Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Alfa Romeo 159  Vytlačiť stránku

Nový, originálny sedan, dedič kedysi veľmi úspešného modelu, v sebe zahŕňa svedectvo doby s cieľom stať sa novým etalónom celého segmentu.

Bohatá história
Automobilka Alfa Romeo má vo výrobe športovo zameraných vozidiel strednej triedy dlhú tradíciu. Slávna Giulietta bola predlohou ostatným, po nej nasledoval model Alfa Romeo 75 so svojimi závodnými úspechmi, ďalej 155 po prvýkrát zavádzajúci pohon predných kolies a po nej v roku 1997 úspešný model 156. Ten teraz spoznal svojho nástupcu a odchádza potom, čo vykonal obrovský kus práce. Okrem prelomového designu a revolúcie v kvalite výroby priniesol napríklad nové vznetové motory. Jednotky Unijet a Multijet, obchodne označované písmenami JTD, sa stali široko uznávanými a veľká časť motoristov i odborníkov ich dnes považuje za najlepšie na svete. A prvenstvo v zavedení vstrekovacieho systému Common Rail už Alfe Romeo 156 JTD takisto nikto nezoberie. Nový model 159 sa predstavuje s elegantnou a členitou líniou. Je schopný vďaka vyváženej hre proporcií a objemových pomerov zladiť v sebe štedré rozmery s typickou kompaktnosťou športového vzhľadu Alfa Romeo. Zrodila sa tak veľmi prestížna limuzína, ktorá v sebe spája rafinovaný „taliansky” štýl so športovou eleganciou. Konkurentov poráža nielen tvarmi, ale i technikou. Dôkazom toho je napríklad voliteľný stály pohon všetkých štyroch kolies Q4.

Charakteristický štýl
Design novej Alfy Romeo 159 je dielom Giorgetta Giugiara v spolupráci s Centro Stile Alfa Romeo. Nová Alfa ponúka tvary, ktoré ju odlišujú od iných vozidiel a určujú jej silnú osobitosť. Podľa zvláštnych rysov tejto značky ju dokážete okamžite rozoznať, počnúc predným nárazníkom, silným a dokonalým, s typickými rodovými znakmi Alfa Romeo zastúpenými charakteristickým znakom, na ktorom vystupuje do popredia veľký trojcípy štít. Z tejto symboliky sa ideálnym spôsobom odvíja štýl celého vozidla, v ktorom sa prelína ľahká štylistická „agresivita” so zvýraznenou eleganciou tvarov. Tento dojem je naviac zosilnený i optickými skupinami, vynikajúcou designérskou prácou. Lichobežníkový tvar čelného pohľadu zdôrazňuje dojem mohutnosti vozidla, ktorý má byť ešte viac zdôraznený obytným priestorom akoby položeným na mohutných pilieroch. Tieto pozdĺžne ramená ubiehajú v pruhu pretiahnutom podľa celých bočníc, aby sa citeľne rozšírili v bode širokého zadného stĺpika. Uvedený prvok plní dvojitú štylistickú funkciu: spája sa v bode zaoblenia zadného okna presne v mieste osi kolies (tento bod predstavuje estetický rys sily, robustnosti a dynamiky) a vďaka štylistickému dôvtipu klasického „lakťa” Alfa Romeo bočne uzatvára obytný priestor. Okrem toho, dozadu obrátený predný stĺpik vytvára dojem rozletu, akoby využíval silné hnacie ústrojenstvo a hnal voz dopredu. Vďaka jeho umiesteniu sa obytný priestor stáva ešte kompaktnejším a umožňuje maximálny výhľad v zákrutách. Zaujímavo riešená je i zadná časť vozidla. Aj keď má veľký objem, je celkovo vyvážená v tvaroch. Je typická horizontálnou koncepciou, podtrhnutou dvojitou koncovkou výfuku, ktorá sa pri silnejších verziách dodáva chrómová. Karosériu uzatvára v hornej časti malý spoiler, ktorý v sebe spája štýl a funkčné zameranie, pod ním si hneď všimnete znak vo zvýraznenej polohe a pretiahnuté svetlomety, ktoré sú rozdelené vekom batožinového priestoru. Ich tvar je štylisticky odvodený z predných svetlometov. Karoséria nového modelu môže býť „oblečená” do štrnástich farebných odtieňov.

