Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Fiat Punto (nový)  Vytlačiť stránku

Punto je jedným z mála svetových modelov, ku ktorému nie je potrebné nič ďalšie dodávať. Napríklad to, že ho vyrába Fiat, alebo že sa jedná o malé vozidlo. V spojení s Puntom sa jedná o celkom samozrejmé veci. Práve debutujúce nové Punto si dáva za cieľ podobné ciele, ktoré dosiahol jeho predchodca. Nové Punto ale nie je v žiadnom prípade obyčajným pokračovaním predchádzajúceho modelu, naopak ponúka omnoho viac. Napríklad aj to, že aj keď teoreticky spadá do segmentu B (malé automobily), môže svojimi rozmermi, vybavením a vlastnosťami predstavovať alternatívu k modelom v segmente C (nižšia stredná trieda).

Nový Fiat Punto bol ako prvé vozidlo v celosvetovom meradle navrhnutý a následne vyrobený tak, aby sa stal novým etalónom svojej triedy a vniesol do kategórie malých vozidiel nový rozmer. Model samotný dosahuje také úrovne bezpečnosti a kvality, že to presahuje štandardy jeho kategórie. Okrem toho dokáže ponúknuť bezkonkurenčný rad dieselových motorov a v neposlednom rade aj cenovo bez problémov obstojí v porovnaní s konkurenciou.

Vďaka všetkým jeho prednostiam môžeme spolu so slovom Punto skloňovať veľmi originálnym spôsobom aj tri výrazy, vyjadrujúce jeho základné vlastnosti: krása, spoľahlivosť a oslnivosť.

Ešte pred niekoľkými rokmi, by bolo asi auto týchto rozmerov, poskytujúce komfort a podobné vybavenie, najskôr považované za „rodinný“ typ, avšak ľudské hodnoty sa menia všeobecne, a tak aj pojem malého vozidla dostáva oproti minulosti úplne novú dimenziu.

Elegancia nového Punta
Nový Fiat Punto je vozidlom vzbudzujúcim silné emócie: charakterizuje ho štíhla a agresívna línia a takisto elegantnosť a kompaktnosť ako celku. A k tejto vnútornej kráse pridáva Punto ešte komfort, funkčnosť a využiteľnosť interiéru, ktoré sú vlastné vozidlám omnoho vyšších segmentov. Ako príklad vozidlo ponúka výbornú ergonómiu interiéru, dobrý predný výhľad, je jednoducho prístupné a má veľký batožinový priestor. Čo sa týka kvality, Punto sa javí vďaka svojím farebným kombináciám, spojených s inovačnými materiálmi, ako veľmi esteticky rafinované vozidlo, ktorému bola venovaná veľká pozornosť i v detailoch.

Taliansky štýl v novom športovom prevedení
Štýl Punto je spoločným dielom Italdesign-Giugiaro a Centro Stile Fiat. Je vyjadrený spletitou zmesou agresivity a sily, v kombinácii s „mierou“ a eleganciou. Jedná sa totiž o športovú, rýchlu líniu, zabezpečujúcu robustnosť a pružné jazdné vlastnosti a na druhej strane ukazujúcu svoju jemnosť.

Silný charakter Punta je viditeľný najmä v prednej časti vozidla, kde bojovne vyčnieva jeho štíhly predok, vyjadrujúci neskutočne reálnu dynamiku. Pretiahnuté reflektory a predné hmlovky umiestnené v jednej rovine s bokmi karosérie, vytvárajú dojem skutočného športového auta. Dojem je jasný: vozidlo pôsobí živým dojmom, štipkou neposlušnosti a tajomným kúzlom. Zadná časť vozidla je naopak jemnejšia a skôr zaoblená a v porovnaní s agresivitou prednej časti, plní skôr funkciu akejsi protiváhy. Zadná časť v skutočnosti predstavuje hlavnú súčasť vozidla a odvoláva sa na koncepty stability, spoľahlivosti a pevnosti.

Možno povedať, že konečným výsledkom je vyvážená línia, uspokojujúca tak stránku impulzívnu, ako aj racionálnu, v ktorej sa spolu harmonicky stretávajú hodnoty športového prevedenia, vycibrenosti a krásy. K tomu štýl Punta má svoje korene v tej najskutočnejšej tradícii talianskeho automobilizmu, v jeho legendárnej histórii, ktorú dnes vnímame modernými očami.

Pohľad spredu
Línia Punta predbehla v dynamickom a športovom prevedení imidž predchádzajúcich modelov a navzájom spája prvky, ktoré sa do dneška zdali byť nezlúčiteľné. Dokazuje to napr. jeho agresívna predná maska, ktorá však bola modelovaná čisto v zmysle noriem ochrany pri strete s chodcom. Celé prevedenie teda spočíva tak v kompozícii, ako aj v samotnom tvarovaní a je výsledkom precíznej analýzy.

Bolo vyvinuté s ohľadom na rešpektovanie hľadísk nových predpisov, ktoré predpokladajú vyšší obsah, širší predný kryt motora a zoštíhlenú štruktúru nárazníka, ktorú môžeme vnímať iba v pôdoryse, a ktorá slúži k tomu, aby oblasť možného nárazu bola obmedzená na minimum. Okrem toho stojí za povšimnutie plynulý prechod medzi oblúkom čelného skla a kapotou, čo vyzdvihuje do popredia športovú stránku vozidla. Okrem iného mriežka chladiča viditeľne ukazuje - v zhode s novými predpismi – deliacu čiaru medzi krytom motora a predným nárazníkom, ktorý sa postupne zmenšuje v bode dotyku s blatníkmi a podbehmi kolies.

Profil
Pri pohľade zboku vidíme, že celý bok je po celej dĺžke ako keby „rozdelený“ a táto čiara, ktorá sa začína niekde v polovici predného blatníka a končí až na zadnom kryte piatych dverí, vytvára akúsi deliacu líniu. Na tejto hrane sa nachádzajú kľučky, zatiaľ čo o niečo nížše je kryt otvoru palivovej nádrže, ktorý má na novom Punte originálny guľatý tvar.

