Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Nové Audi A5 (07/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 15.07.2011;

Audi vylepšuje modelový rad A5. Sportback, Coupé, Cabriolet a modely S5 dostanú najmodernejšie technológie pri motoroch, pri pohone quattro a pri prvkoch infotainmentu – a s nimi budú ešte účinnejšie, športovejšie a inteligentnejšie. Prepracovaný dizajn je optickým výrazom tejto technickej kompetencie.
______________________________________________________________________________________________

Dizajn a karoséria

Modely radu A5 – Sportback, Coupé, Cabriolet – už od svojho debutu fascinujú výraznou eleganciou. Splývajúce siluety, ostré línie a energické plochy formulujú výrazné posolstvá. Pri modernizácii dostal dizajn nové, výrazné akcenty.
Jednodielna maska chladiča, lakovaná čiernou farbou s vysokým leskom, má skosené horné rohy, jej priečne lamely a kruhy Audi sú výrazne modelované. Nové nárazníky obsahujú výrazné otvory na vstup vzduchu s energickými lamelami, modifikovanými mriežkami a úzkymi reflektormi do hmly. Kapota motora má vďaka ostro vypracovaným hranám plastický tvar – celá predná časť karosérie pôsobí ešte širšia a plochejšia.
Prepracované sú aj reflektory: ich spodná hrana vytvára vlnu, vnútro reflektorov má novú štruktúru. Pri príplatkových reflektoroch Xenon plus vytvára denné svetlo z LED úzku, homogénnu obrubu rámujúcu reflektor. Na želanie Audi dodáva systém adaptive light s dynamickými reflektormi, natáčajúcimi sa do zákrut a odbočovacími svetlami. Aj zadné skupinové svetlá majú nový dizajn, na želanie s priebežnými svetelnými pásmi z diód LED. Zmenený bol aj dizajn zadného nárazníka.
Prepracovaním sa vonkajšia dĺžka zväčšila o jeden milimeter. Audi A5 Sportback má dĺžku 4,71 metra, Coupé a Cabriolet majú dĺžku 4,63 metra. Paleta farieb karosérie bola zmenená a obsahuje 16 odtieňov. Pri verzii A5 Cabriolet je plne automatická plátenná strecha na výber v štyroch farbách. Pre fanúšikov dynamického vzhľadu je v ponuke dizajnový komplet S line Exterieurpaket.
Karosérie sa vyznačujú vysokou pevnosťou, suverénnou pasívnou bezpečnosťou, vysokým akustickým komfortom a nízkou hmotnosťou. Predné blatníky sú vyrobené z hliníka čo, zlepšuje rozloženie hmotnosti na nápravy. Aerodynamická optimalizácia zahŕňa plne zakrytú podlahu karosérie.

Interiér

Harmónia proporcii a plôch, ušľachtilé materiály a vypracovanie v najvyššej kvalite: interiér modelov A5 pestuje kultúru značky Audi. Teraz je ešte elegantnejší – s novými volantmi, na želanie so splošteným vencom, s novými páčkami na stĺpiku riadenia a s úzkymi chrómovanými obrubami ovládacích prvkov.
Na želanie dodávané vyhrievanie a ventilácia sedadiel sa ovládajú vždy priamo tlačidlom v troch stupňoch intenzity. Zmenená bola aj voliaca páka automatickej prevodovky, kľúčik zapaľovania, tlačidlo príplatkového systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ovládacie prvky klimatizácie a multifunkčný volant. Všetky displeje sú teraz osvetlené bielou farbou.
Okrasné masky združeného prístroja a stredovej konzoly majú novú lakovanú povrchovú úpravu, nové sú aj dekoračné obklady v hliníkovej povrchovej úprave Aluminium Trigon a drevené obklady Nussbaumwurzelholz a Eschemaser naturell. Aj skoro všetky farby interiéru sú nové, pri verziách Coupé a Sportback nahrádza koža Feinnappa pôvodný druh Valcona, na želanie majú aj lakťové opierky kožený poťah. Audi A5 Sportback sa teraz na želanie dodáva aj v päťmiestnom vyhotovení.
Ďalším atraktívnym prvkom vybavenia na želanie je komplet S line Sportpaket. Zahŕňa kompletne čierny interiér zušľachtený elegantnými aplikáciami, športový podvozok so zníženou svetlou výškou o 10 milimetrov a 18-palcové kolesá. Program Audi exclusive obsahuje mnoho ďalších možností individualizácie, vrátane štýlových kombinácii Audi exclusive line s dvojfarebnými poťahmi sedadiel.

