Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Toyota RAV 4  Vytlačiť stránku

"Sám seba som sa pýtal, aké sú základné znaky vozidiel SUV," hovorí Kiyataka Ise, šéfinžiniér novej Toyoty RAV4. "SUV-čka priťahujú ľudí, pretože vybočujú z radu - určite sú iné než bežný osobný automobil. Nová generácia RAV4 musela nadviazať na tento výnimočný štýl. Mnoho skúseností sme nadobudli z predchádzajúcich modelov a sme presvedčení, že do novej generácie sme zasadili tú správnu DNA, aby si naši zákazníci vozidlo naozaj užili."

Tretia generácia Toyoty RAV4 bude poskytovať omnoho viac radosti z jazdy a výkonu, vyšší stupeň kvality, vyspelú technológiu, zväčšený priestor v interiéri a inovatívnu modularitu. Nový dizajn vozidla je mužný a zároveň moderný, pričom si ponechal štýlové znaky predchádzajúcich generácií.

Nová Toyota RAV4 vynesie jazdný výkon vozidiel SUV na novú úroveň – vďaka svojej dieselovej technológii Clean Power a modernému hnaciemu agregátu vybavenému novým systémom VSC+ a elektronickým kooperatívnym riadiacim systémom pohonu všetkých štyroch kolies.

Kvalita vnútorného priestoru a pohodlie pre pasažierov sa výrazne zvýšili. Dômyselná karoséria vytvára viac vnútorného priestoru a vyššiu flexibilitu. Nová Toyota RAV4 je vybavená sedadlami EasyFlatTM. Delené zadné sedadlá (60/40) je takto možné sklopiť pomocou jedinej páčky a bez odstraňovania čalúnenia alebo opierok hlavy.

Je možné povedať, že nová Toyota RAV4 si zachovala štýl SUV, ale zároveň prevzala prvky i z iných tried automobilov. Poskytuje charakteristiky osobného automobilu najvyššej triedy, modularitu vozidiel MPV a vnútorný priestor porovnateľný s kombi.

Nová Toyota RAV4 sa začne predávať v Európe vo februári 2006.

Najpredávanejšie SUV v Európe
Toyota RAV4 (skratka RAV4 znamená reakreačné aktívne vozidlo s pohonom všetkých 4 kolies) pri svojom uvedení v Európe v roku 1994 vytvorila segment kompaktných SUV – spojením moderného svalnatého štýlu, jazdných vlastností v teréne s využitím pohonu všetkých štyroch kolies a vynikajúcich jazdných vlastností na ceste.

Toyota RAV4 sa stala okamžitým predajným úspechom a naďalej je najpredávanejším vozidlom vo svojej triede v Európe. Od uvedenia modelu na trh sa v Európe predalo takmer 600 000 vozidiel RAV4. Na rozdiel od niektorých iných vozidiel, predaj RAV4 počas celej doby neklesal, ale stúpal. V minulom roku, 2004, sa podarilo dosiahnuť rekordný predaj 109 059 vozidiel v celej Európe, čo predstavovalo trhový podiel v danom segmente 25,6 %.

Exteriér
Každá generácia RAV4 sledovala tie isté základné dizajnové znaky, ktoré vytvorili celý segment kompaktných športových úžitkových vozidiel – spojenie univerzálnosti, dizajnu a jazdnej dynamiky.

Nová tretia generácia Toyoty RAV4 nadväzuje na tento priekopnícky duch a bola navrhnutá v „modernom a mužnom" športovom duchu.. Klinovitý dizajn spodnej časti karosérie naznačuje agilitu pri jazde na točitých cestách, dynamický tvar blatníkov zas zdôrazňuje prikrčený postoj vozidla, ktorý zvyšuje jeho stabilitu pri zrýchľovaní na rovných úsekoch.

Prehľadný dizajn sa dosiahol znížením počtu dielov pri súčasnom zväčšení veľkosti každého z nich. Lichobežníková mriežka chladiča predstavuje spojivko s ostatnými modelmi Toyoty radu SUV a odlišuje ich od sedanov.

