Peugeot 308 1.6 THP GTi (04/2017)
redaktor: p.purdeš, 31.05.2017;


Importér poskytol našej redakcii možnosť otestovať najsilnejšiu verziu Peugeotu 308. Takejto lákavej ponuke sa pochopiteľne nedalo odolať. Model s označením GTi poháňa 1.6 litrový motor THP s výkonom 270 konských síl, má 6-stupňovú manuálnu prevodovku a v zákrutách mu pomáha mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Jednoducho povedané – radosť a zábava z jazdy.
testoval Peter Purdeš






Najsilnejší z levov

Model GTi sa na Slovenskom trhu predáva od roku 2011. Predchodca sa vyrábal s motorom 1.6 THP s výkonom 147 kW. Aktuálny model prišiel do predaja koncom roku 2015. Motorizácia ostala, výkon však narástol na 200 kW.


Exteriér
Vozidlo z diaľky na prvý pohľad vyzerá ako klasická 308-čka, keď sa k nemu priblížim, začína sa podobať na GT-čko. No keď si ho z blízka obehnem, rozdiely sú viditeľné. Logo GTi, nachádzajúce sa na predných blatníkoch a na veku kufra, devätnásťpalcové čierne kolesá, znížený podvozok, veľké červené brzdové strmene, dva pochrómované výfuky s difúzorom, šachovnicová mriežka chladiča a aerodynamické spojlery na prednom nárazníku patria jednoznačne medzi ne. Zaujímavé je aj zafarbenie karosérie, ktoré vychádza z príplatkovej kombinácie dvoch farieb - Červená Ultimate v kombinácii Čierna Perla Nera. Mne osobne sa toto prevedenie páči.

Prednej časti dominuje šachovnicová maska s logom leva, ktorej okraje sú chrómové, a nápis Peugeot, ktorý je zapustený pod kapotou. GTi-čko je vybavené svetlometmi Peugeot Full Led Technology, ktoré pri nočnej jazde plnia ukážkovo svoju funkciu.

Zadnej časti dominujú svetlomety “céčkového” tvaru a dvojica výfukov. Výfuky sú “pravé“, no očakával som z nich trochu bublavejšie tóny. V kabíne tento pocit môžem dodatočne upraviť stlačením tlačidla "Sport" a zvuk začne vychádzať z reproduktorov.

Pri pohľade zboku do očí udierajú tmavé devätnásťpalcové disky kolies obuté do pneumatík Michelin Pilot Super Sports so štýlovým vzhľadom a obrovské červené brzdy Alcon s priemerom 380 mm na prednej náprave. Popod dvere sa tiahne prahový spojler. Lišty osadené okolo okien ako aj spätné zrkadlá sú čierne. Zadné okná od B-stĺpika sú extra tónované.



Interiér
Interiér je ladený v športovom duchu. Po otvorení dverí ma zaujali športové sedadlá čalúnené kožou Alcantara v kombinácii s čiernou látkou, červeným prešívaním a označením Peugeot Sport s výraznejším bočným vedením. V zákrutách telo dobre podržia a sú pohodlné aj na dlhšie cestovanie. Športové červené prešívanie je prítomné skoro v celom interiéri a je kvalitne spracované. Multifunkčný volant je podľa môjho názoru trochu malý, no dobre tvarovaný a už po krátkej jazde som si na neho zvykol. Logo GTi sa na ňom hrdo týči, takisto aj na prahoch dverí. Tie sú, ako aj pedále a riadiaca páka, hliníkové.

Prvotný pohľad na prístrojovú dosku je prekvapujúci hlavne v tom, že ručička otáčkomeru ide proti smeru hodinových ručičiek. To mi počas jazdy trochu vadilo a pôsobilo neprirodzene. Vľavo je ukazovateľ rýchlosti, vpravo spomínaný otáčkomer. Po bokoch sa nachádzajú ukazovatele hladiny paliva v nádrži a teploty motora. V strede medzi budíkmi sa nachádza displej palubného počítača. V strede palubnej dosky je multifunkčný 9,7-palcový dotykový farebný displej, mierne natočený k vodičovi. Reaguje pomerne svižne. Je možné na ňom sledovať rôzne údaje, ako napríklad spotreby, nastavovať intenzitu ventilátora, zapínať a vypínať klimatizáciu, ovládať navigáciu, prepínať rádio stanice a mnoho iného. Pri cúvaní je v ňom vidieť, čo sa deje za autom, a to vďaka celkom kvalitnej parkovacej kamere.

