Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily osobné: Kia Rio  Vytlačiť stránku

Úplne nový model Kia Rio, päťdverový hatchback a štvordverový sedan, ktorý automobilka Kia Motors predstavila na ženevskom autosalóne a uvádza ho toto leto do predaja v celej Európe, je typickým predstaviteľom ctižiadostivej kórejskej firmy. Nové Rio je vysoko konkurenčným nováčikom vstupujúcim do najpopulárnejšieho segmentu európskeho trhu – segmentu B. Naviac celá ponuka modelu Rio zahŕňa celkom 20 verzií a zákazník si môže vybrať z dvoch typov karosérie a dvoch stupňov výbavy (LX a EX).

Po prvýkrát bude Kia ponúkať v B-segmente nový model s výberom zážihových i vznetových motorov. Všetky tri motory určené pre tento model sú nové alebo úplne prepracované. Vznetový motor so systémom CRDi a objemom 1,5 litra sa predstavuje s technológiou VGT, teda turbomiešadlom s premennou geometriou pre najvyšší výkon, vynikajúcu hospodárnosť a nízku úroveň emisií. Ponúka najlepší výkon vo svojej triede. V novom Riu má svoju svetovú premiéru aj úplne nový zážihový motor s objemom 1,4 litra. Táto šestnásťventilová jednotka DOHC dáva 97 koní pri 6000 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 128 Nm. Tým sa Rio stáva jedným z najvýkonnejších automobilov objemovej triedy 1,4 litra. Posledný do trojice je ľahký a výkonný motor s obsahom 1,6 litra disponujúci výkonom 82 kW a točivým momentom 149 Nm pri 4500 otáčkach za minútu.

Rio hatchback je vyšší a širší než jeho predchodca ale celkovo o 250 mm kratší. Obidve verzie majú naviac rázvor dlhší o 90 mm a rozchod približne o 15 mm. To vytláča kolesá viac do rohov karosérie a zlepšuje stabilitu a ovládanie vozidla v zákrutách.

Veľkorysé rozmery nového Ria, spolu s dômyselným rozmiestnením hlavných mechanických častí ho oprávňujú robiť si nárok na najväčší vnútorný priestor a najväčšie pohodlie posádky vo svojej triede. A v prípade sedanu aj na najväčší batožinový priestor, ktorý je oproti predchádzajúcemu modelu až o 29% väčší. Vnútorné rozmery nového Ria sú rovnaké pre obidva typy karosérie.

Nielen vďaka neutrálnemu správaniu sa vozidla na vozovke, presnému riadeniu, výkonným kotúčovým brzdám, vybaveným ABS a EBD je vodič nového Ria dobre pripravený na zvládanie obtiažnych situácií a zamedzeniu vzniku možných nehôd. Neobvyklé pre B-segment je vybavenie nového Ria elektronickým stabilizačným systémom ESP, ktorý je dodávaný ako výbava na želanie.

Pre prípad krízovej situácie je Rio vybavené paletou prvkov aktívnej a pasívnej bezpečnosti, napríklad trojbodovými bezpečnostnými pásmi a hlavovými opierkami na všetkých piatich sedadlách. Dva predné airbagy sú štandardnou výbavou. Bočné airbagy na predných sedadlách a hlavové airbagy sú dodávané na želanie. Všetko pre potreby pohodlia a bezpečnosti cestujúcich.

V ZNAMENÍ POHODLIA

Zväčšený rázvor a rozchod kolies, šírka a výška nového Ria poskytujú pasažierom najväčšie pohodlie v tejto triede. Vďaka múdremu rozmiestneniu hlavných konštrukčných prvkov vyhovuje tak najnovšia Kia všeobecnému cieľu - vytvorenia rozmerovo ideálneho zástupcu v segmente B pre celú Európu.

