Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition (09/2013)
redaktor: j.čík, 05.11.2013;

Po bielom Santa Fe tu máme ďalší biely Hyundai. Po takmer dvoch rokoch sa nám do rúk opät dostala kombi verzia modelu i40, tentokrát však s naftovým agregátom 1.7 CRDi (100 kW) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v akčnej výbave Business Edition.
testoval Jaroslav Čík





Útok na najvyššie priečky

i40-tka sa začína čoraz častejšie objavovať vo firemných vozových parkoch a to aj vďaka priaznivej cene. Škoda Octavia napriek menším vonkajším rozmerom naďalej s obrovskou prevahou kraľuje v počtoch predaných kusov na Slovensku, ale i40-tka jej pomaly uberá z koláča. Pri náhľade do štatistík ZAP (Združenie automobilového priemyslu) sa za prvých osem mesiacov tohto roku predalo 182 kusov i40 vo verzii kombi, čím v predajnosti predbehla v segmente ostrieľanú konkurenciu ako Ford Mondeo, Opel Insigniu, Mazdu 6, Toyotu Avensis či Peogeot 508 alebo Citroën C5. Hyundai navyše teraz ponúka i40-tku v akčnom modeli Business Edition, ktorá obsahuje exkluzívnu výbavu ako xenónové reflektory, navigačný systém s parkovacou kamerou, predné a zadné parkovacie senzory či prémiový audiosystém Infinity v celkovej hodnote 3480 Eur zadarmo. Tak sa poďme pozrieť na ňu bližšie.

Exteriér
zväčšiť obrázok Podrobnejšiemu opisu zovňajšku som sa venoval pred dvoma rokmi, kedy mi týždeň robila spoločnosť verzia poháňaná benzínovým agregátom 1.6 GDI. Napriek tomu, že sa i40-tke blíži vek, kedy sa modely zvyknú omladzovať, je stále veľmi atraktívna a jej výrazné dynamické tvary ma stále neomrzeli. Dizajn značky v duchu filozofie „fluidic sculpture“ je proste stále "in" aj keď nie pre všetkých. Konzervatívnejším zákazníkom ulahodí skôr strohejší strih ako má VW Passat či Škoda Octavia.

zväčšiť obrázok Prednej časti dominuje typická šesťuholníková maska chladiča s dvojitým chrómovaným rebrovaním. Rovnako tak štýlové adaptívne svetlomety so xenónovými výbojkami a integrovanými LED pásmi na denné svietenie, ktorým asistujú predné hmlové svetlá s rovnako jedinečným tvarom. Na bočnom pohľade upúta dynamická hrana prechádzajúca vonkajšími kľučkami kopírujúc stúpajúcu spodnú hranu okien smerom dozadu a rovnako tak prelis v spodnej časti bočných dverí plynulo nadväzujúci do zadného nárazníka. Efektným dizajnovým prvkom je aj netradične zakrivený sklon D-stĺpika smerom dovnútra. Zadná partia v ničom nezaostáva, ani v koncových svetlách nechýba technológia LED, hornej časti dominuje výrazný strešný spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom a nesmie chýbať ani chrómovaná lišta. V štandarde testovanej výbavy Business Edition sú aj zatmavená okná od B-stĺpika smerom dozadu, ktoré efektne kontrastujú k elegantnej bielej metalickej farbe.

Interiér a výbava
zväčšiť obrázok Rovnako ako zovňajšku som sa v dvoch predošlých testoch i40-tky dosť podrobne venoval aj interiéru. Tak tentokrát skúsim byť stručnejší. Moderne a kvalitne spracovaná palubná doska, na ktorej nechýbajú mäkčené plasty, je navrhnutá v aktuálnom dizajnovom smere značky "fluidic sculpture". Efektne ju rozdeľuje horizontálna lišta s imitáciou brúseného kovu, ktorá plynulo prechádza do dverných výplní. Opäť nepochválim lesklé a hladké matné čierne plasty na stredovej konzole náchylné na otlačky od prstov a viditeľný prach. Opätovne ale chválim farebné displeje na prístrojovom paneli a stredovej konzole s dobrým rozlíšením a dobrou čitateľnosťou aj na priamom slnku.