Dalším charakterickým znakom, ktorý odlišuje Punto od predchádzajúcich modelov – je jedno, či ide o verziu 3 alebo 5 dverovú – sú výrazne športové elektr. nastaviteľné zrkadlá, koncipované tak, aby podčiarkovali aerodynamický tok stĺpikov. Mohutné kolesá sú zvýraznené veľmi robustnými blatníkmi dávajúcimi tak celému autu výraz sily a istoty. A nakoniec aj linka vyvýšených prahov pod dverami chráni pred eventuálnou striekajúcou nečistotou. Znovu sa objavuje pri zadnom nárazníku, pri výstupe pod spodným okrajom nosiča registračnej značky, čím vyvoláva dojem vyváženého a harmonického celku.

Pohľad zozadu
V rámci zachovania tradície, začatej prvým typom Punta, aj nový model predstavil zvislo združené svetlomety, zapustené do C-stĺpikov karosérie, a taktiež nachádzajúce sa v chránenej a dobre viditeľnej zóne. Toto zariadenie má okrem iného tri navzájom oddelené funkcie vďaka samotnému designu, ktorý týmto spôsobom má aj aerodynamický význam. Robustnosť zadnej časti tak dodáva celému vozidlu silu, čím sa znovu potvrdzuje jeho športová povaha. Strecha, pôsobiaca štíhlym dojmom, je na svojom konci ukončená prvkom, ktorý vyvolává dojem „spojleru“ medzi dvoma stĺpikmi a obsahuje aj centrálne koncové svetlo.

Okrem toho je do nárazníka začlenená aj poznávacia značka, čím celý panel pod zadným oknom zostáva čistý a vyzdvihuje do popredia jediný dôležitý grafický prvok: značku Fiat. A nakoniec sa musíme zmieniť aj o odrazových sklách, včlenených do spodnej časti zadného nárazníka, ktorý tak predstavuje akýsi druh aerodynamického spojlera.

Interiér
Celý design tohto vozidla so silným a životom prekypujúcim priekopníckym charakterom je poznamenaný a predurčený ku športovému ponímaniu a úplne korešponduje s novými smerovaniami trhu v danom segmente. Je schopný uspokojiť súčasného klienta, kladúceho si stále vyššie požiadavky. Ak pri pohľade zvonku predstavuje Punto novú koncepciu športového ducha, tak vo svojom interiéri dokáže skĺbiť funkčnosť a použiteľnosť vnútorného vybavenia s kvalitou a eleganciou. Priestrannosť interiéru a jeho komfort sú omnoho väčšie, než by sme od vozidla tohto segmentu mohli očakávať.

Okrem iného sa kvalita Punta zdá byť na omnoho vyššej estetickej úrovni. Každému detailu je tu venovaná veľká pozornosť, čo tomuto vozidlu dodáva dojem pevnosti a kompaktnosti. Nehľadiac na to, že design, použité materiály a kvalitné látky vystupujú ešte viac do popredia vďaka starostlivému výberu farebných kombinácií. To interiéru vozidla pridáva na elegancii a robí ho ešte živším a dynamickejším. Napríklad vnútorné vybavenie Active a Dynamic sa ponúka v 3 verziách, zatiaľ čo verzie Emotion a Sport ponúkajú v 2 prevedeniach. Okrem toho si môže zákazník vyžiadať prevedenie interiéru v koži.

Ergonómia a priestrannosť: prvé miesto vo svojej triede
Punto je veľmi praktické a útulné vozidlo. Priestrannosť jeho interiéru nemá vo svojej triede porovnanie a jeho rozmery sú na absolútnom vrchole daného segmentu. Svedčia o tom už vonkajšie rozmery: dĺžka 4 030 mm a výška 1 490 mm. Taktiež rázvor je impozantný - 2 510 mm.

Nový model tak môže zaručiť veľmi komfortnú jazdu, pri ktorej si budete vždy užívať maximálne pohodlie. K tomu, aby mohli takéto parametre dosiahnuť, museli zohľadniť všetky súčasné kritériá ergonómie. Výsledkom sú vynikajúce hodnoty Punta vo všetkých jeho základných ergonomických funkciách: priestrannosť, dostatok miesta pre vodiča a veľmi dobrá prístupnosť do vozidla. V dnešnej dobe, keď trávime v aute stále viac času, sú vysoké hodnoty pre mnoho zákazníkov veľmi dôležité. Mimo iného sa zvyšuje aj priemerná výška človeka.

Napríklad, na predných sedadlách sa vďaka výškovému nastaveniu sedadla a nastaviteľnému volantu (vo dvoch smeroch - na výšku aj do hĺbky) môže posadiť aj osoba vysoká až dva metre. Okrem toho, aj v prípade vysokého vodiča sa za neho môže posadiť rovnako vysoký spolujazdec a bude mať pritom zabezpečené dobré pohodlie. Pri tom všetkom nový Fiat Punto nestratí ani liter zo svojho veľkého batožinového priestoru. Pri normálnej konfigurácii dosahuje objem 275 litrov.

Spoľahlivosť
Nové Punto je spoľahlivé vozidlo, vychádzajúce z konštrukčného základu vyššej kvality. Toto je vo svojej podstate druhá dôležitá-víťazná vlastnosť Punta. Jeho základom je robustný projekt, ktorý si už od samotného začiatku stanovil tri presné ciele: najvyššiu bezpečnosť, čo najlepší pôžitok z riadenia a najlepšiu kvalitu podmienok posádky. Tieto ciele boli dosiahnuté v celom rozsahu. A to napríklad práve kvôli tomu, že bolo vozidlo podrobené mnohým skúškam priamo na cestách. Konkrétne sa s ním najazdilo celkovo cez 4,5 milióna kilometrov! Nakoniec bolo celé toto nevyčísliteľné množstvo údajov spolu so získanými skúsenosťami použité k navýšeniu know-how Punta tak, aby poslúžilo ako východzia základňa na realizáciu budúcich modelov.

VYSOKÁ ÚROVEŇ BEZPEČNOSTI

Pasívna bezpečnosť
Pätnásť tisíc hodín venovaných výpočtom, 60 crash testov, sto simulácií pomocou saní HyGe a dvesto skúšok, urobených na komponentoch a podsystémoch. Tieto čísla svedčia o úsilí a snahe, vynaložených Fiatom na to, aby sa Punto stalo jedným z najbezpečnejších áut nielen vo svojom segmente, ale na celom automobilovom trhu. Veď tento model predstavuje najvyššie štádium poznatkov na poli systémov pasívnej bezpečnosti.