Úplne nová Toyota RAV4 bol vyvinutá s využitím dizajnovej filozofie Toyoty s názvom Vibrant Clarity (energická čistota dizajnu), ktorej základom sú prvky "dynamiky" a "čistoty“.

„Vzali sme dizajnové nákresy už z najskorších fáz plánovania. Tieto nákresy sme potom použili na zistenie reakcií zákazníkov z krajín na celom svete," vysvetľuje Ise. "Na základe tejto spätnej väzby sme sa rozhodli použiť dizajnovú tému „moderný a mužný". Zamerali sme sa na túto tému a vytvorili sme štýlový a zároveň mužný, drsný dizajn, ktorý dýcha kvalitou a ktorý bol príjemný pre všetkých."

Nová Toyota RAV4 je dlhšia o 145 mm než súčasná generácia, s výrazne zväčšeným rázvorom ´(+70 mm) a presahom zadnej časti karosérie. To poskytuje omnoho vyššie pohodlie pre cestujúcich, aj vďaka zväčšeniu odstupu medzi prednými a zadnými sedadlami o 55 mm.

Nový model je širší (o 80 mm) a zväčšený priestor v oblasti ramien umožňuje zväčšiť odstup medzi prednými sedadlami, čo ďalej zvyšuje pohodlie pri jazde. RAV4 je nižšia než mnohí jej konkurenti, čo zdôrazňuje štíhly „prikrčený" štýl a zároveň poskytuje jazdné vlastnosti cestovného automobilu najvyššej triedy. Napriek predĺženému rázvoru kolies sa podarilo zmenšiť polomer otočenia na 5,1 m.

Vynikajúce aerodynamické vlastnosti novej RAV4 sú potvrdené nízkym koeficientom odporu vzduchu (0,31 Cd), čo je najlepšia hodnota v tomto segmente. Plynulé obtekanie vzduchu okolo vozidla prispieva k zníženiu spotreby paliva, tichej jazde pri vysokých rýchlostiach a zvýšeniu stability vozidla.

Interiér
Presnosť štruktúry interiéru podčiarkuje výnimočnú kvalitu novej Toyoty RAV4. Eliminovanie akýchkoľvek prerušených línií, úzke medzery medzi panelmi a zosúladenie povrchovej úpravy prispieva k výnimočnosti dizajnu.

"Naším cieľom bolo vytvoriť dizajn interiéru, ktorý by bol typický pre SUV a zároveň vyžaroval prvotriednu kvalitu," vysvetľuje Ise. „Do stredu prístrojovej dosky sme umiestnili vertikálny stĺpik, aby sme zdôraznili silu a výkon vozidla. Zároveň sme tým rozdelili prístrojovú dosku na dve časti a tak vytvorili pocit kvality. Tento pocit kvality je ďalej zvýraznený použitím nových dekoratívnych poťahov a vďaka presnému dosadaniu panelov."

Moderné prístroje Optitron sú štandardnou súčasťou výbavy a praktické doplnky sú jednoducho všade - od osvetleného predného držiaka na poháre až po hornú odkladaciu skrinku pred spolujazdcom na uloženie máp a ďalších predmetov.

Väčšie rozmery exteriéru a výrazne vylepšený celkový interiér vytvára priestranné kvalitné prostredie pre pasažierov vo vnútri novej Toyoty RAV4. Celková dĺžka kabíny 1885 mm (+150 mm v porovnaní so súčasným modelom) je najlepšou hodnotou v segmente. Vďaka predĺženému presahu zadnej časti karosérie v spojení s novým usporiadaním závesov zadných kolies sa výrazne zväčšil batožinový priestor (o 25 % v porovnaní so súčasným modelom, na úroveň najlepšiu vo svojej triede).