Motory

Modelový rad A5 vytvára nové meradlá v kombinácii športového charakteru a účinnosti. Všetky motory majú prepĺňanie a priame vstrekovanie paliva, čo im zabezpečuje veľkú ťažnú silu – už základný agregát poskytuje krútiaci moment 320 Nm. Systém Štart-Stop a rekuperačný systém sú pri všetkých motoroch súčasťou sériového vybavenia – nijaký iný výrobca nepostupuje tak dôsledne. Ponuka obsahuje tri benzínové a štyri naftové motory – oproti predchodcom sa emisie CO2 znížili maximálne až o 22 percent.
Kompletne prepracovaný benzínový štvorvalec 1.8 TFSI reprezentuje technickú kompetenciu Audi. Významné inovácie predstavuje ovládanie ventilov s variabilným časovaním a variabilným zdvihom, inovatívny tepelný menežment motora, systém priameho vstrekovania paliva a turbokompresor integrovaný do zberného výfukového potrubia. V Audi A5 Coupé tento štvorvalec high-tech s výkonom 125 kW (170 k) priemerne spotrebuje iba 5,7 listra benzínu na 100 kilometrov (134 gramov CO2 na kilometer) – čo je najlepšia hodnota v triede a zníženie o 21 percent oproti predchádzajúcemu modelu.
Štvorvalec 2.0 TFSI má nezmenený výkon 155 kW (211 k). Novinkou v ponuke motorov pre A5 je benzínový šesťvalec 3.0 TFSI prepĺňaný mechanickým kompresorom, ktorý dosahuje výkon 200 kW (272 k).
Aj naftové motory tradične imponujú svojou účinnosťou; štvorvalce boli v mnohých oblastiach modifikované. Motor 2.0 TDI vo verzii s manuálnou prevodovkou a výkonom 130 kW (177 k) sa v A5 Coupé uspokojí priemerne so 4,7 litra nafty na 100 kilometrov – čo predstavuje nový míľnik v segmente kupé. Ekvivalent emisie CO2 je 122 gramov na kilometer.
Smerom nahor dopĺňajú ponuku tri naftové motory V6. Motor 3.0 TDI s výkonom 150 kW (204 k) je celosvetovo najúspornejším šesťvalcom vo svojej triede – v A5 Coupé s automatickou prevodovkou multitronic má priemernú spotrebu iba 4,9 litra nafty na 100 kilometrov (129 gramov CO2 na kilometer). Výkonnejšia verzia motora 3.0 TDI dosahuje 180 kW (245 k). Trocha neskôr pribudne tretia verzia 3.0 TDI clean diesel so zvlášť nízkou hodnotou emisii vo výfukových plynoch. S ním bude A5 prvým kupé poháňaným naftovým motorom na trhu, ktoré spĺňa emisnú normu Euro-6.

