Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition (02/2013)
redaktor: v.ptáček, 27.2.2013;

Spoločnosť Porsche Slovakia nám zapožičala na test novú generáciu modelu A3. Táto trojdverová verzia bola v akčnom výbavovom stupni Style Ambition. Poháňal ju benzínový motor 1.4 TFSI (90 kW), ktorý spolupracoval s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

testoval Václav Ptáček




V jednoduchosti je krása

Prvá generácia A3-ky sa objavila na svete v roku 1996. Za sedem rokov sa predalo takmer 900 000 kusov. Druhá generácia prišla v roku 2003 a prešla niekoľkými úpravami počas 9 rokov čo bola v ponuke. Bola úspešnejšia ako prvá generácia a vyrobilo sa približne 1,8 milióna kusov. Posledná, tretia generácia mala premiéru na ženevskom autosalóne minulý rok. Oficiálne predstavenie modelu na Slovensku bolo v septembri a predaj sa začal koncom roka 2012. Najprv začal predaj 3-dverovej verzie, neskôr sa pridala aj 5-dverová verzia A3 Sportback.

Exteriér

zväčšiť obrázok Nová A3-ka vyzerá skutočne pekne. Jej moderný dizajn by sa mal páčiť aj o niekoľko rokov a mal by ťahať úspešnú šnúru v obľúbenosti a predajnosti ako jeho predchodcovia. Pri pohľade spredu je podobnosť s ostatnými modelmi Audi neodškriepiteľná, to môže človeka zmýliť, lebo hneď nevie zistiť, o ktorý model sa jedná. Vpredu opäť kraľuje veľká predná maska, ktorá zmenila tvar na 6-uholníkovú (zrezané horné hrany). Prižmúrené predné svetlomety majú LED denné svietenie. Hmlovky zmenili okrúhly tvar na štvoruholníkový. Pri bočnom pohľade zaujmú dve hrany. Prvá (Tornadoline) sa ťahá od hornej hrany predných svetlometov cez celý bok vozidla až k zadným skupinovým svetlám. Druhá (Dynamic Line) začína od dverí nad prahmi karosérie a pozvoľne sa zdvíha. Zadné skupinové svetlá (svietiace diódy LED) sú teraz užšie, pretiahli sa do šírky a sú delené dverami batožinového priestoru. Predchádzajúce modely mali skupinové svetlá len v blatníkoch. V nárazníku na ľavej strane difúzora je dvojitá koncovka výfuku.

zväčšiť obrázok Celkovo teraz pôsobí nová A3-ka nižším a širším dojmom, pritom sa rozmerovo neudiali žiadne veľké zmeny voči predchádzajúcej generácii. Rozmery (mm) sú dĺžka 4237 (-1), šírka 1777 (+12), výška 1421 (bez zmeny), rázvor 2601 (+23) a tým sa skrátil predný previs. Najväčší rozdiel je v šírke vozidla so zrkadlami. Tu sa vďaka úprave spätných zrkadiel zmenšila šírka o 59 mm. Z toho je vidieť, že sa rozmery nenafúkli, čo sa stáva, keď prechádza model generačnou zmenou.

A3-ka s motorom 1.4 TFSI je o 80 kg ľahšia oproti predchodcovi. Prispeli k tomu aj predné blatníky a kapota motora vyrobené z hliníka (úspora 9 kg).

Interiér

zväčšiť obrázok Otváram väčšie dvere trojdveráka a sadám na predné sedadlo. Na zatvorenie dverí treba použiť väčšiu silu, ale nie je počuť žiadne plechové buchnutie. Nuž, prémiovka. Ale predsa mám čo vytknúť. Madlo na zatváranie dverí je bližšie k pántom, čo spôsobuje, že treba použiť viac sily pri zatváraní. Toto môže dať trochu zabrať krehkým nežným žienkam. Určite by to uľahčilo posunutie madla viac dozadu. Vtedy by však nastala situácia, že pri otvorených dverách by bolo treba sa viac načiahnuť za madlom.