Oceňujem aj slušnú ergonómiu a dostatočnú veľkosť tlačidiel. Menej prehľadné je akurát ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie s mohutným otočným ovládačom v strede konzoly a tlačidlami na zmenu nastavenia teplôt, ktoré sú umiestnené mimo tohto panelu po stranách a navyše sú menšie ako ostatné. Ovládače nechýbajú ani na kožou obšitom volante. Tými naľavo sa ovláda prémiový audiosystém Infinity, napravo tempomat a na spodnom ramene sú tlačidlá handsfree systému s Bluetooth a palubného počítača. Ku zvýšenému komfortu prispieva aj bezkľúčové odomykanie/ zamykanie a štartovanie vozidla. A keď sa už bavíme o komforte, nemôže chýbať vnútorné zrkadlo s automatickým stmavovaním pri oslnení či svetelný a dažďový senzor.

Tlačidlá na stredovom tuneli vedľa ovládača elektronickej parkovacej brzdy, ktoré boli u testovanej 1.6 GDI zaslepené, sú tentokrát funkčné. Slúžia pre aktiváciu parkovacieho asistenta so snímačmi vpredu a vzadu, ktorým asistuje parkovacia kamera s aktívnymi navádzacími čiarami, a funkcie Auto Hold. Tá sa dodáva väčšinou s automatickou prevodovkou, kedy po zabrzdení na križovatke plní úlohu brzdového pedála a uvoľňuje tým pravú nohu. Pri manuálnej prevodovke som sa s tým ešte nestretol, ale našiel som využitie aj tu. Konkrétne pri posúvaní v kolóne z kopca. Pri parkovaní v meste som okrem senzorov ocenil elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá. Na rozdiel od nemeckej konkurencie však nedisponujú automatickým sklopením po uzamknutí vozidla, ale treba ich sklopiť tlačidlom na paneli vodičových dvier vedľa nastavenia zrkadiel.

zväčšiť obrázok i40-tka oplýva aj dostatočnou priestrannosťou. A to ako na predných tak aj zadných sedadlách vo všetkých smeroch. Pohodlné predné sedadlá sú výškovo nastaviteľné, no nedokázal som si za volantom nastaviť taký nízky posed ako v Škode Octavia či VW Passat. Vodičove sedadlo sa nastavuje elektricky (bez pamäte), spolujazdcove manuálne. V štandarde je aj trojstupňové vyhrievanie predných a dokonca aj zadných sedadiel. Tie sú asymetricky delené a sklopné. Nechýba sklopná lakťová opierka s držiakmi na nápoje, no ocenil by som, keby bol za ňou otvor na dlhé predmety ako lyže a pod. Plusom oproti konkurencii je nízko položený stredový tunel podlahy, ktorý ocení pasažier na strednom zadnom sedadle.

Základný objem batožinového priestoru 553 litrov patrí k tým lepším v triede, rovnako tak hodnota 1719 litrov so sklopenými zadnými sedadlami. Ale realita ma trochu sklamala. Hĺbka aj šírka je absolútne v poriadku, horšie je to však s výškou vďaka dynamickému dizajnu karosérie s klesajúcou strechou a šikmo skosenými piatymi dverami. Takisto dvojitá podlaha tomu príliš nepomohla. Síce pojme množstvo drobností, pri cestovaní na dovolenku sa však veľmi využiť nedá. V prvom teste som nepochválil navíjaciu roletku kvôli nerovnomernému navíjaniu a neistému chodu. To už je minulosťou, všetko funguje ako má.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok O pohon sa starala naftová pohonná jednotka 1.7 CRDi, s ktorou som sa síce už stretol vo verzii sedan, avšak tentokrát je namiesto 6-stupňovej automatickej prevodovky skombinovaná so 6-stupňovým manuálom. Agregát vybavený vstrekovaním Common-Rail disponuje maximálnym výkonom 100 kW a maximálnym krútiacim momentom 325 Nm v rozmedzí 2000-2500 ot./min. Aj keď je podľa mňa výkonovo na túto triedu dostatočný, najväčším hendikepom i40-tky je absencia výkonnejšej verzie s väčším objemom, ktorá by mohla konkurovať napr. koncernovému 2.0 TDI. Cítiť to najmä v spodnom pásme otáčok, kde nie je agregát až tak živý. Razantnejší záťah nastupuje až od hranice maximálne krútiaceho momentu tj. od 2000 ot./min, kým u konkurenčných dvojlitrov je posunutý o zhruba 200-400 otáčok nižšie. Navyše, keby Hyundai takýmto agregátom nedisponoval, pochopím to. Ale napr. SUV model ix35 je v ponuke s motorom 2.0 CRDi dokonca v dvoch výkonových variantoch 100 a 135 kW. To však ale neznamená, že by bola i40-tka s testovaným agregátom lenivá, to určite nie. Aj pri naloženom aute a potrebe náhleho zrýchlenia poskytuje dostatočnú dynamiku. Odhlučnenie motora je na slušnej úrovni v rámci triedy, do interiéru sa neprenášajú žiadne vibrácie a v kabíne nie je zvýšený hluk ani pri diaľničných rýchlostiach.