Priestranný a funkčný interiér veľkej limuzíny
Na rozdiel od modelu 156 zaručuje nová Alfa Romeo 159 vďaka zvýšenému komfortu interiéru lepšie jazdné vlastnosti pre cestujúcich. Túto silnú stránku vozidla potvrdzujú i skutočne štedré rozmery: model je dlhý 4660 mm, široký 1828 mm a vysoký 1417 mm a rázvor dosahuje 2700 milimetrov. Rovnako ako pri vonkajšej línii, aj vnútorný priestor vozidla Alfa Romeo 159 predstavuje najrozvinutejší výraz športového štýlu a elegancie tejto automobilky. Východiskovým bodom pri jeho konštrukcii boli jazdné vlastnosti, pričom v centre pozornosti vodiča musí byť predovšetkým vynikajúci pomer vo vzdialenostiach medzi pedálmi, sedadlom, volantom a radiacou pákou, čo umožňuje prežívať dokonalý pocit z ovládania vozidla v prospech skutočného pôžitku z jazdy, typického pre autá Alfa Romeo. Okrem toho, palubná doska a stredový panel nesú všetky prístroje, týkajúce sa ovládania vozidla. Sú ergonomicky obrátené smerom k vodičovi - konkrétne tachometer, otáčkomer a ďalšie kontrolné prístroje, všetky sú analogické (nie neprehľadné digitálne), majú kruhový tvar a jasné grafické symboly, elegantné a výborne čitateľné. Vypuklý blok palubnej dosky podčiarkuje špecifický tvar hlavných prístrojov a znova potvrdzuje typický rys designu Alfa Romeo, zakladajúci sa na pevne zavedenej kultúre objemov a na uvážlivom spracovaní povrchov. Aby bola zdôraznená funkčná kontinuita medzi prístrojovou doskou a stredovým panelom, bolo treba nájsť i kontinuitu formálnu s konzolou: panel, ktorý je vo svojom pnutí smerom k prístrojovej doske vyvýšený, približuje športovú radiacu páku, ktorej pohyby sú krátke a presné. Vzadu končí pohodlnou lakťovou opierkou, obsahujúcou rozmerný klimatizovaný odkladací priestor. Spočítané a podčiarknuté, interiér nového modelu predstavuje pravú rovnováhu medzi eleganciou a športovým duchom, dva pojmy, ktoré Alfa Romeo prevádza do rafinovaných farebných prepojení, kvalitných poťahových látok, drahej vysoko kvalitnej kože a iných vzácnych materiálov. Celá škála modelovej rady 159 sa skladá z troch úrovní výbavy, pričom pre všetky je charakteristické zvláštne vnútorné obloženie prírodného vzhľadu. Je to zásluha veľmi vypracovanej technológie mäkčených plastov („slush moulding”), s ktorých pomocou bola realizovaná práve prístrojová doska, ktorá je elegantne matná a dáva na dotyk pocit vysokej jemnosti. Naviac je treba oceniť vhodne tvarované sedadlá, do ktorých sa dá pohodlne usadiť, a ktoré sú vyrobené z vybraných materiálov a vypracované do najmenších detailov.

Pasívna bezpečnosť na vrchole segmentu
S novým projektom Alfy 159 sa chce talianska značka dostať na úplný vrchol pasívnej bezpečnosti. Z týchto dôvodov inžinieri Alfy Romeo cieľene naprojektovali a vyvinuli novú podlahovú plošinu „premium”, na ktorej boli využité materiály s najlepšími vlastnosťami, niekoľkovrstvové plechy a laserové zváranie. Po stránke architektúry boli do karosérie prevedené mnohé zásahy - napríklad nosníky štvorcového prierezu sú pevne prepojené vodorovne i zvislo; v prednej časti sú tri záťažové línie; po celej dĺžke vozidla sa nachádzajú nedelené pozdĺžniky; vozidlo má aj integrálne štruktúry a väčší počet zváracích bodov v polohe zodpovedajúcej štrukturálnym uzlom. Výsledkom je vynikajúca torzná tuhosť karosérie, čo ju vynáša na špičku tejto kategórie: cez 180.000 daN.m/rad. Alfa Romeo 159 ponúka až osem airbagov (medzi ktorými vynikajú kolenné airbagy, a takisto bočné, tiahnúce sa pozdĺž celej presklenej plochy); inovačné zádržné systémy (predpínanie na spone a obmedzenie degresívnej záťaže na bezpečnostný pás); a predné sedadlá s mechanizmom aktívnych hlavových opierok, ktorý v prípade nárazu zozadu priblíži opierku hlavy k zátylku cestujúceho.

