Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: V pohotovosti
25. máj 2005 @ 07:24:07 CEST, poslal j.čík

BMW WilliamsF1 Formula 1 je schopná udržať svoje vysoké bezpečnostné štandardy nielen vďaka skvelým inžinierom a inovatívnej technológii. Na každých pretekoch pracuje veľké množstvo profesionálov a dobrovoľných pomocníkov, aby zaistili bezpečnosť jazdcov a divákov na okruhu. Pozrieme sa bližšie na opatrenia Veľkej ceny Európy na Nürburgringu.

Kdekoľvek sa na 5,148 kilometra dlhej trati v nemeckom regióne Eifel niečo stane, na mieste je okamžite maršál. Na päťdesiatich pozíciách okolo okruhu je rozmiestnených spolu 250 traťových maršálov. V priebehu uplynulých rokov sa do bezpečnosti jazdcov a divákov na Nürburgringu investovalo približne 50 miliónov euro. Vysoké množstvo bezpečnostného personálu zabezpečuje Veľkej cene Európy vrcholné postavenie a reputáciu vo Formule 1. "Dosiahnuté štandardy sú pre Formulu 1 príkladom," potvrdil Dickie Stanford, manažér tímu BMW WilliamsF1.

Maršáli, ktorí sú pred odlietajúcimi úlomkami chránení vysokým ochranným zábradlím, majú viacero zodpovedností: rádio-maršáli sa starajú o rádiovú komunikáciu s vedením pretekov, vlajkoví maršáli sú zodpovední za vlajkovú signalizáciu jazdcom, maršáli-hasiči, vybavení ochranným oblečením a hasiacimi prístrojmi, nastupujú do boja proti prípadnému ohňu. Okolo okruhu je strategicky rozmiestnených ďalších 70 hasiacich prístrojov, aby v prípade pohotovosti mohol hociktorý z nich použiť ktorýkoľvek maršál. Pre boj s ohňom, predovšetkým v blízkosti pit lane, je pripravených aj päť požiarnych vozidiel so štvorčlennou posádkou. Na stanovisku každého maršála sú pripravení aj dvaja takzvaní posunovači, ktorých úlohou je čo najrýchlejšie odtlačiť uviaznuté vozidlo z nebezpečnej zóny. V prípade, že to nie je možné, preberá túto úlohu jeden zo štrnástich vyslobodzovacích žeriavov, ktoré dopravia vozidlo Formuly 1 späť na pit lane alebo do parc fermé.

Rýchle zásahové jednotky sú vybavené štyrmi bezpečnostnými vozidlami (S-car), dvoma záchrannými vozidlami (R-car) ako aj dvoma vyslobodzovacími tímami. Bezpečnostné vozidlo je vybavené vyslobodzovacími nožnicami a hasiacim prostriedkom, a v prípade núdze je schopné poškodené vozidlo aj odtiahnuť. Záchranné vozidlá dokážu veľmi rýchlo zabezpečiť prvú pomoc v prípade havárie. Na palube je doktor, ako aj vyslobodzovacie nožnice a hasiace prostriedky. Vyslobodzovacie tímy sú privolané vtedy, keď musí byť jazdec vytiahnutý z vozidla spolu so sedadlom, napríklad v prípade podozrenia na zranenie chrbtice. V týchto vozidlách sú pripravení pohotovostní lekári, štyria ambulantní zdravotníci a vodič, ktorí sa dokážu na ktorékoľvek miesto trate dostať do tridsiatich sekúnd. Na pit lane čaká na zavolanie zdravotnícke vozidlo. Na palube je lekár v službách FIA, Dr. Gary Hartstein, nástupca legendárneho Sida Watkinsa, ako aj ďalší kolega z Nemecka.

"Také rýchle reakčné časy ako vo Formule 1 nie sú dosahované ani profesionálmi v bežnej cestnej premávke," hovorí Dr. Christoph Lauterwasser z Allianz centra pre technológie (AZT). "Okamžitá prvá pomoc priamo na mieste však dokáže podstatne zlepšiť šancu na prežitie a následné vyhliadky obetí nehôd. Ponúkaný potenciál podceňuje množstvo vodičov. Preto býva pravidelný opakovací kurz prvej pomoci mimoriadne žiadúcim."

Počas Veľkej ceny Európy sleduje vedenie pretekov aktivitu na trati prostredníctvom tridsiatich šiestich monitorov a dokáže vidieť každé miesto trate s pomocou pohyblivých kamier. Kontakt s maršálmi je realizovaný pomocou rádiovej komunikácie. Ak sa vyskytne vážna havária, zdravotnícke a záchranné vozidlo okamžite vyštartujú na dané miesto. Postrehy ich posádok sú posudzované riaditeľom pretekov FIA, Charliem Whitingom, ktorý je v kontakte s miestnym riaditeľom pretekov, Michaelom Schwägerlom. Charlie Whiting ako najvyššia autorita rozhoduje, či bude na trať poslané safety car. Pritom platí nasledovné pravidlo: ak je trať voľná, zvyčajne sa pokračuje v pretekoch. Po obzvlášť vážnej nehode, ktorou sú napríklad postihnutí diváci či v prípade ohňa, sú preteky prerušené červenou vlajkou.

V prípade vážnej havárie je prvou cieľovou stanicou zdravotnícke centrum okruhu. Vybavené najmodernejším zariadením a skúsenými lekármi pracujúcimi na tri smeny, vrátane chirurga, anesteziológa a šiestich zdravotníkov, je zdravotnícke centrum pripravené podať prvú pomoc a ošetrenie zraneným jazdcom. Hneď vedľa centra je v pohotovosti vrtuľník, na palube ktorého sa nachádza lekár, dvaja ambulantní zdravotníci a pilot, ako aj dve sanitky. Druhý vrtuľník je pripravený mimo okruhu a v okolí trate sú rozostavené ďalšie štyri sanitky. Počas súťažného víkendu je v pohotovosti spolu 14 nemocníc. Špecialitou a zároveň novinkou bude na tohtoročnej Veľkej cene Európy dostupnosť zubára.

Vedeli ste?
... že o bezpečnosť 100.000 divákov na Veľkej cene Európy sa stará 150 bezpečnostných funkcionárov a Nemecký červený kríž má na podujatí približne 130 medikov a lekárov ako aj 10 sanitiek? Pre porovnanie, na zápase ligy majstrov hosťujúcom na vypredanom štadióne 50.000 divákov sa o bezpečnosť stará 500 funkcionárov, ale iba 100 pracovníkov červeného kríža, vrátane štrnástich sanitiek.

Zdroj: Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW WilliamsF1/