Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | online.aad.sk | shop.aad.sk | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 
Automobilové novinky v SR:  Ford Mondeo, Seat Leon ST X-perience, Škoda Fabia, Hyundai i20, Opel Corsa, facelift Ford Focus, facelift Audi Q3, Kia Soul EV, Mercedes-AMG GT, facelift Kia Venga, Jeep Renegade, BMW rad 2 Cabriolet, Qoros 3 hatchback, Audi TT Coupé, Lexus NX, facelift VW Touareg, Nissan Pulsar, facelift Porsche Cayenne, Renault Twingo, BMW X6, Peugeot 108



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 02.05.2012;

Importér vozidiel Opel pre Slovenskú republiku, spoločnosť Opel Southeast Europe, organizačná zložka, nám na test poskytol rodinný kombík, Opel Astra Classic Caravan s naftovým agregátom 1.7 CDTI vo výbave Plus.
testoval Jaroslav Čík



Osvedčená klasika III

Opel Astra Classic je už tradičný obchodný názov pre Astru predchádzajúcej generácie, ktorej výroba nekončí príchodom novšej generácie, ale súbežne pokračuje ďalej. Aktuálna generácia Astra Classic s prívlastkom III prezrádza, že má dvoch predchodcov: Astru Classic I typ F (1998-2001) a Astru Classic II typ G (2004-2009). Ostatná Astra Classic nadväzuje na Astru s typovým označením H, ktorá sa u nás predávala v rokoch 2004-2010 a označenie Classic dostala príchodom najnovšej generácie Astry s typovým označením J od roku 2010. Ponúka tak alternatívu pre zákazníkov, ktorí vo svojom vozidle nepotrebujú posledné výdobytky techniky, ale prikláňajú sa skôr k osvedčenej klasike za výhodnú cenu. Okrem testovanej verzie kombi, teda Caravan, je v ponuke aj prevedenie 5-dverový hatchback a 4-dverový sedan.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Na zovňajšku Astry Classic prevládajú čisté a elegantné tvary. Žiadne výraznejšie prelisy, ktoré sa na najnovších modeloch rôznych značiek objavujú čoraz častejšie, tu nenájdete. Aj to napovedá, že dizajn bol navrhnutý pár rokov dozadu. Ale nemyslím si, že by jej to uberalo na kráse a svojich priaznivcov si napriek tomu určite aj tak nájde.

Na prednej časti zaujmú reflektory s chrómovanými tubusmi za čírym sklom, či chrómovaná predná maska s logom značky uprostred, ktorá dodáva Astre svieži vzhľad. Pri pohľade zboku dominuje čistá veľká plocha bez bočných ochranných líšt a jemná línia tiahnúca sa odpredu dozadu tesne pod spodným okrajom okien. Minimálne klesajúca línia strechy dáva tušiť objemný batožinový priestor pre rodinné využitie. Na zadnej časti ma zaujalo zaoblené sklo piatych dverí či výrazná chromovaná lišta po celej šírke dverí medzi koncovými svetlami. Celkovo hodnotím dizajn karosérie aj na dnešnú dobu ako stále veľmi atraktívny.

Porovnanie rozmerov Astra Classic Caravan (H) vs. Astra Sports Tourer (J)
Opel Astra Classic SW
Opel Astra Sport Tourer


Interiér
zväčšiť obrázok Po usadnutí do vozidla ma privítal elegantný interiér, presne nalinkovaný s nemeckou precíznosťou. Palubná doska je vytvorená z mäkčených plastov doplnená strieborným dekorom na stredovej konzole. V hornej časti konzoly sa skrýva hlboko vnorený, malý a jednoduchý displej s oranžovým podsvietením, ktorý zobrazuje hodiny, vonkajšiu teplotu a dátum alebo názov zvolenej stanice na autorádiu. Keď som zablúdil do histórie, zistil som, že veľmi podobný displej, ak nie ten istý, bol použitý už v predchádzajúcej generácii Astry v roku 1998. Chýbalo mi na ňom napr. zobrazenie hlasitosti rádia pri pridávaní alebo uberaní. Pod ním sú na konzole elegantne integrované výduchy vetrania a klimatizácie a panel autorádia s CD prehrávačom. Úplne dole je umiestnený panel ovládania klimatizácie, ktorý je možno až príliš nízko a zdal sa mi trochu neprehľadný. Ale asi najväčším mínusom je absencia odkladacích priestorov na peňaženku, mobil prípadne iné drobnosti. Čo sa však týka dielenského spracovania je všetko na veľmi slušnej úrovni, nič tu nevŕzgalo. Celkovo dobrý dojem mierne pokazil nie príliš tlmený a plechový zvuk pri zatváraní dverí.

