Vznik, realizácia a budúcnosť autobusov YUTONG pre Európu

ZROD MYŠLIENKY

zvacsiPred dvoma rokmi vznikla spoločná aktivita skupiny slovenských obchodníkov na Čínskom trhu a majiteľov dopravných spoločností, ktorí definovali svoj záujem o autobus z čínskeho trhu európskej kvality a samozrejme s čínskou cenou. Prvotne slovenských dopravcov upútal na čínskych autobusoch ich moderný design a vysoká úroveň vnútornej výbavy. Na čínskom trhu pôsobí minimálne 40 výrobcov autobusov na veľmi rozdielnej úrovni. V širšom výbere bolo vytipovaných 7 veľkých výrobcov, ktorých slovenskí obchodníci s dopravcami osobne navštívili . Vybrali spoločnosť YUTONG, nie však pre jej čínske prvenstvo v počte predaných vozidiel, ale hlavne pre vysokú kvalitu továrenského spracovania a jej zabezpečenie pri každom vyrobenom vozidle. Ďalším plusom bolo to, že YUTONG pripravoval nezávisle od aktivít slovenských obchodníkov a dopravcov prvý model svojho autobusu pre európsky trh.

Na to, aby čínsky autobus mohol vstúpiť na európsky trh, nestačí len kvalita jeho dielenského spracovania, ale je nutné splniť náročné kritériá EHK predpisov z pohľadu bezpečnosti a vplyvu na životné prostredie. To bola v neznámom čínskom prostredí ťažká úloha i pre skúsených slovenských inžinierov. Preto sa začal hľadať silný partner dlhodobo etablovaný na čínskom trhu. Jedným z najsilnejších hráčov v čínskom automobilovom priemysle je renomovaný americký výrobca motorov CUMMINS, ktorý predáva v Číne tisíce motorov ročne, má tu silnú technickú a obchodnú základňu a je len málo čínskych výrobcov autobusov, ktorí nemontujú do svojich vozidiel motory CUMMINS. S projektom čínskeho autobusu pre Európu bolo oslovené Európske vedenie CUMMINSu. Po predstavení vízie reaguje spoločnosť pozitívne a súhlasí s podporou projektu.

REALIZÁCIA

Technický riaditeľ CUMMINS Stredná Európa, odborník v oblasti konštrukcie autobusov opakovane navštevuje výrobný závod YUTONGu a za výdatnej pomoci inžinierov z Pekingskej pobočky CUMMINSu úspešne zostavuje autobus pre trhy EU samozrejme s najnovšími verziami motorov CUMMINS ISLe v emisnom štandarde EURO 3 a EURO 4 vyrábanými v Anglicku. Do autobusu sú zabudované agregáty známych európskych značiek. Osi ARVIN MERITOR, prevodovka ZF, riadenie ZF, ABS systém WABCO, spojka SACHS, retardér TELMA, kúrenie WEBASTO, pneumatiky MICHELIN a množstvo ďalších európskych dielov, dalo autobusu YUTONG ZK6120HE európsky rodokmeň.
Skúšobné oddelenie automobilky za pomoci odborníkov z CUMMINSu testuje autobus podľa predpisov EHK na skúšobných okruhoch závodu YUTONG. V poslednej fáze skúšok a meraní je do Číny prizvaný vedúci notifikovanej skúšobne motorových vozidiel SLOVDEKRA Bratislava. Za jeho prítomnosti sú merané posledné sporné parametre podľa predpisov EHK a doladené detaily.
Po dopravení autobusu do Európy začína oficiálny proces homologizácii, nakoľko je vozidlo zostavené z väčšiny homologovaných európskych agregátov a prototyp autobusu sa podrobil opakovaným skúškam a meraniam podľa EHK v Číne, z ktorých všetky dopadli pozitívne, predpokladá sa ukončenie povinných testov najneskôr do konca novembra 2005.
Autobus YUTONG ZK6120 HE bol predstavený verejnosti na Autosalóne Nitra 2005 za účasti prezidenta spoločnosti CUMMINS pre strednú a východnú Európu pána Rona Somerwilla, generálneho riaditeľa CUMMINS pre strednú a východnú Európu pána Johna Harrisa a riaditeľa pražskej pobočky pána J. Švica. Účasť vysokých predstaviteľov spoločnosti CUMMINS na premiére autobusu YUTONG svedčí o vážnosti spolupráce pri vývoji a uvádzaní nových autobusov YUTONG s motormi CUMMINS na európsky trh.

Servisná dostupnosť a základňa je realizovaná prostredníctvom vybraných podnikov SAD, výjazdovými vozidlami quick service YUTONG a servisom CUMMINS do 24 hodín od nahlásenia prípadnej závady. Všetky spomenuté európske agregáty, z ktorých je zostavený autobus, sú bežne prístupné v širokej sieti ich predajcov v celej Európe a aj s ďalšími originálnymi náhradnými dielmi budú od januára 2006 prístupné do 24 hodín od objednávky, zo skladov na Slovensku a v Čechách.