Jedná sa teda o úplnú ochranu, ktorá začína zariadeniami špeciálne určenými na zaistenie bezpečnosti. V novom Punte nájdeme až 7 airbagov, z ktorých dva sú Multistage. Šesť airbagov je pritom sériovo montovaných v štandardnej výbave Dynamic a Emotion. Ďalej sú v novom Punte tiež trojbodové pásy s prednapínacím systémom a obmedzovačom záťaže, päť opierok hlavy a protipožiarne zariadenie FPS. Za bezpečnostný prvok je možné považovať aj nový podvozok, projektovaný tak, aby s čo najvyššou účinnosťou pohltil eventuálne nárazy. Ďalším príspevkom na ochranu pasažierov je taktiež konštrukcia samotnej karosérie, kapoty, dverí aj priečneho nosníka palubnej dosky. Nesmieme tiež opomenúť fakt, že k pasívnej ochrane cestujúcich prispievajú aj ďalšie prvky, ako napr. sedadlá, či stĺpik riadenia, ktoré boli projektované podľa možného dopadu v prípade nehody.

Systém Air-Bag Smart 2
V prípade čelného nárazu je ochrana cestujúcich riešená inovačným spätným systémom nazývaným „Air-Bag Smart 2“. Ten je schopný automaticky nastaviť všetky aktivačné parametre podľa stupňa vážnosti autonehody. Začneme dvoma čelnými airbagmi pre vodiča a cestujúceho na prednom sedadle, ktoré pôsobia podľa novej logiky. Až do dnešného dňa platilo, akonáhle boli airbagy aktivované, otvárali sa vždy súčasne až kým dosiahli najväčších rozmerov. To sú parametre potrebné pri najprudších nárazoch.

Fiat však pri novom Punte zvolil airbagy čelné s dvomi etapami aktivácie. Pokiaľ dosiahne náraz strednú silu, systém otvorí iba prvý z dvoch airbagov, zatiaľ čo pri vážnejších kolíziách dáva zariadenie pokyn k aktivácii obidvoch častí. Tieto môžu byť aktivované v rôznych sekvenciách podľa druhu nárazu. V každom prípade strmene vo vnútri záchranných balónov zabezpečujú to, aby maximálne rozmery a tvar vankúša mali čo najmenší zásah na samotných pasažierov. Je samozrejmé, že čelný airbag pasažiera môže byť deaktivovaný (voľbou z menu na prístrojovej doske), čo umožňuje prepravu dieťaťa na detskej sedačke v opačnom smere jazdy (prednapínací systém zostáva však aktivovaný).

Riadiace jednotky a senzory
Fiat Punto je teda vybavené tým najmodernejším zariadením pre pasívnu bezpečnosť, ktoré je dnes k dispozícii. K tomu, aby sme ho mohli ovládať, bola vyvinutá zložitá „nervová sústava“ riadená elektronickou jednotkou, umiestnenou v prednom tuneli. Táto jednotka prijíma signály, prichádzajúce z rôznych senzorov, umiestnených vo vozidle (okrem senzorov vo vnútri samotnej jednotky) a v nadväznosti na tieto signály rozhoduje, koľko a aké zariadenia majú byť aktivované. Práve preto sa celý systém celkovo chová „inteligentne“.

K zabezpečeniu všetkých týchto funkcií sú potrebné hodiny logiky funkcie a obzvlášť technicky sofistikované čítacie terminály. Ako napríklad algorytmus CSA (Crash Severity Algorythm), ktorý dokáže rozpoznať prudkosť nárazu a podľa toho ovláda čelné airbagy Multistage. Alebo senzor, ktorý kontroluje prítomnosť cestujúceho a upozorní ho zvukovým aj obrazovým signálom na prístrojovej doske na zapnutie bezpečnostných pásov. Ďalej je tu decentrovaný senzor určený k snímaniu čelných nárazov, alebo ECS (Early Crash Sensor), náhradné zariadenie, umiestnené na prednej štruktúre vozidla, ktoré stanici umožňuje urýchliť zásah čelných airbagov. Narozdiel od tradičného systému dovoľuje ich kompletné otvorenie ešte skôr, než sa telá cestujúcich na sedadlách pohnú smerom k volantu alebo prístrojovej doske.

Okenné a bočné airbagy
Prvé z tejto dvojice airbagov majú za úlohu zostupovať pozdĺž okien a chrániť hlavy pasažierov v prípade bočného nárazu. Na rozdiel od iných riešení majú okenné airbagy Punta vyššiu účinnosť ochrany, pretože vždy reagujú do správnej polohy. Ich nafúknutie je rýchlejšie a príliš pasažierov neobmedzujú. Otvárajú sa totiž smerom zhora nadol a ich pohyb nevyvoláva riziko eventuálneho sekundárneho poranenia rukou cestujúcich.

Okrem toho účinne chránia hlavu tak vpredu, ako aj vzadu sediacich pasažierov, pretože ich šírka je rovnaká ako šírka okienok. Navyše zabezpečujú ochranu aj počas prevrátenia vozidla. Dva vankúše (jeden pre ľavú a druhý pre pravú stranu) majú svoje miesta pod prahom strechy a sú zložené v uzavretom priestore. Vo vhodnom okamihu sa obloženie zloží a umožní airbagom, aby sa nafúkli a zostúpili smerom dole. A nakoniec, v záujme ochrany hrudníka a panvy cestujúcich pri eventuálnom bočnom náraze do vozidla, Punto má takisto bočné airbagy, umiestnené vo vnútri operadla sedadla. Toto umiestnenie zabezpečuje lepšiu ochranu pasažierov nezávisle na výške ich postavy, v polohe v ktorej sa nachádzajú, či nastavenie sedadla samotného.

Vodičov kolenný airbag
Oblasť pod stĺpikom riadenia, tradične najnebezpečnejšia pre kolená, je teraz chránená novým kolenným airbagom, ale aj novou polohou zámku volantu. K nemu dochádza v dôsledku vychýlenia kľúčika do zapaľovania po náraze z jeho tradičnej polohy.

Protipožiarna ochrana FPS (Fire Prevention System)
Systém, ktorý v prípade nárazu určitého rozsahu okamžite zablokuje elektrické čerpadlo vo vozidlách s benzínovým pohonom a napájací elektroventil pri dieselovom pohone. Vypínač sa nachádza pod obložením stĺpika pravých predných dverí, zatiaľ čo plastová nádrž, ktorá už zodpovedá budúcim normám, je osadená v oblasti, chránenej v prípade kolízie a má schopnosť odolať eventuálnym deformáciám bez rizika straty paliva.

