Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Fiat Dobló Panorama 2.0 MultiJet Emotion (05/2010)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 03.06.2010;

Spoločnosť FIAT SR spol. s r.o., importér vozidiel Fiat pre Slovenskú republiku, nám na týždňový test poskytol horúcu novinku nový Fiat Dobló Panorama s najsilnejším naftovým motorom 2.0 MultiJet a v najvyššej výbave Emotion.




testoval Jaroslav Čík Ide o nástupcu prvej generácie Dobla, ktoré sa na našom trhu úspešne predávalo od roku 2001. Po štyroch rokoch ho následne v 2005-tom nahradila faceliftovaná verzia. Celkovo si ho vo všetkých prevedeniach kúpilo približne milión zákazníkov po celom svete. Po modernizácii konkurentov od francúzskych značiek Citroën (Berlingo), Peugeot (Partner) a Renault (Kangoo) či značky Ford (Tourneo Connect), prišiel pred nedávnom na trh s novou generáciou aj taliansky Fiat.
Fiat Dobló je primárne úžitkový automobil, ktorý sa predáva v rôznych verziách ako dodávka Cargo Van či 5-miestne kombi. My sa však poďme pozrieť na osobnú verziu určenú na pohodlné cestovanie s rodinou či kamarátmi, ktorá nesie označenie Panorama.

Exteriér

Dizajn nového Dobla je oproti predchodcovi celkom prepracovaný, je modernejší a dynamickejší. Jeho vonkajšie rozmery patria jednoznačne k najväčším vo svojej triede. Po celej karosérii prevládajú zaguľatené tvary a priestor od vodiča smerom dozadu by sme mohli jednoducho zadefinovať ako zaoblený kváder.
Vysokej prednej časti dominuje veľká maska pripomínajúca masku Audi, svetlomety s čírou optikou zasahujúce do blatníkov a prednej kapoty a mohutné čierne ochranné lišty. Pri bočnom pohľade zaujme stúpajúca línia bočných okien smerom dozadu či svalnaté lemy predných blatníkov. Ako býva u talianskych značiek zvykom, ani u Dobla nechýba zmysel pre eleganciu a estetičnosť. Dôkazom toho sú čierne A, B a C stĺpiky, lakované vodiace lišty bočných posuvných dverí na zadných bočných paneloch vo farbe karosérie či vonkajšie spätné zrkadlá s integrovanými bočnými smerovkami.

Nie je tomu inak ani v zadnej časti. Elegantne vyriešené zadné výklopné dvere tvorí zatmavené presklenie po celej šírke plynulo prechádzajúce do čierne lakovaného plastu, ktorý ho opticky ešte zväčšuje. Vstrede je efektne umiestnené logo značky a označenie modelu.
Rovnú strechu po stranách dopĺňajú pozdĺžne strešné lyžiny striebornej farby.

Dizajn nového Dobla rozhodne nie je konzervatívny ani nudný. Naopak je moderný a veľmi dynamický. Podobne ako to je aj u niektorých iných modelov značky Fiat, nové Dobló ide svojou vlastnou cestou. Vôbec nepochybujem, že si svojich obľúbencov rýchlo nájde.

Interiér a výbava

Pri usadení do nového Dobla zostanete v rozpakoch v akom vozidle sa vlastne nachádzate. S prvou generáciou nemá vo vnútri takmer nič spoločné a okrem vysokého stropu nič nenasvedčuje pôvod úžitkového vozidla. Moderný a kvalitný interiér by mu mohli závidieť aj mnohé osobné automobily z iných tried. Palubná doska rovnako ako aj obklady dverí sú tvorené kombináciou na dotyk príjemných plastov v dvojfarebnom čierno-červenom prevedení, ktoré rozhodne nepôsobia lacno. Taktiež strop je potiahnutý na dotyk príjemnou a mäkkou látkou. Dôkazom kvalitného spracovania sú aj „tiché“ plasty pri prejazde nerovnosťami.

Šoférovanie mi spríjemňoval výborný výškovo aj pozdĺžne nastaviteľný kožený volant s bočnými výstupkami zapožičaný z modelu Bravo. Okrem ovládania audiosystému s prehrávačom CD a MP3 bol vybavený aj ovládačmi systému Blue&Me s hlasovými povelmi a bluetooth handsfree. Testovanému Doblu samozrejme nechýbali komfortné prvky ako tempomat s páčkou pod volantom či akustický parkovací systém vzadu.