Pod displejom sa nachádza ovládanie hlasitosti rádia s CD prehrávačom. Nižšie zamykanie interiéru, vyhrievanie okien, výstražné smerovky a tlačidlo uzavretého okruhu ventilácie. Stredový panel je ukončený odkladacím priestorom, kde sa nachádza ovládanie vyhrievania predných sedadiel a konektor pre pripojenie USB-čka a AUX vstupu.

V stredovej konzole za radiacou pákou je štartovacie tlačidlo, vedľa tlačidlo na prepínanie športového režimu. Po jeho aktivácii sa podsvietenie palubnej dosky zmení na červené, palubný počítač umiestnený medzi budíkmi zmení zobrazenie a vodiča informuje o aktuálne využívanom výkone. Na konci stredovej konzoly je tlačidlo elektrickej parkovacej brzdy. Myslím, že do športového auta by sa skôr viac hodila klasická ručná brzda.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Peugeot má pod kapotou umiestnený benzínový motor 1.6 THP so systémom Start-Stop. Akcelerácia na stovku mu trvá rovných šesť sekúnd. Výkon 200 kW a krútiaci moment 330 Nm sa navzájom perfektne dopĺňajú, dokonca aj vo vysokej rýchlosti a to vďaka špeciálne vyvinutej klapke rozvodu výfukových plynov. Okrem toho výfuk je vyrobený z ocele a dokáže odolať teplote až 1 000 °C. Všetky pohybové komponenty vrátane hliníkových, členito spevnených piestov, spojovacích tyčí, polymérom zosilnených ložísk a posilnených spojov, boli navrhnuté pre čo najväčší výkon a bezpečnosť. Pre zabezpečenie vysokého výkonu, sú piesty zo spodu chladené systémom dvojitého chladenia. Kvôli vysokému krútiacemu momentu, musela byť 6-stupňová manuálna prevodovka zosilnená. Dva hnacie hriadele boli upravené pieskovaním a nitrocementáciou. Posilnením ich obsahu dusíkom a uhlíkom sa zlepšila schopnosť týchto častí vydržať opotrebenie a časovo náročné používanie.

Aby úprav nebolo málo, konštruktéri sa povenovali aj prevodovke, ktorá vďaka zmenám dokáže lepšie odolávať sile motora. Čo sa týka radenia rýchlostí, tu som mal pocit, že je celkom presné, no dráha chodu radiacej páky mohla byť o niečo kratšia. Riadenie by v športovom móde mohlo byt trochu tuhšie. Pri vyššej rýchlosti a vo vyjazdených koľajách treba volant pevne držať v rukách.

Podvozok je vyladený tak, aby poskytol vodičovi dynamickú jazdu a pocit sebavedomia. Oproti klasickej verzii je znížený o 11 mm. Vystuženie McPherson vpredu pracuje s maximálnou presnosťou. S pohotovostnou hmotnosťou 1 320 kg má výborný pomer hmotnosti a výkonu. Dokáže byť skutočne obratný a perfektne zvládať zákruty. Veľkú úlohu v tom zohráva samosvorný diferenciál Torsen, ktorý pomáha najmä pri dynamickom výjazde zo zákrut. Aj napriek vysokému výkonu Peugeot znížil emisie až na 139 g/km. Čo sa týka spotreby, pri kľudnom jazdení som sa dostal na 6,9 l/100 km. Pri prudšom zošľapnutí plynového pedálu však spotreba celkom rýchlo rastie. V mestskej premávke sa dá zajazdiť za 8,0 l/100 km, no z križovatiek sa treba rozbiehať s citom. Pri športovej jazde spotreba vystupuje k 15,0 l/100 km.

Bezpečnosť

V testoch Euro NCAP v roku 2013 dosiahol model plný počet hviezdičiek (5), pričom bezpečnosť pasažierov bola hodnotená na 92%, bezpečnosť detí na 79%, bezpečnosť chodcov na 64% a bezpečnostné systémy získali 81%.

