Ford Transit - evolúcia úžitkovej ikony (06/2013)
redaktor: j.kval, 28.06.2013;

Takmer 50 rokov po tom, ako z výrobnej linky zišiel prvý exemplár Fordu Transit, dosiahla celosvetová výroba tohto legendárneho úžitkového vozidla sedem miliónov kusov. Ide o najnovší impozantný medzník v bohatej histórii modelu Transit. V rámci stratégie One Ford zaznamenal tento kultový model úžitkového vozidla rastúcu popularitu na celom svete.

Pred rokom 1965
zväčšiť obrázok Pred rokom 1965 ponúkala spoločnosť Ford európskym zákazníkom dva nezávislé rady úžitkových vozidiel – dodávku FK z Nemecka uvedenú na trh v roku 1953 a dodávku Thames z Veľkej Británie, ktorá sa na trh dostala v roku 1954. Na začiatku šesťdesiatych rokov zákazníci začali vyžadovať od dodávok lepšie schopnosti – väčší objem nákladového priestoru, vyššie užitočné zaťaženie, väčšiu flexibilitu a vyššiu rýchlosť. Spoločnosť Ford sa rozhodla, že tieto dva modely nahradí úplne novou generáciou účelových vozidiel, ktoré by spĺňali potreby zákazníkov vo všetkých európskych krajinách a vyrábali by sa vo Veľkej Británii aj v Nemecku.

1965
Úplne prvý Transit zišiel z výrobnej linky dňa 9. augusta v závode Langley, určenom na výrobu úžitkových vozidiel v anglickom grófstve Berkshire. Už vtedy obsahoval mnohé inovácie, z ktorých môžeme spomenúť napríklad dosky plošných spojov na prístrojovej doske, voliteľný zámok riadenia, bočné dvere na nakladanie a miesta na pripevnenie bezpečnostných pásov. Čoskoro po uvedení modelu spoločnosť zaviedla ďalšie inovácie, ako napr. halogénové svetlomety, bezdušové pneumatiky a odľahčené listové pružiny.

Pôvodný Transit poháňal 1,7-litrový zážihový motor s výkonom 74 koní alebo 2,0-litrový zážihový motor s výkonom 86 koní. Prvým vznetovým motorom bol Perkins 4/99 s výkonom 44 koní. Model bol k dispozícii s dvoma rázvormi, pričom každý z nich sa dodával s tromi verziami užitočného zaťaženia (krátky rázvor od 610 do 1 120 kg, dlhý rázvor od 1 272 do 1 782 kg). Dodávky mohli mať dvojité zadné dvere alebo výklopné dvere nákladového priestoru, klasické alebo posuvné dvere kabíny a bočné dvere na nakladanie.

1968
V závode Dagenham neďaleko Londýna sa začala výroba vznetových motorov pre Transit.

1971
Model Transit získal moderný vzhľad vďaka zavedeniu mriežky chladiča, ktorá sa podobala mriežkam osobných vozidiel.

1972
Spoločnosť Ford predstavila svoj prvý malý vysokootáčkový vznetový motor s názvom York. Dodával sa v dvoch výkonových verziách – motor s výkonom 55 koní sa montoval do modelov s krátkym rázvorom a motor s výkonom 62 koní bol zasa určený na použitie v ťažších modeloch s dlhým rázvorom.

1973
Transit bol prvým úžitkovým vozidlom, ktoré bolo v celom modelovom rade vybavené radiálnymi pneumatikami, čo prispelo k zníženiu prevádzkových nákladov.

1974
Nový model s užitočným zaťažením 1 000 kg bol vyrobený na podvozku s dlhým rázvorom, ale s jednoduchými zadnými kolesami.

1975
Nový Transit bolo možné okamžite rozpoznať podľa nového funkčného „čierneho vzhľadu“. Mriežka chladiča, nárazníky, tesnenie okolo čelného skla a spätné zrkadlá boli nalakované čiernou farbou. Vo vnútri kabíny sa pedále posunuli dopredu a sedadlo dozadu, čím vznikol dodatočný priestor pre nohy s dĺžkou 100 mm. Stĺpik riadenia bol zasa predĺžený s cieľom zlepšiť polohu za volantom. A čo je dôležitejšie, Transit bol prvým vozidlom, ktoré bolo vybavené posilňovačom predných kotúčových bŕzd – modely s krátkym rázvorom od roku 1975 a modely s dlhým rázvorom o rok neskôr.

1976
Spoločnosť uviedla nový Transit s označením 190, ktorý mal maximálnu celkovú hmotnosť 3,5 tony. V rámci tohto programu spoločnosť zaviedla do celého modelového radu predné kotúčové brzdy. Nový model 190 tak po prvýkrát v kategórii stredne veľkých úžitkových vozidiel získal odvetrávané kotúčové brzdy.

