Mazda 3 2.3 DISI MPS (07/2012)
redaktor: j.čík, 20.08.2012;

Importér vozidiel Mazda, spoločnosť Mazda Motor Logistics Europe NV, organizačná zložka, nám na týždňový test poskytol ostrú verziu Mazdu 3 s označením MPS, poháňanú preplňovaným benzínovým agregátom 2.3 MZR DISI s výkonom 191 kW (260 koní).
testoval Jaroslav Čík





Japonská strela

Mazda 3 začala písať svoju históriu v roku 2003, kedy prišla na trh prvá generácia s typovým označením BK. Neboli to však vôbec začiatky Mazdy v segmente kompaktných automobilov, Mazda 3 plynulo nadviazala na úspešné generácie modelu 323. Prvá generácia 3-ky sa predávala do roku 2009, kedy ju vystriedala druhá generácia s typovým označením BL. Tá sa predáva dodnes, avšak s malými obmenami vďaka faceliftu z konca minulého roka. Prívlastok MPS (Mazda Performance Series) predstavuje vrchol ponuky a ide o športovú, mimoriadne výkonnú verziu, ktorá nechýbala ani v prvej generácii od roku 2006. S výkonom 260 koní sa radí k najvýkonnejším vozidlám s predným pohonom.

Exteriér
zväčšiť obrázok Mazda 3 už v štandardnej verzii v päťdverovom prevedení hatchback pôsobí veľmi dynamicky. Dôkazom vydareného dizajnu je aj ocenenie od spoločnosti AutoBild z roku 2009, keď takmer 200.000 čitateľov tohto magazínu v rámci celej Európy označilo model Mazda3 za najkrajší európsky kompakt.

Aj keď sa športová verzia MPS z niektorých uhlov veľmi neodlišuje od bežnej verzie, vyznačuje sa niekoľkými neprehliadnuteľnými prvkami. Prednej časti okrem veľkej päť-uholníkovej masky s milým úsmevom, dominuje veľký nasávací otvor vzduchu na prednej kapote. Ten jasne dáva najavo všetkým naokolo, že sa pod kapotou neukrýva obyčajný motor a dodáva MPS-ke agresívnejší výzor.

zväčšiť obrázok Športový vzhľad podčiarkuje pri bočnom pohľade stúpajúca línia vychádzajúca zo svalnatých predných blatníkov cez vonkajšie kľučky dverí do koncových svetiel. Rovnako tak spodný prelis na predných a zadných dverách či prahový spojler. Vydarený je aj dizajn 18-palcových kolies z ľahkých zliatin, ktoré sa MPS-ke veľmi hodia.

Zadná časť v ničom nezaostáva za prednou. Tu dominuje veľký strešný spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom, koncové svetlá s LED diódami vytiahnuté čo najviac do strán a športový nárazník s koncovkami výfuku na oboch stranách.

Zaujímavo je vyriešené otváranie piatych dverí pomocou čierneho tlačidlá v strede pod znakom značky. Rovnako tak zamykanie celého vozidla ďalším čiernym tlačidlom v pravom zadnom svetle alebo tlačidlami na vonkajších kľučkách predných dverí, nakoľko je MPS-ka vybavená bezkľúčovým systémom zamykania, odomykania a štartovania.

Dizajn Mazdy 3 MPS hodnotím ako veľmi vydarený a radím ho k najkrajším športovým päťdverovým hatchbackom na trhu.

Interiér
zväčšiť obrázok Výrazný športový strih, ktorým disponuje zovňajšok MPS-ky sa do kabíny preniesol iba minimálne. Interiér sa od bežnej verzie odlišuje menej, ako by sa dalo očakávať. Nejaké rozdiely som však predsa len našiel. Ako prvé padnú do očí predné sedadlá so športovým tvarovaním a priemerným bočným vedením, no zároveň poskytujú komfort pri bežnej jazde a uľahčujú nastupovanie a vystupovanie. Nevýhodou je chýbajúca možnosť dovybaviť si vozidlo športovejšími škrupinovými sedadlami, ktoré by vodiči s pretekárskymi chúťkami určite ocenili. Sú čalúnené kombináciou kože po stranách a látky v stredovej časti, takže nadmerné potenie v lete alebo pocity chladu v zime tu nehrozia. Predné sedadlá sú vyhrievané s tromi stupňami intenzity a vodičove poskytuje navyše výškové nastavenie a bedernú opierku. Nie príliš ergonomicky je umiestnený ovládač vyhrievania sedadla spolujazdca, ktorý je schovaný na ľavej strane v spodnej časti stredovej konzoly pred radiacou pákou hneď vedľa ovládača vodičovho sedadla.

