Nový Opel Astra Sports Tourer (04/2016)
redaktor: j.čík, 02.05.2016;

Po novembrovom predstavení novej generácie modelu Opel Astra Hatchback sa 26. apríla v honosných priestoroch šamorínskeho X-Bionic sphere centra slovenským novinárom predstavila aj jej dlhšia verzia s označením Sports Tourer.

zväčšiť obrázok Len pár mesiacov po úspešnom štarte predaja sa nová generácia Astry môže pochváliť prestížnym titulom Európske Auto roka 2016. Rovnako tak oceneniami Auto roka v 11-tich krajinách vrátane Slovenska a navyše titulmi Zlatý volant v 8-mich krajinách. Odpoveďou na tieto nemalé úspechy je aj vyše 160.000 objednávok u dílerov.

Najnovší člen rodiny kompaktných kombi nadväzuje na tradíciu, ktorej je Opel nepretržite verný od uvedenia prvého modelu Kadett A CarAvan v roku 1963. Doteraz z 24 miliónov predaných exemplárov z modelových radov Kadett a Astra pripadlo 5,4 milióna kusov na verzie kombi.

Nová Astra Sports Tourer využíva rovnako novú ľahkú architektúru, ktorá umožnila znížiť hmotnosť až o 190 kilogramov oproti predchádzajúcemu modelu, bez zníženia tuhosti karosérie vďaka použitiu vysokopevnostnej ocele. Na pohľad nesie totožné dizajnové prvky ako kratšia 5-dverová verzia, no zadná časť sa nesie vo svojom vlastnom štýle. Čierne C-stĺpiky nahradila efektne zalomená chrómovaná lišta hornej hrany okien smerom nadol. Napriek natiahnutiu pôsobí aj verzia kombi, teda po správnosti Sports Tourer, veľmi vydarene a vyvážene. Pochváliť sa môže aj rovnakou hodnotou aerodynamického odporu 0,272 ako pri základnej päťdverovej karosérii, vďaka čomu patrí k jedným z najaerodynamickejších kombi na svete.

Nová generácia má s dĺžkou 4702 milimetrov, šírkou 1871 milimetrov (so sklopenými vonkajšími spätnými zrkadlami) a výškou 1510 milimetrov takmer rovnaké rozmery ako predchodca. No napriek tomu, že rázvor je rovnako ako pri päťdverovom hatchbacku Astra o 2 centimetrov kratší, kabína poskytuje viac priestoru pre posádku aj batožinu. Vnútorná výška stropu nad prednými sedadlami je väčšia o 26 milimetrov a na zadných sedadlách je o 28 milimetrov väčší priestor na nohy.



Navyše vďaka efektívnejšiemu usporiadaniu mechanických komponentov maximálny objem batožinového priestoru narástol až na 1630 litrov (+ 80 litrov oproti predchodcovi). Novinkou pri Astre sú aj dvere batožinového priestoru otvárateľné bez fyzického dotyku alebo diaľkového ovládača. V kombinácii so systémom na odomykanie bez kľúča “Keyless Open” stačí na otvorenie dverí malý pohyb nohou – naznačené kopnutie pod zadným nárazníkom. Rovnakým spôsobom sa dajú aj zavrieť. Nechýba ani možnosť sklápania zadných operadiel páčkami zozadu a veľkým plusom je aj delenie zadných operadiel v pomere 40/20/40, vďaka čomu získate viac priestoru ako v bežnom prechode za lakťovou opierkou.

Interiér zdieľa rovnakú, kompletne novú architektúru ako kratšia verzia. Pochváliť musím výborný multifunkčný volant s príjemnou kožou a v neposlednom rade aj špičkové (príplatkové) ergonomické predné sedadlá s certifikátom AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Sedadlo vodiča sa dá nastavovať v 18 smeroch, obidve sedadlá AGR majú masážnu funkciu, ventiláciu a elektropneumatické nastavovanie bočných častí sedáka a operadla – čo je jedinečná kombinácia v kompaktnej triede. Vyhrievanie si najnovšie budú môcť užiť aj pasažieri na zadných sedadlách. Pretlačítkovaná stredová konzola sa stala minulosťou, nahradil ju jednoduchší samostatný panel klimatizácie a dobre čitateľný veľký farebný displej s dotykovým ovládaním, ktorý slúži vyspelému Infotainmentu. Dodáva sa v dvoch rozličných verziách so 7" (R 4.0 IntelliLink® - štandard od verzie Enjoy) alebo 8" farebnou dotykovou obrazovkou (Navi 900 IntelliLink®). Samozrejmosťou je pripojenie smartfónov prostredníctvom Apple CarPlay a Android Auto (až od nasledujúceho modelového roku).