Silné a pružné motory, rešpektujúce životné prostredie
Použitému štýlu, plnému veľkej estetickej pôsobnosti, zodpovedá v prípade Alfy Romeo 156 široká a bohatá motoristická ponuka. Predovšetkým ide o tri nové motory JTS (Jet Thrust Stoichiometric) s premenlivým časovaním sacích a výfukových ventilov: 3,2 V6 24v s výkonom 191 kW (260 k), 2,2 16V s výkonom 136 kW (185 k) a 1,9 s výkonom 118 kW (160 k) a teda so špecifickým výkonom v rozsahu od 81 do 85 k/l. Všetky motory dodržiavajú limity Euro4 a dokazujú, že sú hnacími prvkami s najlepšími vlastnosťami, maximálne využívajúcimi priame vstrekovanie benzínu (JTS). Tento pokrokový systém priameho vstrekovania využíva plnenie vrstvenou zmesou iba v otáčkach blízkych voľnobehu. V ostatných režimoch majú prednosť výkon, pružnosť a rýchla reakcia, nakoľko priame vstrekovanie prejde do režimu homogénnej, takzvanej stoichiometrickej zmesi. Motory so systémom JTS ponúkajú vynikajúce hodnoty momentu, z nich je 88 percent využiteľných už pri 2000 mim-1. Celých 322 N.m (32,8 kg.m) pri 4500 min-1 ponúka šesťvalec 3,2 V6 JTS; 230 N.m (23,4 kg.m) pri 4500 min-1 štvorvalec 2,2 JTS a konečne 190 N.m (19,4 kg.m) pri 4500 min-1 pri type 1,9 JTS. Alfa Romeo 159 samozrejme okrem výkonných benzínových motorov ponúka i širokú škálu dieselových agregátov. Napríklad päťvalec 2,4 JTD Multijet 20v s výkonom 147 kW (200 k pri 4000 min-1) a 400 N.m (40,8 kg.m pri 2000 min-1) točivého momentu a dva štvorvalce 1,9 JTD Multijet, z ktorých prvý je „šestnásťventil“ s výkonom 110 kW (150 k pri 4000 min-1) a najvyšším točivým momentom 320 N.m (32,6 kg.m pri 2000 min-1), druhý „osemventil“ s výkonom 88 kW (120 k pri 4000 min-1) a momentom 280 N.m (28,6 kg.m pri 2000 min-1). Všetky vznetové motory sú poslednej generácie Common Rail; prevedenie JTD, využívajú technológiu Multijet a disponujú preplňovaním, zaisťovaným turbomiešadlom s variabilnou geometriou lopatiek statora a medzichladičom stlačeného vzduchu. Konkrétne, model 1,9 JTD Multijet využíva špecifické turbo vyvinuté Alfou Romeo, zatiaľ čo model 2,4 JTD Multijet disponuje novou hlavou valcov a novými ojnicami technológiou trhaných ôk. Okrem toho tieto tri hnacie elementy spĺňajú požiadavky noriem Euro4 a ponúkajú v sériovom prevedení lapač jemných nečistôt (DPF), ničiaci jemné prachové častice podľa súčasných ustanovení Euro5 (ide o systém nevyžadujúci použitie prídavných látok pre regeneráciu). V neposlednom rade sú k škále motorov k dispozícii nové, mechanické šesťstupňové prevody, charakterizované kompaktnými zástavbovými rozmermi, presným radením a nízkym zaťažením. Okrem toho bude pri niektorých verziách dodávaná automatická prevodovka a robotizovaná prevodovka Selespeed, obidve šesťstupňové.

Pôžitok z jazdy a aktívnej bezpečnosti
Nová Alfa Romeo 159 prehlasuje, že „je alfou do posledného detailu. Napríklad tým, že môže potvrdiť kontrolu nad jazdou a pôžitok z nej bez akýchkoľvek kompromisov. Pre vozidlá Alfa Romeo boli jazdný komfort a dynamické správanie vždy charakteristickými základnými vlastnosťami. V danom prípade sa tieto vozidlá stávajú naozajstnými opornými bodmi automobilky. Vidíme tu napríklad prijatie veľmi zajímavej schémy zavesenia, ktorá je výsledkom nového projektu zameraného na dosiahnutie absolútne najlepších výsledkov.

