MAN L2000 Evolution
  • Zýšená klopná stabilita a jazdná bezpečnosť
  • Kotúčové brzdy na všetkých kolesách a systém ABS
  • Široký interval prestavenia pneumatických pružín
  • Inovatívne motory EURO 3 s interným spätným vedením spalín a EDC
  • Motory EURO 3 štandardne vybavené tempomatom
  • Optimalizované prevody
  • Nová, stredne dlhá kabína so zvýšenou strechou
  • Štvorbodové uloženie kabíny vodiča
  • Inovované dvojité reflektory s technikou voľného tvaru


  • V hmotnostnej triede nákladných vozidiel od 6 do 10 ton má zastúpenie značka MAN svojím ľahkým konštrukčným radom L2000. Vozidlá v tejto typovej rade sú špeciálne koncipované pre použitie do mesta, ale suverénne sa pohybujú aj po diaľnicach. Vysoko bodujú svojimi jazdnými vlastnosťami, pružnosťou motora, stabilitou v držaní jazdnej stopy a dobrou manévrovateľnosťou.

    Optimalizovaný podvozok ponúka výhodu vyššej užitočnej hmotnosti
    Cielenými opatreniami bol opäť optimalizovaný osvedčený podvozok. Nová, jednoducho sprevodovaná zadná náprava typu HY-0720 je skonštruovaná pre vyššie zaťaženia a schválená celková hmotnosť prívesu je 24 ton. Použitím ľahkého zadného pruženia (parabolické odpruženie) sa dosiahne pri rovnakej charakteristike odpruženia o 20 kg vyššia užitočná záťaž.
    Torzne stabilný rám s nitovanými priečnymi rúrkovými nosníkmi a s rôznymi rázvormi náprav je vhodný pre jednoduchú montáž nadstavby až do dĺžky 8200 mm.
    Vzduchové odpruženie zadnej nápravy s elektronickou reguláciou ECAS umožňuje rýchlu výškovú reguláciu medzi 155 mm pri zdvíhaní a 80 mm pri spúšťaní. Pomocou pamäťovej funkcie sa môžu programovať rôzne ložné výšky, nájazdové uhly a výšky počas jazdy. Regulácia sa uskutočňuje diaľkovým ovládaním priamo z kabíny vodiča.
    Pri kombinovanom pružení s listovým a vzduchovým odpružením sa zosilnia stabilizátory na zadnej náprave. Pre nákladné vozidlá s vysokým ťažiskom nákladu to prináša zlepšenie stability v zákrutách. Prípustné zaťaženie náprav 12 tonového vozidla sa na prednej náprave zvýšilo zo 4200 na 4500 kg a na zadnej náprave z 800 na 8500 kg. Rezervy zaťaženia náprav 750 kg dávajú prevádzkovateľovi viac bezpečnosti pri každodennej preprave, predovšetkým pri nerovnomernom rozložení nákladu.
    Pneumaticky ovládané kotúčové brzdy s vnútorným chladením na všetkých štyroch kolesách a systém ABS predstavujú u vozidiel radu L2000 Evolution súčasť sériovo ponúkaného bezpečnostného štandardu. U vozidiel s pohonom všetkých kolies sa o krátku brzdnú dráhu starajú bubnové brzdy.
    V prípade vzniku nehody je L2000 Evolution štandardne vybavený zariadením proti vklineniu vozidla v zadnej časti, na žiadosť zákazníka je možné priobjednať aj prednú ochranu proti vklineniu.

    Motory EURO 3 pre všetky stupne výkonov
    Výkony motorov sú k dispozícii v jemne odstupňovanom rozsahu od 140 PS do 220 PS a otvárajú široké spektrum pre individuálne riešenia. Všetky motory D08 novej generácie spĺňajú hraničné hodnoty výfukových plynov podľa normy EURO 3. Sú vybavené elektronicky regulovaným rozdeľovacím vstrekovacím čerpadlom VP44 firmy Bosch, ako aj spätným vedením výfukových plynov. V spojení s novou elektronikou EDC MS 6.4 sa dá pružne regulovať vstrekované množstvo a čas vstrekovania paliva. Pre dodržanie normy EURO 3 bola optimalizovaná tvorba zmesi a spaľovanie prispôsobením vstrekovacieho zariadenia a tvarom spaľovacieho priestoru. Najvýkonnejšie varianty štvor- a šesťvalca sú osadené turbodúchadlami Wastegate.
    Motory EURO 3 so spätným vedením výfukových plynov dosahujú vynikajúce hodnoty spotreby. Zvýšenie spotreby leží v porovnaní k motorom EURO 2 po 3%.

