Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance (08/2013)
redaktor: k.zechmeister, 06.09.2013;

Otestovali sme tretiu generáciu úspešného modelu značky Škoda. Octavia s naftovým motorom 2.0 TDI s prevodovkou DSG a vo výbave Elegance nám robila týždeň spoločnosť. testoval Karol Zechmeister





Kráľovná úspechu

Priznajte sa. Určite ste o nej už rozmýšľali. Niektorí z vás ju mali, iní ju majú a ostatní ju budú mať. Je všade. Pozrite sa z okna a minimálne jednu určite uvidíte. Teda aspoň v prvých dvoch generáciách. Tá posledná tretia je v predaji len krátko a nie je jej na cestách ešte veľa, ale počkajte, veď ona bude. Reč je o sne mnohých rodín, o príčine zločinu krádeže, o obľúbenom produkte predajcov, no jednoducho o vozidle Škoda Octavia.

Históriu modelu som opísal v teste predchádzajúcej generácie vo verzii RS. Najnovšia verzia novodobej Octavie sa u nás začala predávať vo februári tohto roka. Predajný úspech je zaručený už len jej menom. Poďme sa pozrieť na to ostatné.

Exteriér
Dizajn nových modelov Škoda je nám dobre známy. Disponuju ním modely Citigo, aj nedávno testovaný Rapid. Ostatné modely dostali (Superb) resp. dostanú (Yeti) aspoň facelift, kým príde ich nová verzia. A tak podoba novej Octavie nebola veľkým prekvapením - evolúcia predchádzajúcej generácie nesúca prvky nového štýlu značky.

Svojimi rozmermi sa pohybuje na rozhraní tried. Je samozrejme vo všetkých smeroch väčšia než predchodkyňa. Vo verzii liftback vyzerá ako sedan a pôsobí mohutne a elegantne zároveň. Predná kapota so vsadeným znakom je hlavný prvok nových škodoviek. Svetlá s predným nárazníkom sú jednoduché. Rovnako ako LED denné svietenie. Žiadne vlnky, len jednoducho svietiaca spodná hrana svetiel. Zadné svetlá môžu niekomu pripomínať starší model Audi A6. V noci svietia do tvaru písmena C. Lepší efekt dodávajú príplatkové LED-ky. Ďalším typickým prvkom sa stali trojuholníkové prelisy po stranách EČV. Práve spredu a zozadu si môže laická verejnosť pri letmom pohľade na ceste veľmi ľahko zmýliť Octaviu s Rapidom. Tak len v rýchlosti spomeniem, čo pomáha mne. Octavia má v zadnom nárazníku odrazové svetlá tzv. mačacie oči. Vpredu zasa pomáha rozlíšiť tieto dva modely lakovaná časť nárazníka Octavie medzi maskou a svetlometmi. Rapid týmto prvkom nedisponuje.

Výrazne odlišná je Octavia zboku. Zaujme hlavne spodná hrana okien, ktorá sa v zadných dverách dvíha a vytvára akúsi... hm, no mne to pripomína hokejku. Tento výrazný prvok dopĺňa hrana tiahnuca sa cez celú dĺžku vozidla od svetiel k svetlám ponad kľučky.

Na celej karosérii prevládajú rovné linky, ktoré na seba nadväzujú pod rôznymi uhľami, celok pôsobí elegantne. Strieborných Octavií bude však časom veľa, takže na odlíšenie v dave by som zvolil inú značku, pardon, inú farbu.

Interiér
V každom modeli koncernu VW sa človek hneď cíti ako doma. Tu je všetko tak ako má byť, len prevedenie je modernejšie. Ovládanie svetiel a zrkadiel meniť netreba, to funguje už roky, volant a páčky pred ním už áno. Ich nové stvárnenie schvaľujem, volant kožený multifunkčný a páčky s lakovaným lemom. Medzi otáčkomerom a rýchlomerom nový farebný displej, v strede dotykový displej navigácie, pod ním ovládanie klímy. Okolie prevodovej páky strieborné s odkladacím miestom pre mobil. Vedľa páky ručnej brzdy držiak multimédií a pre nefajčiara zbytočný popolník. Skvelá nastaviteľná lakťová opierka. Pohodlné sedadlá so stredom z Alcantary. Reproduktory s nápisom CANTON. Ak vozidlo stojí, prehrá aj DVD film, vstup na CD aj na dve SD karty je v schránke pred spolujazdcom. Pri vstupe a štartovaní netreba vyberať ovládač z vrecka, stačí potiahnuť kľučku resp. stlačiť tlačidlo. To všetko vytvára veľmi dobrý, priam luxusný dojem. Keď sa ale pozrieme na položky príplatkovej výbavy, tak by ma zaujímalo, aký dojem by na mňa urobila výbava Elegance bez nich. Ešte aj za ten zadný stierač si človek musí priplatiť.