Nové Dobló disponuje veľkorysým priestorom nielen nad hlavami cestujúcich. Veľká bočná vzdialenosť od dverí vo mne nadobudla pocit, že predné sedadlá sú až zbytočne blízko seba, vyložiť si ruku do okna je takmer nereálne. Otázkou je, či nemohli byť lepšie vycentrované. Pre posádku vpredu je k dispozícii množstvo odkladacích priestorov a schránok všade kam sa len pozriete, ako sa na túto triedu patrí.

Zaujímavo sú vyriešené vnútorné kľučky dverí, ktoré sú schované v madlách a zbytočne nerušia na bočných obkladoch dverí. Naviac sa ľahko a príjemne ovládajú. Vytknúť môžem akurát umiestnenie ovládača spätných zrkadiel v rohu dverí pod výškovým reproduktorom, ktorý je možno až príliš vpredu. Menší spolujazdci vpredu budú mať zasa problémy dočiahnuť na vysoko umiestnené madlo nad dverami.

Predné sedadlá sú čalúnené príjemnou vzdušnou látkou v rovnakej farebnej kombinácii ako prístrojový panel. Sedadlo vodiča je na svoju triedu mimoriadne variabilné. Okrem pozdĺžneho posunu a sklonu operadla má od spolujazdcovho sedadla naviac nastavenie výšky, bedernú a pohodlnú sklopnú loketnú opierku. Obe predné sedadlá sú vybavené aj vyhrievaním, ktoré nepochybne spríjemní cestovanie v zimných mesiacoch.
Sedenie na nich ma neobťažovalo ani pri dlhšej ceste a v podstate im nemám čo vytknúť. Šírka aj dĺžka sedadiel je dostatočná a zvýšené bočné vedenie nie je v tejto triede potrebné. Pri šoférovaní som ocenil aj vysoký posed, ktorý zaručuje lepší prehľad na ceste.

Výhodou vozidiel tejto triedy je použitie bočných posuvných dverí, ktoré veľmi uľahčujú nastupovanie a vystupovanie na zadné sedadlá napr. pri parkovaní v meste. Ocenil by som však jednoduchšiu a ľahšiu manipuláciu s vnútornou kľučkou, na jej odistenie bolo potrebné vynaložiť väčšiu silu. Vzhľadom na to, že ide už o druhú generáciu Dobla, konštruktéri Fiatu sa mohli trochu viac „vyhrať“ alebo inšpirovať u konkurencie. Bočné dvere sú vybavené aj loketnými opierkami. Tie sú však veľmi úzke a takmer nepoužiteľné. Pochváliť ich ale musím za elektrické sťahovanie okien vzadu, ktoré niektorí konkurenti nemajú vôbec v ponuke (buď výklopné alebo manuálne posuvné).

Sedadlá v 2. rade sú dostatočne široké a pohodlne sa v nich odvezú aj traja dospelí pasažieri. Skladajú sa z dvojmiestnej lavice a samostatného sedadla. Škoda, že sú iba sklopné a ani za príplatok sa neponúkajú tri samostatné vyberateľné sedadlá ako je bežné u konkurencie.

V poslednom 3. rade je situácia trochu odlišná. Nastupovanie a vystupovanie je síce bezproblémové, dostanete sa na ne (alebo z nich) po sklopení operadla a následne sedáku jedného zo sedadiel v 2. rade jednoduchým zatiahnutím páčky. Neviem si však predstaviť, že by som na nich mal cestovať dlhší čas. Priestor pre hlavu a ramená je dostatočný, ale s nohami je to už oveľa horšie. Aby som sa na ne zmestil, musel som sedieť úplne rozkročený alebo šikmo. Napriek tomu, že sedadlá sú veľkostne plnohodnotné, nazval by som ich skôr núdzové alebo sú určené iba pre deti? V prípade potreby sa dajú jednoducho vyklopiť alebo úplne vybrať. Nie je ich však možné sklopiť do podlahy ako to býva zvykom v kategórii MPV. Samozrejmosťou sú 3-bodové bezpečnostné pásy. K dispozícii sú aj výklopné bočné okná, ktoré sa ku 7-miestnej verzii dodávajú bez príplatku.

Veľkou zbraňou nového Dobla je batožinový priestor. Jeho celkový objem 3200 litrov (po vybratí 3. radu sedadiel a sklopení 2. radu) ho radí medzi lídrov vo svojej triede. Rovnako to platí aj pri 5-miestnej konfigurácii pri vybratých sedadlách v 3. rade, kde objem predstavuje hodnotu úctyhodných 790 litrov. Bohužiaľ, horšie je to pri 7-miestnej konfigurácii, kde za 3. rad sedadiel už toho moc neuložíte.
Plusom pri prepravovaní väčších nákladov je rovná podlaha a nízka nakladacia hrana. V ničom vás neobmedzí ani takmer hranatý otvor batožinového priestoru v tvare obĺžnika. Priam obrovské výklopné piate dvere sa otvárajú dohora do vodorovnej polohy.

