Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
redaktor: j.čík, 15.05.2013;

Importér vozidiel Opel pre Slovenskú republiku, spoločnosť Opel Southeast Europe, organizačná zložka, nám na týždeň zapožičal horúcu novinku v obľúbenej triede malých mestských SUV, Opel Mokka s pohonom 4x4 vybavenú naftovým agregátom 1.7 CDTI v strednom výbavovom stupni Enjoy.

testoval Jaroslav Čík



Malá káva

Opel Mokka je horúcou novinkou v čoraz viac obľúbenom segmente kompaktných SUV. Napriek tomu, že spolu so svojou dvojičkou Chevroletom Trax schádza z výrobných liniek v Južnej Kórei, množstvo kľúčových komponentov ako motory, prevodovky, podvozky či pohon všetkých kolies AWD sa konštruujú v Nemecku. Mokka nenadväzuje na žiadneho predchodcu, ale pridáva sa k väčšej sestre Antare.

Exteriér
zväčšiť obrázok Mokka už na prvý pohľad zaujme svojim robustným vzhľadom s výraznými atletickými líniami. Prednej časti dominuje maska s chrómovaným lemovaním a elegantnou chrómovanou lištou so znakom s bleskom uprostred. Predným reflektorom nemôžu chýbať typické denné svetlá v profile krídla. Nelakovaná spodná časť nárazníka s výrazným lemovaním predných hmloviek, ktorá plynulo prechádza do ochranných lemov blatníkov, podbehov a spodnej časti dverí zvýrazňuje charakter SUV vozidla. Rovnako tak strieborne lakované spodné kryty predného a zadného nárazníka.

zväčšiť obrázok Pri bočnom pohľade na seba upúta typický prelis modelov Opel v tvare čepele stúpajúci zo spodnej časti predných dverí smerom dozadu, kopírujúc lem zadného blatníka. Sekunduje mu ďalšia línia prechádzajúca ponad kľučky predných aj zadných dverí do koncových svetiel. Športovú líniu zvýrazňuje do strán pretiahnuté zadné okno v kombinácii so strešným spojlerom. Pri pohľade zozadu pôsobí Mokka veľmi sebavedomo aj vďaka širokému rozchodu kolies 1540 mm. Nepochybne tomu prispievajú aj veľké 18" disky kolies s klasickým päťlúčovým dizajnom. Mokka bola "odetá" v zaujímavej hnedej farbe s príznačným názvom Deep Espresso a celkom jej sedela.

Interiér
zväčšiť obrázok Dizajn kabíny sa nesie v tradičnom štýle značky. Elegantná palubná doska ozdobená lakovanými plastami v sivej farbe plynulo prechádza do dverí a tvorí tak jeden celok. Prístrojový panel s chrómovaným lemovaním budíkov a displej s červenou grafikou uprostred je rovnaký ako nájdeme v Astre, Zafire či Insignii. Zaujímavosťou bola záložka eco na displeji palubného počítača s údajmi o spotrebe rôznych spotrebičov ako je klimatizácia, vyhrievanie okna a pod., grafický priebeh spotreby za posledných 50 km alebo ukazovateľ úspornosti s aktuálnou spotrebou. V testovanej Mokke však na rozdiel od Astry chýbala v menu slovenčina. Rovnaký je aj multifunkčný kožený volant s ovládaním tempomatu naľavo a audiosystému a telefónu napravo, prepínač svetiel či páčky smeroviek a stieračov. V hornej časti stredovej konzoly je pod strieškou umiestnený prehľadný združený displej s červeným podsvietením zobrazujúci údaje autorádia, aktuálny čas, vonkajšiu teplotu a slúži aj pre dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Jej ovládače sú v spodnej časti pod výduchmi a panelom autorádia. Všetky tlačítka a otočné ovládače majú presný chod bez vôle a po zotmení sú podsvietené na červeno.