Maličkosti sa nájdu vždy. Tu ma asi najviac irituje senzor nefabrického Meta alarmu, ktorého káblik nie je schovaný a podsvietenie tlačidiel pri prevodovej páke. To je žlté resp. zelené, keď všetko ostatné svieti peknou bielou farbou. A číslice teploty klimatizácie by mohli byť väčšie. Obklad dverí by si zaslúžil nejakú látku a nie len plast a strieborné rámiky výduchov sú síce efektné, ale odrážajú sa presne v mieste, kde vodič pozerá do spätného zrkadla. Inak nie je čo pracovisku vodiča vytknúť. Rozsah nastavenia volantu aj sedadla je viac než dostatočný. Do predných dverí sa zmestí 1,5 l fľaša, okuliare do stropnej schránky, reflexné vesty majú svoje miesto pod sedadlom vodiča aj spolujazdca a miesto na odloženie mobilu má v sebe indukčnú platničku, ktorá vytvára indukčné pole pre zosilnenie signálu. Výrobca píše o cca 20 % zosilnení. Hm, to sú mi zaujímave veci, v Octavii. S týmto som sa nestretol ani v Lexuse.

Veľmi sa mi páči nový farebný Maxi DOT displej. Jeho farebná grafika, zobrazované informácie aj samotné ovládanie sú vynikajúce. Poteší už len taký detail, že rolujete v menu a okrem práve zobrazenej informácie, vidíte aj aká bude nasledovať a aká bola predchádzajúca. Alebo číslice počítadla kilometrov sa menia akoby otáčaním, ako na starých analógových prístrojoch. Je to pekné. Raz sa mi však prihodilo, že pri rolovaní sa na malú chvíľu zobrazila na displeji nemčina. Zaujímavým prvkom je zobrazovanie EKO tipov. Systém radí ako ušetriť palivo napr. pri zapnutej klíme a otvorených oknách vás upozorní, aby ste ich zatvorili. Takisto je tu aj zobrazenie troch komfortných spotrebičov, ktoré vykazujú najväčší podiel na spotrebe v l/h. Sem patria napr. klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, zadného okna a spätných zrkadiel alebo hmlové svetlomety.

Príplatkový navigačný systém Columbus a jeho dotykový displej musím len pochváliť. Poskytuje intuitívne ovládanie a dá sa tu nastaviť všetko možné. Reaguje už na priblíženie prsta, kedy sa objavia zatiaľ skryté voľby, všimol som si to najmä pri navigácii. Reakcia na samotný dotyk je chvályhodná. Po pár dotykoch som v menu zorientovaný, mám spárovaný telefón cez Bluetooth, nastavenú navigáciu a hrá mi hudba z USB kľúča. Zobrazenie súborov s obrázkami albumov je veľmi efektné. Rovnako tak aj prehrávanie hudby zo smartfónu cez Bluetooth funguje bezchybne. Ak vám niekto zavolá a máte k nemu priradený obrázok, aj ten sa tu zobrazí. Meno volajúceho je samozrejmosťou. Ovládanie všetkého, nemyslím teraz len systému Columbus, je tu také prirodzené a jednoduché, najviac sa približuje môjmu ideálu. Zvykať si na odlišné ovládanie pri iných značkách mi príde zrazu také zbytočné.

Vzadu je miesta habadej. Za seba si sadnem bez problémov, mám miesto na chodidlá aj hlavu. Dať nohy k sebe, to by som však už musel sedieť v Superbe, a sedáky sú krátke, asi viac určené deťom. Manipulácia s detskou sedačkou je tu výborná. Pri troch cestujúcich bude vadiť tomu strednému vysoký podlahový tunel. Nachádza sa tu aj 230 V zásuvka, opäť príplatok. Ešteže lakťová opierka s dvomi držiakmi na nápoje ukrývajúca otvor na prepravu dlhých predmetov je štandard. Držiaky nápojov sú za sebou, takže rukám nezavadzajú.

