Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Mercedes-Benz E kombi 350 CDI BlueEFFICIENCY (11/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.hron, 11.11.2010;

Slovenský importér vozidiel značky Mercedes, spoločnosť Mercedes-Benz Slovakia, nám zapožičala na redakčný test minuloročnú novinku, triedu E. Jednalo sa o model E 350 CDI BlueEFFICIENCY v prevedení kombi vybavený snáď všetkým, čo veľmi bohatá príplatková výbava ponúka. Jednotlivé položky príplatkovej výbavy vrátane cien si môžete pozrieť v tabuľke nižšie. Najviac ma zaujal hneď pri preberaní vozidla jeho nezvyčajne dynamický zovňajšok. To mal na starosti príplatkový AMG paket, s ktorým vyzerá automobil naozaj omnoho lepšie.




Jeho veličenstvo, kráľ priestoru a luxusu

testoval Pavel Hron Súčasná generácia E triedy je štvrtým pokračovaním rady stredne veľkých sedanov a kombíkov od Mercedesu. Pokiaľ by sme ale sledovali líniu modelov až k jej koreňom, dostali by sme sa až do obdobia tesne po druhej svetovej vojne. Za týchto viac ako šesťdesiat rokov vývoja mali dizajnéri a technici dostatok času a inšpirácie pre spracovanie jednotlivých detailov.
Základný tvar je samozrejme evolúciou posledných dvoch generácií obohatených o prvky z aktuálnej triedy C. Ten stavia na hranách a ostrých zlomoch. Najvýraznejšiou zmenou zvonku je premena štvorice oddelených predných svetlometov. Zatiaľ čo posledných 14 rokov mali tvar oválu, teraz u Mercedesu zvolili štylizované kosodĺžniky. Ale hlavná zmena nastala pod povrchom karosérie a tu urobil Mercedes s novou triedou E veľký krok vpred. Už to nie je iba komfortné a luxusné auto pre starších, ale dá sa s ním jazdiť aj športovejšie. Tomu veľmi vhodne predchádza ako vonkajší tak aj vnútorný dizajn. Celkové pojatie automobilu by som zhodnotil ako perfektné stelesnenie tradície, luxusu, imidžu a to všetko v elegantnom kabáte kombi modernej doby.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dizajn je vecou individuálnou, ale mne sa tento model veľmi páči. Celá modelová E trieda je podarená, obzvlášť kupé a kabriolet. Ale späť ku kombi, aj tu sú proporcie veľmi vyvážené a žiadna časť nezaostáva za inou. Elegancia a dynamika v podaní všadeprítomných hrán od prednej masky až po zadné koncové svetlá. E trieda kombi vyzerá výborne zo všetkých pohľadov. Karoséria je elegantná, funkčná, hluk spôsobený aerodynamickým odporom zodpovedá štýlu automobilu. Otváranie aj zatváranie dverí zodpovedá vrcholu vyššej strednej triedy. Plynnokvapalinové vzpery prednej kapoty, elektrické zatváranie veka kufra, bezkľúčový prístup do vozidla atď. Všetko funguje tak, ako očakávate a ako sa sluší a patrí na Mercedes.


Interiér

zväčšiť obrázok Interiér je ďalšou príjemnou a rozmanitou kapitolou. Opäť dominujú hrany. Niet mu až tak veľa čo vytknúť, skôr naopak, chváliť ho môžem dlho. Už pri otvorení dverí máte chuť sa posadiť a ste zvedavý, aké to bude... Dvere sa otvárajú príjemne do široka, výška sedenia je tak akurát. Sedadlá sú pohodlné a rozmerné ako vpredu, tak aj vzadu. Predné sú multiobrysové, čo znamená, že sa dofukujú vzduchom ako si nastavíte. Bočné vedenie, bedrová opierka či podpera stehien. Okrem toho sú elektricky nastaviteľné s pamäťou, vyhrievané aj vetrané. Skrátka pohodička... Podobne tomu je aj vzadu. Miesta ako sa patrí na vyššiu strednú triedu. Za tie peniaze by to malo byť samozrejmosťou. No nie vždy tomu tak u konkurencie je a z toho ťaží jednoznačne Mercedes. Jeho najväčší konkurenti, BMW a Audi na tomto poli strácajú. Každopádne priestoru je v novom E kombi dostatok a tiež je tu dostatok pohodlia na dlhé cestovanie aj pre štyroch a pol rozmaznaných pasažierov.