Obstarávacia cena (spracované dňa 22.5.2017 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
308 1.2 PureTech Active
15.090 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
308 1.6 THP GTi
29.850 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
308 1.6 THP GTi
32.590 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbagy – čelné, hlavové, bočné, protiblokovací brzdový systém (ABS), brzdový asistent (BA), asistent pre rozjazd do kopca, predný a zadný parkovací asistent, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, elektronický stabilizačný system, systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX (zadné sedadlá), kryt batožinového priestoru, bezpečnostné pásy s napínačmi a obmedzovačmi sily na predných sedadlách, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vodiča a spolujazdca, 3-bodové bezpečnostné pásy na zadných sedadlách
Interiér:
systém start-stop, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrická parkovacia brzda, športové sedadlá Peugeot Sport v prevedení koža /Alcantara / látka s červeným prešívaním, športový kožený volant s červeným prešívaním a logom GTi, hliníkové pedále a prahy dverí s logom GTi a Peugeot Sport, koberčeky, sedadlo vodiča a spolujazdca s manuálnym nastavovaním výšky, elektrické bedrové nastavenie sedadiel vodiča a spolujazdca, predná lakťová opierka, dvojzónová automatická klimatizácia s peľovým filtrom, tempomat, elektrické ovládanie okien (vpredu a vzadu), elektrochromatické spätné zrkadlo, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, multifunkčný displej, 8 reprodoktorov + subwoofer, ovládacie prvky audiosystému na volante, Bluetooth, USB, AUX, CD prehrávač, navigačný systém, vyhrievanie predných sedadiel, cúvacia kamera, vyhrievanie zadného skla.
Exteriér:
stierače s dažďovým senzorom, elektricky ovládané, sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, kryty spätných zrkadiel vo farbe čierna Perla Nera, šachovnicová mriežka chladiča, logo GTi vpredu a na zadných výklopných dverách, full LED svetlomety, automatické spínanie svetiel pri zotmení (časové spínanie svetiel), 19" kolesá z ľahkých zliatin, tónované zadné okná, zadné štvrtinové okná a zadné sklo, anténa, dvojitá koncovka výfuku
Výbava za príplatok k základnej cene: • cúvacia kamera = 200 €
• alarm a superuzamykanie = 300 €
• lak - Coupe Franche (dvojfarebná karoséria červená Ultimate/čierna Perla Nera) = 1550 €
• vyhrievané predné sedadlá = 240 €
• Hi-fi DENON = 450 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 22.5.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Peugeot 308 VW Golf Seat Leon
Motor 1.6 THP 2.0 TSI 2.0 TSI
Výbava GTi GTI Performance Cupra 300
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1598 1984 1984
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 200/6000 169/4700 221/5500
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 330/1900 350/1500 380/1800
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Max. rychlost (km/hod) 250 250 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 6,0 6,4 5,8
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,0 6,4 6,7
Dĺžka (mm) 4253 4268 4281
Šírka (mm) 1863 1799 1816
Výška (mm) 1446 1482 1435
Rázvor (mm) 2617 2626 2631
Pohotovostná hmotnost (kg) 1395 1364 1395
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 420 380 380
Záruka 4 roky / 80 000 km 2 roky 6 rokov / 150 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 29.850 29.800 30.290
Akčná cena (€) - - 29.790
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 32.590 35.430 32.158


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI Performance
má naviac: kolenný airbag vodiča, systém na sledovanie diania pred vozidlom, systém núdzového brzdenia pri hroziacom čelnom náraze, asistent rozpoznávania kolízie s chodcom s funkciou núdzového brzdenia, systém rozpoznania únavy vodiča, adaptívny tempomat
nemá: -

Seat Leon 2.0 TSI Cupra
má naviac: kolenný airbag vodiča, hlasové ovládanie
nemá: vyhrievané predné sedadlá


Záverečné hodnotenie

Po týždňovom testovaní hodnotím GTi-čko ako vcelku pohodlné a hlavne zábavné vozidlo. Už po prvých pár metroch jazdy a zošľapnutí plynového pedálu mi vyčarovalo úsmev na tvári. Má výborné jazdné vlastnosti a pokiaľ s ním človek jazdí predpisovo, aj slušnú spotrebu. V kombinácii s pomerne tichým motorom si ho viem predstaviť aj na každodenné používanie.

Fotogaléria




Ďalšie testy PEUGEOT:
Peugeot 208 1.2 PureTech Allure (09/2015)
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi GT (09/2015)
Peugeot 508 2.2 HDi GT (05/2015)
Peugeot 508 2.0 HDi BVA6 Allure (04/2015)
Peugeot 108 1.2 PureTech Allure (12/2014)
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Allure (11/2014)
Peugeot 308 2.0 BlueHDi Allure (07/2014)
Peugeot 308 1.6 THP Allure (12/2013)
Peugeot 208 1.6 THP GTi (08/2013)
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure (08/2013)
Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (01/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (11/2012)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)

Dňa: 31.05.2017
Text a foto: Peter Purdeš





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1496