Importér automobilov Chevrolet CEE Kft., org. zl. nám na týždňové testovanie zapožičal malý hatchback Aveo. Vybavený bol druhou najnižšou výbavou LT a najmenším naftovým motorom o výkone 55 kW.
Stojí to auto za čas na skúmanie cenníku, bude ten motor opäť spomalený, ako mnohé iné? Nie, tieto otázky som si teraz vymyslel, v realite som len sadol a nechal sa prekvapiť...
Mestskou zbíjačkou vpRRed!
Rešerš z histórie modelu zverejnil kolega na tomto mieste:
"Mestský dravec", takže si tieto objektívnosti spolu s pasážou o
5-hviezdovej bezpečnosti ušetrím a prejdem k svojmu pohľadu na vec.
Exteriér
Exteriéru dominujú ucelené hladké línie ladené do dynamiky a jemnej agresie. Čelo ostro predelené lakovaným pásom s logom značky pôsobí jednoliatym dojmom a hrá sa s polarizáciou. Jeho nižšia poloha spolu so štvoricou nahých reflektorov tvorí jednoduchú „asertívnu agresivitu“. Aj vďaka vyhranenému profilu kapoty, previazanému so stĺpikmi. V spätnom zrkadle Aveo niektorí vodiči dešifrujú záhadným kľúčom a bezdôvodne uhýbajú do pravého pruhu – celkom zábavné.
Dverové špáry sa prepájajú v jeden celok, ktorý si ohraničuje celý priestor medzi nadkoliami. Od tých sa odpichujú protismerné bočné línie, vzad smerujúca podkresľuje spodnú hranu okien, aby počas obchádzania maskovanej kľučky zadných dverí splynula s ich hornou hranou. Druhá, bodajúc roh predného prahu, oživuje spodnú časť dveroradia. Spoločne preväzujú obidva konce Avea a zosilňujú jeho klinovitý výraz.
Zadný profil tvoria 5. dvere ladne a plynulo zasadené do skeletu. Surové, oči bijúce preplastovanie okolia štvorice koncových svetiel spolu s decentným nákladom lakovaného nárazníkového plastu obrázok sceľujú. Takto podaná spolupatričnosť k modelovej ponuke istotne nenechá oko uviaznuť v nude a svojou sviežosťou mieri najmä na mladšie duše. Uvidíme, či sa to potvrdí aj v interiéri.
Interiér
Po otvorení dverí letmo nasadám, nastavujem, skenujem okolie a napadá ma:
- Palubné merače a indikátory zabalené v kompaktnom motocyklovom dizajne sú výborný a neobvyklý nápad. Komplet je malý, prehľadný, funkčný, s jemným rozlíšením a dobrým fontom aj podsvietením, takže skvele čitateľný. Len spracovanie pripomína detské plastové odrážadlo. Tým však zapadá do načrtnutej atmosféry: hodnota-za-peniaze.
- Stredová konzola, ako vidno aj v odraze čelného okna, sleduje trendy a tvorí jednu kaskádovú, mierne konkávnu plochu so všetkými ovládačmi viac než na dosah. Horné výduchy vetrania „vytesané do mramoru“ sú ako z inej planéty a prídavné pobočné schránky prekvapujú v podnetnom zmysle. Zmestia sa do nej chytré telefóny mnohých výrobcov. Palubný systém komunikuje 14 jazykmi a zobrazuje na širokom displeji s nedobrým „kockatým“ rozlíšením, ako vynútený protipól k palubnému displeju.
- Palubná doska z mäkče...pardon, tvrdého plastu, je ako taká riadne dizajnérsky podchytená, kĺzavo smeruje a napája sa na oboje dvere, no a pri tomto napojení prekvapuje premyslenými, ba priam ozdobnými ovládačmi vetrania. Akoby ich sem dali na ukážku – áno, vieme veci spraviť lepšie, ale - rozpočet.