Menšie odkladacie priestory vo dverách nahrádzajú odkladacie priečinky na palubnej doske. Jeden pred ľavým kolenom vodiča a k bežnej odkladacej skrinke pred spolujazdcom sa pridáva ďalšia horná. Nechýba ani priestor na odloženie peňaženky či telefónu v spodnej časti stredovej konzoly, držiaky na poháre alebo menšie fľaše a za nimi odkladací priestor s posuvnou roletkou. Praktickým doplnkom je elektrická zásuvka na 230V umiestnená v zadnej časti stredového tunela.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá poskytujú dostatok komfortu s takmer žiadnym bočným vedením, ale pri tomto type auta mi to ani nechýbalo. Ako je u SUV vozidiel zvykom, posed je vyšší, čo dáva posádke väčší pocit bezpečnosti a lepší prehľad na ceste. Výhľad dopredu aj dozadu je dobrý a pri cúvaní som ocenil aj veľké spätné zrkadlá. Priestor na nohy a hlavu pre priemerne vysokú posádku vpredu je viac než dostatočný. Vodičove sedadlo umožňuje výškové nastavenie, bez nastavenia bedrovej opierky. Sklamala ma úzka lakťová opierka upevnená na bočnici vodičovho operadla bez možnosti nastavenia sklonu a pri jazde v meste bola nepoužiteľná.

Nohy a hlavy pasažierov sa nebudú sťažovať ani pri zadných sedadlách. Vďaka vyššie položeným sedákom sa uľahčí nakladanie detí do detských sedačiek a aj ony budú mať lepší výhľad. Ocenil by som však väčšiu variabilitu. Chýbala mi tu lakťová opierka a možnosť nastavenia sklonu operadiel či pozdĺžny posuv sedadiel. Delené zadné sedadlá v pomere 60/40 však nechýbali. Po vyklopení sedákov a sklopení operadiel vznikne takmer rovina bez odskoku. Vtedy vznikne kráľovský priestor pre batožinu s objemom až 1372 litrov. Základný objem pri nesklopených sedadlách je 356 litrov. Odkladacie priestory nechýbajú ani tu, naľavo je odkladacia priehradka a napravo zatvárací priečinok na lekárničku, či lano. Na každej strane batožinového priestoru sú k dispozícii dva integrované háčiky na tašky, v podlahe oká na uchytenie batožiny a chýbať nemôže ani osvetlenie. Pod krytom podlahy sa nachádza príplatková dojazdová rezerva (40 Eur) a po stranách ďalšie priečinky na uloženie drobností. Piate dvere sa otvárajú dostatočne vysoko a na ich zatvorenie netreba vyvinúť prílišnú námahu.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Mokku poháňal rovnaký naftový agregát, akým bola vybavená len nedávno testovaná Astra Sedan. Ide o radový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva Common-Rail 1.7 CDTI s výkonom 96 kW, ktorý disponuje maximálnym krútiacim momentom 300 Nm v rozsahu 2000 - 2500 ot./min. Na moje nemilé prekvapenie je zvukový prejav v Mokke citeľne hlučnejší ako v Astre. Pri jemnom pridávaní plynu alebo plynulej jazde v nízkych otáčkach je to ešte znesiteľné, ale v úplne spodnom alebo vo vyššom spektre otáčok je zvukový prejav surový. Odhlučnenie motora je na dnešnú dobu podpriemerné.

Aj napriek vyššej karosérii ma príjemne prekvapila úspornosť. S Mokkou som po našich cestách počas týždňa prešiel 551 km s priemernou spotrebou 5,7 litra na 100 km podľa palubného počítača. Pri kľudnej a plynulej jazde z bratislavskej mestskej časti Karlova Ves cez centrum mesta do Pezinka (24 km) som dokázal zajazdiť za 4,9 litra. Vyskúšal som aj diaľnicu z Bratislavy do Senca, ktorú som pri tachometrovej rýchlosti 120 km/h prešiel za 5,8 l / 100 km a bez výraznejšej hlukovej kulisy. V hustejšej mestskej premávke sa spotreba pohybuje v rozmedzí 6-7 litrov / 100 km, samozrejme podľa štýlu jazdy. Testovaná Mokka bola vybavená aj vypínateľným systémom Start Stop (tlačidlo Eco na stredovej konzole). To, že motor "nezdochol", šikovne prezrádza ručička otáčkomera na polohe Auto Stop.

zväčšiť obrázok Mokka bola vybavená manuálnou 6-stupňovou prevodovkou s presnými dráhami a jemným odporom pri radení, ktorý mi vyhovoval. Nasledovná tabuľka prezrádza ako je to s otáčkami motora pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch.