Čo je na Octavii najlepšie? No predsa jej batožinový priestor a hlavne prístup doň! Toto aj naďalej považujem za jej najväčšiu výhodu. Piate dvere sa otvoria spolu so sklom a pochopíte obľúbenosť tohto modelu. Lepšie to už môže byť jedine s kombi verziou. Plocha je naozaj veľká a priestor dobre využiteľný. Sú tu záchytné oká, háčiky a Simply Clever riešenie v podobe dielu, ktorý sa dá zložiť do pravého uhla a zabráni napr. krabici cestovať priestorom. Ako úplne nutný príplatok sa tu javí sieťový program, ktorý pozostáva z dvoch vertikálnych a jednej horizontálnej siete. Je tu ešte aj doplnkový prvok – sieť pod platom, tiež šikovné, len by mohol byť súčasťou sieťového programu. V každom prípade siete musia byť. Zbierať rozsypaný nákup naspäť do tašiek v takomto priestore by som nechcel. Na dne je ďalší príplatok - obojstranný koberec. Bežne môže byť tkaninou hore. V prípade potreby prevozu niečoho mokrého, špinavého atď. sa dá otočiť gumenou stranou hore. Alebo sa dá položiť gumou na zem a urobiť si na ňom piknik. Všímam si aj zadnú mechanickú protislnečnú roletku na zadnom okne. Dvere idú zatvoriť veľmi ľahko, raz sa mi stalo, že som ich zatvoril razantnejšie ako by bolo vhodné a roletka sa sama zasunula. Odvtedy som bol opatrnejší. A samozrejme nesmie chýbať gumové trčiace madlo, ktorého sa nevedia alebo nechcú "škodováci" zbaviť, ale po novom má aspoň máličko iný, modernejší vzhľad.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Systém otvárania prednej kapoty som už vychválil v teste Škody Rapid, tu je ten istý, preto sa nebudem opakovať a prejdem rovno k motoru. Predné kolesá poháňa naftový prepĺňaný štvorvalec o objeme 1968 ccm známy už z predchádzajúcej generácie. Jeho maximálny výkon stúpol zo 103 kW na 110 kW pri 3500 ot./min. Maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot./min. sa nezmenil. Je spojený s dvojspojkovou robotizovanou 6-stupňovou prevodovkou DSG. Ideálna kombinácia na dlhé diaľničné presuny.

A naozaj, na diaľnici je vozidlo stále tiché a stabilné. Pri rýchlosti 130 km/h sú otáčky motora cca 2450 ot./min. a trasa BA – Kúty – BA skončila spotrebou 5,6 l / 100 km. Pri rýchlosti 90 km/h sú otáčky cca 1750 ot./min. a spotreba touto ustálenou rýchlosťou po bratislavskom obchvate bola 4,2 l / 100 km. Na okresných cestách som dosiahol spotrebu 5,5 l / 100 km. V oboch prípadoch samozrejme DSG prevodovka zaradila najvyšší šiesty stupeň. V meste pri 50 km/h na piaty stupeň sú otáčky 1200 ot./min. Spotreba v meste sa pohybovala od 5,7 l do 6,6 l / 100 km. Na mojej krátkej rannej cca 5 km ceste do práce som dosiahol najnižšiu spotrebu 5,9 l / 100 km. Spotreby si je možné v menu odsledovať až tri – od štartu, dlhodobú a od natankovania. Test som ukončil nasledovne: prejdená vzdialenoť 500 km, priemerná rýchlosť 42 km/h a priemerná spotreba 6,2 l / 100 km. Táto spotreba zahŕňa všetky dynamické skúšky. Motor pekne ťahá už od nejakých 1300 ot./min., pri 1500 ot./min. je záťah naozaj dobrý. V meste pri pohodovej jazde nestúpnu otáčky nad 2000 ot./min.