Motor a prevodovka

O pohon testovaného Dobla sa staral moderný 4-valcový preplňovaný naftový motor MultiJet so systémom priameho vstrekovania „common-rail“. Motor o objeme 1956 ccm disponuje dostatočne vysokým výkonom 99 kW (135 koní) a jeho maximum dosahuje pri otáčkach 3500/min. Maximálny krútiaci moment 320 Nm je udávaný už pri 1500 ot./min. Jeho nábeh je však pozvoľný, ale plynulý. Pokiaľ by ste potrebovali razantnejšie zrýchlenie je potrebné dostať sa do vyšších otáčok cez hranicu 2000 ot./min.

Po absolvovaní týždňového testu s kombináciou jazdy v meste, mimo mesta a diaľnice som prešiel 680 km s priemernou spotrebou 7,5 l/ 100km (podľa palubného počítača), avšak udávanú kombinovanú spotrebu výrobcu 5,7 litra na 100 km sa mi bohužial nepodarilo dosiahnuť. Vyšší priemer pokazila hlavne jazda na limite povolenej rýchlosti po diaľnici (pri zvýšenej veternosti), kde sa aktuálna spotreba pohybovala v rozmedzí 8-9 litrov/ 100 km (podľa palubného počítača). Môže za to hlavne vyššia karoséria a kolmejší sklon čelného skla. Rozhodne úspornejšiu jazdu som dosiahol pri nižších rýchlostiach, kde pri 90 km/h ukazoval palubný počítač pod 5 l/ 100km, resp. pri 110 km/h okolo 6 litrov.
Nami uvádzané hodnoty sú však iba informatívne nakoľko vozidlo bolo v prevádzke iba necelé 2 týždne a po zabehnutí sa môže spotreba ešte upraviť.

Pochvalu si zaslúži 6-stupňová manuálna prevodovka, ktorá príjemne prekvapila presným radením a primeranou dĺžkou dráh. Výborne spolupracuje s motorom, ktorý si v nízkych otáčkach udržuje tichý a veľmi kultivovaný prejav. Dôkazom toho je aj to, že pri ustálenej jazde v meste rýchlosťou 50km/h na 4-tom prevodom stupni pri 1500 ot./min. indikátor GSI doporučoval preradiť na 5-ty stupeň, kde motor „točil“ iba 1150 ot./min.

Pri vyšších rýchlostiach to vyzeralo nasledovne:

90 km/h – 5° – 2100 ot./min.
90 km/h – 6° – 1700 ot./min.

110 km/h – 5° stupeň – 2500 ot./min.
110 km/h – 6° stupeň – 2100 ot./min.

130 km/h – 6° stupeň – 2500 ot./min.

Rovnako ako je v dnešnej dobe trendom zavádzanie systému Stop&Start aj u iných značiek, nevyhol sa ani novému Doblu, kde je k dispozícii v základnej výbave už od druhého stupňa Dynamic. Systém Stop&Start dočasne vypne motor po zastavení (napr. na križovatke) a následnom vyradení rýchlosti a pustení spojkového pedálu. Po stlačení spojkového pedálu ho zase okamžite naštartuje. Na začiatku som sa obával že systém nebude dostatočne rýchly po prebliknutí semaforu na zelenú avšak funguje bez problémov a zvykol som si na neho veľmi rýchlo. Systém Stop&Start je naviac vypínateľný, takže pokiaľ sa pohybujete v hustej mestskej premávke a nechcete aby vozidlo neustále štartovalo môžete ho jednoducho deaktivovať.
V spolupráci s „pomocným pilotom” GSI (Gear Shift Indicator), ktorý vodiča upozorňuje pomocou signálu na prístrojovom paneli na vhodné preradenie na vyšší alebo nižší rýchlostný stupeň zefektívňuje využitie motora a napomáha znižovať spotrebu a samozrejme aj podiel škodlivých emisií.
Výkonný naftový motor 2.0 MultiJet štandardne vybavený aj filtrom pevných častíc DPF ako jediný zo svojich konkurentov už teraz spĺňa prísnu emisnú normu EURO 5. Nové Dobló je tak veľmi ohľaduplné k životnému prostrediu aj k peňaženke majiteľa.

