Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
redaktor: p.mauer, 05.08.2013;

Na tohtoročnom autosalóne v Bratislave, Peugeot predstavil z dvesto-osmičkového modelového radu dve nové verzie: športové GTI a štýlovú verziu "XY". Na testovanie som si vybral verziu XY vybavenú dieslovým motorom 1.6 e-HDi FAP STT v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou BVMP6. Benzínovú 1.4 VTi s 5-stupňovou prevodovkou som testoval pred rokom a pamätám si, že u nej mi chýbal šiesty prevodový stupeň. Chcem zistiť kam sa vývoj modelu 208 za ten čas posunul, a či si označenie "štýlová" naozaj zaslúži. Porovnám zhody a rozdiely jazdných vlastností vrátane hospodárnosti technológie e-HDi Stop & Start, ktorá je predurčená na znižovanie spotreby paliva a škodlivých emisií. Ako sa vypínanie a samo-spúšťanie motora odzrkadlilo na spotrebe, a či som dosiahol výrobcom udávané hodnoty, sa dozviete z testu.
______________________________________________________________________________________________





Keď výrobca ponúka model v rôznych stupňoch výbavy s rôznymi motorizáciami a množstvom ďalšej voliteľnej výbavy, kupujúci je postavený pred ťažké rozhodovanie. Keď však modelovú radu doplní ešte aj o športovú alebo štýlovú verziu, tak to má ešte ťažšie. Nerozhodnutým možno pomôže môj názor na jednu takúto verziu. So štýlovou 208-čkou "XY" som najazdili len niečo cez 400 kilometrov, dosť však na to, aby som vyzdvihol jej prednosti, alebo skritizoval jej nedostatky.

testoval šéfredaktor Peter Mauer









Peter Mauer, šéfredaktor AAD
Dizajn - bežná 208-čka je pekná, verzia XY je ešte krajšia

Už na prvý pohľad je jasné, že celý týždeň sa budem venovať troj-dverovému kompaktnému modelu 208 v štýlovom vyhotovení. Od bežných verzií sa líši najmä extra sfarbením, upravenou maskou, novými reflektormi a športovo ladeným interiérom. Na trh sa dodáva v matnej bielej alebo piatich metalických farbách. Fialová až purpurová "Purple Night" modelu XY veľmi pristane. Cez deň a na slnku je krásna fialová, ale v tieni a podvečer je takmer čierna. Ešte aj písmená označujúce názov výrobcu a krúžok v strede 18-lúčových čiernych diskoch sú vo farbe karosérie. Nízkoprofilové pneumatiky (205/45 R17 88V) na 17-palcových diskoch z ľahkej zliatiny, posúvajú ťažisko nižšie k vozovke. Výrobca tým naznačil, že 208 XY je nie len štýlová, ale aj trochu športová.

zväčšiť

K štýlovým doplnkom exteriéru patrí veľa chrómu. Aplikovaný je na prednej maske v kombinácii s čiernym lakom, na spojleri zadného nárazníka, chrómový je aj predný rám sklenenej strechy. Ďalším rozpoznávacím prvkom sú chrómové spätné zrkadlá a výrazná podokenná lišta ukončená označením "XY" na C-stĺpiku. Typickým pre túto verziu je aj tmavé bočné zasklenie vrátane okna tretích dverí. Nápis 208 tradične prilepený na zadných dverách vpravo musel uvolniť miesto pre označenie štýlovej verzie "XY". Môj prvý dojem: pekné, netuctové, pútavé a mladistvé auto. Nenašiel som nič, čo by som na dizajne exteriéru zmenil alebo skritizoval. Nepochybujem o tom, že Peugeot 208 v štýlovom vyhotovení sa bude páčiť, aspoň to naznačujú prvé reakcie okolia.

Osvetlenie - moderné, využívajúce najnovšie technológie

Aj verzia "XY" pre vonkajšie osvetlenie využíva modernú technológiu s vysokou životnosťou a úsporou energie. Dostala úplne nové halogénové svetlomety s vnútornou štruktúrou v tvare štvoruholníkov. Sú vybavené najnovšou technológiou Flat-guide, ktorú dopĺňa LED technológia v novom dizajne. Ten je hlavným rozpoznávacím znamením medzi bežnou a štýlovou verziou "XY". Zadné svetlá si zachovali pôvodný tvar. Nové LED osvetlenie s farebne zladenými indikátormi dostalo aj lemovanie združených prístrojov. Túto farebnú súhru si najviac vychutnáte po zotmení.