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Astra novej generácie je navyše prvým modelom značky, ktorý je vybavený aj systémom Opel OnStar. Ide o osobný servisný asistenčný systém, ktorý je 365 dní v roku dostupný stlačením gombíka v stropnej konzole. Ak sa aktivujú airbagy, Opel OnStar dostane automaticky informáciu o polohe vozidla a dispečing vyšle k havarovanému vozidlu záchranné služby. Okrem toho OnStar dokáže zmeniť novú Astru na mobilný Wi-Fi hotspot 4G LTE až pre 7 mobilných zariadení súčasne. Cez hovor s asistenčnou službou vám dokáže aj na diaľku nastaviť cieľovú destináciu do navigácie. V našich končinách ale zatiaľ nie je funkčný, no mal by byť spojazdnený v priebehu tohto roku.

Chválou novej Astry sú nepochybne aj inteligentné IntelliLux LED® svetlomety. Aj keď väčšina konkurencie už disponuje full LED prednými svetlami, nová generácia Astry so svojimi LED svetlami posúva latku ešte vyššie. Osvetľovací systém tvorí 16 segmentov zo svietiacich diód LED – po 8 na každej strane vozidla a spolupracuje s kamerou Opel Eye za čelným sklom. Tá monitoruje pohyb iných vozidiel idúcich v protismere alebo v bezprostrednej blízkosti a systém na základe údajov z kamery automaticky ovláda jednotlivé LED tak (vypína ich), aby nedochádzalo k oslňovaniu vodičov iných vozidiel. Pri tom zvyšná oblasť cesty a krajnice zostávajú jasne osvetlené diaľkovým svetlom. Na rozdiel od doterajších bi-xenónových svetiel podávajú prirodzenejšie bielšie svetlo podobné dennému svetlu a v zákrutách sa svetelný lúč už nenatáča, na prisvecovanie využívajú Matrix svetlá bočnú LED diódu.

zväčšiť obrázok Samozrejmosťou je množstvo najmodernejších bezpečnostných a asistenčných systémov. Na mysli mám čítanie dopravných značiek, sledovanie mŕtveho uhla alebo asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Departure Warning doplnený funkciou Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadením v prípade, ak vozidlo neúmyselne opúšťa jazdný pruh. Systém na udržiavanie bezpečného odstupu od vozidla idúceho vpredu Forward Collision Alert upozorňuje vodiča na potenciálne nebezpečenstvo okrem zvukovej a vizuálnej signalizácie na prístrojovom paneli aj pomocou svetla LED odrážaného čelným sklom. Nechýba ani brzdový asistent Autonomous Emergency Braking, ktorý dokáže pomáhať predchádzať kolíziám alebo znižovať intenzitu nárazu pri nízkych rýchlostiach (od 8 km/h do 80 km/h). Pri rýchlosti do 40 km/h systém dokáže autonómne zabrzdiť vozidlo plnou intenzitou. Všetkými spomínanými systémy sú sériovo vybavené najvyššie dva stupne výbavy Dynamic a Innovation, no za príplatok 590 Eur si nimi môžete vybaviť aj druhý stupeň Enjoy.

Ponuka agregátov, ktoré sú mimochodom všetky novej generácie, je totožná s verziou hatchback. Základ teda tvorí benzínový atmosférický štvorvalec 1.4 (74 kW), nasleduje preplňovaný trojvalec 1.0 Turbo (77 kW), rovnako preplňovaná 1.4-ka Turbo v dvoch výkonových variantoch (92 a 110 kW) a benzínový vrchol zabezpečuje agregát 1.6 Turbo (147 kW). Naftový pohon vsadil na jeden objem 1,6 litra, ale s rôznymi výkonovými verziami (70, 81 a 100 kW) a horúcou novinkou je verzia 1.6 CDTI BiTurbo s výkonom 118 kW. Nechýba ani 5-stupňová automatizovaná prevodovka Easytronic 3.0 (1.0 Turbo) a takisto aj klasický 6-stupňový automat (1.4 Turbo a 1.6 CDTI).