Vozidlo disponuje systémom Driving Mode Selection – voľbou jazdného režimu. Vodič si môže zvoliť medzi Eco, Normal, Sport a Individual. Z názvov je jasné načo sú jednotlivé režimy zamerané. Všetky spomenuté spotreby som dosiahol v režime Normal, kedy boli dynamické reakcie vozidla dostatočné na všetky jazdné úkony. V režime Eco pedál plynu reagoval na zošliapnutie pomalšie, ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa sa vtedy prepol z D do E, práca klímy sa upravila, aby šetrila energiu, a systém adaptívnych svetlometov AFS sa deaktivoval. Tento režim mi nevyhovoval. Vozidlo bolo príliš utlmené. Režim Sport ponúkal presný opak. Reakcia na plyn bola okamžitá, prevodovka sa prepla do režimu S a nechala motor pekne vytočiť až k červenému pásmu. Adaptívny systém AFS sa vtedy prispôsobuje spôsobu jazdy rýchlejšie. V režime Individual je možné pre každý zo spomenutých systémov zvoliť medzi Normal, Sport a Eco. Nuž, aj takéto novinky ponúka odteraz Octavia. Automatické vypínanie motora ide našťastie vypnúť. Trochu ma otravovalo, nakoľko pri automatickej prevodovke odpadá čas zaradenia jednotky. A tak je presun nohy z brzdy na plyn rýchlejší. Samozrejme motor vždy stihol naštartovať, ale podvedome som sa vždy sám seba pýtal, či to stihne. Palivo ušetrené pri krátkom zastavení bolo častokrát podľa mňa menšie ako množstvo paliva potrebné pre naštartovanie.

Prevodovke môžem akurát vytknúť to, že jej sekvenčné radenie pohybom páky je naopak. Dopredu sa radí vyššie a dozadu sa podraďuje. Medzi režimom D a S sa dá jednoducho prepínať ťuknutím do páky smerom dozadu. Prevodovka pracuje spoľahlivo. Pri potrebe náhleho zrýchlenia jej nerobí problém podradiť aj o tri stupne. Konkrétne pri rýchlosti 80 km/h na šestke som zatlačil pedál na podlahu, ihneď tam bola trojka a vozidlo vystrelilo vpred. Ešte by som prijal funkciu Auto Hold. Inak nie je motoru ani prevodovke čo vytknúť. Tvoria komfortnú a dynamickú dvojicu s prijateľnou spotrebou.

Páčia sa mi také maličkosti ako napr. osvetlenie okolia zo zrkadiel po priblížení k autu, osvetlenie miesta pre nohy všetkých cestujúcich alebo sklopenie zrkadiel po uzamknutí auta. Všetko sú to príplatky, ktoré potešia. Nepotešilo ma však občasné zavŕzganie vychádzajúce spod stĺpika riadenia pri prejazde nerovností. Verím, že to bol neduh len tohto jedného novinárskeho kusu.

Automatický parkovací systém fungoval dobre. Aktivuje sa tlačidlom pri prevodovej páke. Vozidlo dokáže zaparkovať medzi autá pozdĺžne aj kolmo. Venoval som sa mu už v teste modelu Yeti. Skúšal som zaparkovať pozdĺžne medzi autá pravými kolesami na obrubník, aj to prebehlo bez problémov. Ja by som si zaňho síce nepriplatil, ale verím, že niekto iný áno. Chválim aj takú vec, že po priblížení k autu na križovatke ma predné senzory o tom informovali len vizuálne, zvuk sa dá vypnúť. Inde idú deaktivovať len úplne.

Podvozok
Predná náprava je tvorená zavesením McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom. A zadná, no o tej sa vedie dlhá diskusia. Octavia totiž ponúka viacprvkovú len s pohonom 4x4 alebo s motorom 1.8 TSI (132 kW). To napr. taký VW Golf s týmto motorom 2.0 TDI viacprvok vzadu má. Konkrétne v Octavii to je viacprvkové zavesenie s jedným pozdĺžnym a troma priečnymi ramenami a skrutným stabilizátorom. Nuž koncern diktuje a Škoda poslúcha, táto náprava je jednoduchšia a tým pádom samozrejme lacnejšia.

Nemôžem porovnať správanie sa týchto dvoch verzií. Môžem len napísať, že na bežné presuny po meste, okresných cestách aj diaľnici bohato stačí aj jednoduchá zadná náprava. Nezaznamenal som žiadne odskakovanie ani výrazne zvýšený hluk. Pruženie ponúka komfortné nastavenie, čomu zodpovedajú aj o niečo väčšie náklony karosérie. Nedotáčavosť je tu vzhľadom na ťažší naftový motor pri razantnej jazde citeľná. Ale bežne asi nikto nebude jazdiť tak dynamicky. Elektromechanické riadenie si žilo vlastný život, najmä vďaka systému udržiavania v jazdnom pruhu, o ktorom píšem neskôr. Pri prejazde dlhou tiahlou zákrutou sa mi stalo, že vo volante bol určitý odpor a zrazu bol menší, aby vzápätí bol ako predtým.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP získala Octavia plný počet piatich hviezdičiek. Za ochranu dospelých cestujúcich získala 93 %, za ochranu detí 86 %, za ochranu chodcov 66 % a za bezpečnostné systémy taktiež 66 %.

