Audi predstavuje Q5 s novým vzhľadom
redaktor: v.ptáček, 29.6.2020;

Už roky Audi Q5 vo svojom segmente premium strednej triedy patrí k najpredávanejším SUV na európskych trhoch. Teraz ho Audi urobilo ešte lepším a atraktívnejším. Optimalizované Audi Q5 kombinuje športový charakter s vysokou úžitkovou hodnotou a ponúka mnoho prvkov infotainmentu a asistenčných systémov. Reštylizovaný vonkajší dizajn úspešného modelu zvýrazňuje identitu modelov Q a ako svetovú novinku prináša zadné skupinové svetlá s digitálnou technológiou OLED.

Vonkajší dizajn: výrazové prostriedky modelov Q od Audi teraz ešte markantnejšie
Karoséria Audi Q5 sa vyznačuje výraznou identitou modelov Q, vyjadrujúcou silu, robustnosť a bezpečnosť. Pri prepracovaní dizajnéri tieto atribúty ďalej zvýraznili markantnými detailmi. Jednodielna maska chladiča Singleframe s osemuholníkovým tvarom je nižšia a širšia ako doteraz. Bočné otvory na vstup vzduchu v nárazníku majú zväčšenú výšku a vložené lichobežníkové prvky, ktoré im dodávajú špecifickú štruktúru. Svetlomety z LED obsahujú nové, vysoko nasadené denné svetlá. Pri pohľade zboku nadstavce na prahoch karosérie nového tvaru vizuálne dodávajú Q5 ľahkosť a zvýrazňujú svetlú výšku. Na zadnej časti karosérie je nová dekoračná lišta medzi zadnými svetlami a difúzor s priečnou obrubou. Okrem základnej verzie budú mať zákazníci na výber dve voliteľné dizajnové línie. Z nich advanced line obsahuje chrómové vertikálne rebrá na maske chladiča a strieborné nájazdové štíty v nárazníkoch. Športovo ladená S line zahŕňa voštinovú štruktúru mriežky chladiča a chrómovú obrubu difúzora v zadnom nárazníku. Dva z dvanástich lakov karosérie sú nové – zelená district a modrá ultra. Vonkajší dizajn si zákazníci môžu dotvoriť dizajnovým kompletom Optikpaket schwarz.



Dizajn interiéru: vizuálna ľahkosť a špičková kvalita
V interiéri horizontálne členenie prístrojového panelu vytvára dojem priestoru a ľahkosti. Plasticky modelované, elegantné dekoračné obklady oddeľujú spodnú časť prístrojového panelu od hornej časti. Centrum kokpitu tvorí voľne stojaci displej MMI touch s akustickou spätnou väzbou. Doterajší kombinovaný otočný/tlačidlový ovládač na stredovej konzole odpadá. V uvoľnenom priestore je teraz odkladacia priehradka.

Aj pri interiéri má zákazník Q5 na výber tri vyhotovenia: základné, design selection a S line. Tie sa dajú ľubovoľne kombinovať s dizajnovými líniami exteriéru. K interiéru design selection patrí komplet kontúrového/ambientného osvetlenia. Jeho svetelné efekty inscenujú typickú vysokú kvalitu vypracovania Audi celkom osobitým spôsobom.

Svetová novinka: digitálna technológia OLED v zadných svetlách Audi Q5
V modernizovanom Q5 má premiéru nová generácia osvetľovacej technológie na báze organických svietiacich diód OLED. Tieto prvky sú zvlášť energeticky efektívne a vytvárajú homogénnu svietiacu plochu. Voliteľné zadné svetlá z OLED sú rozdelené na tri časti, každá má šesť segmentov. To dizajnérom a vývojovým pracovníkom Audi umožňuje s jedným hardvérom vytvoriť rozličný dizajn a grafiku svetla.