Z montážnej linky zišiel miliónty Ford Transit, čím spoločnosť dosiahla významný míľnik v oblasti výroby.

1978
Prvá podstatná dizajnová zmena modelu Transit nastala v marci 1978, s príchodom modelu s novými tvarmi . Dovtedy krátka a masívna kapota dostala aerodynamickejší, predĺžený tvar, aby sa do priestoru pod ňou zmestili zážihové aj čoraz populárnejšie vznetové motory. Spoločnosť súčasne zaviedla nové a úspornejšie motory s rozvodom OHC. Medzi ďalšie zmeny patrilo uvedenie automatickej prevodovky Ford C3 a nové výkonnejšie kúrenie s otvormi vetrania podobnými ako v osobných automobiloch.

1983
Súčasťou programu vývoja vznetového motora s objemom 2,5 litra s priamym vstrekovaním (DI) bolo 100 prototypov motorov, ktoré prešli rozsiahlymi testmi v reálnej prevádzke operátorov.

1984
Spoločnosť predstavila revolučný 2,5-litrový vznetový motor DI, ktorý používal rotačné vstrekovacie čerpadlo. Poskytoval výkon zväčšený z 62 koní na 68 koní a zároveň mal až o 24 percent nižšiu spotrebu paliva v prípade modelov s krátkym rázvorom a o 20 percent pri modeloch s dlhým rázvorom.

1985
Ďalší míľnik v oblasti výroby – dňa 25. júla 1985 bol vyrobený dvojmiliónty Ford Transit.

1986
Nasledujúca generácia úplne nového modelu Transit bola predstavená v januári, iba 20 rokov po uvedení pôvodného modelu na trh. Tento smelý a radikálny Transit s „rýchlou prednou časťou“ dosahoval najmenší koeficient odporu vzduchu (CdA) vo svojej triede s hodnotou 0,37, čím predbehol množstvo vozidiel danej doby. Objem nákladového priestoru sa zvýšil o 11 až 13,5 percenta. Zároveň sa o 11 percent znížil koeficient odporu vzduchu CdA, čo prispelo k zníženiu spotreby paliva až o osem percent.

Nová predná časť vozidla neplnila len aerodynamickú úlohu. Jej konštrukcia sa počas nehody postupne skladala, čím sa zvýšila bezpečnosť. Nová široká kapota zasa zabezpečovala bezkonkurenčný prístup k motoru počas údržby. Konštrukčný tím navrhol väčšie dvere kabíny s väčšími oknami, ktoré vo vozidle vytvárali dojem väčšieho priestoru. Širšie a vyššie zadné dvere a širšie bočné nakladacie dvere zabezpečovali lepší prístup k nákladu, takže sa dovnútra zmestila paleta so šírkou jeden meter. Medzi ďalšie významné zmeny patrilo zavedenie nezávislého zavesenia predných kolies s modifikovanými vzperami MacPherson a hrebeňového riadenia v prípade modelov s krátkym rázvorom, do roviny osadeného čelného skla a použitie vysokobezpečných „zaoblených“ zámkov dverí a zapaľovania kvôli vyššej bezpečnosti vozidiel.

1991
Vďaka rozsiahlym konštrukčným zmenám na podvozku Transit znova vstúpil na neprebádané územie. Výsledkom bola nielen vyššia efektivita výroby a s tým súvisiaca vyššia kvalita konštrukcie, ale táto zmena navyše umožnila modelom zvládnuť náraz v plnej rýchlosti 48 km/h pri nárazových skúškach. Nová konštrukcia podvozka umožnila predstaviť nový, jeden a pol tonový model Transit 150 s krátkym rázvorom na 15-palcových kolesách.

Modely s dlhým rázvorom sa zmenili ešte výraznejšie. Disky kolies s priemerom 15 palcov sa stali súčasťou štandardnej výbavy. Model sa predával s jednoduchými zadnými kolesami, nezávislým zavesením predných kolies a hrebeňovým riadením.

V roku 1991 spoločnosť predstavila model Transit so vznetovým motorom prepĺňaným turbodúchadlom. Tento nový derivát 2,5-litrového motora s priamym vstrekovaním využíval elektronické riadenie motora – vôbec po prvýkrát v kategórii stredne veľkých úžitkových vozidiel. Stal sa kľúčovým prvkom k dosiahnutiu výkonu 100 koní a splneniu prísnych emisných noriem. Spoločnosť predstavila aj nový 2,5-litrový vznetový motor s priamym vstrekovaním, atmosférickým nasávaním a výkonom 80 koní, ktorý využíval efekt stláčania v nasávacom potrubí a dopĺňal existujúci motor s výkonom 70 koní.