Bezpečnostná výbava je obohatená o príplatkový systém Driver Activity Assistant. Asistent rozpoznania únavy vodiča. Unavený som nebol, takže som nedal možnosť systému ma upozorniť. Ale ďalší systém Lane Assistant - asistent kontroly jazdy v jazdnom pruhu, som otestoval dokonale. Tiež ide našťastie vypnúť. Prečo našťastie? Pri jazde po okresnej ceste rýchlosťou nad 65 km/h systém po zaznamení čiar na ceste začne udržiavať vozidlo v pruhu, aj keď vodič vlastne nechce. Volant mi vkuse pod rukami tancoval. Na diaľnici to isté. Po pár automatických korekciách sa ozve akustická aj vizuálna výstraha, aby sa vodič venoval riadeniu. Užitočný systém, ktorý by som aktivoval pred povedzme jazdou v noci, kedy by naozaj hrozilo, že niekedy nadránom opustím jazdný pruh a stanem sa súčasťou dopravného hlásenia.

Okrem bežných airbagov je tu aj kolenný vodiča. V zozname bezpečnostných systémov ma zaujala multikolízna brzda, ktorá po prvotnom náraze zabrzdí vozidlo, aby zabránila prípadnému ďalšiemu, napr. po náraze do zvodidiel môže zabrániť odrazu a stretu s autom v protismere.