50 km/h 4. stupeň 1350 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1250 ot./min.
70 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 1900 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1600 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1800 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2250 ot./min.


Podvozok a jazda
zväčšiť obrázok Nápravu tvorí kombinácia osvedčených tlmičových vzpier McPherson vpredu a vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou v tvare písmena U vzadu. Podvozok je naladený na mestské podmienky a aj napriek veľkým 18" diskom z ľahkých zliatin v celku obstojne filtruje bežné nerovnosti na cestách. Pri rýchlejších prejazdoch zákrutami sa nevyhne miernym náklonom, ale na takúto jazdu nie je Mokka určená. Mierne preposilované riadenie je vybavené elektrickým posilovačom s meniacim sa účinkom podľa rýchlosti jazdy. Na oboch nápravách sú samozrejme použité kotúčové brzdy s dostatočným výkonom.

zväčšiť obrázok Mokka sa nestratí ani v ľahkom teréne, kde bude limitovaná už na pohľad nie najväčšou svetlosťou podvozku. Testované vozidlo bolo vybavené inteligentným pohonom všetkých štyroch kolies AWD. Za ideálnych podmienok ide 100% pohonu iba na prednú nápravu a v prípade potreby pri zhoršených podmienkach vie plynulo preniesť až 50% krútiaceho momentu na zadnú nápravu a zlepšiť tak trakciu. Kto by chcel zdolávať prudšie klesania, je tu pre neho systém HDC (Hill Descent Control), ktorý automaticky udržiava konštantnú rýchlosť pri zjazde zo strmého svahu a zabraňuje, aby v tejto situácii vozidlo prekročilo rýchlosť 20 km/h. Komponenty pohonu všetkých kolies spolu vážia iba 65 kg, čo taktiež prispieva k nižšej spotrebe paliva. Myslím si, že väčšina majiteľov Mokky sa bude aj tak pohybovať prevažne v meste, ale na mokrej alebo zasneženej vozovke môže byť pohon AWD dobrým pomocníkom.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Nová Mokka môže byť dovybavená množstvom najnovších bezpečnostných systémov ako je systém varovania pred kolíziou, kamera Opel Eye s varovaním pred vybočením z pruhu či systém rozpoznania dopravných značiek. Testované vozidlo však týmito systémami nebolo vybavené, takže som ich nemal možnosť vyskúšať. Chválim ale veľmi dobrý bezpečnostný a komfortný prvok - automatické diaľkové svetlá, ktoré sa po zotmení automaticky zapínajú aj vypínajú, pokiaľ senzory nezaznamenajú vozidlo idúce pred alebo oproti. Tento systém je aktívny automaticky, ak je prepínač svetiel v polohe Auto.

V základnej výbave nechýba systém ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS vybavený špeciálnou funkciou HSA (Hill Start Assist) či brzdový asistent HBA. V štandarde nájdeme aj čelné airbagy pre vodiča a spolujazdca, bočné airbagy a hlavové airbagy pre posádku vpredu a vzadu. Na zadných sedadlách nechýbajú úchyty Isofix pre detské sedačky a k dispozícii je aj vypínanie airbagu spolujazdca vpredu v prípade umiestnenia dieťaťa v detskej sedačke vpredu.

otvoriť test Euro NCAP Mokka sa ešte v roku svojho uvedenia na trh (2012) stihla podrobiť testom bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP a aj napriek aktuálnemu prísnejšiemu hodnoteniu získala plný počet päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 96%, za ochranu detí 90%, za ochranu chodcov 67% a za bezpečnostné systémy 100%.