- A tak obklady dverí v celoplastovom dvojfarebnom vyhotovení zanechávajú útlejší a tenkostennejší dojem, než by oko chcelo priznať. A pri spúšťaní (bezimpulzných elektrických) okien viditeľne pracujú. V poli akceptácie sa držia dizajnovou celistvosťou a previazanosťou. Do dverí sa tiež zmestí plastová 2-litrovka – ďalšie malé plus, čo poteší. Manuálne ovládanie zrkadiel už menej, na oplátku sa dajú aspoň ľahko ručne zaklopiť.
- No v ruke sa drží najmä volant. Možno ho prisunúť k sebe až „na závodníka“, t.j. nohy vystreté, ruky mierne pokrčené. Platí pre stredne dlhé postavy. Tvarovo je tiež vynikajúci. Veď aj pochádza z aktuálnej Astry a to vrátane návyk si vynucujúcich podvolantových páčiek. No ale čo je na ňom také dobré je jeho intuitívna multifunkcia – konkrétne tempomat. S rukou vyloženou na lakťovej opierke dverí alebo na prahu okna sa nechá Aveo poslušne viesť doslova jedným prstom. Chýba už len automatická prevodovka...no tá by autu skazila isté čaro. O tom neskôr. A mimo to, napr. do Yarisu sa tempomat vôbec nedodáva (čo je už na hranici normality v dnešnom high-tech svete).
- Spomenul som posed a to mi pripomína mäkšiu povahu sedadiel, ktorá aj ľahším osobám prináša pocit zanorenia. Posed v bočnom smere v rámci rozmerov nič neobmedzuje, kolená možno rozvaliť do oboch strán symetricky. Toto veľmi oceňujem, keďže je to vlastnosť viac menej nevídaná a jednosmerné utláčanie obstavaným priestorom sa stalo v autointeriéroch pravidlom.
- Spolujazdec zažíva to isté a má pred sebou 2 odkladacie schránky. Horná je plytká, triediaca, užitočná pre drobnosti, ktoré by vo väčšom priestore šli do stratena, príp. pre odnímací panel autorádia, telefón, či USB kľuč, ktorý tam má hneď aj soket. Po vložení ho rádio ihneď objaví a začne prehrávať prítomné hudobné súbory, ktoré vyselektuje aj z komplikovanej spleti adresárov a súborov nehudobnej povahy.
- Posed na zadných sedadlách v skratke: dizajnové úlohy obkladov dverí sú aj tu splnené, lavica je pohodlná, jazdec vysoký 195 cm si za seba sadne, aj keď sedadlo musí obkračovať.
- Pre zoznam vecí na prevezenie je tu 290 litrov priestoru v rozumnej tvarovej a rozmerovej štruktúre, prístupného cez piate dvere. Jeho výbava zahŕňa osvetlenie, gumený popruh na uchytenie menších potrebností a druhá podlaha. Tá sa stratila, takže na obrázkoch chýba, no je nutné podotknúť, že práve táto vec tvorí so sklopenými operadlami jednu rovinu. Rezervné koleso v štandarde nie je, priplatiť sa nedá. K tomu len toľko: buď sa celého kitu zbaviť a nahradiť ho bežným rezervným kolesom, ktoré rieši aj ťažšie poškodenia pneumatiky, alebo nosiť so sebou aj číslo na dobrú asistenčnú službu.
Motor a prevodovka
Pod kapotou je 1,3 litrový commonrail turbodiesel s 55 kW (4000 ot/min) a 190 Nm (1750 ot/min). Tento motor akoby sa rekrutoval z radov poľnohospodárskej techniky. Žiadne ševelenie, ani šepot kvetín. Riadna zbíjačka to je a poriadne o sebe dáva vedieť za akýchkoľvek jazdných podmienok. Zvyknúť sa však dá a napokon jeho prejav túto neurvalosť odtieňuje. Motor v dnešných ekočasoch vyniká svojou nečakanou spontánnosťou, akoby bol odškrtený napríklad v porovnaní s dízlom od Hyundai. Akonáhle dosiahne svoje otáčkové minimum, švihom ožije, bez meškania ťahá, tlačí do mäkkých operadiel a vcelku rád sa vytáča. Týmto aspoň u mňa preklápa nedobrý dojem z hluku na svoju stranu. Spotrebou síce nijako nevybočuje zo vznetového radu, no aj pri ťažkej nohe na starosti nebude dôvod. Po naštartovaní je vždy aktivovaný "križovatkový" Štart-Stop systém, ktorý sa dá uzemniť cez tlačidlo pri páke ručnej brzdy. S prevodovkou sa pracuje hladko a relatívne presne, ničím nevybočuje zo zaužívaných štandardov. Nič viac, nič menej.