Prevodové ústrojenstvo

Pre každý motor Audi ponúka ideálnu prevodovku. Pri modeloch s pohonom predných kolies je k dispozícii manuálna šesťstupňová prevodovka a automatická prevodovka multitronic s plynulou zmenou prevodového pomeru. Vezie quattro majú šesťstupňovú manuálnu prevodovku alebo sedemstupňovú prevodovku S tronic s dvoma spojkami. Všetky prevodovky majú komfortné a precízne ovládanie, vysokú účinnosť a široké celkové prevodové rozpätie – dlhé sprevodovanie najvyšších stupňov znižuje spotrebu pri rýchlej jazde.
Pri permanentnom pohone všetkých kolies quattro v kombinácii s prevodovkou S tronic využíva rad Audi A5 medzinápravový diferenciál s korunovými kolesami a selektívnu reguláciu krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách. Pri normálnej jazde mechanický diferenciál prenáša väčší podiel krútiaceho momentu motora na zadné kolesá. V prípade potreby diferenciál dokáže bleskurýchle a homogénne prerozdeliť krútiaci moment – maximálne až do 70 percent na prednú, alebo maximálne až do 85 percent na zadnú nápravu. Selektívna regulácia krútiaceho momentu cielenými malými zásahmi prostredníctvom bŕzd koriguje priečne rozdelenie krútiaceho momentu na jednotlivých nápravách, čím zlepšuje ovládateľnosť.
Pri všetkých verziách quattro sa na želanie montuje športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý výrazne zlepšuje trakciu a jazdné vlastnosti v zákrutách. Športový diferenciál aktívne rozdeľuje krútiaci moment medzi zadnými kolesami podľa potreby; na to využíva dva prídavné prevody, ktoré sa aktivujú lamelovými spojkami.

Podvozok

Modely Audi A5 sú vzorom športovej dynamiky, vysokého jazdného komfortu a vysokej aktívnej bezpečnosti. Väčšina komponentov päťprvkových závesov predných kolies a lichobežníkovej zadnej nápravy je vyrobených z hliníka. Uloženie ramien zadnej nápravy a vyladenie tlmičov pruženia bolo prepracované, čím sa ďalej zlepšila ovládateľnosť a komfort.
Modely A5 s pohonom predných kolies majú štandardne stabilizačný systém ESP s funkciou elektronickej uzávierky diferenciálu. Pri dynamickej jazde minimálnymi zásahmi bŕzd na vnútornom poháňanom kolese v zákrute zvyšuje agilitu. Veľké brzdy – pri niektorých verziách s ventilovanými kotúčmi na obidvoch nápravách – majú vysoký výkon a dajú sa vynikajúco dávkovať. Štandardne sa montujú disky z ľahkej zliatiny priemeru 17 palcov s pneumatikami formátu 225/50 R 17, ponuka kolies na želanie siaha až po formát 20 palcov s pneumatikami 265/30 R 20. Štyri z kolies montovaných na želanie majú nový dizajn.
K prvkom high-tech modelového radu Audi A5 patrí systém na reguláciu jazdnej dynamiky Audi drive select. V základnej konfigurácii ovplyvňuje účinok posilňovača riadenia, charakteristiku elektronického pedála akcelerátora, body preraďovania automatickej prevodovky a automatickú klimatizáciu. Vodič môže tlačidlom na stredovej konzole nastaviť či majú tieto komponenty pracovať v režime „comfort“, „auto“, „dynamic“ alebo „efficiency“. Posledný režim pomáha A5 jazdiť zvlášť úsporne. Ak má vozidlo navigačný systém, k dispozícii je piaty režim „individual“, ktorý si môže vodič v mnohých oblastiach nakonfigurovať sám podľa osobných preferencii.
Na želanie sa dá systém Audi drive select kombinovať s ďalšími technickými prvkami. Sú to športový podvozok s reguláciou charakteristiky tlmičov, športový diferenciál zadnej nápravy a dynamické riadenie, ktoré plynule mení prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy v rozsahu takmer 100 percent.
Novinkou v modelovom rade A5 je elektromechanický posilňovač riadenia – elektromotor generuje podporu podľa rýchlosti jazdy. Elektromechanický posilňovač riadenia má priamy prevod, spontánne reaguje a vodičovi sprostredkúva presnú spätnú väzbu. Pri brzdení na šmykľavom povrchu pod kolesami na jednej strane vozidla podporuje vodiča automatickými korekciami riadenia.
Pretože pri jazde priamym smerom elektromechanický posilňovač nespotrebúva nijakú energiu, prispieva k úspore paliva približne 0,3 litra na 100 kilometrov, čo sa premieta do zníženia emisie CO2 do 7 gramov na kilometer.

