Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Peugeot 308 RCZ (koncepčný model 09/2007)  Vytlačiť stránku

Nový kompaktný hatchback smerujúci do segmentu nižšej strednej triedy disponuje silnými stránkami, ktorými osloví širokú klientelu celkom isto aj vďaka polovysokej konštrukcii s prísľubom veľkého vnútorného priestoru, vylepšeného výhľadu z automobilu a presvetleného interiéru, ale prirodzene aj vďaka exemplárnym jazdným vlastnostiam, širokému spektru pohonných jednotiek, vysokej úrovni bezpečnosti a mnohým dizajnovým prvkom, ktoré prispievajú jednak k zvýšeniu komfortu na palube a zároveň vylepšujú úroveň vnútorného vybavenia vozidla. A nakoniec, aerodynamický tvar a elegancia mačkovitej šelmy mu dodávajú silnú a rýchlo rozpoznateľnú identitu.

Zväčšiť obrázok Zväčšiť obrázok Prirodzene trojdverové a päťdverové verzie karosérie radu 308 sú len časťou programu „T7“.
Kým niektoré verzie sú už potvrdené a v súčasnosti vo vývoji, ďalšie čakajú na svoje zrodenie a zatiaľ sú len v predstavách nadšených automobilových dizajnérov a konštruktérov. A práve ich myšlienky sa niekedy stretnú v realite, kde vytvoria tie najfantastickejšie kreácie. V takých prípadoch sa sny stávajú skutočnosťou a vytvorí sa priestor pre automobilový dizajn, ktorý je dielom reality i fantázie zároveň. Presne takto sa zrodila myšlienka koncepčného automobilu 308 RCZ.


Zadanie
Ich snom bolo postaviť automobil so silným zameraním na potešenie z jazdy a s tým spojené emócie, automobil , ktorý bude ľahký a výkonný no zároveň ohľaduplný k životnému prostrediu. Zadanie predpokladalo veľa práce v mnohých rozličných oblastiach, pre ktoré je spoločné, že všetky sú mimoriadne dôležité pre značku Peugeot. Zároveň bolo zdrojom inšpirácie tém štvrtej dizajnovej súťaže Peugeot (P.L.E.A.S.E).

Architektúra
Koncept 308 RC Z je novým vyjadrením značky Peugeot pre potešenie z jazdy. Automobil je postavený ako coupé 2+2, no zároveň je v skutku všestranný, s moderným štýlom, originálny a mimoriadne vyvážený.
Veľkú pozornosť venoval konštruktér odľahčeniu vozidla na maximálnu možnú mieru, a to použitím početných hliníkových komponentov, napríklad na dvoch ochranných rámoch, ktoré vymedzujú priestor pre cestujúcich a dávajú tvar celému exteriéru. Zadné okno je vyrobené z polykarbonátu a mnoho ďalších dielcov z uhlíkových vláken.

Použitie modelu 308 ako východiska ponúklo viacero výhod. Takto bolo možné:
- prevziať obzvlášť elegantnú prednú časť;
- použiť množstvo komponentov, ktoré už boli vyvinuté pre hatchback, čo zjednodušilo výrobu tohto coupé;
- vyťažiť zo silných stránok modelu hatchback, ktoré získali ešte väčšiu účinnosť v koncepte 308 RCZ (napríklad podvozkové súčasti, kolesá, určité prvky vybavenia a hladký dizajn prístrojovej dosky).
Napnuté línie a prúdnicový tvar zabezpečujú vynikajúce aerodynamické hodnoty (SCx len 0.65), tie vylepšujú jazdné vlastnosti, spotrebu paliva a tým aj ochranu životného prostredia vďaka zníženiu emisií CO2. S dĺžkou 4,276 (rovnako ako hatchback), šírkou 1,840 (o 25 mm viac ako hatchback) a výškou len 1,320 m proporcie koncepčného modelu 308 RCZ kombinujú mimoriadne dynamický dizajn s vysokým stupňom stability za jazdy.

Štýl
Precízny štýl dizajnu prednej časti modelu 308 sa brilantne dopĺňa s proporciami tohto koncepčného vozidla.
Znak „Leva“ Peugeot je pripevnený na mieste, ktoré doslova môžeme nazvať „nosom kapoty“. Z tohto miesta sa štýlové línie zdvíhajú po kapote a prechádzajú do dvoch ochranných bezpečnostných oblúkov z lešteného hliníka. Plynulý „V“ profil dáva automobilu jeho charakteristický tvar a vytvára dojem pohybu v každej pozícii. Plynulý dizajn je na pohľad zdôraznený veľkým tónovaným predným sklom, pričom strešný panel z uhlíkových vláken je opticky skombinovaný so zadným oknom z tónovaného polykarbonátu.