    • Typ D0834.140 ťažisko použitia štvorvalcových motorov so 140PS a 540Nm, leží v oblasti lokálnej prepravy. Predovšetkým 7,5-tonové vozidlá s malým nákladom dosahujú s týmto motorom vysoké priemerné rýchlosti. Ale aj pracovné nástroje ako sú zdvíhací rebrík sa dajú ľahko motorizovať pomocou tohto štvorvalca.
    • Typ D0834.180 oblasť použitia tohto štvorvalcového motora je pre 7,5-tonové vozidlo, ako aj pre veľké nákladné vozidlá s 12 tonami celkovej hmotnosti. Nachádza použitie v komunálnej oblasti pre zametacie stroje alebo nosiče zariadení, ale aj pre vozidlá v stavebníctve. Svojim širokým rozsahom otáčok od 1000 do 2400 otáčok predstavuje štvorvalec s turbodúchadlom Wastegate vysoké rezervy výkonu. S viac ako 580Nm pri 1000 ot./min disponujú vozidlá s týmto motorom vysokou schopnosťou rozbehu a pružnosťou pri rýchlej jazde. Tento motor dosahuje maximálny krútiaci moment 650Nm a maximálny výkon 132kW
    • Typ D0836.220 pomocou šesťvalcového motora s 220PS sú nákladné vozidlá vybavené pre použitie v rozvoze. Hlavne, keď motor už pri 1200 otáčkach pri plnom zaťažení vytvorí na kľukovom hriadeli krútiaci moment 850Nm. Maximálny krútiaci moment je v rozsahu od 1200 do 1800 ot./min. Pri 1800 otáčkach môže vodič vyvolať so 162kW (217PS) plný menovitý výkon. Tak sa dajú hospodárne prevádzkovať 12-tonové vozidlá v rýchlej preprave, ale aj ľahké kombinácie ťahania do 24 ton.

    K dispozícii je aj moderný plynový motor. Firma MAN favorizuje ako alternatívnu pohonnú látku zemný plyn (CNG). Pri jeho spaľovaní nevznikajú skoro žiadne zvyškové splodiny ako napr. pevné čiastky (CHx), čiže sadze, a s regulovaným trojcestným katalyzátorom sa emisie plynového motora redukujú na hodnoty, ktoré sú značne nižšie, než v norme EURO 3 navrhnuté hraničné hodnoty. Optimálnu reguláciu funkcie trojcestného katalyzátora zabezpečuje lambda-sonda a elektronická regulácia správneho pomeru vzduchu a plynu v spaľovanej zmesi.
    Plynom poháňaný šesťvalcový motor so 170kW (231PS) je zvlášť tichý a jeho jazdné výkony absolútne zodpovedajú výkonu naftového motora. Pre komunálny sektor je v častej prevádzke „Stop and Go“ zvlášť výhodná jeho priaznivá momentová charakteristika: k dispozícii je krútiaci moment 840Nm už pri otáčkach 1000/min.
    Podstatnou výhodou pre vodiča je sériový a mimoriadne presne regulovaný tempomat, ktorý sa dá ovládať pákou na volante. Všetky motory konštrukčnej rady D08 sériovo disponujú vysoko účinnou motorovou brzdou EVB (Exhaust Valve Brake), ktorá môže byť zapnutá pomocou spínača na prístrojovej doske. Výkonná motorová brzda prináša zvýšenie brzdného výkonu o cca 65% oproti bežným motorovým brzdám so škrtiacimi klapkami.

    Optimalizované prevody
    Od výstavy na autosalóne IAA 2000 sa používajú vo vozidlách konštrukčnej rady L2000 Evolution nové prevody. Vyznačujú sa zníženými silami pri radení rýchlosti a umožňujú vyššie prepravné hmotnosti a vďaka nižšej celkovej hmotnosti umožňujú vyššie užitočné zaťaženie vozidla.
    Nová šesťstupňová prevodovka ZF 6S-850 sa používa vo všetkých vozidlách konštrukčnej rady L2000 Evolution. Je kombinovaná s motormi výkonov od 140 do 200PS. Nahrádza Prevodovku 6S-36 od firmy ZF a typ 5206 od firmy Eaton. Je prípustná pre celkovú hmotnosť do 24 ton.
    Pre počiatočné vybavenie vozidlami s motorom 140PS je k dispozícii aj naďalej nenákladná päťstupňová prevodovka ZF 5S-42. Ako špeciálne vybavenie ponúka firma MAN pre šesťvalcové motory D08 16-stupňovú prevodovku ZF 16S-109. Táto konštrukcia môže byť pre použitie v diaľkovej doprave, miešačkách alebo v stavebnej doprave vybavená intardérom.