Asistenčné systémy

Asistenčné systémy v modelovom rade Audi A5 využívajú rozličné technológie na podporu vodiča: niektoré z nich sú doplnené novými funkciami. K sériovému vybaveniu patrí nový informačný systém vodiča s odporúčaním prestávok v jazde – na základe pohybov volantu a ďalších parametrov rozozná, kedy je vodič unavený a upozorní ho na to.
Systém Audi side assist podporuje vodiča pri zmene jazdného pruhu tým, že monitoruje oblasť za vozidlom prostredníctvom radaru. Systém Audi active lane assist, ktorý je nový v modelovom rade A5, pomáha vodičovi udržiavať jazdný pruh: kamera rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenia na ceste, ak má vozidlo tendenciu vybočiť z pruhu, systém ho koriguje elektromechanickým posilňovačom riadenia. Adaptívny tempomat adaptive cruise control pomocou radaru monitoruje vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu a udržiava konštantný odstup. Pri rýchlostiach pod 30 km/h systém dokáže zabrzdiť plnou intenzitou ak hrozí náraz do vozidla idúceho vpredu.

Infotainment

Systémy infotainmentu v modelovom rade A5 boli intenzívne prepracované. Štandardne Audi montuje do všetkých verzii modelového radu autorádio s CD-prehrávačom a 8 reproduktormi.
Špičkový prístroj montovaný na želanie ja MMI Navigation plus na báze pevného disku so 7-palcovým (17,8 cm) farebným monitorom, trojrozmerným zobrazovaním a DVD-prehrávačom. Ovládací terminál bol ďalej zdokonalený – počet pevných tlačidiel sa znížil z 8 na 4 a otočný regulátor hlasitosti dostal joystick na komfortnú voľbu titulov. Vylepšené bolo aj hlasové ovládanie a tuner digitálneho rozhlasového vysielania DAB.
Ako ďalší prvok vybavenia na želanie je k dispozícii Bluetooth Autotelefon online. Pod súhrnným označením Audi connect prináša na palubu A5 atraktívne nové služby – od vyhľadávania zvláštnych cieľov cez Google, cez navigáciu s využitím obrázkov Google Earth až po hotspot WLAN. Pomocou neho môže spolujazdci v kabíne počas jazdy surfovať po internete a využívať elektronickú poštu. Služba Audi Verkehrsinformation online informuje vodiča s veľkou presnosťou a aktuálnosťou o hustote premávky na zvolenej trase – oveľa lepšie ako štandardné dopravné informácie TMC. Na využívanie týchto funkcii vodič potrebuje iba SIM-kartu s paušálom na dátové služby.

Audi S5

Aj špičkové modely radu – S5 ako Sportback, Coupé a Cabriolet boli vylepšené. V modeloch S5 sa teraz zásadne používa motor 3.0 TFSI s výkonom 245 kW (333 k), a to aj v Coupé. Oproti pôvodnému motoru V8 4,2 litra, ktorý nahrádza, kompresorový motor V6 spotrebuje priemerne na 100 kilometrov o 20 percent menej paliva. Priemerná spotreba paliva je iba 8,1 litra na 100 kilometrov – pri impozantných jazdných výkonoch: S5 Coupé akceleruje za 4,9 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h, maximálna rýchlosť je elektronicky limitovaná na 250 km/h.
Navonok sa dajú prepracované modely S5 rozoznať podľa nových svetiel, modifikovaných detailov karosérie a nových farieb s krištáľovým efektom; aj v interiéri možno nájsť drobné zmeny. Najdôležitejšími technickými novinkami pre S5 je medzinápravový diferenciál pohonu všetkých kolies quattro s korunovými kolesami a elektromechanický posilňovač riadenia. Súčasťou štandardného vybavenia je špeciálny športový podvozok a 18-palcové kolesá.

Otvoriť obrázok: Audi S5 Sportback MY2011; Audi S5 Coupé MY2011

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, Porsche Slovakia, spol. s r.o.
TS: 13.07.2011
  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]