Sedadlá sú športové s prijateľným bočným držaním tela. Majú manuálne nastavovanie, taktiež sklonu sedáka a možnosť predĺženia podpory stehien. 3-ramenný volant je kožený, športový, ale prijal by som na ňom ovládanie hlasitosti zvuku a rádia. To by nemalo chýbať, treba si priplatiť. Drží sa dobre. Medzi kruhovými prístrojmi je prehľadný farebný displej palubného počítača s prepracovanou grafikou.

Čierna palubná doska je z mäkčeného materiálu príjemného na dotyk. Pri slnečnom počasí sa minimálne odráža v prednom skle, čo prispieva k nerušenému výhľadu z vozidla.

Zaujímavo sú vyriešené štyri prívody vzduchu do interiéru, ktoré majú svojím tvarom pripomínať turbíny prúdového lietadla. Otočením vonkajšej obruče sa zatvára prívod vzduchu. Ťahaním stredného vnútorného ovládača sa nastavuje prúd vzduchu.

V strede palubnej dosky je výsuvný 5,8 palcový displej. Pozitívny prvok je, že displej nie je lesklý a tak sa od neho neodrážajú predmety. Ovládanie je cez terminál MMI systému, ktoré je intuitívne a ľahko sa v ňom orientuje. Tlačidlá sú hneď za radiacou pákou, všetky pokope a dobre označené. Po vybratí kľúča zo zapaľovania sa displej automaticky zasunie.

zväčšiť obrázok Zvislá stredová konzola pod výsuvným displejom je natočená na vodiča. Pri pohľade na ňu ma zarazilo, že je tu akosi málo ovládacích tlačidiel, ale v tom je tá krása a praktickosť. Jednoduché riešenie a pritom všetko čo posádka potrebuje. Nie je tam kopec tlačidiel ako v kozmickej lodi. Pod dvoma stredovými prívodmi vzduchu je rad tlačidiel. Je tu ovládanie systému drive select, režimu Start-Stop, výstražných svetiel, vypnutie ESC a vysúvanie/zasúvanie displeja. Ešte nižšie sú ovládacie prvky klimatizácie a kúrenia. Pri ich otáčaní je cítiť presnosť a cvakanie ovládačov, čo hneď navodí pocit, že nesedím v bežnom aute. V takýchto detailoch si užívateľ uvedomí prémiovosť vozidla. Vedľa ovládačov sú tlačidlá vyhrievania sedadiel, ktorých nábeh vyhrievania je rýchly, čo som v zimnom období ocenil. Pod radom týchto ovládačov je zapaľovač cigariet.

zväčšiť obrázok Keď sa presuniem pohľadom na stredový tunel deliaci vodiča od spolujazdca, tak už aj v A3-ke odpadlo klasické ovládanie ručnej pákovej brzdy. Nahradená je elektromechanickou parkovacou brzdou. Na zamyslenie je otázka tohto kroku. Vytvorilo sa viac priestoru, ale zase ten kto sa rád zabával pomocou ručnej brzdy, bude sklamaný. Tlačidlo brzdy je pred opierkou na ruku, vedľa ktorého je tlačidlo asistenta rozjazdu, čo je komfortná funkcia. Pomáha pri rozjazde a státí v kopci, ale využitie má aj pri čakaní na križovatke kým naskočí zelená na semafóre, kedy netreba stáť na brzde. Parkovacia brzda má pre zmenu taký bezpečnostný prvok, pokiaľ je aktivovaná a vodič nemá zapnutý bezpečnostný pás alebo sú zle zavreté dvere, tak sa automaticky neodbrzdí pri zošliapnutí pedála akcelerátora a vozidlo sa nepohne.

Umiestnenie ovládania hlasitosti rádia, ktoré je napravo od radiacej páky by som prijal bližšie k vodičovi, keďže na volante to nie je. Na úrovni radiacej páky sa materiál stredového tunela delí na dve rôzne štruktúry, čo pôsobí elegantne.

Odkladacie priestory sú vo dverách, pred radiacou pákou na dva nápoje, v schránke pred spolujazdcom, kde je CD-menič a v opierke na ruku, ktorá je nastaviteľná pozdĺžne a výškovo. Ďalší priestor je pod sedadlom spolujazdca.

