Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style (04/2015)
redaktor: j.čík, 30.04.2015;

Bestseller kórejskej značky z českých Nošovíc má prvé tri roky úspešne za sebou a tak sa niet čo čudovať, že prichádza facelift. i30-tka však okrem jemne omladeného vzhľadu prináša aj rad technických inovácií. Jednou z nich je nová 7-stupňová automatická dvojspojková prevodovka, ktorú sme si vyskúšali v kombinácii s benzínovou 1.6-tkou pod kapotou päťdverového hatchbacku. V tejto kombinácii spolu s príťažlivou červenou farbou a s kompletnými parkovacími asistentmi sa navyše stáva priam ideálnou voľbou aj pre nežnejšie pohlavie na každodenné využitie.
testoval Jaroslav Čík





Mestský kokteil

Modernizácia aktuálnej generácie modelu i30 s typovým označením GD prichádza na náš trh takmer presne po troch rokoch od jej uvedenia v roku 2012. Na rozdiel od prvej generácie s typovým označením FD, ktorá narobila poriadne vrásky svojim súperom vďaka bezkonkurenčnej cenovej politike, táto aktuálna je už plnohodnotným konkurentom po stránkach kvality a takisto aj ceny. Napriek tomu je i30-tka v našich končinách aj naďalej veľmi populárna a získava si stále čoraz viac spokojných majiteľov. Poďme sa pozrieť čo sa na nej všetko zmenilo.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Výrazné zmeny sa na zovňajšku i30-tky neudiali, čo potvrdzujú aj identické rozmery. A treba povedať, že ani neboli nevyhnutné. Pri bočnom pohľade rozdiely nenájdete, tie sa udiali v prednej a zadnej časti. Nová je predná maska, ktorá už nemá dve variácie podľa stupňa výbavy, tak ako to bolo doteraz. Oblúkovité okrasné lišty na tradičnej šesťuholníkovej maske chladiča sa stenšili a vyrovnali, pribudlo decentné čiastočné chrómovanie. Vďaka tomu tak i30-tka pôsobí elegantnejšie a jemnejšie a menej "kórejsky", zároveň však nič neubudlo na dynamike.

Nová je aj grafika predných svetlometov, ktorým nechýba technológia LED s denným svietením a statické prisvecovanie do zákrut. O stretávacie a diaľkové svetlá sa starali bi-xenóny s automatickou reguláciou dosahu, full LED svetlá zatiaľ Hyundai neponúka. Na svetelný výkon som sa však sťažovať nemohol. A pokiaľ máte vo výbave aj bezkľúčový systém ako v našom prípade, po pristúpení k vozidlu s kľúčom vo vrecku vás privítajú vonkajšie zrkadlá automatickým vyklopením a v tme navyše osvetlia priestor pred prednými dverami. Zmene grafiky v podobnom štýle ako pri facelifte modelu ix35 sa nevyhli ani zadné skupinové svetlá, ktorým rovnako nechýba technológia LED. V štandarde ani jedného výbavového stupňa ich však nenájdete, dodávajú sa za príplatok v rámci balíka Premium až pre najvyšší stupeň Style.

Interiér
zväčšiť obrázok Po usadnutí za volant zisťujem, že aj vo vnútri zostáva takmer všetko po starom. Členitá "fluidná" palubná doska, ktorú tvorí kombinácia mäkčených a tvrdých plastov s lakovanými a matnými plochami so strieborným dekorom na stredovej konzole je totožná. Priaznivcom strohého dizajnu z Mladej Boleslavy síce asi neulahodí, ale určite by sa asi nesťažovali na ergonómiu, precízny chod ovládačov či dielenské spracovanie, ktoré je na slušnej úrovni. Výhľad z vozidla vpred je dobrý, avšak vyšší posed aj v tej najnižšej polohe mierne zhoršuje výhľad na semafory. Trochu mi prekážali aj odrážajúce sa výduchy na odhmlievanie na čelnom skle. To však vďaka výkonnej automatickej dvojzónovej klimatizácii fungovalo rýchlo a spoľahlivo. Kabína nepôsobí stiesnene a obostavane, je vzdušná a priestranná.