Predné reflektory s „mačacím výrazom“ sa tiahnu pozdĺž prednej kapoty. Obsahujú štyri „valcovité svetlá“, ktoré produkujú jasné a prenikavé lúče. Tieto „valcovité svetlá“ sú jasne viditeľné vďaka číremu kryciemu sklu predných svetlometov. Spodný panel prednej časti je odlišný od modelu 308 hatchback. Má ostrejší a športovejší tvar s jedným nasávacím otvorom a integrovanými hmlovými svetlami, pričom mriežka chladiča je skrášlená chrómom. Zboku predvádza vozidlo silný profil vďaka vystupujúcim predným krídelkám, hlboko vyrezaným bočným partiám a predovšetkým vďaka veľkým zadným krídlam. Dvere ešte znásobujú vizuálny dojem, vytvárajúc spojenie medzi skoseným predkom a pôvabne zaoblenými krivkami zadnej časti.

Celkový výsledok, stojaci na presvedčivých devätnásťpalcových diskoch kolies, pôsobí dojmom výkonu, sily a dynamiky, presne ako zviera pripravené vrhnúť sa na korisť.

Špecifický tvar zadného okna si vyžiadal použitie polykarbonátu namiesto klasického skla. Dve zakrivenia vystupujúce od strechy dávajú autu originálnu podobu a prispievajú významne k aerodynamickým vlastnostiam. Tvar zadných dverí (kapoty) usmerňuje prúd vzduchu nad zadnou časťou vozidla, pričom tvar celej zadnej časti vytvára dostatočný pretlak na zadnú nápravu, takže sa eliminovala potreba zadného spojleru. Vďaka tomu sú línie zadnej časti absolútne ničím nenarušené. Vzadu je znak „Peugeot Lion“ umiestnený na paneli tvaru U v strede kapoty a v noci je podsvietený. Kapota sa otvára jednoduchým stlačením znaku leva. Zadné svetlá sú zapustené do širokých zadných bokov. Osadené sú svetlo emitujúcimi diódami (LED) a ich rubínovo červený povrch je kombinovaný so štýlovým priesvitným krycím sklom, za ktorým sú smerové svetlá. Dve centrálne umiestnené koncovky výfuku sú integrované do zaobleného spodného zadného panelu. Na to musel byť tlmič výfuku umiestnený priečne a takto slúži aj ako aerodynamický difúzor, pričom zostalo ešte dosť priestoru na uloženie rezervného kolesa.
Prenikavá metalická šedá farba karosérie je výsledkom špeciálneho procesu, pri ktorom sa používa jemne mletý prášok z kovových častíc. Tým vzniká dojem, že na vytvorenie auta použili jediný kus kovu, čo ešte zvyšuje čistotu línií a tvarov karosérie pôsobiacich tak neobyčajne efektne.

Interiér
Prístrojový panel koncepčného automobilu 308 RC Z bol celý prevzatý priamo z modelu hatchback. Čistý, elegantný a hladký dizajn viditeľný už zvonka vďaka zošikmeným plochám sa esteticky dopĺňa s veľkým predným sklom. Umožňuje veľkorysé presvetlenie interiéru, zlepšuje výhľad a poskytuje ohromný pocit priestoru.

Podobne ako pri hatchbacku tvorcovia venovali nesmiernu snahu jemnému vypracovaniu interiéru a úzkostlivú pozornosť komfortu a pohodliu vo vozidle. Evidentná je starostlivosť, s akou vznikal každý jeden komponent a s akou boli vyberané materiály, ktorých mimoriadna kvalita je tak viditeľná ako hmatateľná.

Celý prístrojový panel je potiahnutý kožou, chrómové, hliníkové a čierne lakované prvky spolu vytvárajú športový vysokokvalitný dojem. K tomu všetkému boli do interiéru zakomponované hodinky Bell&Ross ® presne v strede palubnej dosky medzi dvoma otvormi ventilácie, pričom ich typografia sa perfektne hodí k pozadiu panelu ukazovateľov, ktorý je umiestnený priamo pred vodičom.

Ďalším znakom exkluzívneho charakteru automobilu sú anatomické (škrupinové) predné sedadlá s krúžkom z lešteného hliníka, ktorého tvar sa objavuje aj na výplniach dverí. Sedadlo vodiča s ergonomickými tvarmi zaručuje, že vodič má auto pevne pod kontrolou.

Zadné sedadlá určené na príležitostné využitie sú tiež potiahnuté kožou a obe sa dajú sklápať. Vďaka tomu ponúka vozidlo veľkú variabilitu a prispôsobivosť. Vďaka tejto úprave je tu dosť miesta napríklad na súpravu golfových palíc. Dĺžka a maximálna veľkosť úložného priestoru postačuje aj na prevoz horského bicykla!

