Dacia Dokker a Dokker Van (06/2013)
redaktor: j.cvopa, 13.06.2013;

11. júna 2013 sme prijali pozvanie od importéra značky Dacia na Slovensku, spoločnosti Renault Slovensko, s.r.o., a napriek stredne intenzívnemu dažďu sme si prezreli dve novinky na našom trhu - MPV Dokker a dodávku Dokker Van. Na Dokkeri sme zažili aj prvé jazdné dojmy.

Dokker

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dokker použil ako svoj karosársky predobraz nedávno predstavený model Lodgy, s ktorým zdieľa identický rázvor aj šírku karosérie (bez spätných zrkadiel). Oproti nemu je však vyšší a kratší a disponuje hodnotou základného objemu batožinového priestoru 800 litrov, ktorá sa dá po vyklopení sedadiel a sklopení operadiel (neplatí pre základnú výbavu) rozšíriť na 3000 litrov. Naviac ponúka vstup na zadné sedadlá bočnými posuvnými dverami, teda dvoma až od najvyššej výbavy Arctica, dva slabšie výbavové stupne dostali posuvné dvere v sérii len na pravej strane.

Z interiéru vidieť pracovnejšie zameranie modelu a to najmä v zadnej časti so symbolickým čalúnením posuvných dverí. Deklarovaná devíza však nie je pohodlie zo stránky použitých materiálov, ale priestor za danú cenu. A toho poskytuje Dokker nadmieru nielen pre 5 dospelých osôb, ale aj ich batožinu (800 litrov), ktorú si ukladajú za seba cez dvojkrídlové zadné dvere. Aj tie evokujú riešenie z úžitkových vozidiel. Miest na uloženie vecí je tu však viac a to na palubnej doske zhora, v otvorenom nadpriečinku pred spolujazdcom, na polici nad hlavami predných cestujúcich, či klasicky vo dverách a pred radiacou pákou. Najvyššia výbava poskytuje klimatizáciu, elektrickú výbavu okien a zrkadiel, výškové nastavenia sedadiel, volantu, bezp. pásov, palubný počítač, 15" kolesá, pozdĺžne strešné nosiče, hmlovky a vyšlo aj na lak nárazníkov, zrkadiel a kľučiek. Autorádio alebo rádio s navigáciou (MediaNav) sú za príplatok. Kombinovaný systém MediaNav s dotykovou obrazovkou zahŕňa navigáciu, Bluetooth hands-free, rádio 4x20W, audiostreaming, vstupy USB, jack aj pre iPod. Táto výbava je zároveň jediná, ktorá umožňuje výber motora 1,2 TCE (o ňom nižššie).

Dokker Van

zväčšiť obrázok Van je oproti Dokkeru plnohodnotná plechová dodávka s miestom pre 2 osoby, ktorá odvezie regulérne 3 m3 nákladu vrátane europaletového formátu. Momentálne má bežnú deliacu stenu s presklením, no neskôr dostane možnosť opcie tzv. EasySeat, ktorá obsahuje zalomiteľnú pletivovú deliacu mrežu. Tá umožní mrežou obklopiť vodiča, sklopiť operadlo spolujazdca a prevážať aj dlhé predmety a tým ešte viac navýšiť prepraviteľný objem a vyťažiteľnosť vozidla. Úžitková hmotnosť Dokkeru Van kolíše okolo 618 kg, pri verzii s atmosférickou 1,6-kou dosahuje dokonca 678 kg. V prípade potreby je Dokker Van schopný ťahať brzdený príves o hmotnosti 1200 kg.

Motory

Tu neprekvapuje v podstate nič, okrem motora 1.2 TCE (85 kW), ktorý som mal možnosť aj vyskúšať. Je tichý, ide veľmi ľahko do otáčok, ťahá odspodu a predvádza krásu benzínových motorov – široké otáčkové pásmo. Na „dvojke“ umožní ísť 95 km/h, tretí stupeň presiahne tachometrových 145 km/h a ešte nie je na konci. Normovaná kombinovaná spotreba sa vďaka priamemu vstrekovaniu drží na 6,1 l/100 km. Rozvody sú tu bezúdržbové cez zubovú reťaz, turbodúchadlo má veľmi malé zotrvačné hmoty a turbodieru takmer nepozná. Zrýchlenie na 100 km/h zvládne za 10,7 s. Proste z dostupnej ponuky ideálny motor.

zväčšiť obrázok Kto ide vyslovene po spotrebe kvôli vysokým nájazdom, ten si zrejme objedná vznetový 1.5 dCi (55 alebo 66 kW), ktorý kombinovanú spotrebu stlačí na 4,5 l/100 km. Na druhej strane si treba dať pozor na prípadné výdaje za filter pevných častíc, ktorým sa pri vysokých nájazdoch majiteľ nevyhne (a tiež rozvody sú tu remeňové a treba ich udržiavať). Renault ako dodávateľ motorov síce tvrdí, že filter má životnosť okolo 300.000 km, ale záruka je napr. len 100.000 km a 3 roky (alebo 5 rokov za príplatok). A nie som si istý, či sa záruka na filter vzťahuje.

No a tou poslednou, ale aj najlacnejšou voľbou, je atmosférický štvorvalec objemu 1,6 so vstrekovaním do potrubia. Otázka znie, prečo by si takýto starý motor niekto kupoval, keď nepredvádza nijako oslnivé výkony (60,5 kW), ani spotrebu (9,9 l/100 km kombinovane), ani zrýchlenie (14,3 s z 0 na 100 km/h). Prvá odpoveď je spoľahlivosť. Nie je tu turbosystém, má len 8 ventilov a rozvod remeňom (reťaze sa môžu ukázať ako nespoľahlivé, takže tu je to stávka na istotu). Druhá a podstatne zaujímavejšia odpoveď je - továrenská prestavba na LPG (systém Landi Renzo). Výkon ostane takmer nezmenený (kvôli vstrekovaniu plynu), zvýši sa dojazd (plynová + benzínová nádrž) a peňažné náklady na palivo LPG klesnú na zhruba polovicu v porovnaní s jazdou na benzín. Sieť čerpacích staníc je dnes veľmi rozsiahla. Takto človek/firma získa spotrebu ako dízel, spoľahlivosť aj servis atmosférického benzínového motora vrátane záruk a užitočná hmotnosť sa stále udrží v rozsahu ostatných verzií. Cena prestavby je zatiaľ otázna.

Servis

Dacia disponuje orientačným výpočtom a vopred vie dať rozpočet servisných nákladov predpísaných výrobcom (samozrejme okrem dielov bežného opotrebenia v závislosti od štýlu jazdy). Pre 1.5 dCi vychádza rozpočet za 5 rokov na 748,- eur pri nájazde 15.000 km/rok pre osobný Dokker. Pri atmosférickej 1,6-ke spadnú náklady na 584,- eur. Mzdové hodinové sadzby sú o 20% nižšie v porovnaní s Renaultom a náhradné diely aj náplne sú taktiež z nižšej cenovej kategórie (napr. oleje Motrio).

Ceny

Ceny sa držia pre verzie bez príplatkov na 7.990 – 12.190,- eurách za Dokker (s DPH) a 6790 – 9790,- eur za Dokker Van (bez DPH). Renault chce najmä Van-om osloviť aj veľké firmy s flotilami vozidiel a oznámila aj blížiacu sa ponuku rôznych továrenských prestavieb vrátane spomenutého paliva na LPG.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Zdroj: Tlačová konferencia Renault Slovensko, s.r.o., zo dňa 11.6.2013




Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1114