BUDÚCNOSŤ

• Do konca novembra 2005 ukončenie testov pre udelenie homologizácií.
• Do Januára 2006 ukončenie budovania servisnej základne a skladov náhradných dielov na území Slovenska a    Čiech.
• Január - prvá dodávka objednaných autobusov pre zákazníkov.
• Koncom mesiaca november 2005 sa uskutoční návšteva najvyššieho vedenia spoločnosti YUTONG Čína a    CUMMINS Európa na Slovensku, kde budú obe spoločnosti pred novinármi a verejnosťou prezentovať svoje    dlhodobé ciele na Európskom trhu.

YUTONG ZK6120HE

je autobus s vysokou nadstavbou v komfortnej výbave určený pre cestujúcich na vnútroštátnych či medzinárodných diaľkových linkách, alebo na príjemné strávenie dlhých turistických výletov.

Cestovanie
Komfort cestovania je zabezpečený 49, prípadne 45 pohodlnými sedadlami ECO 033, alebo luxusnými sedadlami ECO 055. Oba typy sedadiel sú polohovateľné s možnosťou vysunutia do boku a podľa želania je ich možné doplniť sklopnými stolíkmi, držiakmi nápojov a opierkami nôh. Sedadlá sú vybavené bezpečnostnými pásmi podľa predpisov EHK. Nastupovanie je riešené prednými a strednými pneumaticky ovládanými dverami. Batožinový priestor je prístupný z oboch strán vertikálne výsuvnými dverami a má objem 8 m3 .Interiér je navrhnutý v leteckom štýle s uzatvárateľnými schránkami na príručnú batožinu. Klimatizácia vyúsťuje nad hlavami cestujúcich s možnosťou individuálnej regulácie intenzity prúdiaceho vzduchu. Vykurovanie zabezpečuje nezávislé kúrenie Webasto s vodným okruhom a radiátormi. Nadmernému prehrievaniu, alebo ochladzovaniu interiéru zabraňujú dvojité sklá s možnosťou farebného tónovania. Štandardom je VCD prehrávač s LCD obrazovkou a kvalitný audio systém. Cestovný komfort doplňuje samostatné osvetlenie pre každého pasažiera, prístroj na teplé a studené nápoje, chladnička a na želanie toaleta.

Pracovisko vodiča a miesto sprievodcu
Sedadlo vodiča je na pneumatickom pérovaní, s možnosťou polohovania, je vybavené trojbodovým navíjacím bezpečnostným pásom. Prístrojový panel obsahuje všetky údaje podľa predpisov EHK, otáčkomer a tachograf pre dvoch vodičov. Spätné zrkadlá sú vyhrievané a elektricky ovládané z miesta vodiča. Výhľad za vozidlo a do priestoru cestujúcich zabezpečujú kamery s výstupom na monitore. V prednom paneli je zabudované rádio s kazetovým magnetofónom, CD prehrávač so zásobníkom na 6 CD, VCD prehrávač a mikrofón so zosilňovačom. Sedadlo sprievodcu má pevné operadlo a sklopný spodok.

Motor
Do zadnej časti autobusu sú montované motory CUMMINS ISLe spĺňajúce emisný predpis EURO 3 alebo EURO 4. Jedná sa o turbokompresorom preplňovaný radový 6-valcový diesel s objemom valcov 8,9 litra s kvapalinovým chladením a elektronickou reguláciou vstrekovania. Na výber sú nasledovné varianty:

CUMMINS ISLe 300 30, 221 kW (300 koní) pri 2100 ot./min.,
CUMMINS ISLe 325 30, 239 kW (325 koní) pri 2100 ot./min.,
CUMMINS ISLe 350 30, 258 kW (345 koní) pri 2100 ot./min.

Verzia EURO 4 pritom ponúka výkon do 375 koní.

Prevodovka a spojka
Šesťstupňová manuálna prevodovka ZF S6-90 v kombinácií so spojkou SACHS GMF430.

Pruženie
Dva pneumatické vaky na prednej a štyri na zadnej náprave v kombinácii s teleskopickými tlmičmi a torznými stabilizátormi. Nastaviteľná svetlá výška.

Riadenie
Hydraulický posilňovač riadenia ZF 8098.

Brzdy
Dvojokruhové, pneumaticky ovládané kotúčové na obidvoch nápravách. ABS WABCO, retardér TELMA, parkovacia a núdzová brzda.

Nápravy a pneumatiky
Predná aj zadná značky ARVIN MERITOR. Šesť bezdušových pneumatík MICHELIN 295/80 R 22.5, plus 1 rezervné koleso umiestnené v prednej časti vozidla.

Elektrický zdroj
Alternátory 120A + 140A, dva akumulátory 6-QA – 180 Ah.


Rozmery



YUTONG autobusy s.r.o.

Spoločnosť YUTONG autobusy s.r.o., so sídlom Na Vŕšku 2 v Bratislave vznikla účelovo ako výhradný zástupca spoločnosti YUTONG BUS Čína pre Stredoeurópsky región. Spoločnosť má stáleho slovenského zástupcu v Pekingu, licenciu na servis motorov Cummins a licenciu na servis autobusov YUTONG.

Zdroj: YUTONG autobusy, s.r.o.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=414