Podvozok a jazda
- Prenikavý hluk od podvozku je negatívum. Takto silný prienik odvaľovania pneumatík evokuje favorití prelet medzi 4. a 5. prevodovým stupňom za obvyklej masovej modlitby všetkých dezénových segmentov. A keď toto skombinujem s hlučným motorom, dostávam dilemu.
- Spotreba. Postrehy kolegov zneli:
„v porovnaní s hlukom, menším výkonom a objemom motora nie je spotreba presahujúca 5 litrov adekvátna.“ No za mňa – odjazdil som vyše 400 km – je táto spotreba v poriadku. Jazdil som totiž nadmieru dynamicky, skúšal som maximá na nižších stupňoch, mestské rozbehy pravidelne do 3000 otáčok, z auta som mal celé jadro, nie len úspornú partiu. Výsledok: 5,3 litra/ 100 km. Skúšal som jazdiť aj krajne zdržanlivo a spotreba sa držala pod 4 litrami. Jazdil som len bratislavské obchvaty a mesto. Je to orientačný priemer (pred konzervatívnou jazdou som pamäť mazal) okamžité spotreby palubný počítač nezobrazoval.
- Ako som spomenul, motor sa vždy a napriek objemu prejavoval veľmi spontánne, ochotne zatiahol, turbodiera mizla pri 1700 otáčkach a dynamika mestskej jazdy dokázala motoristického ducha podržať, často aj pozdvihnúť. A aj keď s jedlom rastie chuť a určite by bolo čarovné pri plnom možnom zrýchlení stúpiť na pedál a vnoriť sa do sedadla ešte hlbšie, tak charakter prejavu, priamočiarosť a responzivita ponúkajú jazdeckú realizáciu na úrovni.
- Realita v číslach:
Maximálne rýchlosti pri 5100 ot/min (obmedzovač)
. | 2° | 3° | 4° |
km/h | 78 | 122 | 160 (~max) |
Otáčky pri rýchlostiach a prevodových stupňoch
. | 3° | 4° | 5° |
50 km/h | ~ 2000 | ~ 1400 | ~ 1100 |
70 km/h | ~ 2800 | ~ 2000 | ~ 1600 |
110 km/h | ~ 4400 | ~ 3900 | ~ 2500 |
130 km/h | - | ~ 4600 | ~ 3000 |
Obstarávacia cena
(spracované: 30.10.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
Aveo 1.2 16V LS |
7.930 € |
Základná cena modelu:
Aveo 1.3 SDE LT |
10.980 € |
Cena testovanej verzie:
Aveo 1.3 SDE LT |
11.370 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; ESP; ASR; brzdový asistent BAS; asistent rozjazdu do kopca HSA; čelné, bočné a hlavové airbagy; stropné airbagy pre 2. rad sedadiel; vypínateľný airbag spolujazdca; predpínače bezpečnostných pásov s výšk. nast.; ISOFIX na krajných sedadlách; imobilizér; centrálne zamykanie s DO; opierky hlavy na všetkých sedadlách; Stop-Štart funkcia motora
Interiér:
čalúnenie sedadiel – látka; obklad dverí – plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a pozdĺžne nastaviteľný; elektrický posilňovač riadenia; hlavica radiacej páky v koži; mechanická klimatizácia so vzduchovým filtrom; multifunkčný displej s ukazovateľom hodín a vonkajšej teploty; palubný počítač; tempomat + obmedzovač rýchlosti; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; el. ovládané predné okná bezimpulzné; autorádio, CD, MP3, Bluetooth, ovládanie rádia a telefónu na volante, 4x repro; odkladacie priestory v palubnej doske
Exteriér:
tónované zasklenie; zatmavené všetky zadné sklá; nárazníky, kľučky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané spätné zrkadlá; 15“ oceľové disky kolies s krytmi; lepiaca sada na defekty |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• lak - metalíza = 390,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou
(spracované: 30.10.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka / model |
Chevrolet Aveo |
Fiat Punto |
Peugeot 208 |