Podvozok

Predná náprava pozostáva z tradičného a osvedčeného usporiadania typu McPherson s priečnym stabilizátorom. To, čím sa však nové Dobló môže pochváliť je vynikajúca zadná náprava. Na rozdiel od svojich konkurentov nepoužíva tuhú zadnú nápravu ale nezávislé zavesenie kolies Bi-link so stablizátorom, ktoré poskytuje väčší komfort cestovania a lepšiu ovládateľnosť. Podvozok je viacmenej komfortne naladený a výborne tlmí nárazy od nerovností. Pri pokusoch o ostrejší prejazd zákrutami si svoju úlohu ihneď začal plniť stablizačný systém ESP, ktorý ma do ničoho nepustil a zabránil tak prílišnému nakláňaniu karosérie či prípadnému šmyku. Nutno však podotknúť, že na takúto jazdu nie je Dobló určené.

Na prednej náprave sú použité hydraulické kotúčové brzdy o priemere 305 mm, vzadu bubnové. Ich účinnosť nebola preposilovaná, skôr neutrálna. Dobló bolo obuté na elegantných 16” zliatinových diskoch so 7-mimi dvojitými lúčmi s pneumatikami o rozmere 195/60 R 16C.

Pod vozidlom vzadu je umiestnené plnohodnotné rezervné koleso s oceľovým diskom, ktoré šetrí miesto v batožinovom priestore. Dodáva sa však za príplatok, v štandardnej výbave nájdeme len sadu na opravu pneumatík FIX&GO.

Bezpečnosť

Dôkazom vysokej miery bezpečnosti je aj stabilizačný systém ESP s integrovaným protipreklzovým systémom ASR/MSR, brzdovým asistentom HBA a pomocníkom pri rozjazde do kopca Hill Holder už v štandardnej výbave pre všetky verzie a motorizácie. V základnej výbave nechýbajú ani airbagy pre vodiča a spolujazdca a bočné airbagy pre posádku vpredu zasahujúce aj do oblasti hlavy, ktoré čiastočne nahrádzajú hlavové airbagy, no nechránia však posádku vzadu. Samozrejmosťou sú úchyty detských sedačiek ISOFIX na zadných sedadlách.
V čase testovania ešte neboli známe výsledky z crash testov spoločnosti Euro NCAP.


Na nové Dobló sa vzťahuje základná 2-ročná záruka bez obmedzenia kilometrov, 8 rokov na prehrdzavenie karosérie a 3 roky na lak. V prípade potreby je možnosť rozšíriť celkovú záruku až na 5 rokov (Fiat Komfortplus).


Obstarávacia cena (spracované dňa 12.05.2010)

Najnižšia cena:
Dobló 1.4 16V Active
12.000 € (361.512,00 Sk)
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Dobló 2.0 MultiJet Emotion
18.400 € (554.318,40 Sk)
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Dobló 2.0 MultiJet Emotion
20.515 € (618.034,89 Sk)
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný ESP s protipreklzovým systémom ASR/MSR, brzdový asistent HBA, systém pomoci pri rozjazde do kopca Hill Holder, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, predpínače bezpečnostných pásov, 5x trojbodový bezpečnostný pás, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách,
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou a loketnou opierkou, zadné sedadlo sklopné a delené v pomere 40/60, 5x hlavová opierka, multifunkčný volant potiahnutý kožou, radiaca páka potiahnutá dvojfarebnou kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, handsfree s Bluetooth s hlasovým ovládaním, USB port, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s integrovanými smerovkami, hmlovky, pozdĺžne strešné lyžiny, bočné ochranné lišty - čierne, disky z ľahkých zliatin 16“, pneumatiky 195/60 R 16, bočné posuvné dvere na strane vodiča a spolujazdca, zadné výklopné dvere
Výbava za príplatok k základnej cene:
  • lak - metalíza = 430 € (12.954,18 Sk)
  • stmavené okná zadných a piatych dverí = 130 € (3.916,38 Sk)
  • 7-miestna veriza = 750 € (22.594,50 Sk)
  • tretí rad okien s mechanickým otváraním = 0 € (0 Sk)
  • tempomat = 190 € (5.723,94 Sk)
  • vyhrievané sedadlo vodiča = 100 € (3.012,60 Sk)
  • vyhrievané sedadlo spolujazdca = 100 € (3.012,60 Sk)
  • parkovacie senzory vzadu = 295 € (8.887,17 Sk)
  • plnohodnotné rezervné koleso = 70 € (2.108,82 Sk)
  • MyPort - príprava pre prenosnú navigáciu = 50 € (1.506,30 Sk)


  • Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 12.05.2010, ceny vrátane DPH):

