Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
autobusy: Scania Citywide LF a LE (10/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 24.10.2011;

Scania na tohtoročnom Busworlde v Kortrijku uviedla modely úplne nového radu autobusov Scania Citywide LE a LF, ktoré vychádzajú zo základu dizajnu Scania Touring, ktorý bol predstavený v apríli tohto roku.

Scania Citywide je nový modelový rad nízkopodlažných a nízkonástupných autobusov s originálnym, prívetivým dizajnom, vďaka ktorému sú v hustej mestskej premávke ihneď rozpoznateľné. Ich interiér je navrhnutý tak, aby na cestujúcich pôsobil útulne a príjemne. Vodičov potešia špičkovou ergonómiou. Na zákazku je k dispozícii polohovateľná palubná doska, spĺňajúca prísne nemecké normy. V ponuke sú motory na naftu, bionaftu, zemný plyn, bioplyn a bioetanol. Autobusy majú celohliníkovú konštrukciu kvôli úspore hmotnosti a lepšej recyklovateľnosti.

Modelový rad Scania Citywide
zväčšiť obrázok Scania Citywide je rad mestských a prímestských autobusov zahŕňajúci rôzne nízkopodlažné (LF) a nízkonástupné (LE) vyhotovenia dvojnápravových, trojnápravových vrátane kĺbových autobusov. K dispozícii sú motory na naftu/bionaftu, zemný plyn/bioplyn a bioetanol, z ktorých každý spĺňa emisnú normu EEV. To znamená, že spoločnosť Scania má najväčšiu ponuku motorov na alternatívne palivá na trhu, ktorá prevádzkovateľom umožňuje zvoliť riešenie vyhovujúce environmentálnym požiadavkám väčšiny zákazníkov. Mimo Európskej únie sú k dispozícii vozidlá s inými úrovňami emisií. Všetky modely Scania Citywide sa vyrábajú v továrni na výrobu autobusov Scania v poľskom meste Słupsk, založenej v roku 1993, ktorá sa v súčasnosti špecializuje na výrobu celohliníkových autobusov Scania.

Charakteristický, elegantný vonkajší vzhľad
Autobusy Scania Citywide boli zámerne navrhnuté tak, aby vynikli v rušnom mestskom prostredí svojimi dynamickými, trojrozmernými líniami a moderným dizajnom. Ich vzhľad zároveň jednoznačne korešponduje so vzhľadom ostatných mestských a diaľkových autobusov v rámci nového produktového portfólia spoločnosti Scania. Pre novú rodinu autobusov Scania je typický motív „objímajúceho“ písmena T, tvoreného prednou maskou s charakteristickým servisným krytom a svetlometmi a veľkým jednodielnym čelným sklom s integrovaným informačným panelom. Tieto línie plynule prechádzajú za skryté stĺpiky A až na boky s veľkorysým presklením.

zväčšiť obrázok Okrem nového zadného nárazníka a zväčšenej mriežky chladiča – zväčšenej kvôli nárokom na chladenie podľa pripravovaných noriem – ostáva zadná časť autobusov prevažne bezo zmien, s charakteristickým zadným oknom v tvare obráteného lichobežníka, koncovými svetlami s diódami LED a veľkým krytom motora. Celkový dizajn týchto autobusov má signalizovať ich agilnosť a robustnosť. Línie na prednej maske a pozdĺž bokov vyvolávajú dojem stability a nízko položeného ťažiska. Horná časť čelného skla plynule prechádza do štandardného informačného panela (širokého až 1 800 mm), čo prispieva k homogénnosti dizajnu prednej časti. Na objednávku je k dispozícii aj verzia s väčšou, mierne prečnievajúcou hornou časťou s informačným panelom širokým až 2 060 mm. Informačné panely sú umiestnené tak, aby boli maximálne čitateľné z diaľky aj z chodníka blízko autobusu.