1994
Dňa 15. septembra spoločnosť Ford vyrobila svoj trojmiliónty Transit, pričom v rovnakom mesiaci predstavila aj ďalší nový Transit. Tento model bol vôbec najprepracovanejší a najbezpečnejší s doposiaľ najvyššou mierou zabezpečenia. Dal sa ľahko rozpoznať podľa priateľského oválneho tvaru mriežky. Hladina hluku v kabíne bola o 5 dB nižšia než predtým, čo znamenalo výrazné zníženie vnímanej hladiny hluku o takmer 70 percent.

Vďaka množstvu špeciálne navrhnutých prvkov zabezpečenia vozidla, medzi ktoré patrí centrálne zamykanie, obvodový alarm, systém dvojitého zamykania a elektronický systém pasívnej ochrany proti krádeži, sa výrazne zlepšilo zabezpečenie všetkých modelov karosárskych verzií dodávka a podvozok. Bezpečnosť cestujúcich sa ďalej zvýšila namontovaním plnohodnotného trojbodového bezpečnostného pásu na stredné sedadlo vpredu a tiež vďaka možnosti vybavenia vozidla airbagmi pre vodiča a spolujazdcov.

1995
Na jar boli jednoduché bedrové pásy, ktoré sa montovali na všetky zadné sedadlá autobusov Transit s kapacitou 12 a 15 sedadiel, nahradené trojbodovým bezpečnostnými pásmi. Ku komfortu vodiča prispieval interiér prepracovanej kabíny, v ktorom boli použité nové materiály čalúnenia so svetlejšími a jasnejšími farbami, kompletne prepracovaná prístrojová doska s panelom prístrojov pripomínajúcim Mondeo a nový systém klimatizácie.

1996
Spoločnosť po prvýkrát predstavila minibus Transit so 17 sedadlami. Vyznačoval sa vysokým komfortom a v porovnaní s konkurentmi aj najvyššou mierou bezpečnosti vrátane prvkov ako trojbodové bezpečnostné pásy s navíjačmi na všetkých sedadlách, ktoré boli testované podľa noriem pre osobné vozidlá, zadné sedadlá s vysokými operadlami a pevnými opierkami hlavy. Súčasťou základnej výbavy boli aj airbagy pre vodiča a krajného predného spolujazdca a protiblokovací brzdový systém.

1997
Transit sa začal vyrábať v montážnom závode spoločnosti Ford v meste Hai Dong vo Vietname a prvý Transit z Číny vyrobila spoločnosť JMC v meste Nanchang. Išlo o spoločnú iniciatívu spoločností Ford a Jiangling Motors Co, Ltd.

1998
V tomto roku spoločnosť zaviedla systém elektronickej distribúcie brzdnej sily a asistenta trakcie spolu s vylepšeným imobilizérom a prepracovaným systémom zamykania stĺpika riadenia. Ford Transit s rôznymi špecifikáciami sa po prvýkrát predstavil s pohonom na skvapalnený ropný plyn (LPG). Spoločnosť okrem toho uviedla aj systém automatickej spojky s ručným radením prevodových stupňov a automatickým ovládaním spojky.

2000
Po tridsiatich piatich rokoch spoločnosť predstavila úplne novú generáciu modelu Ford Transit. Vozidlá sa vyrábali v závode spoločnosti Ford v belgickom meste Genk. Verejnosti sa táto generácia predstavila na Európskej výstave cestnej dopravy RAI 2000 v Amsterdame. Išlo o historicky prvý model s možnosťou voľby pohonu predných alebo zadných kolies, ktorý bol postavený na spoločnej platforme.

Ďalší míľnik v oblasti výroby – spoločnosť vyrobila štvormiliónty Ford Transit.

2001
Zavedením pokročilej automatickej prevodovky Durashift EST sa v novom modeli Ford Transit objavila technológia radenia v štýle Formuly 1.

Nový Transit získal ocenenie „Medzinárodná dodávka roka 2001“, ako aj prestížne ocenenie „Arctic Van test“ z Laponska a ocenenie „Úžitková dodávka roka 2001“ z Nemecka.

2002
Na medzinárodnom autosalóne v Amsterdame spoločnosť predstavila model Transit Jumbo s nosnosťou 4,25 tony a zdvojenými zadnými kolesami. Nový model nadviazal na úspech 3,5-tonovej verzie Jumbo z roku 2001, pričom ponúkal najlepšiu možnú kombináciu objemu nákladového priestoru a užitočného zaťaženia.

Spoločnosť Ford taktiež predstavila model Transit Connect. Išlo o nového a menšieho člena radu vozidiel Transit, ktorý priniesol špičkovú flexibilitu nákladového priestoru a zabezpečenia plus nízke prevádzkové náklady.