Aktívna bezpečnosť
Punto využíva najmodernejšie elektronické systémy kontroly dynamického správania sa vozidla, doplnených tak, aby ešte viac navýšili dynamické limity, a preto negativne neovplyvňujú jazdu. Zásah týchto zariadení bol preverený pomocou simulácií a presných skúšok na skúšobných okruhoch. A to tak, aby bol zabezpečený maximálny pôžitok z riadenia.

ABS vrátane EBD (Electronic Brake force Distribution) - Okrem brzdného zariadenia s vynikajúcou účinnosťou je Punto vybavené antiblokovacím systémom ABS. Má štyri aktívne senzory a jednu hydraulickú výkonnú jednotku s dvanástimi elektromagnetickými ventilmi. Do zariadení ABS je integrovaný elektrický vyrovnávač brzdenia EBD.

ESP (Electronic Stability Program) - Sofistikovaný ESP program zasahuje vždy, keď je stabilita vozidla na hranici rizika a pomáha vodičovi s kontrolou nad vozidlom. K tomu, aby boli dosiahnuté podobné výsledky, ESP neustále overuje priľnavosť pneumatík k terénu tak v smere pozdĺžnom, ako aj v prípade šmyku. Zasahuje, aby sa obnovil smer jazdy, stability a vyváženosti. Pomocou senzorov dokáže zistiť rotáciu vozidla okolo zvislej osi (rýchlosť rolovania), bočné zrýchlenie vozidla a uhol volantu, nastavený vodičom (ukazujúci zvolený smer). Tieto údaje potom porovnáva s parametrami, spracovanými počítačom a prostredníctvom zložitého matematického modulu určuje, či vozidlo prechádza zátačkou v rámci hraníc priľnavosti, či teda nehrozí šmyk na prednej, či zadnej časti vozidla (správa sa nedotáčavo, či pretáčavo).

K tomu, aby sa vozidlo dostalo späť do správneho smeru jazdy, vytvorí otočný moment, opačný k tomu, ktorý stratu stability spôsobil. Pokyn k brzdeniu zameria jednotlivo na správne koleso (vnútorné alebo vonkajšie) a obmedzí výkon motora (pôsobením na klapku). Práve v tejto akcii spočíva charakteristický znak tohto zariadenia, vytvoreného práve pre Punto. Jeho zásahy na brzdy sú modulované takým spôsobom, aby bola reakcia čo najjemnejšia (a preto nepôsobila na riadenie rušivo), pričom aj zníženie výkonu motora je obmedzené tak, aby bol vždy zaručený ten najlepší výkon a čo najväčší pôžitok z jazdy. Systém ESP je zapojený permanentne.

Hill Holder – HBA - Neoddeliteľnou súčasťou ESP je aj brzdový asistent Hill Holder, ktorý je nápomocný vodičovi pri rozbehu v kopci. Funguje vtedy, keď jednotka ESP rozpozná, pomocou senzoru pozdĺžnej akcelerácie, umiestneného pod sedadlom pasažiera, zmenu naklonenia vozidla. V počiatočnej fáze rozbehu do kopca sa jednotka pripraví k uskutočneniu zásahu, a akonáhle je zaradený prvý rýchlostný stupeň a sú stlačené pedále brzdy a spojky. Takto tlak na predné vidlice pretrváva asi ešte po dobu 1,5 sek. potom, čo noha prestane vyvíjať tlak na pedál brzdy. Tým je umožnené, aby sa vodič bez problémov rozbehol.

V prípade rozbehu z kopca sa zaradením prvého rýchlostného stupňa funkcia Hill Holder neaktivuje. K rovnakému postupu dochádza so zaradenou spiatočkou: pri rozbehu z kopca je systém aktívny, zatiaľ čo pri rozbehu do kopca je vyradený z prevádzky. Ďalej má vodič k dispozícii systém HBA, hydraulický pomocník pri brzdení, ktorý automaticky zvyšuje tlak brzdiaceho okruhu v priebehu okamžitého nečakaného zabrzdenia.

ASR (Anti Slip Regulation) - Neoddeliteľnou súčasťou ESP je takisto protišmykový systém ASR (Anti Slip Regulation), ktorého úlohou je pri každej rýchlosti a s pomocou bŕzd a kontroly motora optimalizovať pohon vozidla. Zariadenie sa riadi počtom otáčok motora podľa údajov spracovaných senzormi ABS a na ich základe vypočíta stupeň možného šmyku a následne aktivuje dva odlišné kontrolné systémy určené na to, aby vozidlo znovu získalo stratenú príľnavosť. Akonáhle dôjde k nadmernému impulzu zrýchlenia, čo môže spôsobiť prešmykovanie obidvoch hnacích kolies (ako napr. pri aquaplaningu alebo pri zrýchlení na nerovnej, zasneženej, či namrznutej vozovke), zníži sa krútiaci moment tak, že sa zmenší uhol otvorenia klapky a následne sanie vzduchu. Pokiaľ dôjde k prešmykovaniu len pri jednom kolese (napr. vnútorného kolesa v zákrute v dôsledku zrýchlenia, či dynamickým zmenám nákladu), bude toto automaticky brzdené, bez toho aby vodič musel zasahovať pedálom brzdy.

MSR (Motor Schleppmoment Regelung) - Jedná sa o systém, tvoriaci neoddeliteľnú súčásť ASR, ktorý zasiahne v prípade náhlej zmeny smeru jazdy počas stúpania, pričom dodáva motoru moment a zamedzí nadmernému ubiehaniu hnacích kolies predovšetkým v podmienkach nízkej príľnavosti, čo by mohlo nakoniec viesť ku strate stability vozidla.

Nový podvozok Fiatu Punto
Jednou z vecí, ktorú dostali projektanti pracujúci na projekte „Punto“ za úlohu bolo to, že musia vyvinúť podvozok, schopný ponúknuť jazdné vlastnosti, porovnateľné s vozidlami vyššej triedy.

