VW Tiguan Allspace (mini-test pre Das WeltAuto 04/2018)
redaktor: k.zechmeister, 10.05.2018;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto. (priamy odkaz) sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie sa automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy (Akadémia vzdelávania vodičov, s.r.o.). Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Model VW Tiguan sa začal na Slovensku predávať v roku 2008. Jeho druhá generácia prišla do predaja v roku 2016. Minulý rok bola predstavená jeho predĺžená verzia s prívlastkom Allspace. Tá je vo všetkých smeroch, okrem šírky 1839 mm, väčšia než Tiguan. Allspace je dlhý 4486 mm, vysoký 1643 mm a jeho rázvor je 2681 mm.

Dizajn sa drží osvedčených línií. Predná maska so svojimi lištami opticky nadväzujúca na svetlomety je typickým prvkom nových modelov značky. Prevažujú tu horizontálne linky. Osviežením sú chrómové prvky. Či už sú to strešné nosiče, orámovanie bočného zasklenia alebo lišta tiahnuca sa v spodnej častí dverí až do zadného nárazníka. Dynamicky pôsobí bočná hrana začínajúca v prednom blatníku chrómovou lištou s označením 4MOTION a tiahnuca sa cez kľučky až nad zadné skupinové svetlá. Tie majú peknú vnútornú grafiku. V spodnej časti zadného nárazníka zaujme imitácia difúzoru s nepravými koncovkami výfukov. Auto v tejto čiernej metalíze pôsobí elegantne. Športový akcent dodávajú stmavené sklá od B-stĺpika smerom dozadu a 19-palcové disky kolies Victoria Falls v tmavošedej farbe.

V interiéri vďaka výbave Highline a zopár príplatkom nechýba nič dôležité. Vodič sa tu cíti ihneď ako doma. Všetko je tam, kde to má byť a kde to vodič podvedome hľadá. Ergonómia skrátka nemám čím negatívne prekvapiť. Pred multifunkčným koženým volantom, známym aj z iných modelov značky, sa nachádza digitálny prístrojový panel, na ktorom sú zobrazené všetky potrebné údaje o jazde. Zobrazené informácie si môže samozrejme vodič zvoliť. Je dobre čitateľný aj pri dopade priamych slnečných lúčov. V strede tróni rádionavigačný systém Discover Pro s 9,2-palcovým dotykovým displejom. Jeho menu je prehľadné, rozlíšenie skvelé a reakcie na dotyk rýchle. Po priblížení prsta sa ukážu skryté softvérové tlačidlá. Ponúka 64 GB harddisk, z toho 10 GB je vymedzených na užívateľské dáta. DVD prehrávač sa nachádza v odkladacej skrinke pred spolujazdcom.

Inak možností na odloženie drobností je tu dosť. Schránka je hore v strede na prístrojovej doske, pred prevodovou pákou aj za ňou v stredovom tunely, pod lakťovou opierkou aj vľavo pod volantom. Dostatočne veľké sú aj odkladacie možnosti vo dverách. Chýba tu však stropná schránka na okuliare. Len malé mínus, ktoré isto oželiete kvôli panoramatickému strešnému oknu. Jeho predná časť je elektricky výklopná a posuvná. Dá sa prekryť elektricky ovládanou clonou.

Sedadlá sú čalúnené na dotyk príjemnou látkou v kombinácii s microfleece ArtVelours látkou. Dekoratívne obklady Dark Grid na prístrojovej doske a na obložení dverí dotvárajú kladný vizuálny dojem z interiéru. Priestoru je tu vo všetkých smeroch dostatok. Každý typ vodiča si nájde vhodnú pozíciu. Inak to nie je ani vzadu. Zadní cestujúci si môžu užívať výhľad na oblohu cez presklenú strechu aj výhody 3-zónovej klimatizácie s dodatočným ovládaním na stredovej konzole medzi prednými sedadlami. K dispozícii je tu aj USB vstup a 12V zásuvka. Potešia aj výklopné stolíky so šikovne schovaným držiakom na nápoje a stredová lakťová opierka s dvomi držiakmi nápojov.

Výborná variabilita je zaručená vďaka posuvným sedákom a polohovateľným operadlám. Po odsunutí vpred sa osoby menšieho vzrastu dostanú na sedadlá tretieho radu. Tie sú naozaj núdzového charakteru, poprípade pre deti, a sú sklápateľné do podlahy. Manipulácia s nimi je veľmi ľahká.