To, že sedím v MPS-ke, prezrádza aj červené prešívanie sedadiel, radiacej páky a volantu. Ten je potiahnutý kožou a vybavený ovládačmi tempomatu, audio systému a palubného počítača. Mne veľmi nesadol jeho tenký veniec, športovo ladené auto by si zaslúžilo o niečo hrubší. Výhradu mám aj k príliš pretlačidlovanému riešeniu, napr. ovládače tempomatu by som si vedel predstaviť na oveľa menšom priestore a s menším počtom tlačidiel. Dá sa však na to zvyknúť. Nechýbajú tu ani hliníkové pedále, ktoré umocňujú športového ducha.

Ďalším špecifickým prvkom verzie MPS sú ciferníky s červeným podkladom. K spomínaným červeným detailom mi však trochu bilo do očí modré osvetlenie podlahy, napriek tomu, že napr. spoločný displej dvojzónovej klimatizácie a rádia v hornej časti palubnej dosky má modré podfarbenie. Ďalší, susediaci displej na palubnej doske disponuje kvalitnejším rozlíšením a slúži pre palubný počítač, autorádio a navigačný systém so slotom na SD kartu v hornej časti palubnej dosky. Zobrazuje prevažne biely text s farebným zvýraznením na čiernom pozadí, samozrejme okrem navigácie, ktorá naviguje plnofarebne. Tej by však nezaškodil o niečo väčší displej. Medzi prístrojmi sú umiestnené dva menšie displeje, horný zobrazuje tlak turba a spodný celkové a denné (Trip A a B) počítadlo kilometrov s kolíkovým ovládaním a ukazovateľ stavu palivovej nádrže. Verzia MPS pred faceliftom mala všetky displeje (samozrejme okrem navigácie) s červeným podsvietením.

zväčšiť obrázok Pobyt v aute spríjemňuje výkonný audiosystém od firmy Bose s 10-timi reproduktormi, ktorý prehráva bežné formáty aj MP3 z CD, z externého zdroja cez vstup Aux v lakťovej opierke alebo cez Bluetooth. Malým mínusom je absencia bežne používaného USB vstupu. MPS-ka obsahuje v základnej výbave aj množstvo ďalších komfortných prvkov ako dažďový a svetelný senzor, automaticky zatmaviteľné vnútorné spätné zrkadlo či bezkľúčové odomykanie/zamykanie a štartovanie.

Výhodou 5-dverovej karosérie u športového auta je univerzálnejšie využitie aj na rodinné účely, uľahčuje nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá. Aj keď Mazda 3 MPS nepatrí k lídrom v segmente, čo sa týka priestrannosti v kabíne, bez problémov poskytuje dostatok miesta. Stredová konzola síce obklopuje posádku vpredu, ale priemerne vysoký vodič či spolujazdec nemá problém s priestorom na kolená a hlavu. Rovnako to je aj vzadu. Ja som sa s výškou 180 cm bez problémov zmestil za "seba" na zadné sedadlá. Nechýba ani zadná lakťová opierka s držiakom na poháre. Batožinový priestor rovnako nepatrí k tým najväčším, skôr naopak. Vďaka soundsystému Bose sa oproti bežnej Mazde 3 zmenšil o 50 litrov na hodnotu 300 litrov. Oceniť musím jednoduché a ľahké sklápanie zadných operadiel, ktoré sú delené v pomere 60/40.

Motor, prevodovka, jazda
zväčšiť obrázok Srdcom Mazdy 3 MPS je mimoriadne výkonný benzínový agregát 2.3 MZR DISI s výkonom 191 kW (260 koní). Ide o radový štvorvalec preplňovaný turbom, ktorý bol použitý aj v predchádzajúcej generácii modelu Mazda 3 a Mazda 6 v športovej verzii MPS. V 3-ke sa pohon na rozdiel od 6-tky, ktorá mala pohon 4x4, prenáša iba na prednú nápravu a svojim výkonom sa radí k tým najsilnejším "prednokolkám". Disponuje mohutným krútiacim momentom 380 Nm, ktorý dosahuje pri 3000 ot./min. Hodnoty maximálnej rýchlosti 250 km/h a zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 6,1 s prezrádzajú, že sa nejedná o bežný hatchback, ale ostrý hothatch. Toľko fakty.

