Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI ACT (08/2013)
redaktor: v.ptáček, 20.8.2013;

Na týždeň testovania sme dostali model VW Polo, ktorý síce nie je žiadnou novinkou na trhu, ale verzia BlueGT novinkou je. Zaujímavá je jeho motorizácia 1.4 TSI (103 kW) s aktívnym manažmentom valcov ACT, ktorý prepína systém do režimu kedy sa využívajú len dva valce motora.

testoval Václav Ptáček




Schizofrenik (som športové alebo úsporné auto?)

Volkswagen začal s výrobou prvej generácie modelu Polo v roku 1975. Aktuálna piata generácia sa objavila na trhu v roku 2009. Verzia BlueGT s benzínovým motorom 1.4 TSI (103 kW) ACT je vyplnením medzery v ponuke medzi motorom 1.2 TSI (77 kW) a vrcholnou verziou GTI s motorom 1.4 TSI (132 kW). Systémom ACT sa môže Polo pochváliť ako prvé medzi Volkswagenmi. Prvé na trhu pri štvorvalcovom motore ho malo koncernové Audi A1 Sportback (s označením cylinder on demand). Medzi Volkswagenmi ho má v ponuke už aj model Golf.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pri pohľade na vozidlo zaujme dynamicky výzor. Vpredu na čiernej maske chladiča s chrómovou lištou je veľké označenie GT, poviem si športové auto, ale hneď zozadu na piatych dverách pod nápisom GT je BlueMotion, čo označuje ohľaduplnosť k životnému prostrediu, tak čo teraz? O čo vlastne ide sa pokúsim zistiť.

Voči klasickému Polu dostala verzia BlueGT prvky, ktorými sa približuje výzorom verzii GTI. Sú to športový predný a zadný nárazník, rozšírené bočné prahy, zadný spojler, pochrómovaná dvojitá koncovka výfuku a difúzor. Všetky tieto prvky dávajú Polu športový charakter a pekná modrá metalíza karosérie sa mu hodí. Vonkajšie spätné zrkadlá sú v čiernej farbe a sú v nich integrované bočné smerovky.

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pri pohľade na konzervatívny interiér sa veľa emócii nevynorí, ale je vidieť, že sa myslelo na ergonómiu a kvalitné dielenské spracovanie. Sedadlá sú športové trojfarebné v kombinácii látky a koženky. V redakcii sa na farebnú kombináciu zniesla kritika, mne osobne sa páči. Bočné vedenie sedadla si svoju úlohu plní. Osobám s vyššou postavou vadí v priestore pravej nohy priečka stredovej konzoly. Mňa to neobmedzovalo v pohodlnom sedení aj keď som si o ňu nohu opieral. Výškovo sa nastavuje aj sedadlo spolujazdca. Ohľadne sedadla spolujazdca treba určite navštíviť servis, nech sa naň pozrú, lebo pokiaľ tam niekto sedel počas jazdy, tak nadmerne vŕzgalo. Svetlá koženka sa nachádza aj na obklade dverí. Vrchná časť palubnej dosky je z mäkčeného materiálu. Dekor palubnej dosky lakovaný v čiernej farbe korešponduje s čalúnením stropu.

zväčšiť obrázok Volant je športový, kožený vrúbkovaný s prešívaním s hrubým vencom, ktorý sa vynikajúco drží a je v spodnej časti zrezaný. Na trojramennom volante je multifunkčné ovládanie a na spodnom ramene je nápis GT. Medzi otáčkomerom a rýchlomerom je veľký prehľadný palubný počítač, ktorého údaje sa prepínajú na volante. V strede palubnej dosky je pod výduchmi (pri ich ovládaní je počuť cvakanie) rad tlačidiel (vyhrievanie sedadiel, regulácia preklzu (ASR), vyhrievanie zadného skla, výstražné svetlá, systém Start-Stop). Pod ním je rádio a ešte nižšie ovládanie automatickej klimatizácie a ventilácie.