zväčšiť obrázok Ešte čo sa týka prevedenia interiéru, rád by som uviedol pár poznatkov. Radiaca páka je umiestnená na volante – tak trocha americké a v dnešnej európe už nezvyčajné, ale pri tom pohodlné a trocha nostalgické.
Pre mna osobne bolo asi najviac nezvyčajné umiestnenie kombinovanej páčky stieračov a smeroviek. Aby ste rozumeli, na ovládanie smeroviek aj stieračov ako predných, tak zadných, slúži väčšia páčka vľavo. To by až tak nevadilo, zvykol by som si. Ale horšie je to, že páčka nie je vo vodorovnej polohe, ale cca v polohe o 5 min. deväť, čo spôsobuje, že sa akurát schová za ľavé spodné rameno 4-ramenného volantu a hlavne pri odbočovaní vpravo je páčka smeroviek trocha od ruky. Pokiaľ na to nie ste zvyknutý a nepoznáte ovládanie po pamäti, máte problém, ako ja. Tiež ovládanie rádia a navigácie ovládačom na stredovej konzole potrebuje trocha cviku. Inak materiály a spracovanie interiéru zodpovedá danej kategórii. V našom prípade niet čo vytknúť, lebo interiér bol dovybavený prvkami z AMG paketu, multiobrysovými prednými sedadlami, kožou potiahnutou prístrojovou doskou, panoramatickým strešným oknom a ďalšou radou prvkov z príplatkovej výbavy. Naviac čierno-béžová kombinácia interiéru pôsobí efektne a je veľmi príjemná.

