Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Záťažový test
19. máj 2005 @ 11:26:07 CEST, poslal j.čík

BMW WilliamsF1 78 naozaj vyčerpávajúcich kôl: žiadna iná Veľká cena nekladie na jazdca tak vysoké nároky. Nikde inde nemusia stroje a piloti pracovať tak dokonale ako v labyrinte zákrut Monte Carla. "Tieto preteky sú určite najväčšou výzvou v kalendári Formuly 1," tvrdí Sam Michael, technický riaditeľ tímu BMW WilliamsF1.

Keď Formula 1 zavíta do malého kniežatstva na Azúrovom pobreží, nie je hore nohami iba svet bohatých a krásnych. Brazílsky jazdec Nelson Piquet, ktorý v roku 1987 získal v tíme WilliamsF1 svoj tretí titul majstra sveta, ale nikdy nedokázal zvíťaziť v Monaku, raz popísal jedinečný záťažový test posledného mestského okruhu vo Formule 1: "Jazdiť preteky na tejto trati je ako lietať na vrtuľníku po vašej obývačke." Vozidlá s výkonom 900 konských síl dosahujú rýchlosť až 300 kilometrov za hodinu v uliciach, po ktorých sa ľudia bežne pohybujú vychádzkovým tempom. Priestranné výjazdové zóny neexistujú – aj tá najmenšia chybička vedie jazdcov nevyhnutne do jednej z 5.500 nárazových bariér vybudovaných pozdĺž okruhu.

Pre jazdcov je najdôležitejšia Veľká cena sezóny náročnou skúškou síl. Na 3 340 metrov dlhom okruhu, ktorý prechádza popred kasíno, cez prístav a bazén priamo v centre mesta, sa nevyskytujú žiadne špecifické kľúčové miesta: vyžaduje si dokonalú presnosť po celý čas. Niektoré zákruty však stále vynikajú, ako napríklad zákruta Massenet nasledujúca po stúpaní Beau Rivage, kde musia jazdci intuitívne nájsť správny moment na zabočenie pri brzdení z rýchlosti 250 na 130 km/h.

Hľadanie ideálnej stopy sa však stáva zložitým nielen vďaka nerovnostiam povrchu, ale aj kvôli šmykľavým čiaram na vozovke a prechodom pre chodcov. To si od jazdcov vyžaduje najvyšší stupeň koncentrácie počas celej dĺžky pretekov, ktorá predstavuje vzdialenosť 260 520 kilometrov – a vždy je tu neodbytné presvedčenie, že po jedinej chybičke môže pilot zabudnúť na dokončenie pretekov. Tento fakt privádza aj tých psychicky najodolnejších jazdcov k hranici svojich síl, pričom fyzická záťaž nie je o nič menšia. 15 zákrut predstavuje neustále striedanie zrýchľovania a spomaľovania. Žiadny iný okruh Formuly 1 nevyžaduje toľko preraďovania ako Monako: v priemere musia jazdci radiť každé dve sekundy, čo je približne 40 krát za kolo a takmer 3.100 krát za preteky. Únavná práca, najmä v jazdeckých kombinézach, kde teplota dosahuje 60 stupňov Celzia. V priebehu pretekov strácajú jazdci tri až štyri litre tekutín, preto nemajú bez perfektnej fyzickej kondície najmenšiu šancu.

Keďže je predbiehanie v bludisku zákrut Monte Carla takmer nemožné, kvalifikácia často rozhoduje o výsledku pretekov. Dobrá štartovná pozícia je tu oveľa viac rozhodujúca ako na iných podujatiach. Na štarte sa nepočíta len s pohotovou reakciou jazdca – dokonalá práca spojky je ďalším dôležitým faktorom. Ak by jazdci jednoducho zošliapli plyn na podlahu, kolesá by sa pretočili, keďže pri akcelerácii z miesta nedokážu vozidlá vyvinúť žiadny prítlak. Preto musí byť sila opatrne regulovaná spínačom, ktorý zabezpečí, že sa spojka naplno neuzavrie, ale namiesto toho preklzáva. Prebytočná energia je absorbovaná kotúčmi spojky, ktoré sa za menej ako pol sekundy zahrejú na 1.000 stupňov Celzia.

Motory nie sú v Monaku tak vyťažené ako na rýchlych okruhoch, napríklad v Indianapolis či Monze. Na plný plyn sa jazdí iba osem sekúnd z dĺžky kola, čo je iba 70 percent v porovnaní s bežnými okruhmi. Monako však predsa len predstavuje pre motory riziko: žiadna iná trať Formuly 1 nedisponuje tak širokou škálou rýchlostí. Po absolvovaní vlásenky pri Grand Hotel, najpomalšej zákruty vo Formule 1, v rýchlosti len 45 km/h, zrýchľujú jazdci o pár sekúnd v tuneli na 280 km/h.

Keď odštartuje súťažný víkend v uliciach Monte Carla a kniežatstvo zaplní 120.000 divákov, pre domácich sa život radikálne zmení. Krátka cesta do obchodu je zahradená plotmi, dokonca aj prístup ku kontajnerom na smeti vyžaduje špeciálne povolenie. Pomôžu len dve veci: stiahnuť rolety alebo sa stať fanúšikom Formuly 1.

Vedeli ste?
... že zmena svetelných pomerov v 400 metrov dlhom monackom tuneli už nepredstavuje pre jazdcov problém, keďže FIA zabezpečila v sezóne 2001 lepšie osvetlenie? Svetelný systém dokáže presmerovať slnečné svetlo do tunela a vytvára tak svetelný kužeľ, ktorý uľahčuje jazdcom vstup do tmavého betónového tunela a poskytuje takmer optimálne osvetlenie v jeho vnútri. Bežní vodiči si však tento luxus nemôžu dovoliť. "Hoci moderné tunely s podobným osvetlením existujú," hovorí Dr. Hartmuth Wolff z Allianz centra pre technológie (AZT), "väčšina tunelov je osvetlená nedostatočne alebo takmer vôbec a pre jazdcov, najmä pri osvetlení z protismeru, sa tak javia ako čierne diery."

Zdroj: Allianz - Slovenská posiťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW WilliamsF1/