Kožená radiaca páka a ručná brzda má prešitie bielou niťou. Radiaca páka padne do ruky ako uliata. Výtku mám k nastavovaniu spätných zrkadiel. Otočný ovládač je šikmo na madle dverí a to v takej polohe, že dá zabrať ich správne nastavenie, hlavne na pravej strane. Je to síce funkcia, ktorú nastavím a v podstate sa s ňou už nezaoberám, ale keď ju treba po niekom prestaviť, tak chvíľku zamestná.

Odkladacích priestorov je dostatok. Vo dverách je aj prispôsobenie na odloženie 1,5l fľaše, pred radiacou pákou je miesto na nápoje a ešte hlbšie v stredovej konzole je celkom dosť miesta na osobné veci. Vedľa ručnej páky brzdy sú menšie odkladacie priestory. V schránke pred spolujazdcom je multimediálna zásuvka MEDIA-IN s USB (kábel) a kontrolný ukazovateľ pneumatík. Nastaviteľná stredová opierka vpredu má tiež odkladací priestor. Na B-stĺpiku sú háčiky.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Vozidlo je síce 5-miestne, ale plnohodnotné sedenie na zadných sedadlách je pre 2 osoby. Kolega s výškou takmer 2 metre mal priestor na nohy kritický, za seba si nesadol (nezmestili sa nohy) a hlavou sa dotýkal strechy. Na operadlách predných sedadiel sú zozadu odkladacie vrecká. V stredovej konzole je šikovný výklopný držiak na fľašu. Zadné sedadlá sú delené a sklápateľné. Pri vyklopení sedákov a sklopení operadiel sa dosiahne rovina s batožinovým priestorom. Objem batožinového priestoru je 280 litrov, po sklopení zadných operadiel vyskočí na 952 litrov. V batožinovom priestore je dvojitá podlaha a háčiky na zavesenie tašky. Kryt batožinového priestoru sa dá založiť za operadlá zadných sedadiel. Pri vyklopení podlahy sú po bokoch praktické aretačné výstupky, ktoré ju držia v hornej polohe. Zatváranie piatych dverí je pohodlné pomocou úchytu, ktorý je takmer po celej dĺžke.

Nechtiac som otestoval aj funkciu kontroly vnútorného priestoru vozidla, keď som nechal psa zavretého v aute a zabudol som vypnúť kontrolu. Chvíľku po zamknutí auta sa rozblikalo a začal húkať alarm, takže funguje spoľahlivo. Dažďový senzor som nemal možnosť vyskúšať, keďže poveternostné podmienky boli slnečné.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Najzaujímavejšia časť testovaného Pola je motor. Preplňovaný benzínový radový štvorvalec TSI má objem 1395 cm3, výkon je 103 kW (140 koní) pri 5000 ot./min. a max. krútiaci moment 250 Nm pri 1500 - 3500 ot./min. A teraz to hlavné, má aktívny manažment valcov ACT (Active Cylinder Management). Pri splnení určitých podmienok prejde systém ACT do režimu využívania len dvoch valcov motora a vodiča o tejto skutočnosti informuje na palubnom počítači. Otáčky motora musia byť medzi 1250 – 4000 ot./min. a krútiaci moment 25 – 100 Nm. Proces prepínania trvá od 13 do 36 milisekúnd.

Systém pracuje tak, že na vačkových hriadeľoch sú posuvné puzdra, ktoré majú rozličný profil vačiek. Keď sa posunú na vačkovom hriadeli, tak nad nasávacími a výfukovými ventilmi druhého a tretieho valca rotujú nulové vačky, ktoré neotvárajú ventily. Aktívne pracujú len krajné valce 1 a 4 so zvýšenou účinnosťou, stredné dva valce sa pohybujú naprázdno. Celý proces je najlepšie vidieť na tomto videu.