zväčšiť obrázok Batožinový priestor je kapitola sama o sebe a dalo by sa o ňom písať dlho. 695 litrov objemu sa bude v kategórii kombi prekonávať len veľmi ťažko. Touto oblasťou Mercedes svojich konkurentov doslova drtí. Elektricky ovládané dvere kufra sa otvárajú dostatočne vysoko a nakladacia hrana je príjemne nízko, presne 572 mm nad zemou. Roletka batožinového priestoru sa automaticky dvíha hore s dverami. Perfektná vec, nemusíte manipulovať s roletkou a manuálne ju zaťahovať v horizontálnom smere. Pekne sa priklopí na prepravovaný náklad zhora, tak ako sa zatvárajú dvere. Mal som dojem, že s priklopením roletky pojme kufor ešte viac nákladu ako by som čakal. Super! Pod podlahou kufra je ešte priestor pre praktickú skladaciu prepravku, povinnú výbavu a upevňovaciu priečku na batožinu. Ešte nižšie je dojazdová rezerva a nevyhnutné náradie k jej výmene.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Testovaný Mercedes poháňal vznetový šesťvalec do V označovaný ako 350 CDI BlueEFFICIENCY. Od 12.7.2010 na slovenskom trhu došlo k zmene a testovaný motor dostal označenie 300 CDI BlueEFFICIENCY. Súčasný model 350 CDI BlueEFFICIENCY má od toho istého dátumu výkon 195 kW. Motor v testovanom „éčku“ má objem 2987 ccm, výkon 170 kW pri 3800 ot./min a krútiaci moment 540 Nm pri 1600 ot./min. Výrobca udáva spotrebu v meste/mimo mesta/kombinácia, 9,4/6,1/7,4 l/100 km. Éčkový kombík s týmto motorom zrýchli na 100 km/h za 6,8 s a vie uháňat až do 250 km/h, kedy ho zastaví obmedzovač. To sú základné papierové hodnoty, ale ako to je v praxi? Najskôr ma motor po naštartovaní prekvapil trocha „traktorovým“ prejavom na voľnobeh. Na takúto kategóriu automobilu by som to nečakal. Ihneď po rozjazde však tento prejav zmizne. Záťah motora je lineárny, bez citeľnejšieho turbo-efektu. Mohutných 540 Nm nemá s vozidlom tejto veľkosti žiaden problém, aj keď ste naložení a v plnom obsadení. Čo sa motoru týka, nemám výhrady.
Ale k čomu výhrady mám je prevodovka. Je to síce moderná 7G Tronic automatická 7-stupňová prevodovka s radiacimi páčkami na volante, ale na môj vkus je až príliš lenivá a pomalá. Vysvetľujem si to tak, že prevodovka je naladená na pohodlné cestovanie aby jej používanie čo najmenej ovplyvňovalo rozmaznanú posádku. Skrátka taká pohodová plavná jazda. Ale opak je pravdou. Oneskorenie vašich pokynov cez plynový pedál je veľké a spôsobuje práve menej plynulú jazdu. Napr. keď idete za kamiónom a chcete ho na krátkom úseku predbehnúť, musíte šliapať na plynový pedál s predstihom ako vás minie vozidlo idúce oproti. Aby ste nestrácali cenné okamihy nutné k bezpečnému predbiehaniu. Časom by sa to dalo asi vychytať. Ale najviac ma pomalosť reakcií prevodovky rozčuľovala pri plynulej jazde do mierneho kopčeka. Pri rovnakej polohe plynového pedála začínalo vozidlo v kopčeku mierne spomaľovať, chcel som iba veľmi jemne pridať, pomaly šliapem na pedál plynu, ale stále sa nič nedeje. Až keď pridám ešte viac, tak sa prevodovka spamätá a zareaguje neúmerne prudko. A príliš nepomôže ani športový režim S, ktorý sa zapína tlačidlom na stredovej konzole. Bohužiaľ, čo sa prevodovky týka, pri tomto modeli inú voľbu nemáte.

Behom testovania som najazdil 914 km rozdelených odhadom na tretiny medzi mesto, diaľnicu a mimo mesto. Spotreba nafty bola zhruba 9,8 l/100km. Merané spôsobom podľa dotankovaného paliva a odjazdených km. Podľa palubného počítača bola spotreba na rovnakej trase 9,2 l/100km. Hlavnú časť odjazdených km tvorila cesta z BA do Českého Krumlova cez Brno po českej diaľnici D1 skoro v plnom obsadení. Štýl jazdy by som charakterizoval slovom „rodinný“. Žiadne pretekanie, žiadne prudké zmeny. Ale zasa nie príliš pomaly, maximálne rýchlosti sa pohybovali ľahko nad povolenými limitami. Čiže spotreba primeraná, ale žiadne prekvapenie.