Širší a vyšší než jeho predchodca, má nové päťdverové Rio svetlý a jasný interiér, ktorý ešte zvyšuje dojem celkovej priestrannosti. To je priestor, ktorým sa vyrovná alebo dokonca predbehne väčšinu priamych konkurentov. Veľkorysé vnútorné rozmery sú rovnaké pre päťdverové i štvordverové Rio. Ponúkajú priestor v oblasti hlavy 1005 mm na predných a 960 mm na zadných sedadlách. Priestor pre nohy je na predných sedadlách 1085 mm a na zadných sedadlách 870 mm. Šírka vo výške ramien je tiež zhodná pre obidva modely, 1360 mm na predných a 1350 mm na zadných sedadlách.

Vnútorné rozmery nového Ria ho jasne robia „najlepším vo svojej triede“. Priestrannosťou pre hlavu, nohy a ramená Rio ľahko prekoná vozidlá Fiesta, Corsa, Fabia, Polo, alebo Peugeot 206.

Moderný design a kvalitné materiály

Štylizácia interiéru nového Ria je rovnako svieža, ako design karosérie vozidla. Kabát je jednoduchý, moderný a čisto „strihaný“, prevedený vždy v kvalitných materiáloch. Sedadlá kombinujú vynikajúcu podporu tela s veľkorysými rozmermi, pre pohodlie vodiča i cestujúcich všetkých konfekčných veľkostí. Sedadlo vodiča sa dá výškovo nastaviť a to vrátane loketnej opierky. Na želanie môže byť vybavené aktívnou hlavovou opierkou pre lepšiu ochranu krčnej chrbtice v prípade nehody. Obidve predné sedadlá môžu byť na želanie vybavené aj elektrickým vyhrievaním a zadné sedadlá sú vybavené tromi ručne nastaviteľnými opierkami hlavy. Operadlá zadných sedadiel i sedáky sú delené v pomere 60:40, pre prepravu najrôznejších nákladov.

Jednotlivé ovládacie prvky sú rozložené tak, aby zaistili najvhodnejšie ovládanie vozidla pri maximálnom pohodlí a s minimálnym vynaloženým úsilím. Trojramenný volant s mohutným vencom je výškovo nastaviteľný a čisto rámuje zoskupenie prístrojov pred ním.

Ľahko čitateľné a prehľadné analógové prístroje ukazujú rýchlosť vozidla, otáčky motora, hladinu paliva a teplotu chladiacej kvapaliny. Na želanie dodávaný palubný počítač poskytuje ďalšie informácie, ako je priemerná rýchlosť, prejdená vzdialenosť, údaje o spotrebe paliva a dojazde. Stierače a svetlá sú ovládané samostatnými páčkami na stĺpiku riadenia. Stierače sú dvojrýchlostné, vybavené variabilným cyklovačom.

Z miesta na dvernej loketnej opierke sa dá ľahko ovládať elektrické sťahovanie všetkých štyroch okien a obidve vonkajšie spätné elektrické zrkadlá. Bočné okno vodiča sa pre zvýšené pohodlie sťahuje i zatvára automaticky jedným dotykom.

Stredná časť prístrojovej dosky je vyrobená z vysoko kvalitného plastu, farebne zhodného s odtieňom interiéru. Pre „high-tech“ vzhľad môže byť na želanie dodávaná v „kovovom“ prevedení, tzv. Metal dekore. Pri modeloch s automatickou prevodovkou je v tejto úprave takisto kulisa radenia, čo dodáva interiéru elegantný vzhľad.

Podľa konkrétnej verzie sa zákazníkovi ponúka výber dvojfarebného interiéru v prevedeniach: čierna/šedá alebo čierna/béžová a tri typy materiálov čalúnenia sedadiel. Päťdverové verzie LX sa ponúkajú so šedými, plocho tkanými celolátkovými sedadlami a zodpovedajúcim čalúnením dverí. Verzie EX sú dodávané v celolátkovom sieťovo tkanom, šedo/béžovom prevedení a štvordverové verzie v celolátkovom šedo/béžovom trikote.