Doteraz bol systém vypínania valcov využívaný iba pri 8 alebo 12 valcových motoroch, ale teraz sa rozhodli tento systém využiť aj v 4-valcových motoroch. Stačí sa rozbehnúť, udržiavať nohu na plynovom pedáli na ustálenej rýchlosti a už ide motor na dva valce. Pri prudšom zrýchlení začnú hneď pracovať všetky valce. Jemne zrýchľovať sa dá aj na dva valce. Indikátor preraďovania prevodových stupňov sa zobrazuje na palubnom počítači a sprevodovanie je naladené tak, že pomerne skoro radí preradiť na vyššie prevodové stupne.

zväčšiť obrázok Nechcem preháňať, ale tipol by som, že pri bežnej jazde možno až 80 percent jazdy absolvuje vozidlo na dva valce. Skoro stále, keď som pozrel na palubný počítač sa zobrazoval nápis ,,2 režim válců,, (nie najlepší preklad). Napríklad na diaľnici z Bratislavy do Trnavy pri nastavenom tempomate na 116 km/h išiel takmer celú trasu motor na dva valce.

Rozdiel jazdy na štyri alebo dva valce je takmer nepostrehnuteľný. Skonštruované je to výborne lebo posádka nespozoruje žiadny iný zvukový prejav alebo vibrácie pri jazde na dva valce. Celý tento systém je zameraný na znižovanie spotreby, kde pri konštantnej rýchlosti 50 km/h by mal usporiť 1,0 l/100 km, 0,7 l/100 km pri jazde rýchlosťou 70 km/h a pri kombinovanom cykle 0,4 l/100 km. Výrobca udáva spotrebu v meste 5,8 l/100 km, kombinovanú 4,6 l/100 km.

zväčšiť obrázok Na druhej strane, ak nemyslím na spotrebu, tak pod kapotou drieme pomerne výkonný motor, s ktorým sa dá zažiť dynamická jazda. Motor ťahá od nízkych otáčok a točí až do červeného pola cez 6000 ot./min. Otáčky nepadajú pri preraďovaní a motor má stále dosť sily, aby tlačil vozidlo vpred, čo je sprevádzané dobrým zvukovým prejavom motora.

Testované Polo má 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Radenie je presné a má krátke dráhy, čo hodnotím pozitívne.

Najazdil som 661 km (orientačne: v meste 380 km, mimo mesta 180 km a po diaľnici 100 km). Palubný počítač zobrazil priemernú spotrebu 5,9 l/100 km. Pri bežnej jazde v meste sa spotreba pohybovala cez 6,0 l/100 km. Nerád by som komplikoval prehľadnosť čítania nameranými spotrebami na konkrétnych trasách a tak pre lepšiu predstavu som ich zapísal do tabuľky.

Tabuľka odčítaných hodnôt na určitých úsekoch počas testovacej jazdy:

trasa priemerná spotreba priemerná rýchlosť vzdialenosť (km)
Bratislavský dialničný obchvat 3,7 90 20
Bratislava - Trnava (diaľnica) 5,2 107 33
Trnava - Piešťany (diaľnica) 7,1 127 30
Piešťany - Brezová pod Bradlom 4,9 59 26
Brezová pod Bradlom - Častá 4,9 57 44
Častá - Bratislava 3,6 57 26
Bratislava - Harmónia 4,6 60 19


Tabuľka odčítaných otáčok motora pri rôznych rýchlostiach a danom prevodovom stupni:

3. pr. stupeň 4. pr. stupeň 5. pr. stupeň 6. pr. stupeň
50 km/h 2150 ot./min. 1600 ot./min. 1250 ot./min. -
70 km/h - 2200 ot./min. 1800 ot./min. 1400 ot./min.
90 km/h - - 2400 ot./min. 1900 ot./min.
110 km/h - - 2950 ot./min. 2350 ot./min.
130 km/h - - 3300 ot./min. 2700 ot./min.

Výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 s a max. rýchlosť 210 km/h. Polo BlueGT je v ponuke aj so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, kde je udávaná spotreba nižšia o 0,1 l/100 km voči manuálu. Model je sériovo vybavený ďalšími prvkami, ktoré znižujú spotrebu paliva ako napr. Start-stop systém a systém rekuperácie brzdnej energie.