3-ramenný kožený volant s ovládaním rádia má ideálnu hrúbku a priemer venca, a dostatočný rozsah nastavenia. Za ním sú umiestnené na prístrojovom paneli "budíky" s otáčkomerom naľavo a rýchlomerom napravo. Musím pochváliť prehľadné zobrazenie rýchlostí po desiatkach, ktoré som ocenil hlavne v meste. Medzi nimi je v hornej časti umiestnený palivomer a dolu malý displej s počítadlom kilometrov. Ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny tu nenájdete, pri prekročení ideálnej teploty sa rozsvieti výstražná kontrolka. Zaujímavo sú vyriešené páčky smeroviek a stieračov so sekvenčným ovládaním, ktoré sa stále vracajú do pôvodnej polohy. Najprv ma tento systém trochu zaskočil, ale po chvíli som si na neho zvykol a nemám proti nemu žiadne výhrady, skôr naopak.

Predné sedadlá poskytujú dostatok komfortu a dobré bočné vedenie. Samozrejme pokiaľ sa nebavíme o športovej jazde, ale kto by ju od Astry Classic očakával. Vodičove sedadlo je výškovo nastaviteľné s dobrým rozsahom. Pre posádku vpredu je k dispozícii dostatok priestoru, malým mínusom je však širšia stredová konzola, ktorá trochu zasahuje do priestoru kolien. Rovnako tak na zadných sedadlách nie je núdza o dostatok priestoru na hlavu a nohy. Vo svojej triede rozhodne nepatrí k tým najhorším, radí sa do priemeru. Operadlo zadných sedadiel je delené a po jeho sklopení vznikne s podlahou batožinového priestoru skoro rovina bez odskoku. Pri nakladaní dlhších predmetov by však mohli niekomu vadiť vyčnievajúce plastové krytky kovových ôk v strede na zadnej strane operadiel pre prídavný pás detských sedačiek Top Tether. Základný objem batožinového priestoru pojme 490 litrov batožiny, po sklopení operadiel až 1590 litrov. Veľkým plusom je nízko položená hrana nakladacieho a priestoru a dobrou vychytávkou kryt batožinového priestoru, ktorý stačí pri držiaku potlačiť smerom dole a sám sa zroluje.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Astru Classic poháňala rokmi osvedčená naftová motorizácia 1.7 CDTI so vstrekovaním common rail s výkonom 81 kW. Ide o výkonovo slabšiu verziu, nakoľko v ponuke sa nachádza aj silnejšia varianta s 92 kW. To mi však vôbec nevadilo, lebo aj spomínaných 81 kW dodáva Astre Classic viac než dostatočnú dynamiku a v tomto ohľade ma príjemne prekvapila. Disponuje krútiacim momentom 240 Nm pri 2300 ot./min. Ťah nastupuje celkom priamočiaro, citeľnejší začína už od 2000 ot./min. a pokračuje až do 4000 ot./min. Napriek tomu, že v porovnaní s naftovými motormi TDI so systémom čerpadlo-tryska od VW z predchádzajúceho obdobia je motor v Astre tichší, vo svojej triede s aktuálnymi novšími modelmi patrí medzi tie hlučnejšie. So zohriatym motorom to nie je až také zlé, ale pri rannom štarte je to dosť citeľné. A musím spomenúť jeden drobný detail: otvorenú kapotu drží plynová vzpera, ktorá pomáha a eliminuje zašpinenie rúk pri dopĺňaní ostrekovačov, alebo kontrole náplní všeobecne. Tá nie je v tejto triede až tak bežná, najmä, keď ide o výbehový model.

