Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Kia Soul 1.6 CVVT EX (09/2009)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 27.10.2009;

testoval Juraj Cvopa

Importér automobilov Kia Motors Sales Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Kia Soul s motorom 1.6 CVVT (93kW) v mierne vylepšenom výbavovom stupni EX.





Kia Soul – mestský crossover

Kia Soul je príkladom toho, čo vzniká krížením bežného hatchbacku s SUV. Vozidlo vysokého vzrastu aj svetlej výšky, bez off-road ambícii (a náhonu 4x4), robustné, no nie ťažké, priestranné a štýlové, no nie drahé.

Exteriér

zväčšiť obrázok Tvorcovia Soulu sa zamerali na unikátny dizajn, aby Soul vytrhli z každodennej vzhľadovej monogámie klasických áut. Dve slová vystihujú toto približovadlo náramne - mestský crossover. Je to totiž doslova kríženec SUV a krátkeho hatchbacku. Auto je široké a vysoké, pôsobí mohutne, no nie je pridlhé, a tým vhodné na normálne mestské jazdenie či parkovanie. Vysoká svetlá výška zaujme na pohľad, uľahčí prekonávanie obrubníkov a zaručuje superpohodlné nastupovanie / vystupovanie.

Prvotný dôkaz kríženia s SUV prináša vystúpená spodná časť predného nárazníka, ktorá má v strede vytvarovaný nelakovaný náznak čelného rámu. Ťukance od áut manévrujúcich v úzkych parkovacích miestach budú menej bolieť. Ďalšie usvedčenie možno nájsť v pokračovaní vyklenutej spodnej časti predného nárazníka celým autom. Tento počin radikálne rozširuje predné aj zadné blatníky. Štvorica dverí hrá s nadkoliami hru na rozšírenie, dopĺňa ich a zároveň premosťuje. Týmto tu máme lemovanie celého auta v off-road štýle.
zväčšiť obrázok
Soul však nie je off-road. Je to mestská ryba a vyznavač dizajnu ladnosti i kontroverzie. Ostro vrezané línie bočníc pridávajú na energii, klinovitosti a športovosti karosérie. Nauhlovaná tabuľa čelného okna s ostrými prechodmi A-stĺpikov sa podpisuje pod provokujúci vnem. Rovnako ako netradičné stvárnenie plechovej časti piatych dverí vystupujúcej do priestoru. K tomu nutno pripočítať možnosti spestrenia vonkajšieho vzhľadu Soulu polepmi v rôznych štýloch – Dragon (drak - je na aute), Hound's tooth (šachovnica zubov) a Racing stripes (pretekársky pás).

Interiér

Tu sa nedá iné len vyjadriť uznanie nad širokou paletou možností individualizácie interiéru. Zo zoznamu príslušenstva si totiž možno objednať ďalšie dve farebné prevedenia palubnej dosky vrátane výplní dverí (červená a béžová), farebné lemovania stredovej konzoly, tubusov prístrojov, volantu, madiel dverí, reproduktorov, či rôzne hlavice radiacej páky, športové pedále ako aj množstvo praktických doplnkov. Za túto inováciu si Soul vyslúžil ocenenie ‘Grooviest Interior’ od renomovaného amerického automobilového magazínu Ward’s Autoworld.

Palubná doska
zväčšiť obrázok Horizontálne delená palubná doska je vyhotovená z tvrdého plastu. Horná časť nesie vzor jemného včelieho plástu, spodná klasicky imituje kožu. Ukazovatele prístrojovej dosky uložené v skosených tubusoch sú podsvietené bielou farbou a ľahko čitateľné. Oblasť povolených rýchlostí centrálne uloženého tachometra zaberá vyše polovice rozsahu. Pod stupnicou ukazuje displej počet najazdených kilometrov, ovláda sa tlačidlom „Trip“ vpravo od volantu na palubnej doske. Palubný počítač v našom vozidle chýbal. Po stranách tachometra sú vľavo husto ciachovaný otáčkomer, vpravo ukazovatele teploty motora a stavu paliva v nádrži. Všetky prístroje sú počas používania funkcie denného svietenia podsvietené, na rozdiel od stredovej konzoly, ktorá sa rozsvieti len po manuálnom zapnutí svetiel.