MOTORY A PREVODOVKY

Nové Rio prichádza s novými alebo úplne prepracovanými motormi. Nie s jedným, ale hneď s tromi, ktoré ponúkajú zákazníkom najlepšie výkony vo svojej triede.

Úplne nový vznetový motor 1,5 CRDi ponúka systém vstrekovania paliva „common rail“ a turbomiešadlo s premennou geometriou (VGT). Podobne ako pri Kia Cerato, táto nová jednotka dáva výkon až 110 koní a vyhovuje požiadavkám emisných noriem Euro 4. Výkonové parametre motora 1,5 CRDi zaisťujú Riu vedúce postavenie vo svojej kategórii na trhu, kde väčšina súperov disponuje výkonom 75 koní alebo ešte menej. Táto šestnásťventilová jednotka dodá maximálnych 110 koní a 220 Nm krútiaceho momentu už pri 2000 otáčkach za minútu.

Pre zákazníkov dávajúcich prednosť zážihovým motorom alebo požadujúcim automatickú prevodovku sú pripravené dva šestnásťventilové zážihové motory (1,6 a 1,4 litra). Motor 1,6 DOHC prináša do segmentu B po prvýkrát pri značke Kia plynulé premenné časovanie ventilov (CVVT). Systém CVVT automaticky nastavuje časovanie ventilov za účelom zvýšenia výkonu, zrýchlenia reakcie na plynový pedál, zníženia spotreby paliva a redukcie emisií v nízkych a stredných otáčkach. Tento motor poskytuje výkon 112 koní pri 6000 otáčkach a 149 Nm krútiaceho momentu pri 4500 otáčkach.

Posledný motor 1,4 litra má v novom Riu svoju svetovú premiéru. Táto DOHC, šestnásťventilová jednotka dáva maximálnych 97 koní pri 6000 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 128 Nm. Rio sa tak stáva jedným z najvýkonnejších automobilov s obsahom motora 1,4 l.

Všetky tri dodávané motory v päťdverovom alebo štvordverovom Riu sú štandardne ponúkané s manuálnou päťstupňovou prevodovkou. S obidvomi zážihovými motormi sa na želanie dodáva špeciálne vyvinutá štvorstupňová automatická prevodovka.

Kia sa snaží predvídať trend vývoja výkonu motorov v segmente B a smeruje k ponuke vysoko výkonných motorov, najlepších vo svojej triede. Väčšina automobilov zo segmentu B (34,4%) má v súčasnosti motory 1,4 litra dávajúce 75 až 80 koní, zatiaľ čo nové Rio 1,4 ponúka až 97 koní. O málo menej než 14% automobilov má motory 1,6 a väčšina z nich dáva približne 100 koní – motor 1,6 nového Ria dáva výkon až 112 koní.

Viac ako 40% vozidiel segmentu B poháňaných vznetovými motormi má objem 1,3 alebo 1,4 litra. Takmer 18% používa 1,5 litrové vznetové motory, ale priemerný výkon je 75 koní v porovnaní so 110 koňmi nového Ria.

PODVOZOK A PRUŽENIE

Dlhší rázvor a väčší rozchod má jednoznačné výhody ako pre jazdu, tak aj pre ovládanie vozidla. Vpredu je náprava typu McPherson s optimalizovanou geometriou pre zachovanie maximálnej jazdnej stability a špičkových jazdných vlastností. Akékoľvek manévrovanie s Riom tak vyžaduje len minimálne úsilie. Zadná vlečná náprava je doplnená torznou priečkou. Je navrhnutá tak, aby poskytovala maximálny jazdný komfort a čo najmenej obmedzovala batožinový priestor. Priečne stabilizátory a plynové tlmiče sú štandardnými prvkami prednej i zadnej nápravy. Nový typ uloženia náprav a tlmičov poskytuje najvhodnejšie tlmiace vlastnosti a zamedzuje prenosu vibrácií do karosérie.