„Výhodami digitálnych OLED sú okrem perfektného kontrastu vysoká homogénnosť a minimálne odstupy segmentov,“ vysvetľuje Stephan Berlitz, vedúci vývoja inovácií osvetlenia u Audi. „Digitálne OLED sú preto perfektnou technológiou, ktorá v budúcnosti umožní vytvárať personalizovaný svetelný dizajn s veľkou presnosťou a variabilitou. Pri ďalšom vývoji tejto technológie existuje ešte mnoho možností.“

Zákazníci si môžu pri objednaní svojho Audi Q5 vybrať z troch svetelných grafík zadných svetiel. Pre každú grafiku boli vytvorené špecifické animácie Coming- a Leaving-Home. Pri nastavení jazdného režimu „dynamic“ pomocou Audi drive select sa grafika svetiel zmení do ďalšej podoby. Okrem toho majú zadné svetlá z OLED funkciu rozoznávania priblíženia. Keď sa k stojacemu Q5 priblíži iný účastník premávky zozadu na menej ako dva metre, aktivujú sa všetky segmenty OLED. Keď sa Q5 pohne, rozsvieti sa opäť pôvodná svetelná grafika. Funkcie digitálnych zadných svetiel z OLED dopĺňajú dynamické smerové svetlá. Audi Q5 má v základnej verzii vybavenia LED svetlomety, za príplatok výrobca dodáva svetlomety LED Matrix. Ich inteligentne ovládané diaľkové svetlá zvyšujú bezpečnosť a komfort bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky.



Priestranný a variabilný: rozmery a interiér
Modernizáciou Audi Q5 narástlo – najmä kvôli dlhším nárazníkom – o 19 milimetrov na dĺžku 4,68 metra. Šírka (bez vonkajších spätných zrkadiel) 1,89 metra a výška 1,66 metra zostali nezmenené. Dlhý rázvor 2,82 metra zabezpečuje veľkorysé priestorové pomery v kabíne, na želanie Audi montuje pozdĺžne posuvné zadné sedadlo plus s nastaviteľným sklonom operadla. S takýmto sedadlom má batožinový priestor základný objem 550 litrov a maximálny (pri naložení po strop) 1.550 litrov. Súčasťou sériového vybavenia je variabilne skladacie dvojité dno batožinového priestoru, za príplatok sú k dispozícii elektricky ovládané dvere batožinového priestoru. Zásluhou inteligentnej kombinácii materiálov má Q5 jednu z najľahších karosérií vo svojom segmente, aj koeficient aerodynamického odporu 0,30 patrí k najlepším v triede. Vďaka prepracovanej aeroakustike je kabína vozidla veľmi tichá.

Ovládanie, infotainment a Audi connect: konektivita na špičkovej úrovni
Za novou koncepciou ovládania v prepracovanom Audi Q5 sa skrýva nová hlavná jednotka – modulárna stavebnica infotainmentu tretej generácie (MIB 3), ktorá má desaťnásobne vyšší výpočtový výkon ako predchádzajúci systém MIB 2.

Základ informačného systému vodiča tvorí konvenčný združený prístroj s dvoma veľkými analógovými kruhovými stupnicami a farebným displejom palubného počítača v strede. Vrchol ponuky predstavuje digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit plus – displej s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca), ktorý môže zobrazovať tri rozličné layouty grafiky. Vodič môže zobrazenia prepínať prostredníctvom multifunkčného volantu. Ako ďalší voliteľný prvok je k dispozícii head-up displej.

Centrálny displej MMI touch s uhlopriečkou 25,7 cm (10,1 palca) je v Q5 prvkom štandardného vybavenia. Jeho štruktúra menu s plochými hierarchiami uľahčuje ovládanie. Vyhľadávanie je možné voľným zadávaním textu s využitím online databáz. Alternatívne môže vodič znaky a písmená napísať prstom na displej alebo použiť hlasové ovládanie, ktoré rozumie mnohým formuláciám z bežnej hovorovej reči. Pri systéme MMI Navigácia plus vrátane Audi connect Navigácia & Infotainment využíva hlasové ovládanie aj poznatky z cloudu, vďaka čomu je ešte flexibilnejšie.

Online služby Audi connect prepájajú prepracované Audi Q5 s internetom a dopravnou infraštruktúrou. Navigácia poskytuje družicové snímky z Google Earth vo vysokom rozlíšení, informácie o plynutí premávky s presnosťou na jazdný pruh a prognózy o vývoji dopravnej situácie. K sériovému vybaveniu patrí prijímač digitálneho rozhlasového vysielania DAB+. Služba Amazon Alexa umožňuje prístup k mnohým tisícom funkcií hlasového asistenta (Alexa Skills). Služby Audi connect Car-to-X robia jazdu ešte pohodlnejšou – napríklad pomáhajú nájsť voľné parkovacie miesta na uliciach alebo umožňujú s využitím komunikácie so semaformi vo vybraných mestách jazdiť v zelenej vlne. Aplikácia myAudi umožňuje pripojenie smartfónu užívateľa k vozidlu.