Obstarávacia cena (spracované dňa 03.04.2012)

Najnižšia cena:
Mokka 1.6 Essentia 4x2
15.190 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4
21.790 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4
23.480 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP, asistent rozjazdu do kopca HSA, brzdový asistent HBA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, telefónu a tempomatu, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio CD400 BT s CD a MP3 prehrávačom, 7 reproduktorov, Aux a USB konektor, systém Bluetooth, tempomat
Exteriér:
el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, disky kolies z ľahkých zliatin 18", predné hmlové svetlá, vonkajšie zrkadlá, kľučky a nárazníky vo farbe vozidla
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak - metalíza = 500 €
• dojazdové rezervné koleso 16" = 40 €
• Sada Enjoy 1 (elektricky vyhrievané a sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, elektrická zásuvka (230 V), parkovacie senzory vpredu a vzadu, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, slnečná clona s osvetleným zrkadlom, automatické prepínanie svetiel, automatické diaľkové svetlo, automatická dvojzónová klimatizácia vr. elektronického ovládania, úložná zásuvka pod sedadlom spolujazdca, lakťová opierka na strane vodiča) = 1.150 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 03.04.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

OPEL Mokka NISSAN Qashqai MITSUBISHI ASX ŠKODA Yeti
Značka / model Opel Mokka Nissan Qashqai Mitsubishi ASX Škoda Yeti
Motor 1.7 CDTI 1.6 dCi 1.8 DI-D 2.0 TDI
Stupeň výbavy Enjoy Acenta Intense Mont Blanc
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem motora 1686 1598 1798 1968
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 96/4000 96/4000 110/4000 103/4200
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 300/2000-2500 320/1750 300/2000-3000 320/1750-2500
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 188 190 198 190
Zrýchlenie (s) 9,4 10,9 10,0 9,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,9 5,1 5,6 6,0
Emisie CO2 (g/km) 129 135 147 157
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1415 1487 1510 1455
Dĺžka (mm) 4278 4330 4295 4223
Šírka (mm) 1777 1780 1770 1793
Výška (mm) 1658 1615 1625 1691
Rázvor (mm) 2555 2630 2670 2578
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 356/1372 410 419-442/1219 416/1760
Záruka 6 rokov / 80.000 km 3 roky 3 roky 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 23.290 24.300 27.700 24.937
Akčná cena (€) 21.790 21.300 23.500 24.587
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 23.480 23.900 24.050 25.565


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Nissan Qashqai
    nemá (výrobca neponúka)
    parkovacie senzory vpredu, automatické diaľkové svetlomety, 18" disky (Qashqai má 17"), strešné lyžiny, zásuvku na 230V, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    bedrovú opierku na sedadle vodiča, lakťovú opierku vzadu, prednú lakťovú opierku s úložným priestorom

  • Mitsubishi ASX
    nemá
    Bluetooth, automatické diaľkové svetlomety, 18" disky (ASX má 17"), zásuvku na 230V, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kolenný airbag vodiča, lakťovú opierku vzadu s otvorom na lyže alebo dlhé predmety, prednú lakťovú opierku s úložným priestorom, zatmavené zadné bočné okná a zadné okno, parkovací asistent s kamerou vo vnútornom spätnom zrkadle, Super-HID “Wide Vision” - systém xenónových svetlometov so 160˚ osvetlením vozovky s ostrekovačmi a aut. nastavovaním

  • Škoda Yeti
    nemá (výrobca neponúka)
    parkovacie senzory vpredu, automatické diaľkové svetlomety, 18" disky (Yeti má 17"), zásuvku na 230V
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    kolenný airbag vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, bedrovú opierku na sedadle vodiča a spolujazdca, vyhrievané predné sedadlá, prednú lakťovú opierku s úložným priestorom, zatmavené zadné bočné okná a zadné okno, schránku na okuliare


    Záverečné hodnotenie
    Opel Mokka je ideálne auto na každodenné presuny do mesta pre mladú rodinu. Ocenia ho aj ženy, ktoré sa vďaka vyššiemu posedu budú cítiť bezpečnejšie a budú mať lepší prehľad na ceste. Nesklame však ani na cestách mimo mesta a kto sa navyše pohybuje po nespevnených cestách alebo v kopcoch, tak (najmä v zime) určite ocení pohon všetkých kolies AWD. Napriek tomu, že naftový agregát 1.7 CDTI je dostatočne výkonný a veľmi úsporný, jeho hlučnejší prejav bohužiaľ kazí celkový dojem z vozidla.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Súvisiace:
    Prezentácie noviniek: Opel Adam (03/2013)
    Prezentácie noviniek: Nová Zafira Tourer dorazila na Slovensko (02/2012)
    Prezentácie noviniek: Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI (05/2012)

    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (04/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)

    Dňa: 15.05.2013
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





  • Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1101