Obstarávacia cena (spracované dňa 14.08.2013 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Octavia 1.2 TSI Active
13.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Octavia 2.0 TDI Elegance
25.010 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Octavia 2.0 TDI Elegance
34.133 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou, hlavové airbagy a bočné airbagy vpredu, kolenný airbag vodiča, signalizácia nezapnutého bezpečnostného pásu vodiča, spolujazdca a troch miest vzadu, ESC vrátane ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS, multikolíznej brzdy (MKB) a funkcie Prefill, asistent rozjazdu do kopca, bezpečnostné svetlá vo výplniach predných dverí, Predné hlavové opierky so systémom WOKS, Príprava pre uchytenie dvoch detských sedačiek na zadných sedadlách systémom ISOFIX a pásom TopTether, tri hlavové opierky vzadu, trojbodový bezpečnostný pás vzadu na strednom sedadle, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním (Safe systém, 2 sklopné kľúče), zapnutie výstražných svetiel pri núdzovom brzdení
Interiér:
Interiér Elegance, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí lakované vo farbe, karosérie, štvorramenný kožený volant nastaviteľný v dvoch osiach, Malý kožený paket – radiaca páka a rukoväť ručnej brzdy v koži, schránka na okuliare, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca s bedrovými opierkami, komfortné telefonovanie s Bluetooth, bez hlasového ovládania a pripojenia vonkajšej antény, stredová konzola s vekom, s držiakom médií, bez nabíjacieho boxu, predné hmlové svetlomety, rádio Swing s CD + 4 reproduktory, so vstupom pre SD kartu a s USB, Jumbo Box s nastaviteľnou lakťovou opierkou vpredu, tempomat, Maxi DOT – plnegrafický displej palubného počítača, schránka v stredovej konzole so zakrytím, dvojtónový klaksón, 12V zásuvka v stredovej konzole (bez zapaľovača cigariet), držiak na reflexné vesty pod sedadlom vodiča, držiak na parkovacie lístky, dve svetlá na čítanie vpredu a vzadu, osvetlenie batožinového priestoru – dve bočné svetlá, Start-Stop systém, 12V zásuvka v batožinovom priestore vkladané tkané koberce vpredu a vzadu, zadné sedadlo nedelené, operadlo delené a sklopné s lakťovou opierkou vzadu, s držiakom nápojov a otvorom na prepravu dlhých predmetov, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním a senzorom vlhkosti, Climatronic – dvojzónová automatická klimatizácia s kombifiltrom a automatickou cirkuláciou, výklopná odkladacia schránka pod sedadlom spolujazdca, odkladacia schránka s cargoelementami na oboch stranách batožinového priestoru, 2 háčiky na tašku v batožinovom priestore, parkovacie senzory vzadu, Light Assistant (s funkciou Coming Home), svetelný a dažďový senzor, ďalšie 4 reproduktory, dve svetlá na čítanie vpredu a vzadu + difúzne osvetlenie, popolník vpredu a vzadu, elektrické prídavné kúrenie, dve slnečné clony s make up zrkadlami, posuvnými krytmi a držiakom lístkov, škrabka na ľad vo veku palivovej nádrže, Tyre Fit – sada na opravu pneumatík, dve svetlá na čítanie vpredu + osvetlenie vzadu, upínacie oká v batožinovom priestore
Exteriér:
disky kolies z ľahkej zliatiny Velorum 6,5J × 16" (205/55 R16), elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, predné hmlové, zadný stierač s ostrekovačom a cyklovačom, tónované sklá, nárazníky, vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí lakované vo farbe vozidla, zadný hmlový svetlomet, tretie brzdové svetlo, parkovacie senzory vzadu
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak - metalíza = 495 €
• ochrana podvozka proti kameňom = 46 €
• vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla = 28 €
• TPM - kontrola tlaku v pneumatikách = 57 €
• DRIVER ACTIVITY ASSISTANT - asistent rozpoznania únavy = 44 €
• DRIVING MODE SELECTION - voľba jazdného profilu = 112 €
• LANE ASSISTANT - asistent kontroly jazdy v jazdnom pruhu = 422 €
• predné hmlové svetlomety s „Corner“ funkciou - čierne = 143 €
• Bi-Xenónové svetlomety s AFS, s LED denným svietením a výsuvné ostrekovače svetlometov = 1275 €
• LED zadné svetlá = 146 €
• INTELLIGENT LIGHT ASSISTANT - automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel = 211 €
• SIMPLY CLEVER paket - kôš na odpadky, držiak multimédií a obojstranný koberec do batožinového priestoru = 57 €
• príprava na uchytenie detskej sedačky bezpečnostným systémom ISOFIX na sedadle spolujazdca = 34 €
• obojstranný koberec v batožinovom priestore = 47 €
• osvetlenie priestoru pre nohy vpredu a vzadu = 13 €
• zadný stierač s ostrekovačom = 88 €
• zásuvka na 230V = 105 €
• Sun and Pack - odkladací priestor pod zadným platom a slnečná clona zadného okna = 159 €
• sieťový program = 57 €
• štvorramenný multifunkčný kožený volant pre ovládanie rádia a telefónu = 143 €
• komfortné telefonovanie s Bluetooth s hlasovým ovládaním a bezdrôtovým spojením vonkajšej antény = 278 €
• poťah sedadiel ALCANTARA/koža/umelá koža = 1420 €
• disky z ľahkej zliatiny TERON 7J × 17" (225/45 R17) - 4 ks = 215 €
• rezerva na oceľovom disku (plnohodnotná) + zdvihák + kľúč na kolesá = 115 €
• AUTOMATIC PARKING ASSISTANT - parkovací asistent – robotizované parkovanie pozdĺž aj kolmo na okraj vozovky = 595 €
• elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, s automatickým stmavovaním a s osvetlením nástupného priestoru = 57 €
• navigačný systém COLUMBUS s DVD, so vstupom pre dve SD karty, USB, farebný Maxi-DOT a s mapovými podkladmi Europa = 2201 €
• SOUND SYSTEM CANTON (10 reproduktorov, digitálny equalizér, subwoofer) = 528 €
• KESSY (Keyless Entry) - systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania = 412 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 14.08.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V minulosti to bolo jasné. Octavia patrí do nižšej strednej triedy a hotovo. Po novom je to už diskutabilné, nakoľko v tejto triede svojimi rozmermi deklasuje prakticky všetkých. A tak už jedným okom nakúka o triedu vyššie. Do tabuľky som zvolil kvôli veľkosti batožinového priestoru Octavie aj kombi verziu modelu VW Golf. Ak by som rozmýšľal o Octavii určite by som si pozrel i jeho cenník. Zo strednej triedy dostanete za podobné peniaze napr. Hyundai i40 a Toyotu Avensis. Tu som zase zvolil karosériu sedan. Príplatok za kombi verziu je pri Hyundaii 1000 € a pri Toyote 800 €. Celkom zaujímavé.

