Nový Seat Arona (11/2017)
redaktor: m.sedlák, 10.11.2017;

Pondelok 6.11.2017 sme sa zúčastnili na prezentácii najčerstvejšej novinky z dielne španielskej automobilky. Konkrétne sa jedná o nový Seat Arona. Segment kompaktných crossoverov od roku 2015 vzrástol štvornásobne. Niet pochybností, že to je z hľadiska trendu veľmi zaujímavý segment. Podieľa sa na tom všestrannosť modelov, ktoré môžu jazdiť agilne a pritom komfortne na všetkých druhoch ciest, rovnako v mestách ako aj na diaľniciach a dokonca aj na nespevnenom povrchu. Nový Seat Arona, ktorý mal minulý mesiac svetovú výstavnú premiéru na frankfurtskom autosalóne, je odpoveďou španielskej značky na tento rastúci dopyt na trhu.

Nový Seat Arona je navrhnutý pre vodičov, ktorí hľadajú vzrušenie, originálny vzhľad a vysokú funkčnosť. Je určený pre ľudí, u ktorých vek predstavuje iba číslo, nie postoj k životu. Je automobilom pre aktívny životný štýl, ktorý je rovnako vhodný do mesta i na vidiek, prináša najmodernejšie technológie, je pohodlný, priestranný dynamický, bezpečný, univerzálny a dá sa vo veľkej miere individualizovať. Je to automobil, do ktorého sa ľahko nastupuje a ktorý dokáže prepraviť veľké množstvo batožiny.

Nový Seat Arona

Seat Arona má dĺžku 4.138 mm, šírku 1.780 mm a výšku 1.543 mm. To sú kompaktné rozmery, perfektné pre mestskú premávku, no súčasne je s nimi spojený prekvapujúco priestranný interiér. Ďalšou významnou prednosťou je základný objem batožinového priestoru 400 litrov, ktorý patrí k najlepším v triede. Inak povedané, Arona má väčší batožinový priestor ako momentálne najlepšie predávaný konkurenčný model v segmente. Rovnako ako Leon, Ateca a Ibiza sa nový Seat Arona bude vyrábať v štyroch verziách vybavenia Reference, Style, FR a Xcellence. Základom pre veľký vnútorný priestor a dynamické jazdné vlastnosti je modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB A0 (Modularer Querbaukasten) koncernu Volkswagen, ktorá poskytuje vysokú konštrukčnú flexibilitu, umožňuje implementáciu rozličných technológií pohonu a efektívnu realizáciu odlišných modelov s rozličnými typmi karosérie v tom istom segmente. Stavebnica umožňuje meniť rázvor a ostatné základné rozmery podlahovej plošiny podľa potreby; konkrétne Arona má rázvor o 2 mm dlhší ako Ibiza novej generácie.

Stavebnica MQB však prináša aj ďalšie výhody. Jednou z nich je nižšia hmotnosť. Arona je jedným z najľahších automobilov vo svojom segmente, čo prispieva k lepším jazdným výkonom a nižšej spotrebe paliva. Vďaka prvkom stavebnice MQB má Arona vysokú agilitu, bezpečnosť a stabilitu. Pruženie je komfortné, brzdy sú výkonné a riadenie s elektromechanickým posilňovačom reaguje rýchlo a precízne. Detailom, ktorý si zaslúži pozornosť, je samosvorný diferenciál XDS, ktorý je súčasťou štandardného vybavenia pri motoroch s výkonom nad 74 kW (100 k). Zväčšená svetlá výška umožňuje jazdu aj mimo spevnených ciest.

Nový Seat Arona

Aj z hľadiska pasívnej, aktívnej a preventívnej bezpečnosti nový Seat Arona predstavuje novú úroveň vo svojom segmente. Arona poskytuje mnoho vyspelých asistenčných systémov, ktoré boli doteraz bežné iba vo vyšších segmentoch ako Front Assist, Hill Hold Control, systém rozpoznávania únavy vodiča, dažďový a svetelný senzor a multikolízna brzda. Zákazník si môže objednať aj systémy Rear Traffic Alert, Blind Spot Detection a parkovací asistent, ktorý umožňuje paralelné aj kolmé parkovanie k ceste, ako aj adaptívny tempomat Adaptive Cruise Control s funkciou Stop&Go (v kombinácii s prevodovkou DSG). V oblasti konektivity sú k dispozícii prvky, ktoré si zákazníci obľúbili v ostatných modeloch značky Seat ako systém infotainmentu so zaskleným displejom s uhlopriečkou 20,3 cm (8 palcov), kvalitná cúvacia kamera, priehradka na bezdrôtové nabíjanie telefónu so zosilňovačom signálu GSM, ako aj ozvučovací systém BeatsAudioTM so šiestimi kvalitnými reproduktormi, 8-kanálovým zosilňovačom s celkovým výkonom 300 W a subwooferom v batožinovom priestore. Optimálnu konektivitu zabezpečujú systémy Apple Car Play, Android Auto and Mirror Link. Osobitnú zmienku si zaslúži aplikácia SEAT DriveApp.

Všetky motory, ktoré sú k dispozícii pre nový Seat Arona, majú priame vstrekovanie paliva, prepĺňanie turbokompresorom a systém stop & štart. Na výber sú tri benzínové motory s hliníkovým blokom. Prvým je trojvalec 1.0 TSI s výkonom 70 kW (95 k), ktorý sa montuje s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia motora 1.0 TSI s vyšším výkonom 85 kW (115 k) sa štandardne montuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a na želanie so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami. Tretí benzínový motor, nový štvorvalec 1.5 TSI EVO s výkonom 110 kW (150 k), vybavený technológiou vypínania valcov pri čiastočnom zaťažení, ktorý je vyhradený pre verziu FR sa bude sa montovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Je príjemným prekvapením, že tento najvýkonnejší motor má kombinovanú normovanú spotrebu paliva iba 5,1 litra na 100 km a kombinované emisie CO2 115 g/km (predbežné hodnoty).



Ako naftová alternatíva je k dispozícii úsporný štvorvalcový turbodiesel 1.6 TDI, ktorý je na výber v dvoch verziách s výkonom 70 kW (95 k) a 85 kW (115 k). Slabšia verzia sa dá kombinovať s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo 7-stupňovou prevodovkou DSG, výkonnejšia verzia má 6-stupňovú manuálnu prevodovku. V polovici roka 2018 ponuku rozšíri bivalentný trojvalec 1.0 TSI s výkonom 66 kW (90 k) umožňujúci spaľovať stlačený zemný plyn CNG alebo benzín.

Cena novej Arony začína pri benzínovom motore 1.0 TSI na sume 12.990 €. Pri najsilnejšej benzínovej jednotke 1.5 TSI si zákazník siahne troška hlbšie do vrecka a to konkrétne 18.360 €. Pre fanúšikov dieslového motoru cena štartuje na hodnote 16.090 €.

Text: Marek Sedlák
Foto: Seat



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1539