Batožinový priestor má objem 700 litrov, po sklopení sedadiel v druhom rade až 1775 litrov. Oddeliť priestor od cestujúcich pomáha sieťová deliaca stena ukotviteľná za 1. alebo 2. rad sedadiel. Pozitívne prekvapil priestor za treťou radou sedadiel so sympatickými 230 litrami. Veko je elektricky ovládateľné, ide otvoriť aj nacvičeným pohybom nohou pod nárazníkom.

Pod prednou kapotou, ktorá má mimochodom najlepší systém otváranie, je uložený dvakrát preplňovaný naftový agregát s označením 2.0 BiTDI. Jedná sa o najsilnejšiu motorizáciu v danom modely, o čom svedčia aj tri krvavo červené písmena TDI na zadnom veku. Maximálny výkon je 176 kW pri 4000 ot./min. a maximálny krútiaci moment je 500 Nm v rozmedzí otáčok 1750 – 2500. Spojený je so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Výkon je prenášaný na všetky štyri kolesá.

Po naštartovaní je jasné aké palivo motor spotrebúva, ale po zahriatí sa jeho prejav ukľudní. Výkonu ponúka naozaj dostatok. Z otáčok nižších ako 1300 sa síce motor zobúdza pomaly, ale potom udrie plnou silou. Vďaka dvom turbám je výkonový priebeh krásne lineárny. Kombinácia mesta a rakúskych okresných ciest skončila spotrebou 7,1 l / 100 km, keď predtým po rannej ceste do redakcie svietil na displeji údaj 8,5 l / 100 km. Prevodovka občas nechá spadnúť otáčky do pásma, kde motor protestuje dunením. Stačí ťuknúť do páčky pri volante, podradiť o stupeň nižšie a všetko je v poriadku. Pri dynamickej jazde vo vyšších rýchlostiach však prevodovka nezaváha a pracuje výborne. Ponúka aj športový režim, kedy nechá motor vytočiť hodne vysoko. Na pokyny pádiel pri volante reaguje okamžite.

Systém pohonu 4MOTION Active Control ponúka nastavenie štyroch jazdných profilov otočným ovládačom pri prevodovej páke. Spolu s adaptívnym pružením DCC, ktoré zasa ponúka elektronické nastavenie tlmičov v troch režimoch, má vodič k dispozícii vozidlo, ktoré si môže prispôsobiť svojim aktuálnym potrebám.

Bezpečnostná výbava je naozaj bohatá. Na palube sa nachádza systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu s aktívnym zásahom do riadenia, asistent rozpoznávania kolízie s chodcom s funkciou automatického brzdenia. Kontrolka upozornenia na vozidlo v mŕtvom uhle umiestnená v spätnom zrkadle je vskutku impozantná a žiari priam iskrivo. Skvelým pomocníkom je adaptívny tempomat DCC, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. V rannej zápche, kedy vaše vozidlo samé zastaví, následne sa rozbehne a ešte vás aj udržuje v pruhu, načíta si dopravné značky, hlasovo mu viete dať pokyn k navigácii, si uvedomíte technologický pokrok dnešnej doby a kam to celé speje – k autonómii. V prípade nehody si vie posádka privolať pomoc vďaka emergency call service systému. Červené tlačidlo núdzového volania je na strope.

Area View s kamerami v prednom nárazníku a v spätných zrkadlách vám zobrazí okolie vozidla v 360-stupňovom uhle. Pozerať sa na vlastné auto v pohybe v 3D zobrazení na stredovom displeji je zážitok. Prosím toto skúšať maximálne na parkovisku. To, že vám samé vozidlo priečne aj pozdĺžne zaparkuje do radu stojacich vozidiel je už len čerešnička na torte. Alebo je ňou to, že vám aj samé vyparkuje? To už nechám na vás. Poďme sa teraz pozrieť ako si počínal Tiguan Allspace v jednotlivých skúškach.

  • Prvá prišla na rad skúška plného brzdenia za horizontom na šmykľavom povrchu do pravotočivej zákruty. Nájazd tvorilo esíčkové stúpanie. Následne sa pár metrov za vrcholom začalo plne brzdiť z kopca. Neskôr sme sa aj snažili vyhnúť vodným stenám. Nájazdové rýchlosti začínali na 50 km/h a končili pri 65 km/h. Na vrchole sa vozidlo vždy trochu odľahčilo, riadenie si vyžadovalo plnú koncentráciu.