Po naštartovaní sa ozve hlboký dunivý zvuk vychádzajúci z dvoch koncových tlmičov výfuku. Idem zaradiť rýchlosť a tvrdší chod spojky spolu s krátkymi a presnými dráhami 6-stupňovej manuálnej prevodovky potvrdzuje športový charakter. Pri nízkych otáčkach motora s ľahšou nohou na plyne je agregát veľmi tichý a správa sa veľmi nenápadne, ako bežné auto. Navyše je celkom pružný, v meste sa dá bez problémov jazdiť na piatom prevodom stupni. Obrovský záťah však nastupuje od hranice 3000 ot./min. a neustále sa zvyšuje až do červeného pásma ku hranici 7000 ot./min. Nezáleží vôbec na tom, či motor práve "točí" 3, 4 alebo 5-tisíc otáčok, vždy ma po zošliapnutí plynového pedála poriadne zatlačilo do sedadla a navyše som mal pocit, ako keby ma volant ťahal stále dopredu a chcel mi utiecť z rúk. Úsmev na perách sa nedal potlačiť a z uší mi sršal adrenalín. Pri poriadnom zošliapnutí plynového pedála je nevyhnutné volant držať pevne v oboch rukách, lebo má tendenciu vďaka vysokému krútiacemu momentu prenášanému na prednú nápravu a širokým pneumatikám citeľne nasledovať vyjazdené koľaje na vozovke. Dynamická jazda vo vyšších otáčkach je sprevádzaná športovým zvukom, ale nie je to žiadny neznesiteľný rev. Osobne by som prijal kľudne o niečo výraznejší prejav, čo by však už možno nesedelo k celkovému univerzálnejšiemu naladeniu auta.

zväčšiť obrázok Počas týždňa som s MPS-kou najazdil necelých 500 km, ale jedna nádrž mi na to bohužial nestačila. Prvú nádrž som minul po necelých 300 km, takže môj štýl jazdy sa dá ľahko domyslieť. Skúšal som však aj ako sa správa s ľahkou nohou na plyne a pri ekonomickej jazde cestou ráno po bratislavskom obchvate mi palubný počítač ukázal spotrebu 7,2 l/ 100 km. Pri plynulej jazde 90-tkou po rovine sa aktuálna spotreba pohybovala dokonca okolo 6,4 litra na 100 km. Vyskúšal som aj jazdu cez mesto ešte pred rannou špičkou, rovnako plynulou jazdou a dostal som sa opäť k rovnakému výbornému výsledku 7,2 l/ 100 km. Musím však priznať, že bolo veľmi náročné udržať sa na uzde po naskočení zelenej na semafore. V hustejšej premávke vyskočí spotreba cez 8 litrov, čo je vzhľadom na veľký objem motora a vysoký výkon stále v norme. Pri športovej jazde však nastupuje poriadny vír v nádrži, kedy sa spotreba pohybuje v dvojciferných číslach. Pri vyčíňaní na kľukatých cestách do sedla Pezinskej baby mi palubný počítač ukazoval priemernú spotrebu cez 17 litrov. S tým však treba pri takejto jazde počítať a nie je to nič neobvyklé. Ten zážitok ale určite stojí za to. Nevyhol som sa ani diaľnici, kde sa spotreba pri rýchlosti 130 km/h so zapnutým tempomatom pohybovala v rozmedzí pod 8 litrov na 100 km. Záver je taký, že keď sa chce, s MPS-kou sa dá jazdiť aj primerane ekonomicky.

V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch.

50 km/h 4. stupeň 1750 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2450 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2050 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3000 ot./min.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvorí zavesenie typu McPherson s priečnym stabilizátorom, vzadu je použité nezávislé viacprvkové zavesenie. Oproti bežnej Mazde 3 sú použité tuhšie pružiny, špecifické tlmiče a stabilizátory s väčším priemerom. Na to, aby sa MPS-ka pri prenose mohutného krútiaceho momentu na prednú nápravu dokázala lepšie udržať na ceste, je piamo nevyhnutný diferenciál s obmedzenou svornosťou. Ten veľmi dobre zaberá pri rýchlych prejazdoch zákrutami a MPS-ka vďaka nemu drží správny smer ako keby išla po koľajniciach.

Aj keď je naladenie podvozku športové, nie je vôbec prehnane tvrdé, ale bez problémov použiteľné aj na každodennú jazdu po meste. To však vôbec neznamená, že by bola MPS-ka na športovú jazdu príliš mäkká. Do interiéru sa prenášajú nárazy od kolies iba od väčších výmoľov alebo nerovností na vozovke. Obutá je na 18-palcových zliatinových diskoch s trojrozmerným dizajnom s pneumatikami o rozmere 225/40, ktoré napomáhajú výbornej stabilite. Pochváliť musím výkonné brzdy, ktoré nastupujú plynulo a poskytujú dostatok brzdného výkonu aj vo vyšších rýchlostiach. Nemám námietky ani k presnému riadeniu, možno keby bolo o niečo tuhšie.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Mazda 3 absolvovala v roku 2009 testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP, kde dosiahla výborný výsledok so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 86%, za ochranu detí 84%, chodcov 51% a za bezpečnostné systémy 71%.