    Značka a model FIAT
    Dobló Panorama
    CITROËN
    Berlingo
    RENAULT
    Kangoo
    VOLKSWAGEN
    Caddy
    Výbavový stupeň Emotion XTR Privilege Life Economy
    Motor (diesel) 2.0 MultiJet 1.6 HDi 1.5 dCi 2.0 TDI
    Zdvihový objem motora [ccm] 1956 1560 1461 1968
    Uloženie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
    Max. výkon [kW]/pri otáčkach [min-1] 99/3500 80/4000 78/4000 103/4000
    Krútiaci moment [Nm]/pri otáčkach [min-1] 320/1500 240/1750 240/2000 320/1750
    Prevodovka (manuálna) 6-stupňová 5-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
    Kombinovaná spotreba [l/100 km] 5,7 5,6 5,5 6,4
    Emisná norma EURO5 EURO4 EURO4 EURO4
    Emisie CO2 [g/km] 150 147 146 169
    Max. rýchlosť [km/h] 179 173 170 186
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,3 12,5 13,0 10,6
    Dĺžka [mm] 4390 4380 4213 4405
    Šírka [mm] 1832 1810 1829 1794
    Výška [mm] 1894 1801 1898 1833
    Rázvor [mm] 2755 2728 2697 2682
    Objem batožinového priestoru [l] 790/3200 675/3000 660/2866 920/3020
    Cena [€ (Sk)] 18.400 (554.318,40) 17.990 (541.966,74) 16.190 (487.739,94) 20.403 (614.660,78)
    Akčná cena [€ (Sk)] - - 15.190 (457.613,94) -
    Cena testovaného resp. najbližšie, porovnateľne vybaveného modelu [€ (Sk)] 20.515
    (618.034,89)
    21.200
    (638.671,20)
    17.990
    (541.966.74)
    25.620,10
    (771.831,13)

    Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 SKK

    Rozdiely vo výbave:

  • CITROËN Berlingo
  • má naviac: hlavové airbagy, špecifický dizajn nárazníkov v štýle off-road, zvýšená svetlá výška, vnútorný strešný nosič pre dlhé predmety, 3 samostatné vyberateľné sedadlá v 2. rade s nastaviteľným sklonom operadla, sklopné sedadlo spolujazdca, stolčeky na zadnej strane predných sedadiel
    nemá: elektricky ovládané zadné okná (má iba manuálne výklopné), sedadlá v 3. rade (7-miestne prevedenie), bedernú opierku na sedadle vodiča, systém Start&Stop

  • RENAULT Kangoo
  • má naviac: hlavové airbagy vpredu a vzadu, odkladací priestor nad zadnými sedadlami, stolčeky a vrecká na zadnej strane predných sedadiel, sklopné sedadlo spolujazdca, integrovaný navigačný systém Carminat TomTom
    nemá: sedadlá v 3. rade (7-miestne prevedenie), bedernú opierku na sedadle vodiča, 16" kolesá (má 15"), volant a radiacu páku obšitú kožou, systém Start&Stop

  • VW Caddy
  • má naviac: alarm, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, dažďový senzor
    nemá: Bluetooth handsfree, ovládanie audiosystému na volante, el. okná v bočných posuvných dverách, bedernú opierku na sedadle vodiča, systém Start&Stop


    Porovnanie nové vs. staré Dobló

    rozdiel

    +/-
    Dĺžka (mm) 4390 4253 +137
    Šírka (mm) 1789 1722 +67
    Výška (mm) 1845 (*1895) 1818 +27
    Rázvor (mm) 2755 2583 +172
    Rozchod kolies vpredu/vzadu (mm) 1510/1530 1514/1505 -4/+25
    Polomer otáčania (m) 11,2 10,5 +0,7
    Objem batožinového priestoru (l) 790/3200 750/3000 +40/200
    * výška so strešným nosičom

    Záverečné hodnotenie

    Nové Dobló Panorama je ideálny automobil na cestovanie s rodinou či priateľmi. Vďaka svojim rozmerom poskytuje veľa miesta pre posádku aj batožinu, samozrejme pokiaľ nie sú vo vozidle inštalované aj (núdzové) sedadlá v 3. rade. Mínusom je absencia samostatných a vyberateľných sedadiel v 2. rade. Tromfom oproti konkurentom vo svojej triede je výkonný a úsporný naftový motor 2.0 Multijet s výkonom 99 kW (135 k), ktorý si však pri diaľničnom maxime zapýta viac nafty. Plusom je aj komfortný podvozok Bi-link s nezávislým zavesením kolies vzadu. Nové Dobló ponúka za priaznivú cenu svojský a moderný dizajn a kvalitné spracovanie interiéru. Medzi svojimi tradičnými rivalmi sa tak rozhodne nestratí.


    Fotogaléria



    Dňa: 03.06.2010
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]