Podvozok

zväčšiť obrázok Nami testovaný model bol vybavený príplatkovým vzduchovým odpružením AIRMATIC, čo prispievalo k pohodlnej jazde aj na našich rozbitých cestách a českej diaľnici D1. Podvozok dobre tlmí nerovnosti, nie je húpavý, pri tom je príjemne tuhý a vozidlo sa v zatáčkach príliš nenakláňa. V tomto smere Mercedes dobre pritvrdil a už to nie je mäkká a húpavá limuzína. Keď máte chuť, dá sa s ním jazdiť aj športovejšie a podvozok vás nesklame. Nie je to síce BMW, ale rozdiel už nie je taký markantný. Čo sa týka riadenia, tak niet čo vytknúť. Je primerane strmé a posilňovač pri vyšších rýchlostiach stuhne. Na tak veľký kombík má dobrý rajd a je presné. Všimol som si však jednu zvláštnosť. Niekoľkokrát sa mi prihodilo pri jazde v miernej zákrute viac či menej výrazné bočné zakolísanie, spôsobené aj veľmi malými nerovnosťami alebo vyjazdenými koľajami. Nebola treba korekcia volantom, len akoby sa zadná časť trocha zavlnila. Posádka bola na chvíľu mierne rozhodená tam a zasa späť, teda hlavne na zadných sedadlách. Nie že by som si to vpredu nevšimol, ale na zadných sedadlách som viezol dvojmesačného syna s manželkou a niekoľkokrát sa zozadu ozvalo, „Čo robíš?!“. Pri tom ja som nič nerobil... Ale aj napriek tomu sa mi podvozok nového Mercedesu E páčil, síce na Mercedes nezvyklo tvrdý, ale mne to vyhovovalo. Oproti minulej generácii oveľa tvrdší, čo možno nie všetci privítajú s nadšením, ale bohužiaľ ani Mercedes sa kokurenčnému dotahovaniu nevyhne. Ako už som spomínal, vozidlo bolo vybavené vzduchovým pružením, tak že jazda bola aj tak veľmi pohodlná. Naviac pri vzduchovom pružení si môžete nastaviť tuhosť tlmenia v režimoch Comfort alebo Sport.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Bezpečnosť bola u Mercedesu vždy na prvom mieste. Často prichádza s novými a inovatívnými prvkami a ani dnes neostáva pozadu. Testovaný Mercedes bol vybavený celou radou bezpečnostných prvkov. Napr. adaptívnym tempomatom, ktorý dokáže udržiavať odstup od ostatných vozidiel idúcich pred vami a v kritických situáciach dokáže zamedziť zrážke, alebo aspoň zmierniť jej následok. Ďalším veľmi užitočným pomocníkom je monitorovanie mŕtveho uhla spätných zrkadiel, kde sa v nich rozsvecuje červený trojuholník v prípade, že sa vedľa vás v blízkosti nachádza iné vozidlo. V prípade hroziacej kolízie sa pridá aj zvukové varovanie. Ďalej by som zmienil systém kontroly jazdy v jazdných pruhoch. Ten striehne na to, či náhodou nevedome (rozumej bez smerovky) neopúšťate zvolený jazdný pruh. So smerovkami sa nič nedeje, ale bez nich ste na tento fakt upozornení jemnými vibráciami vo volante. Ešte by som spomenul asistent bdelosti vodiča, ktorý kontoluje vašu bdelosť. Nie kamerou ako u Lexusu, ale informáciami z veľmi citlivých snímačov, napr. na volante, pedále plynu a riadiaca jednotka ich vyhodnocuje vo vzťahu s časom.
Ďalej napr. aj vďaka sériovým 7 airbagom vrátane kolenného vodiča mohol Mercedes-Benz E trieda získať v nárazových testoch Euro NCAP plný počet piatich hvezdičiek za veľmi vysokú úroveň ochrany pasažierov.

Obstarávacia cena (spracované: 28.10.2010 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)