V porovnaní s predchádzajúcim modelom Punta bol rozšírený rozchod kolies a takisto rozmery pneumatík sú väčšie (od 175/65 15“ do 205/45 17“ podľa verzie);
geometria závesov predných kolies: dolné priečne ramená v tvare rovnoramenného trojuholníka – jedná sa o riešenie, ktoré väčšou mierou odoláva tak pozdĺžnym silám pri brzdení, ako aj bočným v zákrutách, čo zabezpečuje dosiahnutie lepšej rovnováhy vo všetkých jazdných podmienkach. Vývoj nového zavesenia sa týkal rovnako tvarovania za účelom zlepšenia dynamickej reakcie v zákrutách; zvláštna pozornosť bola pri projektovaní venovaná komponentom, patriacim do oblasti komfortu vozidla, pričom boli využité niektoré technické riešenia, patriace svojou povahou do kategórie áut vyšších segmentov. Jedná sa napr. o použitie „zdvojeného“ uloženie tlmičov („dual-path“) predných kolies a poloha zadného tlmiča vo zvislej polohe;
všetky tieto zákroky umožnili ešte viac obmedziť vibrácie spôsobené nerovnosťami vozovky, avšak nie na úkor štrukturálnej pevnosti, či jazdných vlastností; rozmery elastických púzdier (pružných lôžok alebo silentblokov) boli zväčšené za účelom lepšieho pohlcovania nerovností vozovky a zlepšenia komfortu;
za účelom bezpečnejšieho správania pri limitných podmienkach stability vozidla v zátačkách boli tlmiče pri všetkých verziách vybavené piestom s priemerom 22 mm;
bola zvýšená štrukturálna pevnosť prednej časti karosérie – najmä v miestach na ukotvenie tlmičov za účelom dosiahnutia väčšieho akustického a vibračného komfortu;
a nakoniec oproti predchádzajúcemu Puntu došlo pri obidvoch nápravách ku zvýšeniu rozchodu kolies tak s ohľadom na prispôsobenie väčších vonkajších rozmerov nového modelu, ako aj na vylepšenie jazdnej stability - priemerne o 70 mm vpredu a 75 mm vzadu.

Elektronické servoriadenie „Dualdrive“
Jedná sa o systém posilňovača riadenia, vybaveného dvoma logikami funkcie, využívajúci výkon, dodávaný elektrickým motorčekom namiesto energie, dodávanej hydraulickým čerpadlom, poháňaným priamo motorom. Okrem toho je prostredníctvom posilňovača reakcia riadenia vždy vo vzájomnom súlade s rýchlosťou vozidla: čím je táto rýchlosť vyššia, tým viac sa vzájomná závislosť znižuje a tlak na volant sa zvyšuje, čím sa zas dosahuje vyššia presnosť riadenia.

A nielen to. Tento systém, ktorý je vôbec inovačný aj medzi mechanizmami elektrického servoriadenia, ponúka klientom ešte ďalšiu možnosť: možnosť voľby medzi dvoma odlišnými programami kalibrovania. Prvý z nich, ktorý zabezpečuje maximálny feeling medzi vodičom a vozidlom, je ideálny na zmiešané trasy mimo mesta. Druhý, ktorý odľahčuje riadenie a vyžaduje preto minimálnu námahu, sa ukazuje ako dokonalý počas jázd v meste a pri parkovacích manévroch. Aby bol uvedený druhý systém do činnosti stačí stlačiť tlačidlo „city“, umiestnené v strednej časti prístrojovej dosky. Kto by však zabudol po výjazde z mesta tlačidlo vypnúť, nemusí sa ničoho obávať - pri jazde nad 30 km/h podliehajú obidva programy rovnakému režimu a preto zabezpečujú „reakciu“ volantu, prispôsobenú vysokým rýchlostiam.

KOMFORT POSÁDKY VOZIDLA
Okrem spomínaného pôžitku z jazdy, sa od vozidiel Fiat vyžaduje taktiež určitá pohoda v interiéri. Znamená to, že vodič aj pasažieri sú obklopení technológiami, ktoré im zabezpečujú čo najväčšie akustické aj klimatické pohodlie. Z tohto pohľadu vznikol interiér, kde sa posádka cíti ako v bavlnke. Vďaka veľmi starostlivému odhlučneniu vozidla a vysokej torznej a ohybovej pevnosti karosérie, nepocítite v novom Punte žiadne vibrácie.

A navyše: Punto ponúka automatickú „dvojzónovú“ klimatizáciu; tri úrovne systému audio; pohodlné a funkčné predné sedadlá; prístrojovú dosku, umožňujúcu jednoduché a okamžité čítanie údajov; otvárateľnú panoramatickú strechu veľkých rozmerov; a systém živého hlasu s technológiou Bluetooth. Keď to zhrnieme, čo sa týka komfortu, toto nové vozidlo sa nebojí porovnania. Nepočítajme ani to, že Punto ponúka všetko to, čo je dnes nové v oblasti automatiky, ktorá pomáha vodičovi uľahčiť jazdu. Napríklad tempomat, dažďový senzor alebo pomocný systém pri parkovaní. Alebo taktiež senzor hodnoty tlaku v pneumatikách a mnoho iných zaujímavých drobností, ktoré robia z jazdy v Punte skutočný pôžitok.

Autorádio a audiosústava Hi-Fi
Veľmi zaujímavé je vybavenie nového modelu audio zariadením, ktoré zahŕňa dve autorádiá a tri úrovne audiosystému (Hi-Fi, Hi-Fi so subwooferom a zariadenie Hi-Fi Sound System „Interscope“). Tieto audio systémy majú 6 reproduktorov.

Prvý stupeň s výkonom 40W obsahuje dva tweetery umiestnené v blízkosti kľučky otvárania dverí, dva woofery na predných dverách a dva full range na zadných bokoch. Druhá sústava Hi-Fi pridáva, oproti predchádzajúcemu, ešte jeden subwoofer do batožinového priestoru (zosilnený, typu bass-reflex 100W), ktorý ponúka ešte teplejší zvuk a lepšie počúvanie. A nakoniec, tretí stupeň pridáva ďalší výkonný zosilovač so 4 kanálmi s výkonom 60W. Toto posledne uvedené zariadenie bolo vyvinuté v spolupráci so známou značkou Interscope. Spoločnými pre uvedené 3 sústavy sú 6 akustických reproduktorov, realizovaných podľa technológie Water Resistant.