Značka / model Škoda Octavia VW Golf Variant Hyundai i40 Toyota Avensis
Motor 2.0 TDI 2.0 TDI 1.7 CRDi 2.2 D-CAT
Stupeň výbavy Elegance Highline Premium Premium
Pohon predný predný predný predný
Zdvihový objem motora 1968 1968 1685 2231
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 110/3500 110/3500 100/4000 110/3600
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 320/1750 320/1750 325/2000 340/2000
Prevodovka automatická dvosjspojková DSG
6-stupňová
automatická dvosjspojková DSG
6-stupňová
automatická
6-stupňová
automatická
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 215 216 201 205
Zrýchlenie (s) 8,6 8,9 10,3 9,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,5 4,5 4,7 6,3
Emisie CO2 (g/km) 119 119 124 167
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1275 1454 1482 1575
Dĺžka (mm) 4659 4562 4740 4695
Šírka (mm) 1814 1799 1815 1810
Výška (mm) 1461 1481 1470 1480
Rázvor (mm) 2686 2635 2770 2700
Počet dverí/miest 5/5 5/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l) 590 605 525 509
Záruka 2 roky 2 roky 5 rokov / bez obmedzenia najazdených km 3 roky / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 25.010 25.440 32.790* 34.800
Akčná cena (€) - - 30.790 30.900
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 34.133 32.726 32.780 31.500
* prirátaný príplatok 1800 € za automatickú prevodovku

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • VW Golf Variant
  • má naviac: elektronická parkovacia brzda s funkciou AUTO-HOLD, športové sedadlá, športový podvozok znížený o cca 15 mm
    nemá: LED denné svetlá, 10 reproduktorov (Golf má 8)

  • Hyundai i40
  • má naviac: zadné bočné airbagy, elektronická parkovacia brzda, el. ovládané sedadlo vodiča s pamäťou, ventilačný systém predných sedadiel, vyhrievaný volant, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, zadná parkovacia kamera, 18-palcové disky kolies (Octavia má 17-palcové)
    nemá: bezkľúčový vstup, asistent rozpoznania únavy, voľba jazdného profilu, DVD prehrávač, 10 reproduktorov (i40 má 7), automatické vypínanie motora, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel

  • Toyota Avensis
  • má naviac: el. ovládané predné sedadlá, vodičovo sedadlo s el. nast. bedernou opierkou a dvomi pamäťami nastavenia (Octavia má manuálne nast. bedernú opierku), zadná parkovacia kamera, 11 reproduktorov (Octavia má 10), 18-palcové disky kolies (Octavia má 17-palcové)
    nemá: predné parkovacie senzory, automatický parkovací systém, asistent rozpoznania únavy, voľba jazdného profilu, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent kontroly jazdy v jazdnom pruhu, DVD prehrávač


    Záverečné hodnotenie

    Nová Octavia je trieda sama osebe. Vzdialila sa Rapidu a priblížila Superbu. Hatchbacky z nižšej strednej triedy jej pozerajú na chrbát a zástupcovia strednej triedy ju za sebou vidia nebezpečne blízko. Ponúka nekonfliktný, nadčasový a jednoduchý dizajn. Naftový motor s DSG prevodovkou tvoria veľmi dobrý kompromis medzi dynamikou a spotrebou. Komfort, ktorý táto dvojica ponúka som si náležite užil. Nevýhodou nie je ani jednoduchá zadná náprava. V interiéri ponúka vozidlo priestrannosť, výbornú ergonómiu, jednoduché ovládanie a moderné systémy. Najväčším tromfom je ale batožinový priestor a prístup doň.

    Zamrzí len to, že veľa z užitočných prvkov na palube je za príplatok. Pre konzervatívnejších ľudí, ktorí sa nepotrebujú odlíšiť, alebo chcú mať škrabku na ľad na veku nádrže, je to odporúčaniahodná voľba. Ako celok hodnotím novú Octaviu na výbornú.


    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Škoda:
    Test Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance (04/2013)
    Test Škoda Roomster 1.6 TDI Scout (06/2011)
    Test Škoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance (09/2010)
    Test Škoda Yeti 1.2 TSI Advantage (08/2010)
    Test Škoda Octavia RS 2.0 TFSI (05/2010)

    Dňa: 06.09.2013
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1143