Vnútornému spätnému zrkadlu zaoblili tvar a tým ho aj zmenšili. Priestor na predných sedadlách je vzdušný. Pocit stiesnenosti nehrozí.

Interiér sa dá charakterizovať ako v jednoduchosti je krása a na užívanie je prijemný. Ak napíšem, že je prepracovaný do detailov a z kvalitných materiálov, tak sa budem len opakovať, ale je to tak.

zväčšiť obrázok Nastupovanie na zadné sedadlá je v rámci možností 3-dverového prevedenia v poriadku. Sklopenie predného sedadla a posun pomocou páčky je ľahký a sedadlo sa po posune naspäť vráti do pôvodnej nastavenej polohy.

Posed vzadu je spolu s výhľadom cez bočné okienka dobrý. Krajné sedadlá sú tvarované s bočným držaním tela. Hraničná výška komfortného sedenia na zadných sedadlách je okolo 180 cm. Vtedy je dostatok priestoru vo všetkých smeroch. Vyššie osoby už začínajú pociťovať menší komfort a majú problém kam dať nohy. Stále treba myslieť na to, že sa jedná o 3-dverové prevedenie. Myslelo sa aj na držiaky nápojov, ktoré sú pri krajoch sedadiel. Na B-stĺpikoch sú háčiky. Operadlo zadných sedadiel je delené (v pomere 40 : 60) a sklopné.

zväčšiť obrázok Batožinový priestor s objemom 365 litrov zaznamenal nárast voči predchodcovi o 15 litrov. Po sklopení zadných operadiel vznikne priestor 1100 litrov. Podlaha batožinového priestoru má dvojité dno. Po bokoch je praktická pružná úchytka podlahy pri vyklopení a na pravej strane háčik na zavesenie napr. tašky.

Lem na dverách batožinového priestoru by mohol byť vyriešený lepšie, nakoľko pri ich otvorení počas daždivého počasia z nich kvapká voda na osobu stojacu pod nimi. Voda by mala byť smerovaná viac po bokoch dverí.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Predné kolesá poháňa novo vyvinutý benzínový štvorvalec (objem 1395 cm3) s priamym vstrekovaním a prepĺňaním turbodúchadlom (TFSI). Dosahuje výkon 90 kW (122 koní) pri 5000 - 6000 ot./min. a max. krútiaci moment 200 Nm pri 1400 - 4000 ot./min. Tento motor patrí do stredu výberového pola benzínových motorov, ktoré sú v ponuke. K zníženiu hmotnosti motora o 21 kg voči predchodcovi prispel aj blok motora vyrobený z hliníka. Ťah vozidla začína už pri nízkych otáčkach, takže motor vie byť dynamický. Motor má príjemný, ľahko športový zvuk. Star-Stop systém sa dodáva do A3-ky sériovo.

Spolupráci motora so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou nemám čo vytknúť. Dráhy radenia sú presné. Už pri rýchlosti 65-70 km/h ukazuje indikátor radenia prevodových stupňov, aby sa preradilo na 6-prevodový stupeň. Čiže motor netreba točiť, ale v pohode pracuje pri nízkych otáčkach, čo prispieva k úspore paliva.

Za týždeň testovania som najazdil 963 km (orientačne: v meste 260 km, mimo mesta 210 km a po diaľnici 490 km), s priemernou spotrebou 6,3 l/100 km. Pri jazde na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h bola priemerná spotreba 4,9 l/100 km a pri rýchlosti 130 km/h bola 6,6 l/100 km. Po najazdených 175 km v meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 7,5 l/100 km, treba ale podotknúť, že niekoľko kilometrov bol režim jazdy značne dynamický, čo zvýšilo hodnotu priemernej spotreby. S ľahkou nohou sa dá v meste jazdiť s prehľadom okolo 6,6 l/100 km. Jazda po okresných cestách cez dediny mi ukázala spotrebu 4,9 l/100 km. Výrobca udáva hodnoty o spotrebe (mesto 6,5 l/100 km, mimo 4,4 l/100 km a kombinovaná 5,2 l/100 km), čiže kľudnou jazdou sa dá k týmto hodnotám priblížiť, čo je pekná spotreba. Keď si to porovnám so spotrebou, ktorú som dosahoval v testovanom A1 Sportback, tak je A3-ka jasný víťaz.