Sedadlá
Predné aj zadné sedadlá Fiatu Punto boli po starostlivom preštudovaní realizované tak, aby zabezpečili čo najlepšie pohodlie pre každého pasažiera. Bolo to samozrejme možné len v prípade úzkej spolupráce s najlepšími talianskymi špecialistami na poli ergonómie a športového lekárstva. V záujme uprednostnenia pohodlia a predovšetkým pohltenia vibrácií bol pre vývoj predných sedadiel prijatý obnovený systém podložky bedrovej oblasti, ktorá pomáha pri držaní chrbtice. Navyše predné sedadlá obsahujú zvláštné peny, ktoré sa jednoducho prispôsobia tvaru tela a ktoré majú štruktúru „antisubmarining“. Tá zabraňuje tomu, aby sa telo skĺzlo v prípade prudkého nárazu smerom dopredu pod bezpečnostný pás. Okrem toho majú predné sedadlá ešte možnosť nasledujúceho nastavenia: výšky, dĺžky (až 240 mm); sklon operadla a tvrdosti v bedrovej oblasti (pomocou elektrického ovládania). Opierky hlavy môžu byť vybavené zariadením, ktoré v prípade nárazu priblíži opierku hlavy ku krku cestujúceho.

Zadné sedadlá sú podľa jednotlivých verzií ponúkané s delenými operadlami, v pomere 40:60. Rovnako bola pri nich použitá metóda antisubmarining a ich výplň má „diferencovanú nosnú plochu“ podľa toho, ktorá časť sedadla je obsadená. Okrem toho sú zadné sedadlá vybavené úchytkami Isofix na prepravu detských sedačiek. A nakoniec, 3 dverová verzia Punta ponúka v rámci sériového vybavenia zadnej homologácie pre dve osoby (tretia je na objednávku), čo podčiarkuje športové vlastnosti tvarovaných sedadiel. V prípade 5 dverovej verzie sa môžu pohodlne usadiť traja cestujúci.

Prístroje a ovládacie prvky
Všetky ukazovatele sú uložené na palubnej doske, charakteriské hladkými líniami, ktoré sa esteticky dobre integrujú s líniou prístrojovej dosky. Vďaka veľkým a dobre viditeľným čísliciam dovoľuje grafika prístrojov okamžité a jednoduché čítanie všetkých informácií. V nočnom režime je čítanie údajov uľahčené oranžovým podsvietením, pretože toto zafarbenie dovoľuje rýchlejšie zaostrenie pri prechode z tmavej vozovky do osvetleného priestoru prístrojovej dosky.

Jednou z vymožeností palubného priestoru je multifunkčný displej, umožňujúci prístup k rozličným funkciám. Napríklad k hodinám, dátumu, programovateľnému akustickému signálu a vizualizácii rádia atď. K dispozícii je samozrejme aj palubný počítač, informujúci napríklad o hodnotách predošlej alebo práve prebiehajúcej cesty. Zaznamenávaná je taktiež okamžitá aj priemerná spotreba, priemerná rýchlosť, dojazd na zvyšok pohonných hmôt, doba jazdy, ubehnuté kilometre a podobne. Systém sa dokáže rovnako prispôsobiť jazykom a môže dokonca hovoriť aj jazykom motoristu (Teda v prípade, že je to Talian, Angličan, Portugalec, Španiel, Francúz, Holanďan alebo Poliak) a umožňuje využiť mnohopočetné funkcie. Sú to:

Otvárateľná presklená strecha Sky Dome
Príjemný pobyt vo vnútri Punta je podčiarknutý takisto dojmom z veľkorozmernej otvárateľnej strechy. Tá má prakticky rovnako veľké rozmery, ako je obytný interiér a je zložená z dvoch sklenených panelov. Z jedného pevného – umiestneného vzadu – a jedného pohyblivého, predného, ktorý je ovládaný elektricky. Okrem toho je k dispozícii aj predné výklopné okienko, vyvinuté vo veternom tuneli tak, aby aj pri vysokých rýchlostiach čo najlepšie odrážalo aerodynamické turbulencie, čo značne prispieva k celkovému jazdnému komfortu.

Hands-free systém Vivavoce
Punto takisto ponúka sofistikovaný hands-free systém Vivavoce s hlasovým ovládaním, ktorý zaisťuje maximálnu bezpečnosť riadenia za akýchkoľvek podmienok a pri dodržiavaní dopravných predpisov. Uvedený systém, vybavený mobilným spojením Bluetooth, totiž dovoľuje klientovi, aby používal telefón aj keď ho napríklad zabudol vo vrecku saka alebo v príručnej taške. Navyše automaticky stíši hlasitosť rádia (ak je zapnuté) a využije stereo „bedne“ k reprodukcii hlasu volajúceho.

„Živý hlas“ Punta je kompletne integrovaný do vozidla a ovládacie tlačidlá sú umiestnené na volante, čo uľahčuje okamžitý a bezpečný vstup do systému, vyhľadávanie volaného čísla, prechádzanie telefónneho zoznamu na displeji prístrojovej dosky, či uviesť mobil do „mute“ režimu pre tichšiu konverzáciu. Zvláštnosťou je, že zaregistrovanie vlastného mobilného telefónu do systému je operáciou, ktorá sa robí len raz! Čo takisto poteší, keď osobný telefónny zoznam môže byť kompletne prenesený do pamäti auta a bude automaticky upravovaný vždy, keď systém rozpozná príslušný mobil. Na displeji prístrojovej dosky sa vždy zobrazí číslo alebo meno volajúceho – ak sa nachádza v zozname – a požadované číslo môže byť „vytáčané“ aj hlasom tak, že budete diktovať číslo po čísle alebo poviete vyžiadaný kontakt vyslovením jeho mena zo zoznamu. Toto zariadenie je schopné riadiť a mať v pamäti súčasne až 5 mobilov, čo umožňuje okamžité použitie živého hlasu pre viacerých uživateľov toho istého auta.

Parkovacie senzory
Celý systém sa skladá z telefónnej stanice, majúcej k dispozícii interface pre sieť CAN; zo štyroch ultrazvukových senzorov, umiestnených v zadnom nárazníku (dva na strane nárazníka a dva po stranách ŠPZ) a z húkačky. Štyri snímače pokrývajú tak postranné zadné zóny vozidla (počnúc vzdialenosťou do 60 cm), ako aj zónu v strede a vzadu (počnúc vzdialenosťou do 150 cm).Jedná sa o štyri ultrazvukové transduktory, ktoré pôsobia ako inteligentné vysielače a prijímače impulzov. Impulzy sú vysielané pri každom zaradení spiatočky a akonáhle narazí na prekážku, sú odrazené a prijaté senzorom vo forme ozveny. V tomto momente je prichádzajúci signál konvertovaný na digitálny a odoslaný do elektronickej stanice, ktorá uvedie do činnosti húkačku. Potom je informácia odovzdaná vodičovi formou odstupňovaných zvukových signálov, ktorých interval sa stále skracuje a prechádza do neprerušovaného zvukového znamenia akonáhle sa auto dostane do vzdialenosti 30 cm od prekážky.

