & Start, Biocaburant). Riešenia zajtrajška sú Hybrid diesel a Pile à combustible. Už od roku 2001 ekologické automobily Peugeot vykazujú menej ako 120g/km emisií CO2. Koncern PSA spolupracuje v oblasti vývoja motorov a prevodoviek s Renaultom. Dieselové motory s priamym vstrekovaním HDi vyvíja v spolupráci s Fordom a od roku 2006 v spolupráci s BMW vyvíja benzínové motory s vysokým výkonom EP. Na záver svojho vystúpenia pán Stefano Casadio v krátkosti predstavil novú "ôsmu" generáciu modelu. Poďakoval sa doterajšiemu generálnemu riaditeľovi trnavského závodu PSA Peugeot Citroen Slovakia pánovi Alainovi Baldeyrouovi za doterajšie pôsobenie vo vedení závodu a za úspešné spustenie výroby. Prezradil, že úloha pána Baldeyroua sa v tomto závode končí a zo Slovenska odchádza za novými úlohami.

 zväčšiť obrázok Vo výrobných prevádzkach vybavených najmodernejšou technológiou v rámci skupiny je dnešná denná produkcia 834 automobilov Peugeot 207. Na vlastné oči sme videli ako sa za 6 pracovných hodín zrodí jeden automobil a každú hodinu opustí montážnu linku až 55 automobilov. V závode s dvojzmennou prevádzkou dnes pracuje spolu 2.600 montážnikov, 600 technicko-hospodárskych pracovníkov a 180 inžinierov a ostatných kádrov, pričom podiel žien tvorí 23,6%, čo je najvyšší podiel v rámci celého koncernu PSA. Vekový priemer pracovníkov závodu v Trnave dosahuje 31 rokov. Ako nám generálny riaditeľ prezradil, uvažuje sa dokonca so zavedením trojzmennej prevádzky. Samotný proces výroby sa začína v lisovni, ktorá je v rámci koncernu PSA najtichšia, nakoľko lisy sú opláštené odhlučňovacím materiálom. Tu sa oceľové zvitky nastrihajú na výstrižky potrebnej veľkosti z ktorých sa vylisuje 35 rôznych dielov karosérie. 372 robotov vo zvarovni pozvára 350 otváracích dielov karosérie (dvere, kapoty,...) a na karosérii vykoná 3.640 bodových zvarov kontrolovaných laserovými kamerami. V lakovni sa surové karosérie lakujú výhradne ekologickými práškovými a vodou riediteľnými farbami v štrnástich odtieňoch. Na spodnú časť karosérie sa nanáša ochranný náter proti korózii. Takto upravená karoséria sa presúva do najväčšej montážnej haly, kde sa na montážnych linkách do nej montuje elektrická výbava, čalúnenie, zasklenie a agregáty.

 zväčšiť obrázok Montážnu linku je možné v prípade potreby zastaviť, čo prispieva k zvyšovaniu kvality na jednotlivých pracovných postoch. Takýto systém sledovania kvality sa volá ANDON. Priebeh montáže sa každých 30 sekúnd vyhodnocuje a znázorňuje na elektronických svetelných tabuliach. Každý jednotlivec podieľajúci sa na kompletovaní automobilu má tak možnosť sledovať stav dennej produkcie. V čase našej návštevy bolo vyrobených 19 automobilov čo je vyjadrené v zelených číslach a len 3 automobily v červených číslach (určené na opravu). Po teste kvality, ktorá je predposledným výrobným bodom, vozidlo prejde mokrým tunelom, kde sa prúdom vody preveruje tesnosť proti zatekaniu. Na poslednom bode je zriadená linka akceptácie, ktorej kontrolóri preveria funkčnosť a vzhľad automobilu a až potom sa automobil presunie na parkovisko nových automobilov odkiaľ je nakladané na železničné vagóny alebo automobilové prepravníky. Súčasťou tohto obrovského komplexu sú aj technické služby závodu, administratíva a logistická zóna, ktorá denne zásobuje výrobné linky komponentmi od iných dodávateľov. Automobily sú podrobované aj testovaniu v teréne, k čomu slúži novovybudovaná testovacia dráha, na ktorej okruhu sme testovali pristavené modely. Aj keď sme prešli len montážnou halou, v ktorej sa finalizuje výroba pre väčšinu z nás to bol rovnako zaujímavý zážitok ako testovanie automobilov na testovacom okruhu tohto moderného závodu.

Na záver bol vylosovaný výherca ankety, ktorý správne odhadol koľko 1 a 1/2 litrových fliaš stolovej vody sa zmestí do kufra Peugeot 207 SW. Ak neviete správnu odpoveď, ja ako výherca tejto ankety Vám to môžem prezradiť. Bolo ich presne 126. Obsah kufra 207 SW budeme ešte dlho piť.

 zväčšiť obrázok   zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok  zväčšiť obrázok  zväčšiť obrázok  zväčšiť obrázok   zväčšiť obrázok   zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Viac o: Peugeot 207 SW; Peugeot 207 CC; ešte raz o Peugeot 207 CC; Peugeot 207 RC; Peugeot 308 RC Z.

Šéfredaktor: Peter Mauer



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=482