Interiér - naozaj štýlový v kvalitnom vyhotovení

Presvetlený interiér a harmónia farebných materiálov dokonale ladí s exteriérom. Čierny lesklý povrch používaný v bežnej verzii vo väčšej miere nahradil chróm "Bélem". Zdobí panel kúrenia, výduchy vetrania, rám dotykového displeja, dverové madlá, lišty a hlavicu riadiacej páky. Dokonca aj prahové lišty s fialovým gravírovaným nápisom PEUGEOT sú pochrómované. Vybavenie tejto verzie dopĺňajú dierované hliníkové pedále. Iný ako perforovanou kožou potiahnutý 3-ramenný volant a rukoväť páky ručnej brzdy si v tejto štýlovej verzii neviem vôbec predstaviť. K štýlovému autu patrí štýlový interiér. Do svetlej kože "Sterling Silver" odetý spodný diel prístrojovej dosky, celoplošné zasklenie strechy, farebný dotykový informačný displej a polo-kožené športové sedadlá obšité výrazne červeným stehom to dokazujú. Kožená je aj stredová lakťová opierka vrátane opierok dverí. Luxusné materiály lahodia oku a sú príjemné na dotyk. Dizajn interiéru v bežnej 208-čke je zaujímavý. Vo verzii "XY" je aj štýlový. Dielenské spracovanie nemá chybu. Hlavici riadiacej páky by však lepšie pristala koža, rozpálený chróm v extrémnych horúčavách páli v dlani.

zväčšiť

O netradičnom umiestnení domčeka združených prístrojov kolujú rôzne, aj kritické názory. Je pravdou, že pri nevhodnom nastavení výšky stĺpika riadenia voči polohe sedadla, môže časť venca volantu čiastočne prekrývať pohľad na prístroje. Mne však prekážalo, že stĺpik riadenia sa nedal zasunúť hlbšie, aby som s vystretými rukami súčasne dočiahol aj na ovládacie pedále. Nakoniec som si však ideálnu polohu našiel a pohodlne sa usadil do príjemne tvarovaného sedadla aby som si naplno mohol užívať komfort. Pri správnom nastavení sedenia, združený prístroj poskytuje dôležité informácie priamo v zornom poli vodiča. Rámik lemujúci prístroje svieti farebným LED svetlom čo vytvára príjemnú atmosféru za svetla aj za tmy.
Priestor na prepravu batožiny je dostatočný a ľahko prístupný. Sklopením deleného operadla zadného sedadla sa získa ďalší veľký priestor. Pri poškodení plášťa pneumatiky je potrebné vyložiť batožinu a z lôžka pod výklopnou podlahou vybrať príručné náradie a plnohodnotné rezervné koleso. Na jednej strane to môže poriadne zdržať, avšak na strane druhej to bude čistejšia práca proti rezervnému kolesu uloženému pod podlahou zvonku (Peugeot 5008).

Pracovisko vodiča - ľahká ovládateľnosť s dostatočným komfortom

S pohľadu dostupnosti ovládacích prvkov sa pracovisko vodiča v ničom nelíši od bežných verzií modelu 208. Ovládanie je rovnaké, na aké sme si za posledné roky u tejto značky zvykli, preto nemá cenu sa k tomu neustále vracať. V tejto štýlovej verzii som sa však vozil akosi radšej. Potrebu predvádzať sa vyvolal športovo elegantný dizajn interiéru v dokonalom dielenskom vyhotovení. Že sa veziem v štýlovej 208-čke mi pripomenul veniec volantu obtiahnutý do perforovanej kože s červeným stehom a chrómovým detailom v spodnej časti.