zväčšiť obrázok Počas týždňového testovania som s Astrou Classic prešiel 596 km pri každodennom dochádzaní do práce po mestskom diaľničnom obchavte, nevynechal som ani mesto či cesty mimo Bratislavu. Pri vrátení vozidla mi palivomer ukazoval ešte 1/4 nádrže, ale kvôli absencii palubného počítača som nemal spätnú väzbu o spotrebe. Na základe dodatočne poskytnutej informácie bolo po vrátení vozidla dotankových 34 litrov nafty, z čoho vychádza priemerná spotreba 5,7 litra na 100 km. Vzhľadom na to, že som nejazdil nejako obzvlášť ekonomicky, je to dobrý výsledok. Tabuľkovú hodnotu kombinovanej spotreby uvádza Opel rovných 5 litrov na 100 km. Tá takisto, ako vidieť v nižšie uvedenej porovnávacej tabuľke, nepatrí medzi najlepšie a rovnako je na tom aj hodnota emisií. Agregát spĺňa emisnú normu Euro 5 a je vybavený filtrom pevných častíc.

Pozitívom je aj manuálna prevodovka so 6-timi prevodovými stupňami. Radenie prevodov je ľahké, presné a s primeranou dĺžkou dráh. Patrí k tým lepším v porovnaní s francúzskymi či talianskymi značkami, ale úplná špička to nie je. Pri jazde v meste maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h si s 5-ťkou príliš nerozumie, je nevyhnutné zaradiť 4-ku. Pri tachometrovej 60-tke však už 5. stupeň nie je problém. Pochváliť musím široký rozsah napr. na 3. prevodom stupni, kde dokáže bez problémov ísť rýchlosťou v rozmedzí 30-125 km/h. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené údaje otáčok motora z otáčkomera pri rôznych rýchlostiach (podľa rýchlomera):

50 km/h 4. stupeň 1400 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 1950 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1600 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2300 ot./min.


Podvozok a jazda
zväčšiť obrázok Astra Classic má na prednej náprave použité klasické nezávislé zavesenie kolies MacPherson so stabilizátorom, plynovokvapalinovými tlmičmi a vinutými pružinami. Vzadu sú použité vlečené ramená spojené torznou priečkou a rovnako ako vpredu, plynokvapalinové tlmiče a vinuté pružiny.

Podvozok je naladený skôr komfortne a dobre si rozumie s našimi "kvalitnými" cestami. Väčšinu bežných výmolov a priečnych nerovností odfiltruje veľmi slušne. Pri prejazde takýmito úsekmi v kabíne nebol počuť žiadny vrzgot plastov. Pri rýchlejšom prejazde zákrutami sa dostavil piskot gúm skôr ako som zvyknutý, čomu napomohli aj balónovitejšie pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 so zimným dezénom, navyše v kombinácii s vyššou vonkajšou teplotou. Napriek tomu sa Astra Classic správala na ceste veľmi sebavedomo bez náznaku znervóznenia.

Kotúčové brzdy na oboch nápravách podávajú dobrý výkon s pozvoľným nástupom. Riadenie s posiľňovačom nie je veľmi preposilované a celkom presné, má dobú spätnú väzbu od vozovky. Pri parkovacích manévroch by som však prijal od posiľňovača trošku viac asistencie. Musím však povedať, že ma podvozok vďaka slušným jazdným vlastnostiam a komfortnému odpruženiu celkom príjemne potešil.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Astra Classic síce nedisponuje najnovšími bezpečnostnými systémami ako je napr. sledovanie mŕtveho uhla a pod., ale už v základnej výbave nechýba systém ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém ESP či protipreklzový systém TCS. V štandarde nájdeme čelné airbagy pre vodiča a spolujazdca a bočné airbagy. Za hlavové airbagy pre posádku vpredu a vzadu si na rozdiel od konkurencie, kde sú v štandardnej výbave, treba priplatiť 800 €. Na zadných sedadlách nechýbajú úchyty Isofix pre detské sedačky, mínusom je absencia vypínania airbagu spolujazdca a teda nemožnosť prevážať detskú sedačku na sedadle spolujazdca vpredu.

otvoriť test Euro NCAP Astra absolvovala v roku 2004 testy bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP, kde na tú dobu obstála veľmi dobre. Za ochranu pasažierov získala 5 hviezdičiek, za ochranu detí 4 a za ochranu chodcov 1 hviezdičku. Otázne je, ako by dopadla v dnešnej dobe pri prísnejších kritériách udeľovania bodov.