Najnižšia cena:
Mercedes E trieda T 200 CDI BluEFFICIENCY Classic
42.483 €
Základná cena testovaného modelu:
Mercedes E trieda T 350* CDI BluEFFICIENCY Classic
52.360 €
Cena testovanej verzie rátane príplatkov:
Mercedes E trieda T 350* CDI BluEFFICIENCY Avantgarde
86.762,90 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť - ABS, brzdový asistent BAS, adaptívne brzdové svetlá s technológiou LED, aktívna predná kapota (ochrana chodcov), ESP s kontrolou preklzu ASR, automatické uzamknutie vozidla (nastaviteľné) s automatickým odomknutím v prípade nehody, výstražný trojuholník, airbagy pre vodiča a spolujazdca s viacstupňovou aktiváciou, bočné a panvové airbagy v predných sedadlách, okenné airbagy, kolenný airbag vodiča, ATTENTION ASSIST – systém pre rozpoznanie únavy vodiča, upevnenie detskej sedačky ISOFIX vzadu, 5 nastaviteľných hlavových opierok, vpredu s NECK-PRO systémom, 5 3-bodových bezpečnostných pásov vpredu výškovo nastaviteľné
Interiér - antikorové prahy dverí vpredu s nápisom Mercedes-Benz, obklad interiéru lesklé drevo eukalyptus, rádio Audio 20 CD s MP3 a 5.8“ displejom, 2 tunery, 8 reproduktorov, Bluetooth hands-free, AUX-IN vstup, zadná stredová opierka s odkladacím priestorom a držiakom na pohár, el. ovládané okná s jednodotykovou funkciou, výduchy ventilácie vzadu, ventilovaná schránka pred spolujazdcom, pozdĺžne a výškovo nastaviteľný volant, multifunkčný volant v koži Nappa s 12 tlačidlami, látkové čalúnenie Lyon, palubný počítač s multifunkčným displejom, radiaca páka v prevedení koža Nappa, 12V zásuvky v prednom odkladacom a batožinovom el. nastavovanie výšky predných sedadiel a sklonu operadla, mechanická bedrová opierka pre vodiča, ASSIST PLUS – indikátor intervalov, 2-zónová automatická klimatizácia, EASY PACK – skladacie dno batožinového priestoru, kryt batožinového priestoru a delené zadné operadlá v pomere 1:2, sieťový program v batožinovom priestore
Exteriér - 16“ disky z ľahkých zliatin s pneu 225/55 R16, brzdy ADAPTIV BRAKE s funkciou HOLD a asistentom rozjazdu v kopci, adaptívne brzdové svetlá, 7 stupňová automatická prevodovka 7G-TRONIC s radiacou pákou DIRECT SELECT a radiace páčky na volante, palivová nádrž so zvýšenou kapacitou (80l), dvojprúdový výfukový systém s oválnymi koncovkami z leštenej ušľachtilej ocele, vyhrievané a el. nastaviteľné vonkajšie zrkadlá s integrovaným odbočovacím svetlom, Headlamp Assist – automatická aktivácia vonkajších svetiel, vyhrievané zadné okno s časovým relé, predné a zadné hmlové svetlá, RDW – signalizácia straty tlaku v pneumatikách, denné svetlá, tempomat s variabilným obmedzovačom rýchlosti, TIREFIT – lepiaca sada pneu s el. pumpou, el. imobilizér so systémom ELCODE a diaľkovým ovládaním, centrálne uzamykanie s nárazovým senzorom, podvozok DIRECT CONTROL, dažďový senzor, tónované a termoizolačné všetky okná, EASY PACK – automatické otváranie a zatváranie batožinového priestoru, stierač zadného okna, pneumatické pruženie na zadnej náprave s reguláciou svetlej výšky