zväčšiť

Mnohé informácie, ktoré farebný dotykový displej poskytuje, sú užitočné, škoda len, že ešte stále sú cudzojazyčné. Sledovanie údajov o krátkodobej a dlhodobej spotrebe paliva, času, počas ktorého motor neprodukuje žiadne škodlivé emisie k takým určite patria. Užitočná je aj navigácia, ak obsahuje potrebnú mapu. Vyskúšal som aj dobre fungujúci navádzač pre automatické zaparkovanie medzi dve pozdĺžne zaparkované autá. Pri tejto činnosti je spolupráca medzi parkovacími senzormi a volantom výborná. Parkovací asistent prostredníctvom displeja odovzdáva vodičovi pokyny k zaraďovaniu prevodových stupňov a sám si pri tom krúti volantom až kým je spokojný s parkovacou polohou. Rovnako dokáže aj z miesta parkovania vyjsť znovu na cestu, bez toho aby sa vodič dotkol volantu. Nech je parkovací asistent akokoľvek dokonalý, spoluprácu od vodiča bude vyžadovať vždy, pretože len on môže byť iniciátorom jeho spustenia. Takýto špás výrobca dodá ako voliteľnú výbavu. Je na vodičovi, či mu takýto komfort stojí za príplatok 650,00 €.

O pocit slobody bez vetra vo vlasoch sa postará panoramatické zasklenie strechy s ručne ovládaným tienidlom. Dážď ani páľava tento pocit neprekazia, pohľad na panorámu hviezdnej oblohy z idúceho auta je úžasný. Ani pohľadu cez okno zadných dverí alebo cez spätné zrkadlá nič nebráni. Jediným handicapom je nastupovanie na zadné sedadlo, ale to je slabosť všetkých 3-dverových automobilov a skôr narodených ľudí. Napokon auto len s 3 dverami si skôr dopraje mladšia generácia. Bez extra obmedzenia sa dá odviezť aj vzadu. Kvalitné kúrenie a 2-zónova klimatizácia vytvoria ideálnu klímu. Vodič a spolujazdec na prednom sedadle si dokonca môžu prikúriť pod zadkom (výbava za príplatok).

Motorizácia - malý diesel v kombinácii so 6-st. prevodovkou príjemne prekvapil

zväčšiť

Ako som už spomenul, testovanú 208-čku XY poháňa 1,6 litrový dieselový motor s označením e-HDi FAP STT spolu so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (BVM6). Mikrohybridnú technológiu "e-HDi" Peugeot predstavil už v roku 2001. Je to systém automatického vypínania chodu motora počas vynúteného státia za účelom šetrenia paliva a produkovania nulových emisií. O znovu naštartovanie sa stará výkonný štartér. Spúšťa sa okamihom stlačenia spojky, aby spoľahlivo spustil motor ešte pred zaradením prevodového stupňa. Motor sa skôr naštartuje len za účelom udržanie zvolenej hodnoty klimatizácie. Spúšťanie motora je nehlučné, takmer nepostrehnuteľné. Informácia o čase, počas ktorého motor nepracuje, sa zobrazuje na displeji. Dieselový motor pri spaľovaní produkuje sadze, preto je vybavený filtrom pevných častíc (FAP). Takéto samočistiace zariadenie z karbidu kremíka zachytí pevné častice (sadze), aby ich pri vysokej teplote neskôr spálil. Takýto proces regenerácie je riadený softvérom zabudovaným v riadiacej jednotke motora. Výrobca udáva, že filter zachytí až 99,9% sadzí, čím výrazne prispieva k ochrane ovzdušia. Ďalšia úspora emisií a paliva sa dá dosiahnuť jazdou v režime "ECO". Takto vybavený 4-valec s objemom valcov 1.560 ccm dosahuje maximálny výkon 84 kW/115k pri 3.600 otáčkach za minútu/-1. Maximálny krútiaci moment 270 kW dosiahne pri 1.750 ot./min. Výrobca udáva že z 0 na 100 km zrýchli za 9,7 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť až 190 km/hod. Zvedavý, či je táto hodnota reálna som na krátkom úseku s nohou na podlahe dosiahol maximálku (180 km/hod). Do 208-čky XY montuje výrobca aj benzínové motory s objemom valcov 1.598 ccm a výkonom 88 resp. až 115 kW, pričom silnejší dosiahne zrýchlenie na 100 km/hod. za 7,3 sekundy.