zväčšiť obrázok S testovanou i40-tkou som počas týždňa prešiel takmer 1500 km. Prvú polovicu týždňa som sa pohyboval tradične medzi Pezinkom a Bratislavou (cesta do a z práce) a po meste. Po troch dňoch mi palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 5,8 litra na 100 km. Absolvoval som aj cestu z jedného konca Bratislavy na druhý v čase dopravnej špičky kedy sa spotreba pohybovala tesne nad hranicou 7 litrov. V strede týždňa som sa vydal na predĺžený víkend do Chorvátska po rakúskej a slovinskej diaľnici. Po príjazde do cieľa mi palubný počítač zobrazoval spotrebu 5,7 l/ 100 km, po návrate domov rovnakou trasou dokonca menej - iba 5,4 l/ 100 km. Okrem úsekov s obmedzenou rýchlosťou som išiel prevažne na hranici maximálnej povolenej rýchlosti, tj. 130 km/h, takže výslednú spotrebu hodnotím pozitívne. Myslím si, že dosiahnuť dlhodobú spotrebu pod hranicou 6 litrov určite nebude problém.

6-stupňová manuálna prevodovka sa môže pochváliť, ako je už zvykom u ostaných modelov značky, presnými dráhami a ľahkým chodom s primeranou dávkou odporu. V meste treba pri rýchlosti 50 km/h počítať so 4-tým prevodovým stupňom, aj keď zaradiť päťku nie je nemožné, no podtočený zvuk motora a indikátor prevodových stupňov na prístrojovom paneli odporúča podradiť. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 4. stupeň 1350 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1150 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1750 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 2100 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2550 ot./min.


Podvozok a pohon
Prednú nápravu tvorí nezávislé zavesenie kolies McPherson a vzadu je použitá nezávislá viacprvková náprava s pomocným rámom. Na oboch nápravách nechýbajú priečne skrutné stabilizátory. Naladenie podvozku je komfortné s výbornou schopnosťou filtrovať všetky bežné nerovnosti na našich cestách. To však neznamená že by sa v zákrutách ani pri rýchlejšej jazde i40-tka zbytočne nakláňala, naopak, veľmi dobre drží stopu. Suverenite prispievajú aj 17-palcové pneumatiky rozmeru 215/50 R 17. Odhlučnenie od náprav je tiež primerané na svoju triedu.

Riadenie s elektrickým posilňovačom MPDS (Motor Driven Power Steering) s premenlivým účinkom podľa rýchlosti vozidla je takisto dobré, aj keď s mierne gumeným efektom. Ten je však pri tomto type posiľňovača a v tejto triede úplne bežný jav. Na oboch nápravách nechýbajú výkonné kotúčové brzdy s citlivým dávkovaním. V prípade kolíznej situácie nechýba brzdový asistent a ani funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok otvoriť test Ako som už spomínal v predchádzajúcich testoch i40-tky, v roku 2011 dosiahol model v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP plný počet 5 hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 92%, za ochranu detí 86%, chodcov 43% a za bezpečnostné systémy 86%.