Čelný pohľad
zväčšiť obrázok Dôležitým charakteristickým prvkom značky Scania sú predné svetlomety s rovnakým výrazom ako v prípade modelov Scania Touring. Zvláštna pozornosť bola venovaná integrácii všetkých osvetľovacích funkcií vrátane denných prevádzkových svetiel a obrysových svetiel, využívajúcich svetelné diódy LED. Stretávacie a diaľkové svetlá sú štandardne halogénové, na objednávku sú k dispozícii s diódami LED. Jednodielne lepené čelné sklo poskytuje vodičovi ničím nerušený výhľad. Spätné zrkadlo na strane vodiča so širokým zorným uhlom je umiestnené pri dolnom okraji okna, teda čo najbližšie k vodičovi. Zrkadlo na strane dverí je zas umiestnené pri hornom okraji okna, aby nemohlo zraniť ľudí čakajúcich na zastávke. Predná maska má otváraciu strednú časť. Kryty svetiel sú odnímateľné kvôli lepšej prístupnosti. 3-dielny nárazník sa jednoducho opravuje a vďaka „pamäťovému“ efektu sa po menších nárazoch dokáže sám vrátiť do pôvodného tvaru.

Interiér
Moderný dizajn vládne aj v interiéri. Kvalitnejšie materiály a nové, svetlejšie farby vytvárajú v celom autobuse harmonickú atmosféru a podporujú pocit priestrannosti. Nízkopodlažné modely sú optimalizované z hľadiska pohybu cestujúcich a poskytujú dostatok priestoru pre invalidné vozíky, kočíky a stojacich cestujúcich. V nízkonástupných modeloch sú sedadlá orientované smerom dopredu v záujme maximálneho komfortu pri dlhšom cestovaní. Všetky plochy a materiály sa jednoducho udržujú.

Pracovisko vodiča
zväčšiť obrázok Harmonicky pôsobiaca kabína vodiča je vybavená plynule nadväzujúcimi panelmi s homogénnym dizajnom, ergonómiou a robustnosťou, ako je už pre vozidlá Scania typické. Farebná kombinácia je tu iná než v priestore pre cestujúcich, ktorý je svetlejší a príťažlivejší, aby cestujúcich nabádal postupovať ďalej do vozidla. Aj pracovisko vodiča je priestrannejšie, pričom ponúka veľa možností polohovania sedadla a volantu. Sedadlo vodiča je umiestnené viac vzadu a nižšie, aby v ňom mohli pohodlne sedieť aj vodiči s väčšou postavou.

Polohovateľný volant s pneumatickým blokovacím mechanizmom má široký rozsah sklápania (20 stupňov) a vysúvania (85 mm). Volant možno navyše vyklopiť do vodorovnej polohy, ktorá ponúka lepší prístup na sedadlo vodiča. Pri upravovaní polohy volantu sa súčasne pohybuje aj dvojica páčok na stĺpiku riadenia, aby boli vždy v správnej polohe voči volantu a aby mal vodič všetky dôležité ovládacie prvky vždy poruke. Ľavá páčka slúži na ovládanie smerových svetiel, osvetlenia, stieračov a ostrekovačov čelného skla. Pravá páčka slúži na ovládanie prevodovky (v prípade systému Scania Opticruise) a brzdenia so Scania Retarder. Tlačidlá na palubnej doske slúžia na ovládanie automatickej prevodovky ZF. Vďaka umiestneniu týchto prvkov na stĺpiku riadenia nie je okolo vodiča nič, čo by mu mohlo brániť v pohybe. Na objednávku Scania ponúka polohovateľnú palubnú dosku zodpovedajúcu nemeckej norme VDV.

zväčšiť obrázok Zavesené pedále zaručujú pohodlné držanie nohy a bezpečné brzdenie. Za vodičom je nepriehľadná stena siahajúca až po strop. Autobus je vybavený výkonným systémom odmrazovania čelného skla; na objednávku je k dispozícii aj vyhrievané čelné sklo. V ponuke je aj atermická povrchová úprava, ktorá obmedzuje prenikanie slnečného žiarenia do kabíny. Použité sú samostatné prieduchy kúrenia/vetrania pre bočné okná a podlahový priestor.

