Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
formula 1: Pozitívne výsledky
03. máj 2005 @ 09:30:58 CEST, poslal j.čík

BMW WilliamsF1 Formula 1 odštartovala sezónu 2005 s novými pravidlami v oblasti motorov, pneumatík a aerodynamiky. Aj napriek pochybnostiam je Christian Danner presvedčený, že zmeny so sebou priniesli lepšie výkony a vzrušujúcejšie preteky. "Nové vývojové práce mali požadovaný efekt," tvrdí expert Formuly 1 vo svojom odhade pred Veľkou cenou Španielska.

Keď po dlhých diskusiách zostavili zákonodarcovia Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) nové pravidlá na sezónu 2005, sústredili sa predovšetkým na dva ciele. Prvým bolo zníženie nákladov pre výrobcov a tímy vo Formule 1 a druhý cieľ zamýšľal v záujme bezpečnosti obmedziť výkonnostný rast uplynulých rokov, ktorý mal za následok zvyšovanie rýchlosti. Po prvých štyroch podujatiach hodnotí Danner vplyv nových pravidiel.

Motor: túto sezónu musí každý motor vydržať dva po sebe idúce súťažné víkendy, čo predstavuje dvojnásobok oproti minulej sezóne. FIA došla k záveru, že menší počet motorov znamená nižšie náklady a nižšia výkonnosť bude mať za následok zvýšenie bezpečnosti. Danner súhlasí s tým, že nové pravidlá motorov znamenajú "veľkú úsporu nákladov, pretože tímy určite potrebujú iba polovičný počet motorov." Na druhej strane však poukazuje na negatívne účinky pre divákov, ktoré vyplývajú z minimálnej piatkovej aktivity na trati. "Samozrejme, všetci v súčasnosti jazdia absolútne minimum a hneď ako nájdu správne pneumatiky, chcú ich použiť v pretekoch a prestávajú testovať, aby šetrili motor." Danner je tiež sklamaný z toho, že jazdci v pretekoch neraz spomaľujú, keď si upevnili svoje pozície, aby tak znížili záťaž na motory.

Pneumatiky: túto sezónu má každý jazdec k dispozícii menej pneumatík. Sobotná a nedeľná kvalifikačná časť, rovnako aj preteky musia byť odjazdené na jednej sade pneumatík. Počas pretekov sa pneumatiky môžu vymieňať iba v prípade poškodenia. Danner súhlasí: "Toto pravidlo je vo všeobecnosti dobrým krokom, keďže máme za sebou niekoľko určite lepších pretekov." Úspora nákladov je podľa neho zanedbateľná, nie však zvýšenie bezpečnosti. Tvrdšie zmesi pneumatík nedovoľujú tak vysokú rýchlosť v zákrutách a jazdci sa tiež musia o svoje pneumatiky viac starať. "Ak musíte svoje pneumatiky šetriť po celú dĺžku pretekov, musíte robiť oveľa viac kompromisov," vysvetľuje bývalý jazdec Formuly 1. Pre neho nie je absencia výmen pneumatík žiadnou veľkou stratou. "Výkony sú stále veľmi dobré. Z môjho pohľadu by sa mohlo absolvovať ešte menej zastávok. Podľa mňa je už jedna príliš veľa. Množstvo zastávok robí preteky neprehľadnými."

Aerodynamika: keďže sa rýchlosť v zákrutách v posledných rokoch neustále zvyšovala, FIA plánovala znížiť prítlak vozidiel o 25 percent prostredníctvom obmedzení v aerodynamike, ako napríklad vyššie posadené predné prítlačné krídlo. To sa však dosiahlo iba na papieri – na trati už vozidlá jazdia presne tak rýchlo ako predtým. Danner ale hovorí v prospech nových pravidiel. "Keby sa nerozhodli tieto obmedzenia zaviesť," tvrdí, "mali by teraz vozidlá tak vysoký prítlak, že by ani inžinieri netušili čo s tým treba robiť." Týmto spôsobom bol výkonnostný boom uplynulých rokov aspoň spomalený, tak ako sa zamýšľalo. Podľa Dannera však musí byť urobených ešte veľa vecí. "V skutočnosti musia podniknúť oveľa radikálnejšie kroky, pretože vozidlá majú naozaj obrovský prítlak," navrhuje. Nové pravidlá v oblasti aerodynamiky sú tiež dôvodom, prečo sú rozdiely medzi jazdcami tak malé a preteky sa stávajú čoraz zaujímavejšími. "Obmedzenia mierne vyrovnali výkony v jazdeckom poli," hovorí Danner, "pretože nakoniec všetci inžinieri dosiahli rovnakú hranicu, a potom s tým jednoducho už nič viac nedokážu urobiť."

Záver: nové pravidlá pomohli znížiť náklady, čo je pre tímy prospešné. Súčasne spomalili rýchly výkonnostný vývoj vozidiel, čo zdokonalilo bezpečnosť. Podľa Dannera tak FIA zmenou pravidiel dosiahla svoje stanovené ciele.

Vedeli ste?
... že technické pravidlá Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) pre Formulu 1 majú presne 50 strán? 22 odstavcov a 138 paragrafov presne určuje ako má byť vozidlo Formuly 1 skonštruované. Pravidlá pretekov majú 35 strán, obsahujú 161 paragrafov a určujú priebeh každej Veľkej ceny. Pre porovnanie, futbalové pravidlá stanovené Nemeckou futbalovou federáciou (DFB) obsahujú 94 strán so 17 odstavcami a 89 paragrafmi, plus ďalších 133 inštrukcií na vysvetlenie pravidiel.

Zdroj: Allianz - Slovenská posiťovňa, a.s.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BMW WilliamsF1/