Všetky verzie Ria majú rovnakú konštrukciu riadenia - hrebeňové s posilovačom vyžadujúce 3.01 otáčky volantu medzi krajnými polohami. Malý polomer otáčania Ria – menej než 4,92 m – potom umožňuje rýchle reakcie a ľahké riadenie v hustej premávke.

Účinné kotúčové brzdy a ABS

Nové Rio využíva celý priestor, ktorý je k dispozícii vo vnútri 14“ ráfika pre montáž kotúčových bŕzd s posilovačom. Vzduchom chladené predné kotúče (ø 256 mm) a zadné kotúče (ø 262 mm) zaisťujú bezpečný a trvalý brzdný účinok s konštantným tlakom na pedál brzdy.

Štvorkanálový, štvorsenzorový systém ABS je štandardnou výbavou všetkých modelov Rio v západnej Európe. Systém EBD pomáha rozdeliť brzdnú silu rovnomerne medzi prednú a zadnú nápravu a je schopný prispôsobiť sa trakcii jednotlivých kolies a tak prispieť k lepšiemu ovládaniu a stabilite vozidla. Parkovacia brzda je mechanická a pôsobiaca na obidve zadné kolesá.

Pre nové Rio sú štandardne určené oceľové 14“ ráfiky s pneumatikami s rozmerom 175/70 R 14. Na želanie sa ponúkajú ďalšie tri kombinácie ráfikov a pneumatík. Oceľové alebo zliatinové 5.5J x 14 s pneumatikami 185/65 R 14, a zliatinové ráfiky 5.5J x 15“ s pneumatikami 195/55 R 15. Plnohodnotné rezervné koleso je umiestnené pod podlahou batožinového priestoru.

VÝBAVA

Kia si udržuje dobrú povesť aj vďaka bohatej štandardnej výbave. Nové Rio v tejto tradícii pokračuje. Ponúka zákazníkom vysokú hodnotu a širokú paletu ľahko využiteľnej, vysoko kvalitnej výbavy. Štýlová stredná časť prístrojovej dosky je rozdelená na dve časti. Tá vrchná je upravená v logických vodorovných vrstvách, s digitálnymi hodinami, veľkými, dvojitými a uzatvárateľnými výduchmi ventilácie. Všetky prvky výbavy sú umiestnené v blízkom dosahu vodiča.

Spodná časť zahŕňa ovládanie ventilácie a klimatizácie, jednotlivé odkladacie priestory plynule nadväzujú na stredový panel a ďalšie nájdete v stredovom tuneli priamo pred radiacou pákou. Tam je tiež umiestnený zapaľovač a 12V zásuvka. Pre jednoduché ovládanie ventilácie má Rio tri otočné voliče riadiace teplotu, smer prúdenia vzduchu a výkon ventilátora. Na zákazníkovi je len rozhodnutie, či si zvolí manuálnu klimatizáciu alebo tú plne automatickú.

Výber čalúnenia a výbava na želanie

Vyššia výbava EX používa výbavu LX ako základ a naviac ponúka napr. centrálne zamykanie, predné i zadné elektricky ovládané okná, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s loketnou opierkou, a kľučky dverí a vonkajšie zrkadlá vo farbe karosérie.

Sklenené, elektricky ovládané strešné okno, rovnako ako čelné sklo využívajú technológiu brániacu prieniku UV a infračervených lúčov a tým zlepšujú pohodlie posádky a okrem iného zvyšujú účinnosť klimatizácie.

Obidve karosárske verzie v kombinácii s výbavou EX môžu byť na želanie dodávané s nasledujúcimi typmi prevedenia interiéru: Farebný Pack alebo Športový Pack, na želanie pre päťdverový hatchback EX môžete mať Kožený Pack (koža a látka v béžovej farbe).

Pre ďalšie zvýšenie komfortu si môžu zákazníci pre svoje nové Rio objednať mnoho prvkov zo širokej palety „výbavy na želanie“.

Metal dekor - kovovo strieborný vzhľad strednej časti prístrojovej dosky, audio systému, ovládania ventilácie a kulisy automatickej prevodovky a priečky volantu.