  • Pri tejto skúške elektronické systémy pracovali bezchybne. S takto veľkým a nie práve najľahším vozidlom si systémy poradili úspešne. Pri nájazdovej rýchlosti 50 km/h sa model Tiguan Allspace vodnej prekážke vyhol chválitebne. Bola potrebná správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhali systémy ABS a ESC úspešne vozidlo zastaviť alebo sa vyhnúť vodnej stene. Svoju prácu robili bezchybne.

  • Pri druhej skúške sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidla. Jazdili sme v oboch smeroch na kruhovej dráhe. Šmykľavá bola polovica kruhu, jazdilo sa v rýchlostiach okolo 40 km/h. Vyskúšali sme si aj jazdu dvomi autami naraz, keď sa jedno snaží dobehnúť druhé.

  • Aj tu si Tiguan počínal bezpečne a stabilne. Pri zvyšovaní rýchlosti sa snažil predok dostať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vrátil sa do požadovaného smeru. Rýchla a správna reakcia vodiča v kooperácii so systémom ESC zaručila stabilitu s ovládateľnosť. Pri dobiehaní druhým vozidlom hrajú veľkú rolu pneumatiky. Iné vozidlo so zimnými pneumatikami nemalo problém sa k Tiguanu priblížiť - opodstatnenie zimného obutia v praxi.

  • Poslednou skúškou bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola od 40 do 55 km/h. V momente, keď predné kolesá prešli cez plošinu, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla „hodila“ do šmyku. Smer pohybu plošiny bol náhodný a intenzita trhnutia regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch bol hladký a polievaný vodou. Neskôr sme sa snažili v šmyku vyhnúť vodným stenám.

  • Tu sa najviac prejavila práca systémov. ABS, ASR aj ESC sú naozaj skvelí pomocníci. S nimi nebol problém zvládnuť kritickú situáciu a zrovnať vozidlo do pôvodného smeru. Vyžadovalo si to plné sústredenie vodiča, bolo potrebné reagovať kontrou na volante do opačného smeru kam smerovalo vozidlo. Vodič má na reakciu naozaj minimum času. Jej oneskorenie môže mať v bežnej premávke fatálne následky. Rovnako ako vypnuté systémy, čo sme si vyskúšali tiež. Systém ASR sme vypli a systém ESC sme prepli do módu Sport, kedy sú jeho zásahy minimalizované. A zrazu sme mali plné ruky práce. Zadná časť sa sa snaží predbehnúť predok. Vozidlo s nami začalo bujaro tancovať. Pri vyšších rýchlostiach sme sa dokonca otočili o 180-stupňov. Museli sme reagovať ešte rýchlejšie a presnejšie, neotočiť volant do kontry príliš, aby sa vozidlo nestočilo zase veľmi. Zrovnaniu vozidla pomohlo aj trochu pridať plyn. Čo je v takejto situácii v bežnej premávke ťažko predstaviteľné, ale naozaj to pomohlo. Tu sa krásne ukázala dôležitosť aktívnych bezpečnostných systémov. Svoju prácu si odviedli skvele. Ak boli zapnuté, nikdy sme nemali pocit, že danú situáciu nezvládneme.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.

  • Všetky prvky bohatej výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, ovládanie strešného okna a jeho roletky, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel vo všetkých troch radoch, otváranie odkladacích priestorov) nevykazovali žiadne nedostatky. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo budí dojem nového kusu. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ___________________________________________________________________________________________________

    VW Tiguan Allspace patrí medzi veľmi podarené SUV modely. Dizajnovým stvárnením sa hrdo hlási k svojej rodine. Pôsobí uhladeným a robustným dojmom. Chrómové prvky na maske a karosérii tvoria prvok elegancie. Vnútro je priestranné a vďaka tretiemu radu sa núka aj väčším rodinám. A pri sklopení tretieho radu ponúka obrovský batožinový priestor. Ergonómia je výborná a ovládanie všetkého intuitívne. Bohatá výbava zaručuje na palube absolútne pohodlie. Vďaka bezpečnostným systémom má vodič vždy všetko pod kontrolou. Allspace je vyšší ako bežné vozidlá a náklony karosérie v kritických situáciách sú preto výraznejšie. Nie je to však nič nepríjemné ani nebezpečné. Allspace bol za každých okolností bezpečný a stabilný. Elektronika vždy zasiahla ako mala a spoľahlivo pomohla.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Modely značky VW si hodnotu držia veľmi dobre. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    ___________________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube



    Výsledky ďalších našich testov:
    Seat Arona
    VW T-Roc
    VW Arteon

    Text: Karol Zechmeister
    Foto: redakcia

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (03/2016)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (05/2015)
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1565