Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Začiatok sezóny: Všetko pod kontrolou
27. február 2006 @ 10:07:09 CET, poslal j.čík

F1 Formula 1 mieri do sezóny 2006 s novými pravidlami v oblasti motora a pneumatík. Najdôležitejšia zmena: nový motor V8 nahradí desaťvalcový agregát používaný predtým, výmena pneumatík počas pretekov je opäť povolená a uvidíme aj nový kvalifikačný formát.

Úvodné podujatie sezóny sa blíži, preteky na Bahrain International Circuit sa uskutočnia 12. marca. Tímy sa na tento moment pravdy pripravovali na rozsiahlych testovaniach a horúčkovito pracovali na nových vozidlách.

Tvrdo nepracovali iba inžinieri, ktorí hľadali v nových osemvalcoch silu a spoľahlivosť. Vysoké požiadavky boli kladené aj na odborníkov aerodynamiky. Vozidlá majú momentálne nižší výkon, čo znamená, že sú citlivejšie na odpor vzduchu, a preto museli inžinieri tvrdo pracovať nielen na prítlaku, ale aj na účinnosti.

Diváci na tribúnach si nové pravidlá motorov len sotva všimnú. Jazdci však následky zmien rozhodne pocítia – veď teraz budú mať pod kapotou o 200 konských síl menej. Kvôli redukcii výkonu si budú musieť osvojiť vyváženejší jazdecký štýl a pokúsiť sa o vyššie rýchlosti v zákrutách. Malé chyby tak môžu mať teraz za následok oveľa väčšiu stratu času, keďže motory dosahujú relatívne malý krútiaci moment. A krútiaci moment je podľa experta Formuly 1, Christiana Dannera, "vždy tým, čo zahladí príležitostné chyby." Vďaka zmenšenému prítlaku vozidiel budú jazdci musieť s blížiacou sa zákrutou ísť na brzdy skôr ako býva zvykom, o to skôr však môžu začať zrýchľovať pri výjazde. Prvé dojmy z testovacích jázd ukazujú, že rýchlosti v zákrutách zostanú približne rovnaké, kým rýchlosti na rovinkách budú približne o 10 až 15 km/h pomalšie.

Nové motory predstavujú veľkú výzvu nielen vo Formule 1, ale aj v osobných automobiloch. "Samozrejme neexistujú obmedzenia na zmenu objemu motora, ale rýchle sa zvyšujúce ceny benzínu a prísne štandardy emisií si žiadajú vysoko efektívne motory s nízkou spotrebou a čo najkompaktnejším dizajnom. Kľúčovým slovom v produkcii bežných vozidiel je tiež downsizing, vo význame pomerne nízkej objemovej kapacity pri zachovaní vysokej hustoty energie. Výhody tohto spôsobu sú potrebné na zredukovanie spotreby a splnenie požiadaviek týkajúcich sa ekologických otázok, aj navzdory rastúcim nárokom v oblasti bezpečnosti a komfortu," hovorí Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT).

Druhá dramatická zmena v pravidlách Formuly 1 sa týka pneumatík. Po jedinej sezóne zrušila Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) pravidlo o použití jedinej sady pneumatík v kvalifikácii aj pretekoch. Jazdci teraz budú môcť meniť pneumatiky počas pretekov, bez obáv o defekt pri prudkom brzdení alebo zo straty šance na dobré umiestnenie kvôli dôsledkom vážneho poškodenia pneumatík.

Nové pravidlo nie je len krokom k lepšej bezpečnosti, ale urobí tiež preteky zaujímavejšími pre divákov. Je takmer isté, že diváci uvidia viac zastávok v boxoch, už len kvôli faktu, že nové pravidlá umožňujú vyššiu flexibilitu v stratégii pretekov. "Je pravdepodobné, že opäť uvidíme tri alebo dokonca štyri zastávky," tvrdí Christian Danner, pre ktorého má pravidlo v oblasti pneumatík ešte jeden vedľajší efekt. "Keďže pneumatiky už nebudú musieť vydržať tak dlho, rozhodne budú mať väčší grip. Pre jazdcov to znamená, že môžu získať tam, kde stratili redukciou výkonu motora."

Hodinová kvalifikácia bude mať úplne nový formát: počas prvých pätnástich minút budú na trati všetky vozidlá. Šiesti najpomalší jazdci budú vylúčení a obsadia pozície 17 až 22 na štartovnom rošte. Po päťminútovej prestávke sa zostávajúcich 16 vozidiel vráti na trať na ďalšiu pätnásťminútovú časť. Ich časy z prvého kola sú vymazané. Šesť najpomalších opäť vypadáva a obsadí pozície 11 až 16. Zvyšných desať pilotov, ktorých časy z druhej kvalifikačnej časti sa opäť nezapočítavajú, bude bojovať o prvých desať miest na štarte v priebehu posledných dvadsiatich minút kvalifikácie.

Nový kvalifikačný formát vyvolal viacero kontroverzných diskusií medzi tímami aj jazdcami, aj kvôli pravidlu o tankovaní a dotankovaní. Podľa viacerých odborníkov nebolo ešte na túto tému povedané posledné slovo.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/