Hliníková karoséria
Všetky panely a konštrukčné prvky karosérie autobusov Scania Citywide sú vyrobené z ľahkého a pevného hliníka. Systém dielov karosérie je navyše navrhnutý s ohľadom na jednoduchosť opravy alebo výmeny v prípade poškodenia. Hliník sa ľahko recykluje, pričom ho možno využiť niekoľkokrát bez akéhokoľvek zhoršenia kvality. Karoséria je do veľkej miery modulárna, čo znamená vysokú flexibilitu, napríklad pokiaľ ide o rozmiestnenie dverí. Kĺbový autobus s dĺžkou 18 metrov môže mať až štvoro dverí.

Scania Citywide LF
zväčšiť obrázok Sú nízkopodlažné mestské autobusy s nízko položenou podlahou v celom interiéri. K dispozícii sú tieto verzie:
· 2-nápravový nízkopodlažný autobus
· 3-nápravový kĺbový nízkopodlažný autobus s dĺžkou 18 m
Priečne uložené, vzadu umiestnené 9-litrové motory, spĺňajúce normu EEV, sú k dispozícii v týchto verziách: 230 alebo 280 k – nafta/bionafta, 270 k – bioetanol a 270 k – zemný plyn/bioplyn (s nádržami na streche). Automatická 5 alebo 6-stupňová prevodovka ZF.

Scania Citywide LE
zväčšiť obrázok Vysoko flexibilné nízkoprahové autobusy Scania Citywide LE sú vhodné pre mestskú alebo prímestskú dopravu. Vyrábajú sa v týchto verziách:
· 2-nápravový nízkonástupný autobus
· 3-nápravový nízkonástupný autobus
· 3-nápravový kĺbový nízkonástupný autobus s dĺžkou 18 m
Tieto autobusy poháňajú pozdĺžne uložené, vzadu umiestnené 9-litrové motory: 230, 280 alebo 320 k – nafta/bionafta, 270 k – bioetanol a 270 alebo 305 k – zemný plyn/bioplyn (s nádržami na streche). Pre autobusy jazdiace na dlhšie trasy mimo mestských centier je vhodná 8-stupňová automatická prevodovka Scania Opticruise s mechanickým prenosom výkonu, efektívnym z hľadiska spotreby paliva. K dispozícii je aj automatická 5 alebo 6-stupňová prevodovka ZF.

Scania s rozsiahlou predajnou a servisnou sieťou s viac ako 1000 strediskami po celej Európe a 1600 po celom svete, poskytuje svojim zákazníkom komplexnú podporu. Podpora na mieru Scania je pripravená svojimi službami prevziať zodpovednosť za udržiavanie vozidlového parku v dobrej kondícii a to prostredníctvom širokej servisnej siete pre všetky modely vozidiel. Scania "Školenie vodičov" môže byť prispôsobené individuálnym potrebám - a to ako v základnej zručnosti vodiča, tak i v ďalších školeniach, ktoré spĺňajú povinné školenia požadované orgánmi Európskej únie.

Tiež môže byť zabezpečené osobné sledovanie a vedenie vodiča podľa potreby majiteľa vozidla. Koncepcia Scania Ecolution pomôže prevádzkovateľom znížiť emisie CO2. Minimalizácia emisií CO2 znamená aj zníženie spotreby paliva pre konkrétny druh dopravy. Scania Ecolution sa sústreďuje na maximalizáciu účinnosti vozidiel, najlepšie pomocou jedného z obnoviteľných pohonných palív, ktoré Scania podporuje: bionafta, bioetanol a bioplyn. Prostredníctvom systému Scania Fleet Management je možné riadenie flotily vozidiel cez webový portál, ktorý ponúka niekoľko možností hlásenia, vrátane úplnej správy o životnom prostredí vzhľadom na emisie CO2.

Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.

  

[ Späť na autobusy | Zoznam sekcií ]