Do šiestich užívateľských profilov sa dajú uložiť rozličné osobné nastavenia – od často využívaných cieľov navigácie cez nastavenie sedadla až po preferované nastavenie automatickej klimatizácie. Dáta sú uložené v cloude na zákazníckom portáli myAudi a tam sú k dispozícii pre každého oprávneného užívateľa a v každom príslušne vybavenom automobile Audi.



Functions on demand: dodatočné objednanie podľa potreby
Dôležitou novinkou v Audi Q5 je ponuka funkcií na želanie (functions on demand). Prostredníctvom nej si zákazníci môžu dodatočne online objednať funkcie ako MMI Navigácia plus a Audi Smartphone Interface v ktoromkoľvek čase po kúpe vozidla prostredníctvom aplikácie myAudi Smartphone App alebo internetového portálu myAudi. Funkcie sa v automobile aktivujú pomocou dátového balíka prenášaného mobilnou telekomunikačnou sieťou „over the air“. Na výber sú tri obdobia využívania: jeden mesiac, jeden rok alebo trvalo.

Pohon: vysoké jazdné výkony, nízke hodnoty emisií
Zušľachtené SUV premium sa v Európe začne predávať ako Audi Q5 40 TDI (kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,4 – 5,3; kombinované emisie CO2 v g/km: 143 - 139). Jeho štvorvalcový turbodiesel s objemom 2,0 litra dosahuje výkon 150 kW (204 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm. Blok motora z hliníka váži približne o 20 kilogramov menej ako pri predchádzajúcom motore, kľukový hriadeľ je približne o 2,5 kilogramu ľahší.

K nízkej spotrebe paliva prispieva aj systém mild hybrid (MHEV). Štartovací generátor RSG, pripojený k motoru drážkovaným remeňom, napája 12-voltovú elektrickú sústavu vozidla, v ktorej je integrovaná kompaktná lítiovo-iónová akumulátorová batéria. Pri spomaľovaní RSG rekuperáciou generuje elektrickú energiu a dobíja ňou batériu. So systémom MHEV môže Q5 krátky čas jazdiť s vypnutým motorom („plachtiť“), režim štart-stop sa aktivuje už keď rýchlosť klesne pod 22 km/h.

To všetko prináša úsporu paliva približne 0,3 litra nafty na 100 kilometrov. Audi Q5 40 TDI (kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,4 – 5,3; kombinované emisie CO2 v g/km: 143 - 139) zrýchľuje z pokoja na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 222 km/h. Výkonný naftový motor je nielen efektívny ale aj čistý – spĺňa limity najnovšej emisnej normy Euro 6d-ISC-FCM, resp. EU 6 AP. Vďaka novému systému dodatočnej úpravy výfukových plynov Twindosing SCR so zdvojeným vstrekovaním AdBlue sú emisie oxidov dusíka výrazne zredukované. Roztok močoviny sa vstrekuje pred dva katalyzátory SCR, umiestnené vo výfukovej sústave za sebou. Po spustení predaja prepracovaného Q5 budú nasledovať ďalšie motorizácie: štvorvalec 2.0 TDI v dvoch ďalších výkonových modifikáciách, motor V6 3.0 TDI, ako aj dva benzínové štvorvalce 2.0 TFSI. Okrem toho bude opäť k dispozícii aj pohon plug-in hybrid (TFSI e) v dvoch výkonových stupňoch.

V Audi Q5 40 TDI (kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,4 – 5,3; kombinované emisie CO2 v g/km: 143 - 139) sa krútiaci moment motora prenáša prostredníctvom 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky S tronic a pohonu quattro s technológiou ultra na všetky štyri kolesá. Aj tento pohon quattro prispieva k vysokej efektivite. Za normálnych podmienok sa celý krútiaci moment motora prenáša iba na predné kolesá. Keď je napríklad na šmykľavom povrchu alebo pri dynamickej jazde potrebný pohon všetkých kolies, dve elektronicky ovládané spojky bleskurýchle pripoja do záberu zadnú nápravu, v mnohých situáciách sa to uskutočňuje prediktívne. Trakciou a jazdnou dynamikou tento efektívny systém pohonu všetkých kolies nijako nezaostáva za klasickým systémom quattro.