Motor
Koncepčný model 308 RC Z poháňa motor THP s objemom 1,6 litra, ktorý vyvinuli z motora EP6DTS v spolupráci PSA Peugeot Citroën a BMW Group a ktorý je už montovaný do modelu 207 RC, s výkonom 128 kW (≈175 k).
Vďaka novému riadiacemu softvéru motora upravenému špeciálne pre koncepčné vozidlo poskytuje motor 1.6 THP maximálny výkon 160 kW (≈218 k). Je preň charakteristická mimoriadna pružnosť, a to vďaka maximálnemu krútiacemu momentu 280 Nm, ktorý je k dispozícii už v nízkych otáčkach. (hodnotu 300 Nm dosahuje v režime overboost). Tieto hodnoty zaručujú extrémne pohotové odozvy motora vo všetkých jazdných režimoch.

Inovatívne turbo Twin-Scroll optimálne páruje výfukové plyny z dvoch valcov, čím zabezpečuje maximálny prúd do turbíny, kým motor so systémom vysokotlakového priameho vstrekovania paliva vylepšuje spaľovanie a celkový výkon. Motor je kombinovaný s úplne novou 6 stupňovou manuálnou prevodovkou.

Táto jednotka pomáha modelu 308 RCZ k zvlášť účinnému kompromisu medzi výkonom a spotrebou paliva.
Napríklad, maximálna rýchlosť vozidla je 235 km/h – dosahuje sa na šiestom prevodovom stupni – a z nuly na stovku zrýchľuje za 7 sekúnd. Zrýchľovanie na jednotlivých stupňoch je tiež impozantné: len 7,5 sekundy na päťke z 80 na 120 km/h. A zároveň spotreba paliva zostáva na rozumnej úrovni - 6.7 litrov/100 km v kombinovanom cykle alebo inak len 160 g/km emisií CO2.

Kolesá a podvozok
V duchu tradície koncepčných automobilov Peugeot je použitá „linked front suspension“ , na ktorej je v širokom rozsahu použitý hliník na zredukovanie celkovej hmotnosti.
Takéto usporiadanie zabezpečuje mimoriadnu stabilitu, vynikajúcu presnosť riadenia s výbornou odozvou, čo ešte zosilňuje pocity pri jazde.
Zadná náprava je odvodená od hatchbacku a pozostáva z torznej priečky, dvoch ramien a integrovaného stabilizátora. Pri jej modifikovaní sa musel zohľadniť väčší rozchod tohto auta. Veď v skutočnosti rozchod prednej i zadnej nápravy je rozšírený o 59 mm v porovnaní s hatchbackom, k tomu sú na vozidle namontované širšie pneumatiky a aj to prispieva k celkovej tuhosti, presnosti a stabilite.
Brzdenie zabezpečujú veľké predné kotúče (360 mm) s vnútorným chladením so štvorpiestikovými strmeňmi.
Devätnásť palcové lúčové zliatinové disky kolies sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport PS2 245/40 R19.

Bezpečnosť
Aj pri takomto jedinečnom modeli si návrhári Peugeotu dali záležať na každom detaile aby sa ich sen mohol stať skutočnosťou a nič nenechali na náhodu. Bezpečnosť je aj v tomto prípade na prvom mieste. Hoci základom primárnej (aktívnej) bezpečnosti modelu 308 RCZ je mimoriadna stabilita na ceste, doplnená je o bezpečnostné prvky prevzaté z hatchbacku 308, varovný systém pri vybočení z jazdného pruhu (LDWS) a zákrutové bi-Xenónové svetlá.
Podobne v oblasti sekundárnej (pasívnej) bezpečnosti model 308 RC Z používa tie isté ochranné protinárazové štruktúry, konkrétne tri náraz tlmiace predné štruktúry, ktoré sú navrhnuté tak, aby sa pri svojej pevnosti deformovali programovaným spôsobom, čím maximálne pohlcujú energiu nárazu.
A nakoniec, terciárna bezpečnosť je poskytovaná prostredníctvom služby „Peugeot Emergency“, ktorú sprístupňuje telematický systém vozidla RT4. Ten presne označí pozíciu auta a spustí výjazd záchranných či asistenčných služieb podľa momentálnej potreby. Ako pri všetkých koncepčných vozidlách, 308 RCZ je úžasným laboratóriom myšlienok, ktoré umožňuje navrhnúť a otestovať nové koncepcie a priekopnícke technické a štylistické myšlienky oslobodené od obmedzení sériovej veľkovýroby.

Tieto automobily sú veľmi často viac-menej inšpiráciou pre budúce produkčné vozidlá. Sú akýmsi „sprievodcom budúcnosti“ pre značku Peugeot, naznačujúcim zvolený smer, ktorým bude napredovať. Koncepčné vozidlá sú ako hviezdy, ktoré nám ukazujú smer. A hoci sa niekedy zdajú príliš vzdialené, aby sme ich mohli uchopiť, inokedy máme pocit, akoby stačilo poriadne natiahnuť ruku...

Zdroj: Ivana Orviska, Peugeot Slovakia s.r.o. (TS: august 2007)

Súvisiace články: Peugeot 308; Peugeot 308 CC; Peugeot 308 SW

redakčný test Peugeot 308 1.6 VTi Executive
  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]