Praktickosť a modularita novej Toyoty RAV4 je najvýraznejšie vyjadrená systémom sedadiel Toyota EasyFlatTM, ktorý je jedinečný v tomto segmente. Pomocou páky, ktorá je jednoducho prístupná cez dvere batožinového priestoru, je možné zadné sedadlá sklopiť do zadného priestoru v podlahe, čím sa vytvorí dokonale rovný batožinový priestor bez potreby odstraňovať čalúnenie sedadiel alebo opierky hlavy.

Delené zadné sedadlá (60/40), ktoré je možné sklápať individuálne, ďalej zvyšujú flexibilitu vozidla. Zadné sedadlá je možné posunúť dopredu a dozadu o 165 mm, čo výrazne zvyšuje pohodlie pasažierov cestujúcich na zadných sedadlách.

RAV4 X
RAV4 X sa má stať vlajkovou loďou celého modelového radu a má predstavovať výzvu pre vedúcich zástupcov segmentu kompaktných SUV. Model sa bude dodávať iba s výkonným 2,2 litrovým D-4D dieselovým agregátom s výkonom 177 koní (D-4D 180) a bude vybavený najmodernejšími pneumatikami. . RAV4 X bude obsahovať exkluzívne exteriérové a interiérové doplnky, ako sú napríklad tlmené vnútorné osvetlenie, jedinečná čelná mriežka, zrkadlové sklá, rozšírené blatníky a 18-palcové disky z ľahkej zliatiny. Celý rad luxusných doplnkov, ako napríklad elektricky nastaviteľné a vyhrievané kožené sedadlá, systém inteligentného vstupu a štartovania, snímače dažďa a zotmenia a elektrochromatické zrkadlá budú štandardnou súčasťou výbavy RAV4 X. Ako doplnková výbava budú k dispozícii už iba mapový navigačný systém s technológiou Bluetooth, parkovací asistent a elektricky ovládané strešné okno.

Vynikajúce jazdné vlastnosti
Nová Toyota RAV4 poskytuje vynikajúce jazdné vlastnosti a ovládateľnosť, bezpečnosť a komfort na úrovni osobného automobilu najvyššej triedy K dispozícii sú tri motory s vynikajúcim výkonom a nízkou spotrebou paliva, vrátane najvýkonnejšieho dieselového motora v segmente kompaktných SUV.

Nová Toyota RAV4 je najnovší model Toyoty, ktorý sa ponúka s novými 2,2-litrovými dieselovými motormi D-4D. K dispozícii je buď motor s výkonom 136 koní (100 kW) alebo 177 koní (130 kW) s technológiou Clean Power a D-CAT. Oba typy motorov sa dodávajú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

Toyota RAV4 dosiahne vďaka motoru D-4D 180 Clean Power s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm najvyššiu rýchlosť 200 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. Napriek tomuto zrýchleniu a výkonu, ktorými poráža ostatných svojich konkurentov, zostáva Toyota RAV4 jedným z najhospodárnejších vozidiel v tomto segmente, s kombinovanou spotrebou 7,2 litra/100 km.

Dieselový motor D-4D 135 poskytuje ešte vyššiu hospodárnosť, ktorá je vyvážená s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami, s maximálnou rýchlosťou 180 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km za 10,5 sekundy. Spotreba paliva v kombinovanom cykle dosahuje 6,7 litra/100 km.

Oba motory spĺňajú emisné štandardy Euro IV. Motor D-4D 180 je vybavený jedinečnou technológiou Toyota D-CAT na znižovanie emisií. Táto technológia znižuje súčasne emisie tuhých častíc a NOx. Vďaka nej je motor D-4D 180 najčistejším sériovo vyrábaným dieselovým motorom v tomto segmente.

V prípade benzínového pohonu je Toyota RAV4 vybavená moderným 2,0-litrovým motorom VVT-i s výkonom 152 koní (112 kW), ktorý sa dodáva buď s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Maximálna rýchlosť vozidla je 185 km/h (175 km/h v prípade 4A/T) a automobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy (12,0 sekundy v prípade 4A/T). Spotreba paliva v kombinovanom cykle (s manuálnou prevodovkou) dosahuje 8,8 litra/100 km (9,1 litra/100 km v prípade 4A/T).