Pochvalu dávam predným sedadlám čalúneným v kombinácii látky v strede a kože na okrajoch za výborný komfort aj pri dlhšej ceste. Vodičove ponúka široký rozsah nastavenia s elektrickým ovládaním vrátane bedrovej opierky. Mínusom je, ako som už spomenul, že sa nedá nastaviť do ešte nižšej polohy. Pri bláznivom aprílovom počasí s výdatnou snehovou nádielkou som stihol oceniť aj vyhrievanie predných sedadiel a takisto aj volantu, čo je u i30-tky novinkou. Na koženom 4-ramennom volante sa takisto nezmenilo nič, nájdeme na ňom množstvo tlačidiel ovládajúcich dobre hrajúci audiosystém s CD prehrávačom (nechýba USB a Aux port), palubný počítač, telefón pomocou handsfree s Bluetooth či tempomat. Tu by som už ale uvítal zmenu v podobe ovládacích prvkov napr. z novej i20 a samotného dizajnu volantu.

Stredovej konzole dominuje veľký 7-palcový (17,8 cm) farebný displej s dotykovým ovládaním s jemným rozlíšením. Okrem navigácie spolupracuje aj s audiosystémom či parkovacou kamerou, ktorá sa pri zaradení spiatočky automaticky vyklopí spod loga značky uprostred piatych dverí. Zvuk tohto úkonu vám v kabíne neujde, tichý veru nie je. Pri parkovaní kamere asistujú senzory na prednom a zadnom nárazníku. Po facelifte i30t-ke pribudol aj poloautomatický parkovací systém pre pozdĺžne parkovanie, ktorý nájde vhodné miesto a za asistencie vodiča sám zaparkuje. Je to šikovný pomocník pre menej skúsených vodičov. Stačí sledovať povely na modernizovanom farebnom multifunkčnom displeji na prístrojovom paneli. Displej chválim za jemné rozlíšenie a dobrú čitateľnosť. Plusom je aj integrácia slovenského jazyka do palubného počítača, avšak niektoré preložené skratky ako napr. "Cest. A" (Trip A) nepôsobia veľmi dobre. Je to ale pravdepodobne záležitosť maximálneho povoleného počtu znakov. Na displeji mi chýbala aj možnosť zobrazenia nastavenej rýchlosti tempomatu.

zväčšiť obrázok Silnou stránkou i30-tky sú aj odkladacie priečinky. Do predných dverí sa bez problémov zmestí 1,5 fľaša, menšie fľašky alebo poháre sa dajú umiestniť do držiakov ukrytých pod roletkou v stredovom tuneli a čo to sa zmestí aj pod lakťovú opierku s možnosťou posuvu. Chýba jej však výškové nastavenie a možnosť aretácie okrem počiatočnej a koncovej polohy. Peňaženku, doklady či smartfón si môžete odložiť do dvoch samostatných priečinkov v spodnej časti stredovej konzoly. V strope nechýba čalúnená odkladacia schránka na okuliare bežnej veľkosti.

Miesto pre pasažierov na zadných sedadlách do šírky, kolená aj hlavy je v rámci segmentu viac než slušné. Rovnako dobré je aj nastupovanie a vystupovanie vďaka veľkému uhlu otvárania dverí a komfort sedenia, ktorému pri dlhšej ceste napomáha aj lakťová opierka s integrovanými držiakmi na nápoje. Mínus však dostáva za absenciu priechodu do batožinového priestoru pre dlhé predmety. Prednosťou i30-tky vzadu je nízky stredový tunel, ktorý má výšku iba 54 mm. V rámci príplatkového balíka Premium bola zadná časť stredovej konzoly vybavená aj výduchmi klimatizácie pre posádku vzadu.

Veľkosť batožinového priestoru zostala nezmená, ale i tak v tomto ohľade patrí aj naďalej k tým najlepším vo svojej triede. V základnom prevedení i30-tka ponúka kapacitu pre 378 litrov batožiny, po vyklopení sedákov a sklopení operadiel až 1316 litrov. Kufor disponuje dvojitým dnom a tak po spomínanom úkone nevznikne žiadny odskok medzi sedadlami a podlahou (na fotografiách batožinového priestoru v galérii na konci testu nie sú vyklopené sedáky).

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok O pohon testovanej i30-tky sa staral známy benzínový atmosférický štvorvalec s objemom 1.6 litra, vybavený priamym vstrekovaním GDI. Agregát disponuje maximálnym výkonom 99 kW (135 koní) a maximálnym krútiacim momentom 164,3 Nm pri 4850 ot./min. Až do modernizácie modelu išlo o najvýkonnejšiu benzínovú motorizáciu z ponuky, teraz tento prívlastok ale prevzala nová turbodúchadlom preplňovaná jednotka 1.6 T-GDI 137 kW (186 k).