Chrom Pack - chrómované vnútorné kľučky dverí, gombík ručnej brzdy a radiacej páky automatickej prevodovky.

Power Pack – elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, kľučky dverí a vonkajšie zrkadlá vo farbe karosérie, centrálne zamykanie a elektricky ovládané predné okná.

Farebný Pack - kontrastné čalúnenie dverí a sedadiel, loketná opierka vodiča, aktívne hlavové opierky, kožou potiahnutý volant + Chrom Pack a loketná opierka na zadných sedadlách (pre verziu sedan).

Kožený Pack – kožené sedadlá a čalúnenie dverí, loketná opierka vodiča, aktívne hlavové opierky, kôžou potiahnutý volant a hlavica radiacej páky.

Športový Pack – vysoko kvalitná farebná mriežkovo tkaná látka pre športový pocit, červené stehy na kožou potiahnutom volante.

BEZPEČNOSŤ

Vďaka jednoduchému ovládaniu nového Ria, presnému riadeniu, kotúčovým brzdám, výkonnému ABS a EBD a ďalším prvkom bezpečnosti, je vodič dobre vybavený na to, aby sa vždy bez problémov vysporiadal s nástrahami každodennej premávky a zabránil tak možným nebezpečným situáciám. Ojedinelá je v rámci segmentu B možnosť na želanie dodať nové Rio s elektronickým stabilizačným systémom (ESP).

Pre prípady, keď už nie je možné zabrániť nárazu, je nové Rio vybavené mnohými prvkami aktívnej a pasívnej bezpečnosti, vrátane protinárazových výstuh vo všetkých štyroch bočných dverách, ponúkajúcich posádke vysoký stupeň ochrany.

Bezpečnostné pásy poskytujú prvý stupeň ochrany cestujúcich a pre európsky trh sú trojbodové pásy dodávané na všetkých piatich sedadlách. Horné kotviace body pásov obidvoch predných sedadiel sú pre väčšiu bezpečnosť a pohodlie výškovo nastaviteľné. Štandardne sú vybavené predpínačom a obmedzovačom ťahu. Zadné dvere nového Ria sú vybavené bezpečnostnými poistkami proti otvoreniu deťmi a zadné sedadlá sú vybavené kotviacimi bodmi ISOFIX pre bezpečné uchytenie detských sedačiek.

Nové Rio je štandardne vybavené dvomi prednými airbagmi, chrániacimi osoby na predných sedadlách pred zranením v prípade čelného nárazu. Ďalšia bezpečnostná výbava sa dodáva ako štandard alebo na želanie – záleží na konkrétnej verzii.

Pre predné sedadlá môžu byť dodávané bočné airbagy, ktoré sú ovládané senzormi v stredných B-stĺpikoch. V prípade nárazu zo strany je každý cestujúci chránený bočnými airbagmi proti zraneniu hlavy paží i tela. Signál je zároveň prenesený predným airbagom a predpínačom bezpečnostných pásov.

Takto je zaistená spoločná funkcia všetkých bezpečnostných prvkov, zabezpečujúca plnú ochranu cestujúcich. Na želanie môžu byť dodávané záclonové airbagy umiestnené v A-stĺpikoch, strešných postranných lištách a v C-stĺpikoch. Aktivujú sa v prípade nárazu zo strany a chránia cestujúcich na predných i zadných sedadlách proti zraneniam hlavy a krčnej chrbtice.

Sedadlo vodiča môže byť vybavené aj „aktívnou opierkou hlavy“. Tá sa v počas prípadnej kolízie posunie dopredu a hore tak, aby chránila vodiča pred zranením krčnej chrbtice.

V spoločnosti Kia robíme všetko pre to, aby s našimi kvalitnými výrobkami boli zákazníci vždy spokojní.

Zdroj: Tlačová správa KIA MOTORS CZECH.

  

[ Späť na automobily osobné | Zoznam sekcií ]