Nová Toyota RAV4 sa jednoducho ovláda jednak na ceste i mimo nej a to vďaka vysokému stupňu aktívnej bezpečnosti so systémami VSC+ a elektronickým kooperatívnym riadiacim systémom pohonu všetkých štyroch kolies.

Systém VSC+ bol v tomto segmente použitý vôbec prvýkrát. Vo väčšine iných vozidiel protiblokovací systém bŕzd (ABS), systém riadenia trakcie (TRC), systém riadenia stability vozidla (VSC) a elektrické servoriadenie (EPS) pracujú navzájom nezávisle.

Systém Toyota VSC+ integruje tieto funkcie prostredníctvom vysokorýchlostného CAN komunikačného prepojenia a pridáva k nim ešte elektronický kooperatívny riadiaci systém pohonu všetkých štyroch kolies. Vzájomná spolupráca všetkých týchto systémov umožňuje ovládať vozidlo podľa pokynov vodiča a správania vozidla. Výsledkom sú lepšie jazdné vlastnosti, zatáčanie a brzdenie vozidla.

Systém VSC+ spolupracuje s elektrickým servoriadením (EPS) a zvyšuje krútiaci moment pri riadení v porovnaní s konvenčným systémom riadenia stability. Systém dokáže predvídať začiatok nedotáčania alebo pretáčania a pomáha vodičovi tým, že správne otočenia volantu je jednoduchšie a nesprávne obtiažnejšie. Systém rovnako poskytuje lepšie ovládanie vozidla pri brzdení alebo rozbiehaní na povrchu s rôznymi charakteristikami trakcie pod ľavými a pravými kolesami. Systém koriguje riadenie tak, aby kompenzoval rozdiely v hnacej sile na ľavej a pravej strane.

Prepojenie so systémom elektronického kooperatívneho riadenia pohonu všetkých 4 kolies (4WD) umožňuje spoluprácu medzi VSC a systémom rozdeľovania krútiaceho momentu. Takto sa minimalizuje akékoľvek pretáčanie alebo nedotáčanie pri zrýchľovaní na klzkom povrchu a dosahuje sa vynikajúca stabilita a vysoké zrýchlenie.

Elektronický systém riadenia pohonu všetkých štyroch kolies neustále monitoruje rozdelenie krútiaceho momentu medzi prednými a zadnými kolesami. Systém umožňuje plynulé prepínanie medzi pohonom predných kolies a všetkých štyroch kolies, čo optimalizuje stabilitu za ľubovoľných jazdných podmienok a minimalizuje spotrebu paliva. Pomáha zlepšiť jazdné vlastnosti z pohľadu stability, zrýchľovania a zatáčania. Konvenčný stredový diferenciál bol odstránený. Elektronické senzory namiesto neho monitorujú informácie o uhle škrtiacej klapky, krútiacom momente motora a rýchlosti, prevodovom pomere, rýchlosti vozidla a uhle otočenia.

Na základe hodnôt vypočítaných od snímačov, elektronický systém 4WD vyberie jeden z troch možných jazdných režimov prenesením krútiaceho momentu z predných kolies na zadné.

 Riadenie rozbiehania zaručuje dostatočnú trakciu a zrýchlenie práve vtedy, keď je potrebné. Pomer rozdelenia krútiaceho momentu je 55:45.
 "Bežný riadiaci režim" umožňuje prepnúť pohon zo všetkých 4 kolies na pohon predných kolies (100:0) s cieľom zaručiť dostatočné zrýchlenie a zlepšiť spotrebu paliva. Rozdelenie krútiaceho momentu môže byť rôzne, v rozmedzí od 55:45 do 100:00.
 "Riadenie vozidla v zákrutách“ zvyšuje stabilitu pri jazde v zákrutách monitorovaním príslušného uhlu zatočenia, ktorý by mal pôsobiť na vozidlo.