Podvozok

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Znížený športový podvozok (o 15 mm) so 17-palcovými diskami a pneumatikami 215/40 R17 dáva o sebe vedieť pri prejazde nerovnosťami a to nielen tvrdosťou, ktorú posádka cíti v interiéri, ale aj hlučnejším prejavom. Čiže z hľadiska komfortu to nie je najlepšie, ale jedným dychom treba dodať, že pri razantných prejazdoch zákrutami držal podvozok na ceste veľmi dobre. Určite tomu pomohla elektronická uzávierka diferenciálu XDS, ktorá vytvorí na vnútorné predné koleso brzdný tlak, čo zlepšuje trakciu a znižuje nedotáčavosť. Nakláňanie je minimálne. Pre ,,závodníkov,, je nevýhoda, že sa nedá vypnúť ESC, takže razantnejšie zasahuje do jazdy vodičovi. Predná napráva je typu McPherson, zadná má vlečné ramená s torznou tyčou. Šikovný pomocník je asistent pri rozbiehaní do kopca.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Polo absolvovalo testy Euro NCAP v roku 2009, kde získalo 5 hviezdičiek (90% - dospelí cestujúci, 86% - deti, 41% - chodci, 41% - bezpečnostné asistenčné systémy). Sériovo je vybavené bezpečnostnými prvkami: ESC, ABS, ASR, EDS,EBV, MSR, elektronická uzávierka diferenciálu XDS, airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou airbagu spolujazdca, kombinované bočné a hlavové airbagy vpredu, trojbodové výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy s napínačmi vpredu, 3 trojbodové bezpečnostné pásy vzadu, 3 opierky hlavy vzadu.


Obstarávacia cena (spracované dňa 9.8.2013 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)

Základná cena modelu:
Polo 1.2 Premium Trendline
(51 kW, 5-st. man.)
9.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Polo BlueGT 1.4 TSI ACT
15.130 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Polo BlueGT 1.4 TSI ACT
18.026 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; MSR; elektronická uzávierka diferenciálu XDS; airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou airbagu spolujazdca; kombinované bočné a hlavové airbagy vpredu; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; kontrola stavu pneumatík pomocou snímačou ABS; asistent pri rozbiehaní do kopca
Interiér:
elektricky ovládané predné okná; výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant; elektrohydraulický posilňovač riadenia; palubný počítač; športové sedadlá vpredu s látkovým poťahom Blue Speed; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca; operadlo zadných sedadiel asymetricky delené a sklápateľné; Start-Stop System; Systém rekuperácie brzdnej energie; tempomat; dvojitá podlaha batožinového priestoru; ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa a indikácia riadenia manažmentu valcov ACT
Exteriér:
elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá v čiernej farbe; kľučky dverí vo farbe karosérie; determálne sklá; hmlové svetlá s odbočovacou funkciou; športový podvozok znížený o cca. 15 mm; disky z ľahkých zliatin 7Jx17, pneu 215/40 R17; predná maska čierna, maska chladiča s chrómovou lištou a nápisom GT; športový predný a zadný nárazník, zadný spojler vo farbe karosérie; rozšírené prahy dverí vo farbe karosérie, dvojitá pochrómovaná koncovka výfuku na ľavej strane; bočné smerovky integrované vo vonkajších zrkadlách
Výbava za príplatok k základnej cene: • Light and Vision Paket (dažďový senzor, vnútorné zrkadlo s autom. clonou) = 188,00 €
• Winter Paket (ostrekovače predných svetiel, vyhrievané predné sedadlá a ostrekovače predného skla) = 408,00 €
• 4-dverová karoséria s el. ovládaním okien vzadu = 554,00 €
• alarm s kontrolou vnútorného priestoru, zálohovou sirénou a senzorom proti odtiahnutiu = 189,00 €
• automatická klimatizácia Climatronic s chladením odkladacieho priestoru pred spolujazdcom = 410,00 €
• multimediálna zásuvka MEDIA-IN s USB = 140,00 €
• rádio RCD 310 s CD a MP3 prehrávačom. 4x20W, 6 reproduktorov vpredu a vzadu, AUX-IN zásuvka = 142,00 €
• stredová opierka rúk s odkladacím boxom vpredu, držiak na poháre vzadu = 101,00 €
• textilné podlahové koberčeky vpredu a vzadu = 121,00 €
• multifunkčný 3-ramenný kožený volant s chrómovým dekorom, kožená radiaca páka a ručná brzda = 196,00 €
• lak - modrá silk metalíza = 447,00 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 12.8.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Polo je v triede vozidiel, kde má konkurentov habadej, ale ak chcem postaviť k nemu vozidlo s porovnateľným výkonom, tak zrazu zisťujem, že konkurencia taký výkon v ponuke nemá. Nakoniec som zaradil do porovnávacej tabuľky Suzuki Swift Sport aj keď má nepreplňovaný motor 1.6, ale výkon je 100 kW. Voľba druhého vozidla padla na Ford Fiesta, síce len s trojvalcovým motorom 1.0, ale výkon 92 kW sa aspoň priblížil.