Dažďové senzory
Nové Punto ponúka vo svojom zozname taktiež dažďový senzor, ktorý umožňuje mať čelné sklo stále čisté aj pri zlom počasí. Systém, ktorý je umiestnný v hornej časti interiéru za stredným spätným zrkadielkom, uvádza automaticky do prevádzky stierače a reguluje frekvenciu pohybu v závislosti od intenzity dažďa. Jeho funkcia je založená na princípe lomu infračervených lúčov cez sklo a vodné kvapky. Optická časť senzora (šošovka) vysiela na sklo infračervené svetlo. Sklo ho odráža a vysiela späť na senzor. Vzhľadom k tomu, že svetelná energia zasielaná na čelné sklo je konštantná, hodnota zistená v okamihu prijatia sa znižuje proporcionálne k zvyšovaniu množstva vody a iných nečistôt na skle. Variácia signálu je spracovaná elektronickou časťou senzora, ktorý aktivuje primeranú frekvenciu otáčok stierača.

Senzor kontroly tlaku v pneumatikách
Nový model Fiatu má vo svojej výbave aj čidlo tlaku v pneumatikách, ktoré sa prejavuje akustickým signálom, či zobrazením na displeji. Konkrétne tento systém TPMS (Tire Pressure Monitoring System) monitoruje dve skutočnosti - nedostatočný tlak a prepichnutie pneumatiky.

Maličkosti, ktoré spríjemňujú život
Prvok, ktorý jednoznačne oceníte, je oddialené zhasnutie svetlometov (tzv. „follow me home“), či systém FIX&GO na opravu pneu v prípade prepichnutia, alebo dymové sklá v záujme zaistenia nášho väčšieho súkromia. Okrem toho je pri 5 dverových verziách k dispozícii elektrický spúšťač zadného okna, vybavený čidlom otrasov a rynčania skla, zabudovaným do horného obloženia okna. Toto zariadenie rozpozná prítomnosť prekážky medzi tesnením a horným okrajom skla a okamžite obráti smer chodu spúšťača.

Medzi ďalšie zaujímavé novinky, ponúkané novým modelom, patrí aj dead-look, technické riešenie, umožňujúce uviesť do neutrálnej polohy vnútornú kľučku dverí a všetky mechanizmy, spojené so zámkom. Jedná sa o ďalší dôležitý krok, v záujme ochrany vozidla pred krádežou. Neutralizuje každé náradie, použité zlodejom k vypáčeniu dverí a ich vnútornej mechanike. Zariadenie musí byť spustené vedome (aby nedošlo k nedobrovoľnému uzavretiu pasažiera vo vnútri auta). Po prvom otočení klúča v dverách, či po prvom impulze diaľkového ovládania je potrebné klúčom otočit ešte raz – prípadne pridať ďalší impulz z ovládania – a dead-look sa zapojí.

Okrem toho má Punto ešte prídavné kúrenie. V prvom prípade sa jedná o elektrické vykurovacie teleso, zapustené do klimatizačného zariadenia, ktoré umožňuje – v krátkej dobe, bez toho aby ste museli vyčkať na výhrevný efekt motorovej kvapaliny – dosiahnuť takú teplotu vzduchu, ktorá dá pasažierom okamžitý pocit tepla. A nakoniec, uvedený systém „cargo box“ dovoľuje – po zdvihnutí úložnej plochy – umiestniť do spodného priestoru osobné veci menších rozmerov a súčasne upraviť plochu do roviny položením zadného sedadla.

POHONNÉ JEDNOTKY
Pod svojou líniou silnej osobnosti ponúka Punto širokú škálu vynikajúcich motorov, vybavených poslednými technickými vymoženosťami a brilantnými výkonmi. Ponúkané sú tri benzínové agregáty (1,2 8v s 65k, 1,4 8v s 77k a 1,4 16v s 95k) a štyri turbodiesle typu Common Rail Multijet: 1,3 16v s 75k a 90k a 1,9 8v s 120k a s 130k. Každý z nich má iné parametre, ale všetky sú naplno využívané pri spojení s mechanickými prevodovkami s 5 a 6 rýchlostnými stupňami, ktoré o sebe nechávajú počuť vďaka svojmu brilantnému temperamentu a takisto vďaka svojmu výkonu a sofistikovanej technológii. Medzi ich hlavné spoločné znaky však patrí vysoká spoľahlivosť a ohľaduplnosť pred životným prostredím: všetky hnacie ústroje dodržujú emisné limity podľa Euro 4.

1,3 16v 75k a 90k
Vo Fiate Punto iste nemôže chýbať Multijet 1,3 16v, najmenší a najpokrokovejší vznetový motor medzi dieselami s priamym vstrekovaním Common Rail druhej generácie. Do Punta prináša jednu zásadnú novinku - po prvýkrát je tu použitá nová verzia vybavená turbodúchadlom s premennou geometriou lopatiek statoru. Týmto preplňovaním dodáva 1,3 16v Multijet až 90 koní (66 kW pri 4000 min-1) maximálného výkonu a najvyšší točivý moment 20,4 kg.m (200 N.m pri 1750 min-1) a má vynikajúce rýchlostné výkony - maximálnu rýchlosť 175 km/h a zrýchlenie z miesta na 100 za 11,9 sekundy. Rovnako aj spotreba patrí medzi najlepšie v danom segmente: 5,9 l/100 km v meste, 3,9 l/100 km mimo mesta a 4,6 l/100 km v kombinácii.

Výborné sú taktiež výkony verzie 1,3 Multijet, ktoré vyvíjajú výkon 75 k (55 kW pri 4000 min-1) a moment 19,4 kg.m (190 N.m pri 1750 ot./min). Takto vybavené Punto dosahuje maximálnu rýchlosť 165 km/h a zrýchlenie na sto za 13,6 sekundy. Jeho spotreba je jedna z najlepších v celom segmente - 5,9 l/100 km v mestskej premávke, 4,0 l/100 km mimo mesta a 4,7 l/100 km v kombinácii.