Stredová konzola
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Panel stredovej konzoly sa v duchu doby nachádza vyššie a bližšie k vodičovým očiam a pravej ruke. Nesie ovládanie vetrania a klimatizácie, vizuálnu výstrahu nezapnutých bezp. pásov, audiosystém a odkladacie miesta. Kúrenie, vetranie aj klimatizácia sa ľahko ovládajú. Audiosústava podporuje čítanie záznamov vo formáte mp3, je možné sa pripojiť aj cez rozhranie USB, či AUX. Vo výbave náchádzame kábel k pripojeniu iPod. Možnosť pohybovať sa v adresároch vloženého média podporuje samostatné tlačidlo. Hudbu prerušujú hlásenia o dopravnej situácii, ktoré možno vypnúť. Zariadenie obsahuje indikáciu vloženého CD disku, aby informácia bola jasná a nedošlo k zasunutiu ďalšieho disku.

Čo sa zvukového prejavu týka, ten je na skvelej úrovni v porovnaní s pro_cee'd-om, ktorý sme testovali v januári. Skutočne znejúce hĺbky, jasné výšky, skladby sa prezentujú autenticky, skrátka subjektívne plná spokojnosť. Kto rád imidž, može si z katalógu príslušenstva dokúpiť dverové reproduktory so svetelným prejavom v rytme hudby. Neobvyklá kruhová odkladacia priehlbina pod čelným sklom výzorom pripomína vnorený kochlík, pôvodne bola myslená ako miesto pre subwoofer. Ten sa dá zakúpiť tiež z katalógu príslušenstva spolu s 8-kanálovým zosilňovačom a 128-pásmovým equalizérom. Obsluhovať audiosystém možno aj z ľavej časti volantu.

Odkladacie miesta
zväčšiť obrázok Nad audiosystémom sa usadila uzatváracia schránka s červeným vnútrom a otváraním vyžadujúcim zvyk. Na jej miesto môže prísť vstavaná navigácia so 4.3" farebným displejom, Bluetooth, podporou prehrávania súborov mp3, mp4, avi, jpg, bmp a mapami 43 krajín. Okrúhle odkladacie miesto pod čelným sklom rozmerovo presne vyhovie odkladaniu CD diskov, hodilo by sa protišmykové dno. Otváracia schránka pred spolujazdcom s deleným priestorom taktiež využíva efekt červenej povrchovej úpravy. Fľašky s nápojmi možno uskladniť vo všetkých štyroch dverách, slušná porcia drobností nájde miesto na stredovej konzole medzi prednými sedadlami s prístupom pre zadných pasažierov.

Dvere , sedadlá, priestor
zväčšiť obrázok Do Soulu sa veľmi dobre nastupuje. Netreba sa krčiť ani liezť do výšky, len presunúť váhu dovnútra a zavrieť. Dvere pôsobia odľahčeným a úsporným dojmom. Štíhla celoplastová výplň sa pomerne ľahko poškrabe a povrch madla dáva lepkavý dojem. Integrovaná lakťová opierka obsahuje impulzné elektrické ovládanie okien, no len smerom dolu. Vnímavé duše zaujmú poťahy operadiel s fosforeskujúcim nápisom Soul. Čo sa posedu týka, vodičovo sedadlo je výškovo nastaviteľné, takže nájsť optimálnu polohu nie je problém, a to aj vďaka výškovo nastaviteľnému volantu. Komfort sedenia zaručuje tuhý a rovný sedák s dobrým bočným vedením. Je príjemný, rozmerný a neunavuje.

zväčšiť obrázok Uhlovanie predných operadiel prebieha cez rýchlosystém odisti-nastav-zaisti. Veľmi praktická vec, k tomu by chcelo domyslieť uchytenie plata zadnej strany operadiel, aby sa pri plnom zaklonení vzad neuvoľňovalo. Katalógová lakťová opierka medzi sedadlami odolá riadnemu opretiu, posúva sa spolu so sedadlom vodiča a dá sa výškovo nastaviť. Vďačnou výbavou sú opierky hlavy s ich pozdĺžnym aj zvislým nastavovaním. Zadné sedadlá majú už na pohľad vysoké sedáky a sedí sa na nich skvele. Operadlá možno sklopiť do roviny s batožinovým priestorom.

Spoločným menovateľom veľkej porcie vnútorného priestoru pre posádku vpredu aj vzadu predstavuje veľkorysý rázvor spolu s celkovými rozmermi Soulu, najmä čo sa šírky a výšky týka. Cestujúci si budú dostatok miesta užívať. Už menej ocenia rýchlo narastajúci aerodynamický hluk a hluk odvaľovania kolies.