Tabuľka nameraných otáčok motora pri rôznych rýchlostiach a danom prevodovom stupni:

3. pr. stupeň 4. pr. stupeň 5. pr. stupeň 6. pr. stupeň
50 km/h 2200 ot./min. 1650 ot./min. 1400 ot./min. -
70 km/h - 2300 ot./min. 1800 ot./min. 1550 ot./min.
90 km/h - - 2400 ot./min. 2000 ot./min.
110 km/h - - 2800 ot./min. 2400 ot./min.
130 km/h - - 3300 ot./min. 2800 ot./min.

Podvozok

Prvým modelom využívajúcim modulárnu podvozkovú platformu MQB (Modular Querbaukasten) od koncernu VW je nová A3-ka. Základom je znižovanie nákladov automobilky vďaka použitiu platformy na rôzne modely od Volkswagen, Audi, Škoda a Seat. Výhody sú vo variabilite základných rozmerov a v usporiadaní konštrukčných prvkov. Pružne sa dá meniť rázvor náprav, rozchod kolies, veľkosť kolies a usporiadanie interiéru podľa požiadaviek konkrétneho modelu. Jednotná zostáva napr. vzdialenosť pedálov od osi predných kolies. MQB je určená pre vozidlá s uložením motora naprieč.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Predná náprava sa skladá zo vzpier McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami, priečnym a torzným stabilizátorom. Zadná náprava má viacprvkové závesy s oddelenými tlmičmi a pružinami a priečny stabilizátor. Vo výbavovom stupni Ambition je športový podvozok v sériovej výbave, ale v testovanom vozidle sa nenachádzal. Podvozok dobre tlmí nerovnosti na slovenských cestách, len tak ho niečo nerozhádže a ovládateľnosť je spoľahlivá.

A3-ka bola vybavená systémom jazdnej regulácie Audi drive select. Systém ovplyvňuje posilovač riadenia a charakteristiku pedála akcelerátora. Ovláda sa tlačidlom na stredovej konzole a na výber je päť režimov: comfort (komfortné nastavenie – dlhé jazdy na diaľnici), auto (bežné jazdenie), dynamic (športový spôsob jazdy), individual (samostatný výber nastavenia) a efficiency (zameraný na spotrebu paliva). Tento systém by bol určite zaujímavý, ak by bola v testovanom vozidle možnosť nastavovania regulácie tlmenia, takto to až taký význam nemá.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Nová generácia A3-ky absolvovala minulý rok testy Euro NCAP, kde získala plný počet hviezdičiek (95% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 74% - chodci, 84% - bezpečnostné asistenčné systémy) a tak sa stala prvou, ktorá dostala 5 hviezdičiek. Predchodcovia sa museli uspokojiť so 4 hviezdičkami. Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag na strane vodiča, Audi pre sense basic - preventívne opatrenie pred hroziacim nebezpečenstvom, monitorovací systém - odporúčanie prestávky v jazde, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX vpredu s deaktivátorom airbagu a so systémom Top Tether vzadu.


Obstarávacia cena (spracované: 14.2.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
A3 1.2 TFSI Style Attraction
(77 kW, 6-st. man.)
19.760 €
Základná cena modelu:
A3 1.4 TFSI Ambition
23.540 €
Cena testovanej verzie:
A3 1.4 TFSI Style Ambition
25.514 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; Audi pre sense basic; airbag na strane vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; kolenný airbag na strane vodiča; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách; monitorovací systém - odporúčanie prestávky v jazde
Interiér:
elektrické ovládanie okien; športový kožený volant 3-ramenný; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; elektromechanické servoriadenia; palubný počítač s farebným displejom; MMI rádio a 8 reproduktorov; športové sedadlá vpredu, manuálne výškovo nastaviteľné; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné; stredová opierka rúk vpredu; manuálna klimatizácia; látkové poťahy sedadiel Marathon; Start-Stop systém
Exteriér:
spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; hmlové svetlá; svetelný a dažďový senzor; disky z ľahkých zliatin
Výbava za príplatok k základnej cene: • alarm s funkciou proti odtiahnutiu = 450,00 €
• bez športového podvozku = 0,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1091,00 €
• akustický parkovací systém vzadu = 450,00 €
• vyhrievané sedadlá vpredu s oddelenou reguláciou = 371,00 €
• lak - metalíza (gletscherweiss metal) = 732,00 €