Takmer 100 kW porcia výkonu dáva tušiť slušnú dynamiku, tá sa však kvôli absencii turbodúchadla dostavuje až vo vyšších otáčkach motora od cca. 3500 ot./min. až do červeného pásma, s čím je spojený aj vyšší hluk motora. Tým ale nechcem povedať, že by to bol leňoch. Na každodenné presuny v meste, ale aj mimo neho, prípadne po diaľnici absolútne postačuje aj nižšie spektrum otáčok. Pohonnú jednotku chválim za tichý a kultivovaný prejav bez prenosu vibrácií do kabíny.

zväčšiť obrázok Agregát bol spriahnutý s novou 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou, ktorá nahradila doterajšiu klasickú 6-stupňovú automatickú prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Nová prevodovka zaručuje úspornejšiu prevádzku, tabuľkové porovnanie kombinovanej spotreby prezrádza úsporu 0,9 litra benzínu na 100 km, rovnako tak mierne zlepšenie parametrov maximálnej rýchlosti a zrýchlenia.

Pri parkovaní a rozbiehaní si treba zvyknúť na trochu rýchlejší nástup v porovnaní s klasickým automatom. Nie je to však nič hrozné, ide o klasický jav dvojspojky a je to vec zvyku. Prevodovka pri bežnej jazde radí hladko a plynulo a nemôžem sa na nič sťažovať. Horšie je to pri ostrejšej jazde, kde dojem kazí obmedzený rozsah krútiaceho momentu, ktorého špička je posadená vysoko. S naftovým agregátom, ktorý má väčší ťah odspodu, by si pri zošliapnutom plynovom pedáli rozumela asi lepšie. Sprevodovanie je dobré a zamerané na úsporu paliva, pri rýchlosti 60 km/h bez problémov motor zvláda 6-ty prevodový stupeň. Na diaľnici s aktivovaným tempomatom na rýchlosti 130 km/h motor točil na 7-mom stupni príjemných 3000 ot./min. Ale len na rovine, akonáhle sa sklon cesty zdvihol, prevodovka ihneď podradila na 6-tku, čo malo za následok nepríjemné poskočenie o 600 otáčok nahor. Celkovo však novú dvojspojkovú prevodovku chválim, je to silne návyková vec, najmä pokiaľ sa pravidelne pohybujete v preplnenej mestskej džungli.

50 km/h 5. stupeň 1600 ot./min.
60 km/h 6. stupeň 1550 ot./min.
90 km/h 7. stupeň 2050 ot./min.
110 km/h 7. stupeň 2500 ot./min.
130 km/h 7. stupeň 3000 ot./min.

S vynovenou i30-tkou som počas týždňa na jednu nádrž prešiel 720 km. Výrobcom udávanú tabuľkovú spotrebu 5,8 l/100 km sa mi nepodarilo dosiahnuť. Približná spotreba po spotrebovaní takmer celého obsahu nádrže mi vyšla na 7,3 l/100 km. Značnú časť som však vyjazdil po diaľnici a v chladných podmienkach so silným vetrom. Pri rozumnej jazde v meste sa dá pohybovať decentne nad 6 litrov, mimo neho aj okolo 5-tich.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Skladba podvozku sa nezmenila. Vpredu je použité klasické nezávislé zavesenie kolies MacPherson s priečnym stabilizátorom, vzadu sa nachádza 4-prvkové zavesenie kolies prevzaté z vyššej rady i40. Pri modernizácii tu zapracovali na znížení hlučnosti a vibrácií. Podvozok s komfortným naladením dobre filtruje bežné nerovnosti na vozovke a do interiéru toho veľa nepustí. Jazdné vlastnosti sú rovnako na dobrej úrovni, no pri rýchlejších prejazdoch zákrutami po nedokonalom povrchu si občas zadok odskočí. Celkovo však pôsobí sebaisto. Ale na špičku, kde dlhodobo kraľuje Ford Focus, nedosahuje.

Kotúčové brzdy sú príjemne odstupňované a podávajú slušný výkon. Riadenie je celkom presné, aj keď trochu preposilované. Vďaka variabilnému posilňovaču Flex Steer si ho však môžete prispôsobiť podľa svojej chuti. Disponuje tromi rôznymi režimami: Normal, Comfort a Sport. Prvý režim Normal je určený na bežnú jazdu v meste alebo mimo neho, režim Comfort je vhodný na parkovacie manévre v meste a v režime Sport riadenie stuhne.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Hyundai i30 sa podrobil testom bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP v roku 2012 s výborným výsledkom. Odniesol si plný počet - päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal vysoké hodnotenie 90%, za ochranu detí rovnako 90%, za ochranu chodcov 67% a za bezpečnostné systémy 86%, takže ani v tomto ohľade nezaostáva.