Podvozok: ešte väčší komfort a agilita
Športový a súčasne komfortný – vyvážený podvozok patrí k silným stránkam Audi Q5. Päťprvkové závesy predných a zadných kolies majú ľahkú konštrukciu a okrem zlepšenia ovládateľnosti prispievajú aj k celkovej efektivite. Na želanie Audi montuje do Q5 dynamické riadenie, ktoré pomocou prídavnej prevodovky mení celkový prevodový pomer podľa rýchlosti a uhla natočenia volantu v rozmedzí až 100 percent.

Zákazníci Q5 majú na výber štyri druhy podvozka. Ako prvá alternatíva k sériovému podvozku je športový podvozok s tvrdším vyladením tlmičov. Štandardný podvozok môže byť vybavený adaptívnymi tlmičmi pruženia, čím poskytuje širšie rozpätie medzi komfortným a dynamickým vyladením. Štvrtou alternatívou je pneumatické pruženie air suspension s reguláciou tlmičov, ktoré umožňuje nastavovať svetlú výšku v piatich stupňoch – čím sa zvlášť dobre hodí k všestrannému Q5.

Systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ktorý ovplyvňuje charakteristiku viacerých technických komponentov, je súčasťou sériového vybavenia. Vodič môže nastavovať maximálne až sedem profilov, medzi nimi aj offroad a allroad (s pneumatickým pružením). Na strmých klesaniach mimo spevnenej cesty podporuje vodiča asistent zjazdu zo svahu.

Audi Q5 má štandardne 17-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny. Línia advanced a S line majú 18-palcové disky, Audi a Audi Sport na želanie dodávajú mnoho ďalších kolies formátu 19, 20 alebo 21 palcov.

Asistenčné systémy: náskok pri bezpečnosti a komforte
Aj prepracované Q5 má rozsiahly komplex asistenčných systémov. Súčasťou sériového vybavenia je systém Audi pre sense city, ktorý pomáha predchádzať kolíziám s inými účastníkmi premávky pred vozidlom alebo znižovať následky eventuálnych kolízií. Bezpečnosť zvyšujú voliteľné systémy ako odbočovací asistent, vyhýbací asistent a výstraha pri vystupovaní. Adaptívny asistent pre jazdu dokáže vodiča oslobodiť pri dlhej jazde od zrýchľovania, spomaľovania a udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. Prediktívny asistent efektívnej jazdy podporuje vodiča pri predvídavej jazde, čím prispieva k úspore paliva.

Štart predaja: jeseň 2020
Modernizované Audi Q5 sa bude vyrábať v závode San José Chiapa v Mexiku. Na medzinárodných trhoch sa začne predávať na jeseň 2020. Základná cena modelu Audi Q5 40 TDI (kombinovaná spotreba paliva v l/100 km: 5,4 – 5,3; kombinované emisie CO2 v g/km: 143 - 139) bude v Nemecku 48.700 eur s DPH.

Zvláštny model edition one: exkluzívny dizajn s osobitými detailmi
Audi Q5 si zákazníci odteraz môžu objednať aj ako uvádzací model s označením „edition one“. Vonkajší dizajn vychádza z kompletu S line Exterieur a je doplnený kompletom Optikpaket schwarz. Pri tomto špecifickom dizajne vozidlu dodávajú športové akcenty čierne logá Audi vpredu, vzadu a na zadných dverách, čierne lišty strešného nosiča a čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, ako aj bočné lišty na dverách z karbónu. Pri odomknutí nastupovaní do vozidla sa pomocou svetiel z LED premietajú na zem kruhy Audi. K vybaveniu ďalej patria brzdiče lakované červenou farbou, 19-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny a športové sedadlá. Karoséria môže byť nalakovaná v jednej zo štyroch farieb – dvoch nových zelená district a modrá ultra, ako aj v doterajších biela gletscher a čierna mythos.

Zdroj: PORSCHE SLOVAKIA, spol. s r.o.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1632