Batožinový priestor
zväčšiť obrázok Základný objem 340 litrov bol v našej verzii zmenšený o dvojitú podlahu na 222 litrov. Áno, 118 litrov pod podlahou je zbytočne veľa, no len takto sa po sklopení zadných operadiel vytvorí rovina s batožinovým priestorom. Tá tvorí základňu pre kváder nákladu objemu 818 litrov. Pod podlahou organizuje drobnosti hlboká polystyrénová vanička s priehradkami. Zarážajúco premysleným ťahom je absencia zadného plata, ktorá by bránila zvedavcom kontrolovať batožinový priestor. Ale dá sa dokúpiť v katalógu príslušenstva. Tam nájdeme aj strešný nosič, strešný box objemu 380 litrov, nosič bicykla ako nástavbu na ťažné zariadenie a do batožinového priestoru deliacu mrežu, plastovú rohož s vyvýšenými okrajmi, veľkú vaničku ako náhradu podpodlahového organizéra, sieťku na zavesenie malých predmetov, aby sme uviedli aspoň zopár.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Zážihový radový štvorvalec s reťazou hnaným rozvodom 2x OHC s kontinuálne premenlivým časovaním ventilov CVVT má zdvihový objem valca 397.7 cm3, celkovo teda 1591 cm3. Pri plnom zaťažení a otáčkach 6300 ot./min podá maximálny výkon 93 kW (126 k), maximum krútiaceho momentu 156 Nm leží pri 4200 ot./min. Je ten motor živý? Nuž astmou netrpí, ale treba ho podporiť vyššími otáčkami. V jasnej reči od 3000 ot./min. vyššie je jazda akceptovateľná a zároveň platí: čím vyššie otáčky, tým viac záťahu, tým viac radosti. A vyššia spotreba. Dosiahnuť oficiálnych kombinovaných 6.5 l/100km sa podarí len nedeľným jazdcom, ak sa budú veľmi snažiť.

Prevodovka sa k tomuto motoru dodáva výlučne 5-stupňová manuálna. Vodiča teší veľmi kultivovaným a presným radením. Po zaradení spiatočky pípne aktivovaný cúvací senzor. Túto opciu sa oplatí objednať, pretože pozerať cez Soul vzad neznačí aj veľa vidieť a cúvanie bez senzorov si vyžiada dlhú výuku odhadu vzdialenosti.

Podvozok

zväčšiť obrázok Soul bol postavený na 18" kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami, je vybavený podporou ABS, ASR a ESP sériovo. Vďaka kolesám cítiť na ceste každý kamienok, pruženie je pri každej rýchlosti zaneprázdnené prenášajúc rázy a údery do interiéru. Brzdy vzhľadom k veľkosti diskov kolies pôsobia komicky, ale majú rýchly nástup a sú dobre dávkovateľné. Počas testovania na Pezinskej Babe sme sa pozerali ako Soul reaguje na rýchle prejazdy ostrými zákrutami. Nájazd do zákruty v 50 km/h, po vjazde pozvoľné zvyšovanie rýchlosti. Soul sa prejavil ako mierne nedotáčavý. Bolo cítiť náznak chuti vyjsť zo zákruty sprevádzaný pískaním pneumatík, ako aj možnosť skorigovať vozidlo do žiadaného smeru väčším uhlom natočenia volantu. Situáciu neustále stráži ESP, uberá z výkonu, pribrzďuje a koriguje za vodiča, preto len náznak chuti. A je to tak v poriadku, brať zákruty útokom bude hračkou. K dispozícii je tlačidlo vypnutia ASR.

Bezpečnosť

otvoriť test Čo by človek pred pár rokmi do Kie nikdy nepovedal je, že bude dosahovať 5 hviezd v nárazových testoch EuroNCAP a radiť sa medzi elitu. Týmto dostála svojmu sloganu „Power to surprise“ (sila prekvapiť). Pochvala za to. Soul obsahuje sériovo 6 airbagov, ABS, ASR a ESP (bez ktorého by 5 hviezd nemohla dostať).