S faceliftom sa navyše úroveň bezpečnosti ešte posilňuje, vďaka pridanému asistenčnému systému sledovania nechceného vybočenia z pruhu LDWS (Lane departure warning system). Testované vozidlo však týmto systémom nedisponovalo. Samozrejmosťou je stabilizačný systém a sedem airbagov (čelné a bočné vpredu, hlavové vpredu aj vzadu a kolenný airbag vodiča). V štandarde sa nachádza aj asistent rozjazdu do kopca HAC či funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení.


Obstarávacia cena (spracované dňa 31.03.2015)

Najnižšia cena:
i30 1.4 MPI Classic
11.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 1.6 GDI Style
16.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 1.6 GDI 7DCT Style
22.120 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách TPMS, dažďový a svetelný senzor
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka + koža, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, el. ovládaná bedrová opierka sedadla vodiča, vyhrievané predné sedadlá a volant, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, prístrojová doska Supervision s TFT farebným displejom, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, automaticky sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru a osvetlením nástupného priestoru, kľučky dverí chrómované, predné hmlovky, LED denné svetlá, statické osvetľovanie zákrut, disky z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 225/45 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene: 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka DCT = 1 850 €
integrovaná navigácia vr. zadnej parkovacej kamery = 1 180 €
Premium Pack (elektronická parkovacia brzda, výduchy ventilácie v stredovej konzole, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, fixačná sieť v batožinovom priestore, adaptívne bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi, LED zadné skupinové svetlá) = 1 500 €
Smart parking system, predné parkovacie senzory = 600 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 31.03.2015 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Seat Leon Ford Focus Renault Megane
Značka a model Hyundai i30 Seat Leon Ford Focus Renault Mégane
Motor 1.6 GDI 1.2 TSI 1.6 Ti-VCT 1.2 TCE
Stupeň výbavy Style Style Titanium Limited
Zdvihový objem motora 1591 1197 1596 1198
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie áno nie áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 99/6300 81/5600 92/6000 97/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 164,3/4850 175/4000 159/4000 205/2000
Prevodovka automatická 7-stupňová dvojspojková 7-stupňová dvojspojková 6-stupňová dvojspojková 6-stupňová dvojspojková
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 195 191 187 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,7 10,2 11,7 10,0
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,8 4,8 6,3 5,6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1230 1235 1270 1205
Dĺžka (mm) 4300 4263 4358 4302
Šírka (mm) 1780 1816 1823 1808
Výška (mm) 1470 1459 1484 1471
Rázvor (mm) 2650 2636 2648 2641
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 378/1316 380/1210 316/1101 372/1129
Cena modelu bez príplatkov (€) 20.340 18.960 20.580 15.590
Akčná cena (€) 18.840 17.860 - 15.590
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 22.120 22.651 28.125 * 16.990

* ) Ford predáva väčšinu svojich vozidiel ako akčné modely so zvýhodnenou cenou, na verzie so 6-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou sa však táto výhoda nevzťahuje

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Seat Leon
  • má navyše: celokožené čalúnenie, full LED predné svetlá (i30 má bi-xenóny)
    nemá: -

  • Ford Focus
  • má navyše: bedrovú opierku sedadla spolujazdca, asistent pre priečne parkovanie (i30 má iba pre pozdĺžne)
    nemá: kolenný airbag vodiča

  • Renault Mégane
  • má navyše: -
    nemá: kolenný airbag vodiča, vyhrievaný volant, elektrické ovládanie sedadla vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, predné parkovacie senzory, zadnú parkovaciu kameru, poloautomatické parkovanie v pozdĺžnom smere, bi-xenónové reflektory s ostrekovačmi, čalúnenie sedadiel koža/látka



    Záverečné hodnotenie

    Modernizovaná i30-tka s jemne omladeným vzhľadom je vďaka novej 7-stupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovke a benzínovému agregátu 1.6 GDI ideálnou voľbou najmä na každodenné presuny po preplnených mestských uličkách, kde nepochybne oceníte aj parkovacích asistentov obsahujúcich parkovaciu kameru, senzory vpredu a vzadu a poloautomatický parkovací asistent pre pozdĺžne parkovanie. Silnou stránkou je aj vnútorný priestor a bohatá výbava. Keď to zhrniem, vynovená i30-tka je veľmi slušné auto, ktoré ponúka solídne vlastnosti v každom ohľade bez vážnejších nedostatkov.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Nový Hyundai i30 v Nošoviciach

    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 30.04.2015
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1299