V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, systém riadenia jazdnej stability DSC s protipreklzovým systémom TCS či diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné a bočné airbagy vpredu, hlavové vpredu aj vzadu. V štandardnej výbave už od výbavy TX, a teda aj pre MPS, je aj systém RVM (systém sledovania výjazdu z jazdného pruhu a systém sledovania obsadenosti jazdného pruhu - mŕtveho uhla) so zvukovou a vizuálnou signalizáciou v spätných zrkadlách. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix.


Obstarávacia cena (spracované dňa 18.07.2012)

Najnižšia cena:
Mazda 3 1.6 Base
12.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Mazda 3 2.3 MPS
24.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Mazda 3 2.3 MPS
25.085 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, diferenciál s obmedzenou svornosťou LSD, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne hlavové opierky vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, bezkľúčové centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém monitorovania tlaku v pneumatikách, zadné parkovacie senzory, dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätná zrkadlo s automatickým stmavovaním
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, športové sedadlá - poťah látka + koža, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou, predné sedadlá vyhrievané, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťová opierka vpredu a vzadu, vyhrievaný volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, tempomatu a telefónu, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, navigačný systém s audiosystémom Bose, CD a MP3 prehrávačom, 10 reproduktorov, AUX port, Bluetooth
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, zatmavené okná od B-stĺpika bočné a zadné, hmlovky, LED zadné svetlá, bi-xenónové adaptívne svetlomety s ostrekovačmi, disky z ľahkých zliatin, pneumatiky 225/40 R 18, zadný spojler
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 395 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 18.07.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Mazda 3 MPS Alfa Romeo Giulietta Seat Leon Cupra VW Golf
Značka a model Mazda 3 Alfa Romeo Giulietta Seat Leon VW Golf
Motor 2.3 MZR DISI 1.8 TBi 2.0 TSI 2.0 TSI
Stupeň výbavy MPS QV Cupra R GTI "Edition 35"
Zdvihový objem motora 2261 1742 1984 1984
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 191/5500 173/5550 195/6000 173/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 380/3000 340/1900 350/2500-5000 300/2200-5500
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 250 242 250 247
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 6,1 6,8 6,2 6,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 9,6 7,6 8,1 8,1
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1306 1320 1450 1326
Dĺžka (mm) 4505 4351 4309 4213
Šírka (mm) 1770 1798 1768 1786
Výška (mm) 1460 1465 1443 1501
Rázvor (mm) 2640 2634 2578 2578
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 300 350 341 350
Cena modelu bez príplatkov (€) 26.690 24.990 25.682 29.660
Akčná cena (€) 24.690 - 25.182 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 25.080 29.865 26.458 34.334

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Alfa Romeo Giulietta
  • má navyše: -
    nemá: systém sledovania mŕtveho uhla, vyhrievané čelné sklo

  • Seat Leon
  • má navyše: predné hmlovky s funkciou Cornering, 19" kolesá (Mazda má 18"), výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, USB vstup
    nemá: vyhrievané predné sedadlá, bezkľúčový systém zamykania so štartovacím tlačidlom, , sedadlá látka + koža (Leon má látkové čalúnenie), vyhrievané čelné sklo

  • VW Golf
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s bedernou opierkou, parkovacie senzory vpredu, alarm,
    nemá: systém sledovania mŕtveho uhla, vyhrievané čelné sklo


    Technické údaje, výbavy a ceny si môžete pozrieť a porovnať aj v našom online katalógu.

    Záverečné hodnotenie

    Mazda 3 MPS je vysoko výkonný športový hatchback, ktorý vďaka päťdverovej karosérii osloví športovo založených vodičov hľadajúcich kompromis medzi ostrým športovým autom a autom na každodenné jazdenie do práce, či na prevoz rodinných príslušníkov. Pri kľudnej jazde s ľahkou nohou na plyne sa odmení prijateľnou spotrebou a prekvapivo prijateľným odpružením. Pri športovom vyžití však vďaka mohutnému výkonu 260 koní, krútiacemu momentu 380 Nm a vynikajúco držiacemu podvozku poskytne neopísateľný zážitok. Potom však spotreba rapídne stúpa, čo sa dá však od takého typu auta očakávať. Pri porovnaní ostrých športových päťdverových hatchbackov sa v pomere výkon/ jazdné vlastnosti/ výbava/ cena stáva Mazda 3 MPS jednoznačným víťazom.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Dňa: 20.08.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=1009