Obstarávacia cena (spracované 26.10.2009):

Najnižšia cena:
Soul 1.6 CVVT LX
11.610 € (349.762,86 Sk)
Základná cena modelu:
Soul 1.6CVVT EX
13.520 € (407.303,52 Sk)
Cena testovanej verzie:
Soul 1.6CVVT EX
16.051,3 € (483.561,46 Sk)
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; ESP; ASR; čelné, bočné predné a hlavové predné a zadné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo nastaviteľný; posilňovač riadenia; volant a hlavica radiacej páky v koži; klimatizácia – manuálna; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; dvojité dno batož. priestoru so sieťkou pre drob. predm.; predná lakťová opierka; el. ovládané predné a zadné okná; autorádio s CD a MP3, ovládaním na volante, usb portom, AUX vstupom a iPod káblom
Exteriér:
tónované zasklenie; nárazníky vonk. kľučky a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; disky kolies z ľahkých zliatin 16”, pneumatiky 205/55 R 16
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 430,00 € (12.954,18 Sk)
• disky kolies z ľahkej zliatiny 18”, pneu 225/45 R 18 = 980,40 € (29.535,53 Sk)
• parkovací senzor vzadu = 430,00 € (12.954,18 Sk)
• vyhrievané predné sedadlá s nastaviteľnou intenzitou = 230,00 € (6.928,98 Sk)
• červená mriežka chladiča „Burner Style“ = 199,00 € (5.995,07 Sk)
• ozdobné fólie karosérie čierne matné „Dragon“ = 261,90 € (7.889,99 Sk)



Porovnanie s konkurenciou (spracované 26.10.2009):

Popis Kia Soul
EX
Suzuki SX4
GS Urban Line
Fiat Sedici
Emotion
Citroen C3 Picasso
Exclusive
Motor 1.6 CVVT 1.6 VVT 1.6 16V 1.6 VTi
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 93/6300 88/6000 88/6000 88/5660
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) 156/4200 155/4400 156/4400 160/4250
Prevodovka mechanická 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová 5 stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 177 185 185 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,0 10,7 10,7 10,9
Dĺžka (mm) 4105 4120 4110 4078
Šírka (mm) 1785 1730 1750 1730
Výška (mm) 1610 1565 1620 1672
Rázvor (mm) 2550 2500 2500 2540
Celková hmotnosť (kg) 1680 1650 1650 1753
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l/VDA) 222 + 118* 270 270 385
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,5 6,2 6,2 6,9
Cena modelu bez príplatkov (€/Sk) 13.520 /
407.303,52
14.490 /
436.525,74
15.440 /
465.145,44
17.100 /
515.154,60
Akčná cena (€/Sk) - - 14.205 /
427.939,83
14.390 /
433.513,14
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 16.051,3 /
483.561,46
14.840 /
447.069,84
15.185 /
457.463,31
16.106 /
485.209,36
* bez dvojitej podlahy je objem batožinového priestoru 340 litrov
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,126 SKK

Rozdiely vo výbave:
Suzuki
má navyše: bezkľúčové štartovanie, palubný počítač, automatická klimatizácia, sedadlo spolujazdca so zásuvkou, pozdĺžne strešné lyžiny, predné hmlovky, zatmavené zadné sklá, plastový lem podbehov a oblúkov blatníkov
nemá: 18“ zliatinové disky kolies, ozdobné fólie karosérie, dvojité dno batožinového priestoru, zadné parkovacie senzory, lakťovú opierku medzi prednými sedadlami
Fiat
má navyše: pozdĺžne strešné lyžiny, interiér s chrómovými prvkami, palubný počítač, automatickú klimatizáciu, plastový lem podbehov a oblúkov blatníkov, predné hmlovky
nemá: 18“ zliatinové disky kolies, ozdobné fólie karosérie, dvojité dno batožinového priestoru, zadné parkovacie senzory, lakťovú opierku medzi prednými sedadlami
Citroën
má navyše: tempomat, zatmavené zadné sklá, strešný nosič, predné hmlovky, pozdĺžne nastaviteľný volant, dvojzónová automatická klimatizácia, svetelný a dažďový senzor, el. sklopné spätné zrkadlá, čalúnenie sedadiel látka + velúr
nemá: 18“ zliatinové disky kolies, ozdobné fólie karosérie, dvojité dno batožinového priestoru

Naše hodnotenie

Z auta jasne cítiť odvahu, nekonformnosť, štipku drzosti a hravodrsnú formu. Pre mnohých to nebude ich šálka čaju a podľa užívateľa istého zahraničného fóra možno uvidia Soul ako čarovného kórejského rockera, ktorý sa práve zobudil po zaujímavej noci plnej experimentovania s halucinogénmi. No takáto zrejmá nápaditosť určite padne na úrodnú pôdu u ľudí mladých duchom, ktorí radi prijímajú nové, žijú aktívne, inovatívne a radi potešia seba aj okolie sviežim zjavom.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Kia Soul - jedno z najpohľadnejších áut roku 2010 (tlačová správa)

Dňa: 27.10.2009
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]