Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Palivo vo Formule 1
22. september 2005 @ 07:59:59 CEST, poslal j.čík

F1 Dôležitý faktor úspechu: vo Formule 1 je benzín jedným z najdôležitejších prvkov dobrej výkonnosti. V laboratóriách ropných spoločností hľadajú vedci definitívny recept na najlepší benzín, aby poskytli svojim tímom výhodu na trati.

Súboj o sekundy vyžaduje tiež pohotovosť pri tankovaní. Počas zastávky v boxoch sa do nádrže vozidla Formuly 1 prečerpá dvanásť litrov paliva za sekundu. Nádrž je umiestnená za sedadlom jazdca a pod jeho úrovňou. Pozostáva z deformovateľného kevlaru, ktorý chráni jazdca pred ohňom v prípade havárie. Povolený je iba bezolovnatý benzín Super, ktorý vyhovuje štandardom EU a nájdete ho na každej čerpacej stanici.

Nebolo tak tomu vždy. V rannom veku Formuly 1 bola zmes benzínu ponechaná v rukách chemikov. Pripravovali agresívne zmesi z látok ako benzén, metanol, acetón a nitrobenzén, ktoré museli byť po tréningoch a pretekoch okamžite odčerpané z nádrže. V opačnom prípade by motor neprežil nasledujúcu noc. Až do neskorých šesťdesiatych rokov sa používal kerosín, kým Fédération Internationale de l`Automobile (FIA) značne neokresala zoznam povolených prísad kvôli bezpečnosti jazdcov aj mechanikov.

Manažér tímu WilliamsF1, Dickie Stanford, si spomína: "Benzín bol nebezpečný pre kohokoľvek, kto s ním prišiel do kontaktu. Pred každou Veľkou cenou sme preto určili nemocnicu, ktorá by si v prípade stavu núdze dokázala poradiť s popáleninami od benzínu."

Do roku 1990 experimentovali ropné spoločnosti s viac ako 300 zmesami v priebehu jednej sezóny. Až v roku 1993 FIA stanovila, že benzín vo Formule 1 musí spĺňať všetky bezpečnostné a zdravotné štandardy EU. Na výkon vozidiel to nemalo vôbec žiadny vplyv. Je to najmä kvôli faktu, že vývoj benzínu vykonávajú výrobcovia stále na profesionálnej úrovni. Pritom sa počas jednej sezóny použije približne 200 000 litrov na výskum, testovanie a preteky. V úsilí o nájdenie najlepšej zmesi a najväčšieho výkonu v rozhodujúcich desatinách sekundy môžu inžinieri namiešať a spáliť benzín bez toho, aby ho v skutočnosti vyrobili. Niektoré tímy vyvinuli vlastné počítačové technológie, aby mohol byť virtuálny benzín testovaný vo virtuálnych motoroch.

Vo väčšine prípadov sa konečný recept nájde rýchlo, ale jeho realizácia vôbec nie je jednoduchá. Požiadavky na benzín používaný vo vozidlách Formuly 1 sú obrovské: mal by nielen umožňovať maximálny výkon motora, ale zároveň by mal byť ľahký a ekonomický, aby bola váha vozidla minimálna a dĺžka dotankovania čo najkratšia. Dokonalý benzín je výhodou, ktorá by sa nemala podceňovať. Fakt, že umožní jazdcovi stráviť na trati jedno či dve kolá dlhšie ako konkurencia, je sám o sebe rozhodujúci v konečnom výsledku pretekov.

Spotreba je jedným z najlepšie strážených tajomstiev tímu, keďže je dôležitou súčasťou stratégie. Odborníci odhadujú, že vozidlo Formuly 1 spotrebuje približne 70 litrov paliva na 100 kilometrov. Tak ako v cestnej premávke, aj vo Formule 1 závisí spotreba paliva od jazdeckého štýlu. Vozidlo spotrebuje najviac pri rozbiehaní. Prezieravá jazda vyžaduje menej brzdenia, dôsledkom čoho je aj menej akcelerácie. Práve tu sa ušetrí najviac. "Pri zrýchľovaní by mal byť plyn pridávaný mierne a pri zhruba 2 000 otáčkach zaradený ďalší prevodový stupeň," odporúča Dr. Hartmuth Wolff z Allianz centra pre technológie (AZT). "Pri dlhšom chode naprázdno sa oplatí vypnúť motor. Už po tridsiatich sekundách od zastavenia motoru sa ušetrilo viac paliva ako je potrebné na jeho opätovné naštartovanie."

Zloženie bežného benzínu, aký dostať na čerpacích staniciach, je špecifikované zákonom. FIA zabezpečuje, aby sa vo Formule 1 používalo iba povolené palivo. Každý tím musí pred sezónou odovzdať vzorku svojho paliva. Počas súťažného víkendu si technici FIA berú náhodné vzorky paliva, ktoré sú potom analyzované a porovnávané s povolenou vzorkou v špeciálnych laboratóriách priamo na okruhu. Ak sa vzorky nezhodujú, môžu maršáli udeľovať pokuty. V najhoršom prípade môže byť príslušný tím diskvalifikovaný.

Vedeli ste?
... že vozidlo Formuly 1 má efektívnejšie využitie paliva ako bežný osobný automobil? Kým vozidlo o výkone 900 konských síl spotrebuje 0,078 litra benzínu na jednu konskú silu, automobil s výkonom 75 konských síl spotrebuje 0,093 litra.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/