Už v základnej výbave nechýba ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s asistentom rozjazdu do kopca HAC, čelné a bočné airbagy vpredu, hlavové vpredu aj vzadu a kolenný airbag vodiča. Navyše od druhého stupňa výbavy Style, a teda aj v testovanej akčnej výbave Business Edition, sa bočné airbagy nachádzajú aj na zadných sedadlách. Predné sedadlá sú vybavené aktívnymi opierkami hláv a k dispozícii sú aj úchyty Isofix pre detské sedačky vzadu. Kto by chcel ešte vyšší level bezpečnosti s asistentom vedenia vozidla v jazdných pruhoch (Lane Keeping Assistant System), musí siahnuť po najvyššom stupni Premium, ktorý sa dá týmto systémom dovybaviť za 700 Eur.


Obstarávacia cena (spracované dňa 10.09.2013)

Najnižšia cena:
i40 1.6 GDI Comfort
21.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i40 1.7 CRDi Business Edition
25.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i40 1.7 CRDi Business Edition
26.480 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent pre rozjazd do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, elektronická parkovacia brzda s funkciou automatického brzdenia, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, bedrová opierka v sedadle vodiča, vyhrievané predné a zadné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené, posuvné a sklopné zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth handsfree, roleta batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, samostmievajúce vnútorné spätné zrkadlo, dažďový a svetelný senzor, inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, chromované kľučky dverí, hmlovky, strešné lyžiny, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 215/50 R 17, denné LED svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 490 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.09.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

HYUNDAI i40 TOYOTA Avensis MAZDA 6 ŠKODA Octavia Combi
Značka / model Hyundai i40 Toyota Avensis
Combi
Mazda 6
Wagon
Škoda Octavia
Combi
Motor 1.7 CRDi 2.0 D-4D 2.2 Skyactiv-D 2.0 TDI
Stupeň výbavy Business Edition Sol Attraction Business
Zdvihový objem motora 1685 1998 2191 1968
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/4000 110/4500 110/4500 110/3500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 325/2000-2500 310/1600-2200 380/1800-2600 320/1750-3000
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 198 200 210 216
Zrýchlenie (s) 10,6 10,0 9,2 8,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,7 4,6 4,4 4,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1495 1520 1345 1272
Dĺžka (mm) 4770 4765 4805 4659
Šírka (mm) 1815 1810 1840 1814
Výška (mm) 1470 1480 1480 1465
Rázvor (mm) 2770 2700 2750 2686
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 553-1719 543-1609 522-1648 610/1740
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 3 roky / 100 000 km 3 roky / 100 000 km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 29.290 29.800 28.690 25.289
Akčná cena (€) 25.990 25.900 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 26.480 26.500 29.745 29.648

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Toyota Avensis
    nemá (výrobca neponúka)
    zadné bočné airbagy, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievanie zadných sedadiel, parkovacie senzory vpredu a vzadu, prémiové ozvučenie so subwooferom a externým zosilňovačom
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kombinované čalúnenie alcantara/koža, otvor na dlhé predmety v zadnom operadle, koľajnice pre zaistenie nákladu v batožinovom priestore, vertikálna ochranná sieť za zadnými operadlami

  • Mazda 6
    nemá
    zadné bočné airbagy, parkovaciu kameru, elektrické ovládanie predných sedadiel, alarm, bezkľúčové zamykanie Smart Card, kolenný airbag vodiča, vyhrievané zadné sedadlá, prémiové ozvučenie so subwooferom a externým zosilňovačom
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém stráženia mŕtveho uhla (RVM), systém SCBS na prevenciu čelného nárazu, systém rekuperácie brzdnej energie i-ELOOP, systém HBC na automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel

  • Škoda Octavia
    nemá (výrobca neponúka)
    parkovaciu kameru
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    pamäť nastavenia sedadla vodiča, bedrovú opierku sedadla spolujazdca, otvor na dlhé predmety v zadnom operadle


    Záverečné hodnotenie

    Hyundai i40 s bohate vybaveným akčným modelom Business Edition so zvýhodnenou cenou zahájil útok na ostrieľaných kandidátov vo svojej triede. Vyniká dynamickým dizajnom karosérie, priestorným a kvalitne spracovaným interiérom a dobre naladeným podvozkom. Ale na to, aby mohol plnohodnotne konkurovať, mu však ešte niečo chýba. A to je výkonnejší a objemnejší naftový agregát. Pre firmy s vyšším nájazdom kilometrov môže zavážiť 5-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 kombi 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 kombi 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 05.11.2013
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





  • Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1164