    Rôzne varianty kabín
    Ideálna pre prepravu v meste a rozvoz je kompaktná, štvorbodovo uložená kabína s nízkou hmotnosťou. Koncepcia tejto kabíny je založená na maximálnej bezpečnosti pri zachovaní všetkého komfortu.
    Ergonomické sedadlá vybavené trojbodovými bezpečnostnými pásmi a opierkami hlavy udržujú vodiča v dobrej kondícii aj pri dlhšie trvajúcej jazde. Za príplatok je možné priobjednať komfortné sedadlo vodiča a aj spolujazdca so vzduchovým pružením, bedernou opierkou a vyhrievaním. Početné kapsy na dverách, priehradky na prístrojovom panely a zadnej stene kabíny poskytujú dostatočný priestor na odkladanie vecí. Volant je výškovo nastaviteľný, odolný voči nárazu a vybavený veľkou plochou pre ovládanie klaksónu. Prístrojový panel je prehľadný s ukazovateľmi s jednoznačnými symbolmi a logicky usporiadanými, ľahko dosiahnuteľnými ovládacími prvkami. Okrem toho sú vedľa priestoru pre rádio umiestnené dve zásuvky v DIN formáte, ktoré možno využiť napr. pre umiestnenie CD prehrávača, vysielačky alebo tachografu.
    Stredne dlhá kabína (dlhšia o 300 mm oproti krátkej, kompaktnej kabíne) ponúka nadpriemerné priestorové pomery pre dlhšie jazdy. Ako odpočívadlo pre krátky oddych alebo riadny spánok na diaľkových jazdách poslúži komfortné lôžko s rozmermi 1930x600 mm. Veľké úložné skrinky pod lôžkom sú dobre umiestnené a nezavadzajú.
    Nová je stredne dlhá verzia kabíny s vysokou strechou. Montuje ju karosáreň firmy Man vo Wittlichu. Zahŕňa okrem spodného lôžka aj prídavné horné výklopné lôžko.
    Miesto až pre sedem spolucestujúcich umožňuje troj- alebo štvordverová dvojitá kabína. Pod radom sedadiel pre štyri osoby v zadnej časti kabíny sa nachádza veľký úložný priestor, ku ktorému je vďaka výklopnej lavici jednoduchý prístup. K veľkým výhodám dvojitej kabíny patrí aj jej nízka hmotnosť. Váži len o 290 kg viac ako kompaktná kabína.
    Dodatočne ponúkajú výrobcovia nadstavieb, napr. karosáreň firmy MAN vo Wittlichu, veľkú kabínu pre skupinu cestujúcich s deviatimi miestami na sedenie, po ktorej je dopyt hlavne zo strany hasičov.
    Všetky kabíny ponúkajú optimálny výhľad z interiéru na všetky strany. Umožňuje to veľké čelné sklo, nižšie položené predné bočné okná, umožňujúce optimálny výhľad na obrubník a prakticky rozvrhnuté zrkadlá pre pohľad dozadu – na požiadavku zákazníka s vyhrievaním a elektrickým nastavovaním. Zrkadlo pre výhľad na obrubník a širokouhlé spätné zrkadlo sa ponúkajú ako špeciálne doplnky. Viac bezpečnosti poskytujú tri sériovo ponúkané slnečné clony umiestnené za čelným sklom, ktoré zatienia celú kabínu vodiča po celej šírke bez toho, aby sa vytvárali nežiadúce medzery.
    Nový je aj systém dvojitých reflektorov s technikou voľného tvaru a žiarovkami H7, ktoré majú zvýšenú životnosť o cca 40%. Moderná technológia reflektorov prináša podstatne lepšie osvetlenie jazdnej dráhy. Svetelný tok u tlmených svetiel sa zvýšil o 60%, diaľkové svetlá svietia o 50% jasnejšie a u hmloviek sa podarilo odstrániť rušivý rozptyl. Aj u širokosvietiacich alebo ďalekosvietiacich reflektorov, ktoré sa ponúkajú v rámci špeciálnej výbavy na želanie, je použitá inovovaná svetelná technika. Za príplatok je k dispozícii aj elektronické nastavovanie svetiel, ako aj vysokotlakový ostrekovač skiel reflektorov.





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=31