Jazda a bezpečnosť - dostatočne dynamická a bezpečná

Keď som tento model preberal, bol ešte "teplý", mal odjazdených len 841 kilometrov. Pri testovaní sa na to ohľad neberie, a tak som sa do neho s chuťou pustil. Prvá jazda už tradične viedla do redakcie, aby sa s týmto štýlovým autom zoznámili aj ostatní redaktori. Z ich prvých dojmov som si poznačil, že je to milé auto s dobrým výkonom. Ja som na zoznamovanie mal viac času. Po týždni som zistil, že kolegovia mali len čiastočnú pravdu, pretože auto nie je len milé a výkonné, ale má aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Nech som sa akokoľvek snažil vyviesť ho z rovnováhy, stále sedelo na ceste ako prikované. Samozrejme, že len v mantineloch fyzikálnych zákonov. Predpokladám, že bežný používateľ s ním nebude jazdiť ako testovací jazdec, preto môžem smelo vyhlásiť, že 208-čka "XY" je dostatočne pružná, v zákrutách stabilná s výborným brzdovým účinkom. Nerovnosti vozovky pohlcuje primerane k rozmeru rázvoru kolies a pneumatík s nízkym profilovým číslom. Aerodynamické obtekanie vzduchu okolo karosérie nevytvára žiadny neželaný hluk, rovnako dobre je odhlučnený podvozok aj motor. Šiesty stupeň v prevodovke odstránil nedostatok kritizovaný v teste modelu 208 1.4 VTi. Pri určitej rýchlosti som vnímal zozadu zvuk podobný odvaľovaniu nesúmerne opotrebovanej pneumatiky (pravá strana). Som presvedčený, že sa nejedná o konštrukčnú vadu a že tento malý nedostatok bude servisom identifikovaný a odstránený.

zväčšiť

Pri vyhodnocovaní spotreby paliva som sa spoľahol len na údaje z palubného počítača. Počítadlo kilometrov som úmyselne nevynuloval a nechal na ňom pôvodný stav. V 1. jazdnom režime vyhodnotil palubný počítač priemernú spotrebu paliva 4,4 l/100 km a priemernú rýchlosť 42 km/hod. Počtom pribúdajúcich kilometrov sa dlhodobo sledovaná priemerná spotreba v 1. jazdnom režime mierne zvýšila a dosiahla hodnotu 5,0 l/100 km. Zrejme mám ťažšiu nohu, iný štýl jazdenia, alebo som zvolili náročnejšiu trasu testovania ako môj predchodca. Aby som získal údaj o mojej spotrebe paliva, zvolil som si 2. jazdný režim. Palubný počítač moju jazdu v kombinovanej premávke vyhodnotil priemernou spotrebou 6,5 l/100 km, čo je o 71% viac ako udáva výrobca. Ak zvážim, za akých podmienok sa meria priemerná spotreba paliva, ktorú udáva výrobca, potom tá moja sa viac približuje ku skutočnej priemernej spotrebe. Musím však priznať, že pri testovaní od vozidla vyžadujem maximálny výkon častejšie ako sa vyžaduje pri bežnej prevádzke. Predpokladám, že skutočná priemerná spotreba nafty pri bežnom používaní sa bude pohybovať okolo hodnoty 5,5 l/100 km. Výrobcom udávané hodnoty 4,6 l/100 km v meste, 3,4 l/100 km mimo mesta a 3,8 l/100 km v kombinovanej prevádzke zostanú nesplneným želaním majiteľa tohto automobilu.

Bezpečnostné prvky a systémy, ktorými je verzia "XY" vybavená sú zárukou pre dostatočnú ochranu cestujúcich pri dopravnej nehode. Už v základnej výbave ponúka antiblokovací brzdový systém (ABS), elektro-stabilizačný program (ESP) protišmykový systém kolies (ASR) a mnoho ďalších systémov. K dispozícii má aj predné (spolujazdcov je deaktivovateľný), bočné a hlavové airbagy. V prípade núdze (nehoda) inteligentné zariadenie privolá pomoc. Účinnosť týchto zariadení som si našťastie nemusel vyskúšať. To, že model 208 je skutočne bezpečné vozidlo napokon potvrdili bezpečnostné testy organizácie Euro NCAP, pri ktorých 208-čka získala plný počet z piatich hviezdičiek. Za ochranu dospelých cestujúcich získala 88%, za ochranu prepravovaných detí 78%, za ochranu chodcov 61% a za vybavenie doplňujúcimi bezpečnostnými systémami 83%.