Opel Astra 1.6 CDTI BiTurbo
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Súčasťou predstavenia boli tradične aj testovacie jazdy. Na prvé zoznámenie som si vybral Astru Sports Tourer vybavenú práve novým naftovým agregátom s dvojitým preplňovaním 1.6 CDTI BiTurbo, ktorý zaujal miesto doterajšieho dvojlitra. Disponuje takmer rovnakou porciou výkonu 118 kW a totožným mohutným krútiacim momentom 350 Nm. V praxi nie je pokles objemu vôbec cítiť, čomu napomáha aj pokles hmotnosti. Mimoriadne výkonný agregát poskytuje poriadny záťah už od cca 1500 otáčok a jeho maximum končí na hranici 2250. Zrýchliť z 0 na 100 km/h zvládne pod 9 sekúnd, presnejšie za 8,9 s a maximálka činí 220 km/h. Rovnako, ako aj pri slabších variantoch naftovej 1.6-tky, disponuje tichým a kultivovaným prejavom. Skúšaná Astra bola vybavená presnou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s primerane krátkymi dráhami. Pochváliť musím aj veľmi vyvážené, sebaisté jazdné vlastnosti aj pri dynamickej jazde, navyše s nadmierou komfortu. Vďačí za ne unikátnej zadnej náprave s Wattovým priamovodom. Odľahčovaciu kúru proste cítiť aj tu a musím priznať, že rovnako ako v prípade krátkej Astry aj jej rodinnejšia verzia na mňa urobila veľmi dobrý dojem.

Pozrime sa ale koľko nová Astra Sports Tourer stojí. Oproti 5-dverovému hatchbacku si priplatíte rovných 1000 Eur. Za základnú verziu Selection s benzínovým atmosférickým štvorvalcom 1.4 (74 kW) tak zaplatíte 13.290 Eur. V sériovej výbave dostane ESP, systém kontroly tlaku v pneumatikách, 6 airbagov, úchyty Isofix, LED denné svietenie, manuálnu klimatizáciu, Audiosystém R300 so 4 reproduktormi, Bluetooth handsfree, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektrické ovládanie predných okien, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie, delené zadné sedadlá 40/60, diaľkové ovládanie centrálneho zamykania, 15“ oceľové disky s krytmi a sadu na opravu pneumatík, elektrickú zásuvku v batožinovom priestore a čierne strešné ližiny.

Druhý stupeň Enjoy za cenové navýšenie 800 Eur pridáva audiosystém R 4.0 IntelliLink, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, ovládanie audiosystému a tempomatu na volante, volant potiahnutý kožou, palubný počítač, posuvnú prednú lakťovú opierku, elektrické ovládanie zadných okien, výduchy klimatizácie pre zadný rad sedadiel a 16“ oceľové disky s krytmi.

Opel Astra 1.6 CDTI BiTurbo
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Tretí stupeň Dynamic má oproti Enjoy navyše 17“ športové disky z ľahkých zliatin, prepínač športového režimu, športové predné sedadlá, čierne čalúnenie stropu, predné hmlové svetlomety, varovanie pred čelnou kolíziou, indikácia vzdialenosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, protikolízne brzdenie LSCMB, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, 6 prémiových reproduktorov, kapsy na zadnej strane predných sedadiel, ambientné osvetlenie interiéru, slnečné clony s osvetlenými zrkadielkami, čítacie lampičky vzadu, chrómované lišty okolo bočných okien, B-stĺpiky v lesklej čiernej farbe a strieborné strešné ližiny.

Vrchol aktuálnej ponuky predstavuje výbavový stupeň Innovation. Za sumu 1.700 Eur navyše dostanete oproti výbave Enjoy automatickú dvojzónovú klimatizáciu, bezkľúčové otváranie a štartovanie PEPS, elektrickú parkovaciu brzdu, 6 prémiových reproduktorov, elektricky sklápané spätné zrkadlá, predné hmlové svetlomety, varovanie pred čelnou kolíziou, indikáciu vzdialenosti, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, rozpoznávanie a zobrazovanie dopravných značiek, protikolízne brzdenie LSCMB, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, ambientné osvetlenie dverí a interiéru, slnečné clony s osvetlenými zrkadielkami, čítacie lampičky vzadu, kapsy na zadnej strane predných sedadiel, ozdobné kryty nástupných prahov s nápisom OPEL, chrómované lišty okolo bočných okien, B-stĺpiky v lesklej čiernej farbe a 17“ disky z ľahkých zliatin. Oproti hatchbacku dostane v kombíku v najvyššej výbave aj bezdotykové otváranie piatych dverí a strieborné strešné ližiny.

Kompletný cenník nový Opel Astra Sports Tourer

Text: Jaroslav Čík
Foto: autor, Opel





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1405