Volkswagen Polo |
Motor |
1.3 SDE |
1.3 JTD |
1.4 HDI |
1.2 TDI |
Stupeň výbavy |
LT |
Easy |
Active |
Trendline |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1248 |
1248 |
1399 |
1199 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/3 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
56/4000 |
55/4000 |
50/4000 |
55/4200 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
190/1750 |
190/1750 |
160/1750 |
180/2000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
163 |
165 |
163 |
173 |
Zrýchlenie (s) |
14,2 |
13,6 |
13,5 |
13,9 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
3,9 |
4,2 |
3,8 |
3,4 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1172 |
1105 |
1146 |
1075 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4039 |
4065 |
3962 |
3970 |
Šírka (mm) |
1735 |
1687 |
1739 |
1682 |
Výška (mm) |
1517 |
1490 |
1460 |
1485 |
Rázvor (mm) |
2525 |
2510 |
2538 |
2470 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
290/653 |
275/1030 |
285/1076 |
280/952 |
|
|
|
|
|
Záruka |
2 roky / 3 roky alebo 100.000 km |
2 roky |
2 roky |
2 roky |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplat. (€) |
12.540 |
12.400 |
13.890 |
12.570 |
Akčná cena (€) |
10.980 |
11.690 |
13.190 |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
11.370 |
13.765 |
13.610 |
15.701 |
Záruky sú len základné, rozšíriteľné za príplatok.
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné!):
Fiat Punto
nemá (importér neudáva)
dve odkladacie schránky pred spolujazdcom
má naviac
automatickú klimatizáciu, volant s koženým poťahom, hmlovky aj s funkciou prisvecovania do zákruty, disky kolies z ľahkej zliatiny, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
Peugeot 208
nemá (importér neudáva)
dve odkladacie schránky pred spolujazdcom
má naviac
plnohodnotné rezervné koleso, dotykový farebný 7“ displej, 6x repro (Aveo má 4), hmlovky, denné LED svetlá, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, sekvenčné ovládanie okna pri vodičovi
Volkswagen Polo
nemá (importér neudáva)
dve odkladacie schránky pred spolujazdcom, 15“ kolesá (má 14“)
má naviac
MSR, bočné smerovky integrované v spätných zrkadlách, dojazdové rezervné koleso
Záverečné hodnotenie
Jazda s hromotĺkom prepožičiava premiestňovaniu isté čaro a je to práve ono, čo by mohlo naviesť motoristu na cesty s Aveom. Ide o mimoriadnu kombináciu priestranného, no telo oblapujúceho posedu, ďaleko do interiéru vysunutého volantu bez vnucovania k naťahovaniu sa, otáčkuchtivosti motora, mrštnosti a zákrutovej istoty auta. Toto v kombinácii s manuálnou prevodovkou a okorenenou optikou prenáša na vodiča tú „správňackú“ atmosféru. Je to nesterilné...riadi sa jedným prstom...potentné v zákrutách...informuje posedom aj riadením...radenie akurát...jemná interiérová exotika...spotreba pár litrov a cenová ponuka atakuje najnižšie pozície. Mínusy spočívajú v hlučnom motore a podvozku, čo je na dnešné pomery nečakané. Takže finálna otázka znie čo s tým, nechať to dílerovi, alebo vziať za svoje? Pre motoristických puristov hľadajúcich správny low end mimo hlavného prúdu je rozhodnutie ľahké. No a pre utíšených, komfortne odladených lifestylistov...vlastne tiež.
Fotogaléria
Ostatné testy značky Chevrolet:
Aveo 1.4 16V LTZ
Captiva 2.2 LTZ
Orlando 2.0 VCDi LTZ
Cruze 2.0 VCDi LT
Dňa: 29.11.2012
Text a foto: Ing. Juraj Cvopa