Obidva typy s objemom 1,3 litra majú spoločnú stavbu motora. Jedná sa o radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1248 cm3 s vŕtaním 69,6 mm a zdvihom „dlhým“ 82 mm. Ventily, štyri v každom valci, sú poháňané priamo dvojicou vačkových hriadeľov v hlave valcov s prstovými váhadlami. A nielen to - 1,3 Multijet 16v je pravým majstrovským dielom miniatúrnej technológie. Váži totiž iba 130 kg, jeho rozmery sú obmedzené, dlžka má menej ako 50 cm a výška 65 cm. Motor projektovaný podľa kritérií maximálnej funkčnosti, účinnosti a spoľahlivosti, je schopný podať vynikajúci výkon a je prakticky „celoživotný“. Bol totiž skonšturovaný na životnosť 250.000 km bez akejkoľvek údržby mechanických súčastí. A navyše, intervaly výmeny oleja sa u neho predĺžili na 30.000 km. Motor 1,3 Multijet 16v používa olej s nízkou viskozitou – a ako „fuel economy“ je šetrný k životnému prostrediu.

1,9 Multijet s výkonom 120k a 130k
Prvý dodáva výkon až 120k (88 kW) pri 4000 min-1. a moment 28,5 kg.m (280 N.m) pri 2000 min-1.; druhý potom výkon 130k (96 kW) pri 4000 min-1 a moment 28,5 kg.m (280 N.m) pri 2000 min-1. Obidva motory boli predmetom mnohých technických zásahov, prijatých v záujme zvýšenia ich výkonov, točivý moment motora pri nízkom režime otáčok a znížiť hlučnosť a vibrácie, tak ako to ukazuje systém Common Rail predpokladajúci dvojitú stratégiu automatickej kontroly kalibrovaním a vyvážením injektovanej nafty v prospech zníženia hladiny zvuku a chvenia.

Fiat Punto, vybavený motorom 1,9 Multijet s výkonom 120k dosahuje maximálnu rýchlosť 190 km/h so zrýchlením z miesta na 100 km/h za 10,0 sekundy (hodnoty verzie Sport s 1,9 Multijet s 130k sú 200 km/h a 9,5 s). Oproti vynikajúcemu výkonu stoja v priamom protiklade nízke hodnoty spotreby - 7.5 l/100 km v meste, 4,5 l /100 km mimo mesta a 5.6 l/100 km v kombinácii (pri verzii 1,9 Multijet je to 7,6, 4,6 a 5,7). V neposlednom rade motor 1,9 Multijet, rovnako ako 1,3 Multijet, rešpektuje predpisy Euro 4 a ponúka DPF, systém „for life“, potláčajúci jemné prachové častice a nevyžaduje použitie prídavných látok na regeneráciu.

Systém Multijet – Common Rail druhej generácie
Základom turbodieselového motora druhej generácie sú vždy princípy „Common Rail“, teda vysoký tlak vstrekovania a elektronická kontrola samotných vstrekovačov. Majú však ešte jednu vlastnosť navyše: v priebehu každého cyklu motora sa zvyšuje počet vstrekov oproti súčasným dvom. Vo vnútri valca sa teda množstvo spálenej nafty nemení, ale rozdeľuje sa do viacerých častí, čím sa dosiahne postupnejšie spaľovanie. Medzi jeho výhody patrí tichšia prevádzka, obmedzenie emisií a zvýšenie výkonu o cca 6-7 %, doprevádzané účinkami motora, ktorá ešte viac zlepšuje riadenie vozidla. Jedná sa o nezanedbateľné výsledky vzhľadem k tomu, že boli dosiahnuté pri motore, ktorý okrem toho, že predstavuje neuveriteľný technologický skok vpred oproti dieselom s predkomorou, vykazuje ohromné zlepšenie aj v porovnaní s JTD prvej generácie.

1,2 Fire 8v s 65k
Preverená a spoľahlivá verzia Fire s obsahom 1242 cm3 vyvíja výkon 48 kW (65k) pri 5500 min-1 a dovoľuje novému vozidlu dosiahnuť najvyššiu rýchlosť 155 km/h. A nielen to, vyznačuje sa obmedzenou spotrebou, ktorá sa radí medzi najlepšie v celej kategórii. Je to zásluhou nastavenia pohonného ústrojenstva, ktoré sa zameralo na získanie veľkého momentu pri nízkych otáčkach a na pomery, zvolené za účelom optimalizácie kompromisu medzi výkonom a spotrebou. Tu vidíme, že pri momente 10,4 kg.m (102 N.m) pri 3000 min-1 je spotreba 7,9 l/100 km (v meste), 5,1 l/100 km mimo mesta a 6,1 l/100 km v kombinácii.

Okrem toho nový model používa systém „drive by wire“, eliminujúci mechanické prepojenie medzi pedálom plynu a motýlikovým telesom s výsledkom citeľnej optimalizácie dodávky momentu na základe rôznych vplyvov vodiča, smerovaných do nesporných výhod v oblasti riadenia aj samotnej spotreby.

1,4 Fire 8v s výkonom 77k
Motor má zdvihový objem 1368 cm3 a jedná sa o zážihový motor „štyri valce v rade“ s vŕtaním 72 mm so zdvihom 84 mm. Každý valec má dva ventily poháňané priamo vačkovým hriadeľom v hlave valcov. Výkon má 57 kW (77k) pri režime 6000 ot./min. s maximálnym momentom 11,7 kg.m (115 N.m) pri 3000 ot./min . Takto vybavený Fiat Punto dosahuje najvyššiu rýchlosť 165 km/h, pričom má zrýchlenie na sto za 13,2 s. Spotreba je jednou z najlepších v celom segmente: 7,7 l/100 km v mese, 5,2 l/100 km mimo mesta a 6,1 l/100 km v kombinácíí.

1,4 Fire 16v s výkonom 95k
Motor má zdvihový objem 1368 cm3 s výkonom 95k, zrýchlenie z 0-100 km/h za necelých 9,8 s. To všetko pri veľmi priaznivo kombinovanej spotrebe paliva 5,9 l/100 km. V ponuke sa tento motor objaví vo februári 2006.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]