Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Belgicko: Test sily
08. september 2005 @ 10:50:46 CEST, poslal j.čík

F1 Na cieľovej rovinke dlhej sezóny Formuly 1 čelia jazdci mimoriadnej skúške síl na Veľkej cene Belgicka. Sotva sa nájde iné podujatie, ktoré na nich kladie takú fyzickú záťaž ako práve rôznorodý a náročný okruh Spa-Francorchamps, ktorý sa vinie kopcovitým terénom pohoria Ardeny v dĺžke 6,973 kilometra.

"Počas pretekov jazdia piloti po celý čas na hranici svojich síl," tvrdí Frank Dernie z tímu WilliamsF1.
Okúzlenie má svoje meno: Eau Rouge. Najznámejšia zákruta Formuly 1 je opradená legendami a jej pôvab sa nestráca ani s plynúcimi rokmi. Prejsť ju po prvýkrát na plný plyn sa v kráľovskej triede motošportu považuje za jazdecký rituál.

Cesta na hranicu jazdeckých síl sa začína po vlásenke La Source. Jazdci prešli najpomalšou zákrutou Spa-Francorchamps na druhom stupni a rútia sa dolu kopcom plným plynom. V najnižšom bode začína Eau Rouge. Na jazdcov pritom pôsobia zotrvačné sily o veľkosti 4G – štvornásobok zemskej tiaže. Vozidlá vchádzajú do zákruty rýchlosťou 300 km/h a sú pritláčané na trať silou zodpovedajúcou váhe 2,4 tony. Pilot s váhou 75 kilogramov tak dosahuje hmotnosť 300 kg. Chvíľu nato jazdci vchádzajú do 15-percentného stúpania a blížia sa k zákrute Les Combes. V jednej chvíli sa pred nimi zjaví vrch ako nepreniknuteľný múr a za okamžik sa pozerajú na jasnú oblohu – podobne ako piloti v stúpajúcej stíhačke. Na krátky okamih sa vozidlo vznesie a presne v tej istej chvíli musia jazdci zatáčať do zákruty. Je to jazda na ostrí noža.

"Preteky na tomto okruhu demonštrujú náročnosť tohto športu," tvrdí Dernie. "A jazdec musí byť fyzicky a psychicky odolný, aby si vedel poradiť s týmito nárokmi."

Odborníci nás uisťujú, že obrovské požiadavky kladené na pilotov sú väčšie už iba pri manévroch akrobatických pilotov či ceste do vesmíru. Toto prirovnanie nie je vôbec prehnané – koniec-koncov vozidlo Formuly 1 je bezpochyby druhom rakety na kolesách. V plnej pretekárskej výbave váži vozidlo 600 kilogramov. Výkon 900 konských síl znamená, že každý kilogram vozidla je poháňaný silou 1,5 koní. To vedie k výkonnosti vyjadrenej v takmer neuveriteľných hodnotách: vozidlo Formuly 1 akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, z 0 na 160 km/h iba za 4,2 sekundy. Obrovská pozdĺžna a postranná akcelerácia, ktorej sú jazdci vystavení, je vnímaná zreteľnejšie predovšetkým na kľukatých rýchlych okruhoch akým je Silverstone alebo Spa.

Sily, ktoré sú vyvíjané počas akcelerácie, sú pri brzdení dokonca ešte vyššie. Brzdenie z rýchlosti 110 km/h na nulu trvá vozidlu Formuly 1 menej ako 2 sekundy. Pri tvrdom brzdení z vysokých rýchlostí sú jazdci vystavení silám o veľkosti 5G. Vtedy je naozaj náročné udržať hlavu vzpriamene. Spolu s prilbou váži hlava približne 7,5 kilogramu. Pri prejazde zákrutou, v ktorej na ňu pôsobí sila 2,5 G to predstavuje hmotnosť 19 kg. Pri brzdení je na krčnom svalstve, šľachách a väzive posadený ekvivalent 37,5 kilogramu. Frank Dernie hovorí: "Keď ste počas brzdenia vystavení sile 5G, cítite ako keby vám opadávalo obočie."

Aké extrémne je v skutočnosti toto vypätie je najlepšie demonštrované porovnaním so skúsenosťou vodičov bežnej cestnej premávky. "Zvyčajne zažíva priemerný vodič pri akcelerácii v zákrute sily neprekračujúce 0,4G – hodnoty prekračujúce 0,6G majú väčšinou za následok stratu stability," vysvetľuje Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT). "Iba uvoľnenie plynového pedálu v rýchlo idúcom vozidle Formuly 1 môže spôsobiť spomalenie o sile 1G – rovnako ako pri prudkom brzdení v kvalitnom osobnom automobile."

Súboje na hranici možností sú tiež obrovským rizikom. Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) však zaisťuje, aby boli vo Formule 1 dodržané vysoké bezpečnostné štandardy. Napríklad pred tohtoročnou sezónou boli zavedené obmedzenia aerodynamiky vozidiel, ktoré redukujú prítlak a tým tiež rýchlosť v zákrutách. Naháňanie v zákrutách ardenského okruhu však zostáva jednou z najväčších výziev pre jazdca, ktorý sa z pohľadu fyzickej kondície považuje za extrémneho športovca. Záťaž kladená na jazdca počas prudkých zrýchľovaní a brzdení pri jazde naplno vedie nevyhnutne k posunu jazdcovho mozgu vo vnútri lebky. Navyše sa mení množstvo krvi, ktoré preteká cez srdce pilota. Všetky tieto fakty vedú k nedostatočnému okysličovaniu mozgu. Bez pravidelného cvičenia by tieto situácie vyvolali okamžitú stratu vedomia. Toto riziko však vo Formule 1 nehrozí.

"Jazdci sú extrémne trénovaní a majú vynikajúcu kondičku," hovorí Frank Dernie. "Pravdepodobne by zostali pri vedomí aj pri 8G, takéto hodnoty však vo Formule 1 nikdy nedosiahneme."

Vedeli ste?
... že legendárna zákruta Eau Rouge na okruhu Spa-Francorchamps prežila len vďaka jazdcom? V roku 1994 bola najznámejšia zákruta na svete po výzve FIA doplnená z bezpečnostných dôvodov o šikanu. Po požiadavke jazdcov, ktorí sa nechceli vzdať tejto obrovskej atletickej výzvy, však bola zákruta nasledujúci rok vrátená do svojho pôvodného stavu.

Zdroj: Allianz - Slovenská posiťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /F1/