Výbava za príplatok k základnej cene: • čierna metalíza – 1035,30 €
• čalúnenie koža čierna-béžová prírodná – 2034,90 €
• zadná parkovacia kamera – 476,- €
• PARKTRONIC – parkovací asistent – 868,70 €
• diaľkové ovládanie garážových dverí – 267,75 €
• polarizačné spätné zrkadlá, vonkajšie el. sklopné – 464,10 €
• el. pamäť pre predné sedadlá, vonk.zrkadlá a volant – 1487,50 €
• vak na lyže – 226,10 €
• volant v prevedení koža/drevo – 666,40 €
• paket bezpečnosti na zadných sedadlách – 452,20 €
• držiak na poháre – 77,35 €
• predpríprava na telefón s UHI držiakom – 464,10 €
• predné komfortné sedadlá s vetraním a vyhrievaním – 1261,40 €
• multiobrysové predné sedadlá – 618,80 €
• panoramatické sklenené strešné okno – 2070,60 €
• ochrana spodku motora – 130,90 €
• AIRMATIC – pneumatické pruženie vozidla – 1344,70 €
• COMAND APS s HDD navigáciou, 6-DVD meničom a LINGUATRONIC – 3403,40 €
• Media Interface s Consumer-Kabel Kit – 238,- €
• THERMOTRONIC – 3-zónová automatická klimatizácia – 856,80 €
• Nightview Assist Plus – 1487,50 €
• zimné pneumatiky – 196,35 €
• hasiaci prístroj – 142,80 €
• LOGIC7 Sourround Sound System harman/kardon – 940,10 €
• stmavené zadné sklá od B stĺpiku – 464,10 €
• vyhrievanie zadných sedadiel – 404,60 €
• KEYLESS-GO bezkľúčová verzia – 1059,10 €
• EASY PACK – 321,30 €
• sport paket AMG – 3034,50 €
• prevedenie AVANTGARDE – 3361,75 €
• paket zadných roletiek – 440,30 €
• paket osvetlenia s AVANTGARDE – 238,- €
• prístrojová doska v koži Artico – 1309,- €
• paket jazdných asistentov – 2558,50 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 28.10.2010 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Mercedes E trieda BMW rad 5 Audi A6 Volvo V70
Motor 350* CDI BlueEFFICIENCY 530d 2.7 TDI 2.4 D5
Stupeň výbavy Avantgarde - - Summum
Zdvihový objem motora 2987 2993 2698 2400
Uloženie / počet valcov R /6 R /6 V /6 R / 5
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 170/3800 180/4000 140/3500 151/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 540/1600 540/1750 400/1400 420/1500
Prevodovka 7-stupňová automatická 6-stupňová mechanická automatická/variátor 6-stupňová mechanická
Pohon zadný zadný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 240 243 223 225
Zrychlenie z 0 na 100 km/hod (s) 7,2 6,4 8,2 8,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,3 6,4 6,5 5,4
Dĺžka (mm) 4895 4907 4927 4823
Šírka (mm) 1854 1860 1855 1861
Výška (mm) 1512 1462 1463 1547
Rázvor (mm) 2874 2968 2843 2816
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 695 560 565 575
Cena modelu bez príplatkov (€) 52.360 51.600 47.360 48.180
Akčná cena (€) - - - -
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€) 86.762,90 84.070 79.412 64.730


*v rámci modernizácie modelovej ponuky sa zmenil model Mercedes-Benz E trieda T 350 CDI BluEFFICIENCY a v súčasnosti je model označovaný ako E trieda T 300 CDI BlueEFFICIENCY. (súčasná E trieda T 350 CDI BlueEFFICIENCY má výkon 195 kW a cenovku 54.978,- €).

Rozdiely vo výbave porovnateľne vybavených modelov:

BMW 530d
má naviac: sklo piatych dverí otvárateľné samostatne, integrovaný návod k vozidlu ovládaný stredovým ovládačom a zobrazovaný na palubnom monitore
nemá: kolenný airbag vodiča, pneumatické pruženie, el. ovládané zadné hlavové opierky

Audi A6
má naviac: -
nemá: kolenný airbag vodiča, pneumatické pruženie, el. ovládané zadné hlavové opierky

Volvo V70
má naviac: -
nemá: kolenný airbag vodiča, pneumatické pruženie, vak na lyže

Záverečné hodnotenie

Mercedes E trieda T 350 CDI BlueEFFICIENCY je veľmi vyváženou porciou toho, čo dnešný kombík vyššej strednej triedy môže ponúknuť. Naozaj priestorný a pohodlný interiér s obrovským batožinovým priestorom, kde konkurencia zaostáva. Kvalitne a hodnotne pôsobiaci interiér a použité materiály. Vynikajúce predné sedadlá, zadné skôr štandardné, ale s dostatkom priestoru vo všetkých smeroch. Dostatočne silný dieselový motor s odpovedajúcou spotrebou a prejavom. Toto všetko v elegantno-dynamickom kabáte Mercedes. A v neposlednej rade nezameniteľný imidž značky. Skrátka Mercedes je stále Mercedes a pokiaľ to nebudete preháňať s príplatkovou výbavou, tak aj za zodpovedajúcu cenu.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Dňa: 11.11.2010
Redaktor: Pavel Hron
Foto: Pavel Hron

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]