Aktuálne je v ponuke akciový cenník Style. Výbava Style Ambition obsahuje MMI rádio a 8 reproduktorov, stredovú opierku rúk vpredu. Konkrétne testované vozidlo vo výbavovom stupni Style Ambition je lacnejšie voči klasickej cenníkovej cene o 1120 €. Zákazník dostane za menej peňazí viac výbavy.

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 14.02.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Do porovnávacej tabuľky som vyberal hlavných konkurentov - BMW rad 1 a Mercedes A triedy. Nakoľko sa ale A-čkový Mercedes neponúka v 3-dverovej verzii, tak som ho tam nezaradil. Alternatívou bolo zaradenie modelu MiTo, ktoré sa síce neradí do prémiového segmentu, ale spĺňa určité požiadavky ako napr. 3-dverové prevedenie a motor 1.4 TB (99 kW). Rozmerovo je ale menšie, cena začína o dosť nižšie a tak sa do tabuľky tiež nedostalo.

Značka a model Audi A3 BMW rad 1
Motor 1.4 TFSI 116i
Palivo benzín benzín
Stupeň výbavy Style Ambition -
Zdvihový objem motora 1395 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 90/5000-6000 100/4400
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 200/1400-4000 220/1350
Prevodovka manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová
Pohon predný zadný
Max. rýchlosť (km/hod) 203 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 9,3 8,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,2 5,5
Emisie CO2 (g/km) 120 132
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1175 1285
Dĺžka (mm) 4237 4324
Šírka (mm) 1777 1765
Výška (mm) 1421 1421
Rázvor (mm) 2601 2690
Počet dverí/miest 3/5 3/4
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 365 360
Záruka 2 roky / bez obmedzenia km 2 roky / bez obmedzenia km
Cena modelu bez príplatkov (€) 23.540 24.200
Akčná cena (€) 22.420 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 25.514 29.516

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • BMW rad 1
  • má naviac: Start/Stop tlačidlo
    nemá: kolenný airbag, elektromechanická parkovacia brzda, výsuvný displej


    Záverečné hodnotenie

    Zmeny voči predchodcovi novej A3-ke prospeli. Dizajn je modernejší a dynamickejší. Interiér je praktický, jednoduchý, vidieť, že sa pri jeho tvorbe použil rozum. V podstate nie je čo vytknúť, ale prijal by som tempomat, ktorý chýbal hlavne na dlhých cestách mimo mesta a diaľnici, taktiež multifunkčné ovládanie na volante by prispelo k zvýšeniu komfortu.

    A3-ka s motorom 1.4 TFSI (90 kW) je dobrá voľba. Z hľadiska spotreby paliva sa na palubnom počítači zobrazovali pekné údaje. Samozrejme záleží na vodičovi a jeho štýle jazdy, akú bude mať spotrebu. Motor je pružný a úsporný.

    Pri orientačnom porovnaní s hlavným konkurentom BMW rad 1 vyšla cena A3-ky zaujímavo. Čiže v tomto smere je víťazom Audi. Ak porovnám spracovanie a použité materiály v interiéri, tak tu tiež víťazí A3-ka, ale v konečnom rozhodovaní asi najviac prevládne sympatia ku značke a modelu. Príplatková výbava je bohatá a tak možností na dovybavenie vozidla je naozaj dosť, ale cena sa začne šplhať hore. Zákazník dostane kvalitu a detailné prepracovanie.

    Ako pri každej testovanej Audine musím zase pochváliť prepracované LED svetlomety, ktoré hlavne v nočných hodinách vyniknú a sú poznávacím znamením, že sa jedná o model Audi.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ďalšie testy AUDI:
    Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
    Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
    Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
    Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

    Dňa: 27.2.2013
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1074