Nový turbodieselový motor Duratorq TDCi so vstrekovaním common-rail bol spočiatku v ponuke ako 2,0-litrová verzia s výkonom 125 koní v modeloch Transit s pohonom predných kolies.

2003
Do modelového radu pribudol nový dvojtonový model s nízko položeným nákladovým priestorom a pohonom predných kolies.

Nový Transit Connect bol zvolený za „Medzinárodnú dodávku roka 2003“ a ocenenia získal aj v siedmich ďalších krajinách.

Ďalšie prvenstvo v odvetví – súčasťou štandardnej výbavy sa stal protiblokovací brzdový systém (ABS).

2004
Výroba modelu Ford Transit sa presunula z belgického mesta Genk do najmodernejšieho závodu Ford Otosan v meste Kocaeli v Turecku.

2005
Ford Transit Connect získal prestížne ocenenie „Arctic Van test 2005“ z Laponska.

Spoločnosť zaznamenala ďalší medzník – výrobu päťmiliónteho kusu modelu Transit. Dňa 9. augusta 2005 oslávil Ford Transit svoje 40. narodeniny.

2006
Predstavila sa nová generácia modelu Transit. Vyznačovala sa sviežim dizajnom exteriéru a novou kabínou, s radiacou pákou umiestnenou na palubnej doske, množstvom prvkov pre väčšie pohodlie a dostupnosťou viacerých funkcií. V celom modelom rade bol dostupný elektronický stabilizačný systém (ESP). O čistý a úsporný pohon sa staral nový rad motorov – šesť vznetových a jeden zážihový motor s verziami pohonu na CNG a LPG.

2007
Do ponuky sa dostal inteligentný pohon všetkých kolies, čím sa Transit stal jedinou dodávkou, ktorá ponúkala pohon predných kolies, pohon zadných kolies aj pohon všetkých kolies na rovnakej platforme. Systém ESP sa stal štandardom vo všetkých modeloch s pohonom predných a zadných kolies s motormi Duratorq TDCi. Spoločnosť okrem toho predstavila nový model Transit SportVan Series.

Transit bol zvolený za „Medzinárodnú dodávku roka 2007“.

2008
Spoločnosť predstavila nový výkonný 3,2-litrový motor Duratorq TDCi s výkonom 200 koní a krútiacim momentom 470 Nm, určený pre modely s vysokým užitočným zaťažením a pohonom zadných kolies.

2009
Do ponuky pribudla úsporná verzia Transit ECOnetic. S voliteľným filtrom pevných častíc (cDPF) sa Transit ECOnetic stal prvým úžitkovým vozidlom Ford, ktoré spĺňalo emisnú normu Euro V.

2010
Dňa 30. apríla prekročil model Transit hranicu šiestich miliónov vyrobených kusov a v auguste oslávil svoje 45. výročie.

2011
S uvedením verzie Transit pre rok 2012 spoločnosť Ford predstavila nový globálny rad motorov Duratorq TDCi s objemom 2,2 litra, ktoré spĺňali emisnú normu Euro V, ako aj nové technológie na úsporu paliva, vrátane systému Auto-Start-Stop a prepínateľného obmedzovača rýchlosti.

2012
zväčšiť obrázok Do ponuky pribudla úplne nová verzia modelu Transit Custom. Išlo o špeciálne riešenie určené pre kategóriu vozidiel do jednej tony, ktoré ponúkalo novú úroveň štýlu, bezpečnosti a prepravných schopností a zároveň mimoriadne nízku spotrebu paliva a prevádzkové náklady. Nový model Transit Custom získal ocenenie „Medzinárodná dodávka roka 2013“ a stal sa prvým vozidlom vo svojej kategórii, ktoré získalo päť hviezdičiek v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP.

Súbežne so zavedením verzie Transit Custom spoločnosť Ford taktiež odhalila svoje plány na prepracovanie a rozšírenie ponuky modelov Ford Transit o štyri úplne nové modelové rady. Okrem jednotonového modelu Transit Custom tento rad tvorí: úplne nový dvojtonový Transit, ktorý sa predstaví na jar 2014 a ktorý sa po prvýkrát bude vyrábať a predávať aj v USA, ďalej úplne nový Transit Connect, ktorý spoločnosť predstaví koncom roka 2013, a na jar roka 2014 zase úplne nový Transit Courier, vďaka ktorému model Transit po prvýkrát prenikne aj do kategórie kompaktných vozidiel.

2013
Dňa 20. júna spoločnosť Ford oslávila vyrobenie sedemmiliónteho vozidla Transit.



Zdroj: Summit Motors Slovakia, spol. s r.o.



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1120