Obstarávacia cena (spracované dňa 10.04.2012)

Najnižšia cena:
Astra Classic Caravan 1.6
10.490 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Astra Classic 1.7 CDTI Plus
14.090 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus
14.730 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD prehrávačom, 6 reproduktorov
Exteriér:
el. nastaviteľné spätné zrkadlá, pneumatiky 195/65 R 15 + celoplošné kryty kolies, predné hmlové svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: - lak - metalíza = 490 €
- Sada Elegance (nárazníky a kľučky dverí vo farbe karosérie, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá) = 150 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.04.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

OPEL Astra Classic Caravan KIA cee'd sw HYUNDAI i30 CW RENAULT Megane Grandtour
Značka / model Opel Astra Classic
Caravan
Kia cee'd
Sporty Wagon
Hyundai i30
CW
Renault Megane
Grandtour
Motor 1.7 CDTI 1.6 CRDi VGT 1.6 CRDi VGT 1.5 dCi
Stupeň výbavy Plus LX Style Expression
Zdvihový objem motora 1686 1582 1582 1461
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 81/4400 85/4000 66/4000 81/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 240/2300 255/1900-2750 235/1750-2500 240/1750
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 186 188 172 190
Zrýchlenie (s) 11,5 11,7 13,9 11,1
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,0 4,6 4,7 4,4
Emisie CO2 (g/km) 132 122 124 114
Pohotovostná hmotnosť (kg) ? 1344 1334 1302
Dĺžka (mm) 4515 4490 4475 4567
Šírka (mm) 1753 1790 1775 1804
Výška (mm) 1500 1525 1565 1507
Rázvor (mm) 2703 2650 2700 2703
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru základný/sklopené zadné sedadlá (l/VDA) 490/1590 534/1664 415/1395 524/1600
Záruka 6 rokov alebo 120.000 km 7 rokov 5 rokov bez obmedzenia km 2 roky
Cena modelu bez príplatkov (€) 17.790 16.370 16.521 17.890
Akčná cena (€) 14.090 14.070 15.621 15.890
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 14.730 16.380 16.001 16.540


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • KIA cee'd sw
    nemá (výrobca neponúka)
    hmlovky, kožený volant
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    hlavové airbagy vpredu a vzadu, alarm, asistent rozjazdu do kopca, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, palubný počítač, rádio s MP3, USB + Aux vstup, prednú lakťovú opierku s úložným priestorom, strešné lyžiny, sklápací kľúč

  • HYUNDAI i30 cw
    nemá
    stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS a brzdovým asistentom (za príplatok 650 €)
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    hlavové airbagy vpredu a vzadu, alarm, autorádio s prehrávaním MP3, USB/iPod/Aux vstup, automatickú klimatizáciu s chladením priehradky pred spolujazdcom, bedrovú opierku sedadla vodiča, el. sklopné vonkajšie zrkadlá, elektricky ovládané zadné okná, palubný počítač, parkovacie senzory vzadu, lakťovú opierku vpredu a vzadu, vyhrievané predné sedadlá, disky z ľahkých zliatin, strešné lyžiny, sklápací kľúč

  • RENAULT Megane Grandtour
    nemá (výrobca neponúka)
    -
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    hlavové airbagy vpredu a vzadu, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, palubný počítač, kartu Renault 'Keyless Drive', elektricky ovládané zadné okná, prednú lakťovú opierku s odkladacím priestorom, bedrovú opierku sedadla vodiča, Bluetooth, USB port, schránku pod podlahou pre vodiča a spolujazdca

    Záverečné hodnotenie
    Opel Astra Classic Caravan je ideálne rodinné auto pre menej náročných, ktorí si nepotrpia na množstvo rôznych príplatkov a technických noviniek, ale stačí im strohejšie vybavené, rokmi osvedčené auto za výhodnú cenu. Napriek tomu, že v kvalitne spracovanom interiéri s mäkčenými plastami nepočuť žiadne vŕzganie, nepochválim ho za málo odkladacích priestorov. Plusom je objemný batožinový priestor, po sklopení zadných sedadiel s takmer rovnou podlahou a nízkou nakladacou hranou. Pozitívne hodnotím aj dostatočne výkonný a úsporný naftový motor, aj keď slabšie odhlučnený. Rovnako nemám čo vytknúť ani prevodovke a komfortnému podvozku. A keď sa pozriem na cenu, ktorá je teraz vďaka jarnej cenovej ofenzíve značky Opel viac než výhodná, navyše v kombinácii s predĺženou zárukou na 6 rokov alebo 120.000 km, nemám čo dodať.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Dňa: 02.05.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]