Konkurencia - drahšia 208 XY sa konkurencii nemusí obávať

3-dverová naftová 208-čka má menšiu konkurenciu ako jej benzínová sestra. V aktuálnom cenníku je pre verziu XY 1.6 e-HDi FAP BVM6 STT (v základnej výbave) uvedená cena 20.250,00 € s DPH. Autá od konkurencie sa predávajú: Ford Fiesta 1.6 TDCi Titanium X za 17.780,00 €, Seat Leon SportCoupé 1,6 TDi Reference za 15.250,00 € resp. Seat Ibiza SportCoupé 1.6 TDI Style Plus za 14.522,00 € a Volkswagen Polo 1.6 TDI Highline za 14.720,00 €. Predajná cena 208-čky 1.6 e-HDi XY je medzi porovnávanými modelmi najvyššia. Zrejme si to importér uvedomil a na celý model 208 XY aktuálne poskytuje bonus (zľavu) - 1.900,00 €. Po uplatnení takejto zľavy sa dá verzia XY 1.6 e-HDi FAP BVM6 STT v základnej výbave kúpiť za 18.350,00 € s DPH. Ak porovnám výkony, motor 208-čky je o 7 kW (9 k) výkonnejší ako objemovo väčší motor (1.598 ccm) druhého najvýkonnejšieho vozidla Seat Ibiza SportCoupé. Motor od Fordu dosahuje maximálny výkon 70 kW (95 k) a motory Seat Leonu a VW Pola len 66 kW (90 k). Peugeot zrýchli z 0 na 100 km/hod. za 9,7 s. a je takmer o 1 až 3 sekundy rýchlejší ako jeho konkurenti. Je to aj preto, že motor 208-čky spolupracuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, pričom prevodovky konkurenčných modelov majú len 5 stupňov. Tieto technické rozdiely sa musia odzrkadliť vo vyššej predajnej cene verzie 208 XY. Priemerná spotreba 208-čky je o 2 desatiny litra vyššia ako najlepšia hodnota, ktorú uvádza Ford a o 3 až 4 desatiny litra nižšia od ostatných konkurentov.

Aké miesto z pohľadu základného vybavenia zastáva Peugeot 208 XV v konkurencii, uvádza porovnávacia tabuľka (porovnanie modelov v základnom vyhotovení bez príplatkovej výbavy). Testovaná verzia má navyše aj výbavu za príplatok: alarm (AB08) za 300,00 €, parkovací assistent (UB08) za 650,00 €, navigačný systém s farebnou dotykovou 7" obrazovkou s CD prehrávačom a druhou USB prípojkou v príručnej skrinke (WLQX) za 585,00 €, vyhrievanie predných sedadiel (NA01) za 240,00 € a nastriekaná je metalickým lakom "Purple Night" (OMM0) za príplatok 420,00 €. Nákupná cena takto dovybavenej verzie XY 1.6 e-HDi FAP BVM6 STT208 XV sa vyšplhala na sumu 20.545,00 € s DPH.

______________________________________________________________________________________________

Hodnotenie na záver - verzia "XY", rovnako ako celá rada regeneration nesklamala

testoval šéfredaktor Peter Mauer Táto 3-dverová 208-čka vo vyhotovení "XY", ktorú poháňa 1.6 litrový diesel cez šesť-stupňovú prevodovku a predné kolesá, má okrem elegantného moderného dizajnu aj veľmi dobré jazdné vlastnosti. Jazdnú stopu vie podržať vo všetkých smeroch. Poskytuje nečakanú dynamiku v celom rozsahu otáčok. Pritom spotrebuje prijateľné množstvo paliva. Je ohľaduplná k životnému prostrediu. Spoľahlivo a inteligentne poradí pri navigovaní a parkovaní. Je aj dostatočne bezpečná a to všetko poskytuje z pohodlia exkluzívneho interiéru. Skrátka je naozaj štýlová, vytvorená pre ľudí. Napokon, kto sa rád neodvezie v menšom, ale peknom a trochu drahšom aute, ja áno.

______________________________________________________________________________________________


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Foto: Oliver Mauer, Peter Mauer
Testoval: Peter Mauer
______________________________________________________________________________________________

Ďalšie testy PEUGEOT:
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (04/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (03/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6VTi Executive (11/2007)

Otvoriť stránku importéra vozidiel Peugeot





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1131