Výsledkom sú výrazne vylepšené jazdné vlastnosti a stabilita vo všetkých jazdných situáciách, s presnejším ovládaním v zákrutách, pri prudkom brzdení a zrýchľovaní. Zároveň sa zlepšuje aj spotreba paliva. Vodič má ďalej možnosť zamknúť rozdelenie krútiaceho momentu na pomer 55:45 - na to slúži prepínač 4WD LOCK.

Ďalšími štandardnými riadiacimi systémami je systém riadenia rozbiehania vozidla v stúpaní (HAC), ktorý zabraňuje posúvaniu vozidla dozadu v prudkom stúpaní a systém riadenia vozidla pri jazde v klesaní (DAC), ktorý pomáha vodičovi tým, že riadi rýchlosť kolies v prudkom klesaní (dodáva sa len v kombinácii s A/T).

Zavesenie predných a zadných kolies bolo kompletne prepracované, s cieľom zvýšiť stabilitu a pohodlie pre cestujúcich.

Predné závesy využívajú pružiny McPherson, ktoré boli kompletne prepracované od spodného ramena po vinuté pružiny a tlmiče nárazov. Spodné guľové čapy boli posunuté dopredu, aby sa zvýšil uhol záklonu osi zvislého čapu a tým sa dosiahla nedotáčavosť proti bočnej sile, ktorá pôsobí pri zatáčaní. Výška stredu kolísania vozidla bola znížená, aby sa zvýšila stabilita pri priamočiarej jazde.

Zadné zavesenie kolies využíva novo vyvinuté zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami, ktoré zlepšuje stabilitu vozidla vďaka bočnej nedotáčavosti pri zatáčaní. Vďaka uhlopriečnemu uloženiu zadných tlmičov sa šírka batožinového priestoru zväčšila o 230 mm.

Pohodlie pri jazde sa zvýšilo vďaka lepšiemu zosúladeniu zavesenia predných a zadných kolies pri prejazde ponad prekážky.

Presnejšie riadenie sa dosiahlo vďaka elektrickému servoriadeniu (stĺpik riadenia nastaviteľný v dvoch smeroch). Agilita novej Toyoty RAV4 je zároveň zvýraznená malým polomerom otočenia. Napriek tomu, že nová RAV4 je dlhšia, dokáže sa otočiť už na 5,1 metroch.

Mimoriadna pozornosť sa venovala aj pasívnej bezpečnosti a Toyota je presvedčená, že RAV4 dosiahne jedny z najlepších výsledkov EuroNCAP vo svojej triede. Novo vyvinutá karoséria bola navrhnutá tak, aby dokázala absorbovať nárazovú energiu s minimálnou deformáciou kabíny.

Nová Toyota RAV4 s bude dodávať so siedmimi airbagmi, dvojstupňovými SRS airbagmi pre vodiča a spolujazdca, bočnými SRS airbagmi, závesovými hlavovými SRS airbagmi vpredu i vzadu a prvýkrát v tomto segmente i s kolenným airbagom vodiča.

„Uvedenie nášho prvého rekreačného aktívneho vozidla s pohonom všetkých štyroch kolies v roku 1994 odštartovalo jeden z najdynamickejších trendov v automobilovom priemysle za posledné roky," hovorí Andrea Formica, viceprezident pre predaj a marketing spoločnosti Toyota Motor Marketing Europe. „Tento náš úspech významnou mierou prispel k vytvoreniu imidžu značky Toyota v Európe. Nová Toyota RAV4 tretej generácie dnes vďaka jedinečnej kombinácii technológie, univerzálnosti a kvality úplne zmení štandardy, ktoré stanovila pred desaťročím, a zmení definíciu očakávaní zákazníkov."

Zdroj: Toyota Motor Slovakia, s.r.o.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]