Značka a model Volkswagen Polo Suzuki Swift Ford Fiesta
Motor 1.4 TSI ACT 1.6 VVT 1.0 EcoBoost SCTi
Palivo benzín benzín benzín
Stupeň výbavy BlueGT Sport Titanium X
Zdvihový objem motora 1395 1586 998
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/3
Preplňovanie áno nie áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 103/5000 100/6900 92/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 250/1500-3500 160/4400 170/4500
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 210 195 196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 7,9 8,7 9,4
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,6 6,4 4,3
Emisie CO2 (g/km) 107 147 99
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1212 1045 1101
Dĺžka (mm) 3970 3890 3969
Šírka (mm) 1682 1695 1722
Výška (mm) 1462 1510 1495
Rázvor (mm) 2470 2430 2489
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 280 211 276
Záruka 2 roky 3 roky / 100 000 km 4 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.684 14.690 17.480
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 18.026 14.690 19.097


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Suzuki Swift
  • má naviac: bezkľučové odomykanie a štartovanie, pedále z nehrdzavejúcej ocele, kolenný airbag
    nemá: asistent pri rozbiehaní do kopca, kontrola stavu pneumatík pomocou snímačou ABS, dvojitá podlaha batožinového priestoru, manažment valcov ACT, start-stop systém, bočné smerovky integrované vo vonkajších zrkadlách, dažďový senzor, výškovo nastavitelné sedadlo spolujazdca, stredová opierka rúk s odkladacím boxom vpredu, textilné podlahové koberčeky
  • Ford Fiesta
  • má naviac: kolenný airbag, bezkľúčové štartovanie tlačidlom, bedrová opierka vodiča, auto-funkcia zapnutia svetlometov
    nemá: výškovo nastavitelné sedadlo spolujazdca, textilné podlahové koberčeky, multifunkčný športový volant, športové sedadlá, športový podvozok, manažment valcov ACT


    Záverečné hodnotenie

    Polo BlueGT je zaujímavá kombinácia vozidla športového charakteru s úsporným motorom zameraným na znižovanie spotreby pomocou techniky vypínania valcov. V 5-dverovom prevedení s výkonom 103 kW a so systémom vypínania valcov ACT sa dostal do pozície na trhu, že nemá priameho konkurenta v tejto výkonovej oblasti. Systém ACT pracoval spoľahlivo a bez postrehnutia. Teraz je len otázka či bude o takéto spojenie záujem. Myslím, že toto Volkswagenu vyšlo. Na jednej strane je citeľná dynamika motora, na druhej pri bežnej jazde sa zobrazujú pekné spotreby. Dobre reaguje na plynový pedál a podľa potreby vodiča veľmi svižne vyrazí vpred. Z hľadiska komfortu to na našich hrboľatých cestách nie je veľká sláva, keďže podvozok spolu s namontovanými kolesami dajú posádke zabrať.

    Samotnému Polu v podstate nemám čo vytknúť, spracovanie interiéru je precízne a použité materiály sú prijemné. Vo vozidle som sa necítil stiesnene, priestoru som mal dostatok vo všetkých smeroch. Ovládače sú vhodne rozmiestnené. Dizajn je športový, modrá farba mu sedí, disky z ľahkých zliatin sú pekné, takže môže zaujať okolie.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ďalšie testy VW:
    Test Volkswagen Beetle Cabriolet 1.4 TSI Design
    Test Volkswagen Caddy 1.9 TDI
    Test Volkswagen Passat 2.0 TDI Comfortline
    Test Volkswagen Golf Plus 1.9 TDI Comfortline


    Dňa: 20.8.2013
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1137