Predné zavesenie je štvoruholníkové, zadné typu Multilink. Z toho vychádza vyššia absorbčná kapacita terénnych nerovností; kedy je vozidlo smerovo maximálne stabilné a presne odpovedá na pokyny riadenia (najpriamejšie zo všetkých sériových limuzín). Model 159 prináša unikátnu úroveň smerovej stability vo vysokých rýchlostiach, ktorá ale nie je zároveň v žiadnom rozpore s rýchlymi reakciami pri prudkých zmenách smeru či s jazdnými vlastnosťami v ostrých zákrutách. Zároveň ponúka skvelú prispôsobivosť rôznym typom povrchov. Brzdový systém sa svojimi výkonmi približuje závodným vozidlám z celej kategórie najviac a v tejto oblasti obnovil skutočnú tradíciu vozidiel Alfa Romeo. K vynikajúcemu správaniu Alfy Romeo 159 na vozovke prispievajú rovnako aj pneumatiky predstavujúce najlepší kompromis medzi ovládateľnosťou a komfortom. Aby technici automobilky Alfa Romeo zaistili čo najvyššie bočné zrýchlenie a najagilnejšie správanie v zákrutách, vyvinuli v spolupráci s dodávateľmi pneumatiky vynikajúce najväčšími rozmermi v danej kategórii automobilov - konkrétne až 235/45 R 18.

Pohon všetkých kolies Q4
Nová Alfa Romeo 159 propaguje vývoj stáleho pohonu všetkých kolies 4x4 s tromi diferenciálmi (centrálny diferenciál je samosvorného typu Torsen C), ktorú už použil Crosswagon Q4. Srdcom projektu je systém, ktorý prevádza stále a dynamické prenášanie pohonu na štyri kolesá, takže dosahuje najvyššie hodnoty aktívnej bezpečnosti a športovej jazdy. Centrálny samosvorný diferenciál Torsen C riadi hnací moment najvhodnejším spôsobom s prenášaním 57 % na zadné a 43 % na predné kolesá. Systém okrem toho vďaka automatickej kontrole sklzu zaisťuje vynikajúcu pohyblivosť za všetkých podmienok priľnavosti. Vo výbave Alfy Romeo 159 nechýba ani elektronický kontrolný systém dynamického chovania vozidla. Predovšetkým VDC zaručuje absolútny prehľad nad vozidlom za všetkých podmienok, i extrémnych, so značením športového typu presne tak, ako sa na pravú alfu, ktorej podvozok sa vyznačuje dobrou priľnavosťou k vozovke, patrí. Systém VDC poskytuje vodičovi vynikajúci pocit ovládania, bez toho, že by musel nevhodným spôsobom zasahovať. Ak je však treba pri nižšej priľnavosti prudko zaradiť nižší rýchlostný stupeň, zasahuje MSR (Motor Schleppmoment Regelung), ktorý dodá motoru znovu točivý moment, aby sa vyhol kĺzaniu zavinenému zablokovaním kolies.

Ďalšími systémami integrovanými do VDC sú protipreklzový systém ASR (Anti Slip Regulation); funkcia HBA (Hydraulic Brake Assistance), zasahujúca v prípade núdzového brzdenia; systém ABS, doplnený EBD a nakoniec i systém Hill-Holder pre ľahšie rozjazdy vozidla do kopca. K aktívnej bezpečnosti v neposlednej rade prispievajú i bixenónové reflektory.

Technológie v službách väčšieho pohodlia v aute
Nový model ponúka dôležitú exkluzívnu výbavu, ktorá zvyšuje komfort cestovania. Ide napríklad o tempomat, dažďové senzory; satelitnú navigáciu s mapami (vrátane zobrazenia „bird-view“), hlasové ovládanie a vstavaný GSM handsfree telefón; automatickú dvoj- alebo trojzónovú klimatizáciu s rozvodmi podľa teploty; autorádio s prehrávačom CD (aj súbory MP3) a CD-Changer s kapacitou 10 diskov; Hi-Fi Sound System BOSE® s AudioPilotom pre automatické vyvažovanie zvuku a centrálny reproduktor umiestnený na palubnej doske kvôli čo najlepšiemu akustickému dojmu; elektricky nastaviteľné sedadlá; sklopné zadné sedadlo a spustenie motora tlačítkom na konzole, pričom kľúč stačí mať pri sebe.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]